"Die van jou zijn dus goed!"

Daar ga ik wel van uit ja. Ik moet ze natuurlijk nog testen in de uiteindelijke opstelling in de boot maar zo op het eerste gezicht lijken ze goed in elkaar te zitten.
Ter vergelijking: de oude MHZ Power 3 race unit die ik hier heb liggen is 2-voudig gelagerd, heeft dan wel SKF lagers en afdichtingen, een gegoten aluminium aanzuigtunnel en dito impellor en stator. De stator is hier gefixeerd met maar 3 inbusjes.
De nieuwe units hebben ook een gegoten alu aanzuigtunnel maar een CNC gefreesde impellor en stator. Hier is de stator gefixeerd met 5 inbusjes en is de as 3-voudig gelagerd. De passing van de as in de lagers is gek genoeg vele malen beter.
Ook is de passing van de verschillende onderdelen is bijna perfect te noemen, veel beter dan die van de oude MHZ unit. En waar de oude MHZ unit maar 1 kogellager gebruikt aan de motorzijde hebben deze nieuwe units daar dus 2 kogellagers achter elkaar staan met een afstandsring ertussen. Die ring creëert een vetkamer die gesmeerd kan worden door er een vetnippel overheen te plaatsen. Dat moet ik nog wel doen; ik heb een tutorial gevonden op een ander forum waar iemand een HK-unit stapsgewijs verbetert met dit soort wijzigingen. Verder wil ik graag nog de chinese lagers vervangen voor SKF of gelijkwaardig.
Dit zijn trouwens geen HK units. Ze lijken er wel op en komen ook uit China, ze zijn waarschijnlijk in dezelfde fabriek geproduceert maar het verschil zit hem in de gegoten aanzuigtunnel. Die is uit 1 stuk. De HK units hebben 2 losse CNC gefreesde schalen die dmv inbusboutjes aan elkaar gezet worden. Ik las dat de passing daarvan wel eens te wensen over laat, wat natuurlijk niet best is voor de uitlijning van de diverse onderdelen en met name de lagers. Ook twijfel ik dan aan de waterdichtheid van de totale unit (om nog maar te zwijgen over het constructieve geheel) en het voorste lagerhuis.
Het is natuurlijk een gok, maar dat is wel de reden dat ik voor deze gekozen heb. Ik heb op internet wat onderzoek gedaan en heb deze versie van de HK unit gevonden. Ik had gelukkig een Chinese kennis die me ter plaatse geholpen heeft met het beoordelen van de kwaliteit en de onderhandelingen met de verkoper. Anders had ik ze denk ik nooit gekocht. Maar dit was een goede deal dus nu kan ik lekker verder met de bouw!
HJ