KNRM Valentijn Class scale 1:7

Jetdrive

Vanavond nog gauw even met de hand (m.b.v. malletjes) de recessen in de voet en aan de achterzijde gefreesd:

full


Dat moet toch echt strakker straks in Alu... dus waarschijnlijk toch CNC...:D:D:D

Groetjess

HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Silicon mold

Ik ben alsvolgt te werk gegaan;
Na overwogen te hebben hoe ik dat ding nou kan gieten heb ik het origineel voorbereid door er giet- en ontluchtingskanalen aan te breien met hout, PVC en koper:

full


full


full


Vervolgens heb ik een doosje gebouwd en het "staketsel" hierin gepositioneerd:

full


Daarna heb ik tot net iets onder halverwege de hoogte van het doosje "paspennen" gepositioneerd, en de doos halfvol gegoten met siliconen. Waar nodig toch nog wax en moduline gebruikt:

full


full


full



Tot zover!

HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op youtube staat een uitgebreid stappenplan en voor het gieten van metalen in allerlei soorten en maten.

Hier deel 1, maar kijk er eens rustig naar, het is leuk vermaak

[media=youtube]IYZOTt9zTv0[/media]

Veel informatie over het alles staat gebundeld op myfordboy.blogspot.com

PS
Ik weet dat je wil gaan gieten met de verloren was methode maar misschien brengt dit al je op ideeën
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alu gieten

Hoi Zeiler,

Dat is een cool filmpje! Ik heb er al aardig wat gezien, maar deze is nieuw voor me.
Ik heb nog nooit alu gegoten, en ik heb me dan ook uitvoerig ingelezen. Nu ik de siliconen mal heb gemaakt, en een eerste hars-gietproef heb gedaan, heb ik alweer ideeen hoe ik het de volgende keer wil gaan doen...;)

Maar goed, ik heb contact met een professioneel bronsgieter die me wil helpen, en ik heb tot nu toe het idee dat het allemaal wel gaat lukken.

Eerst een paar hardwas-modellen gieten, en die mooi afwerken voordat ze in het gips gaan.
Ook naar de sloop om 1 of 2 alu carterpannen te scoren die zijn gegoten, daar zitten dan al alle juiste ingredienten in voor proper gietwerk. Ik wil in gips gieten omdat je daarin naar verluidt een mooiere oppervlakte verkrijgt in tegenstelling tot zand zoals in het filmpje. Zandgieten geeft toch een grover resultaat.

Nog wat foto's van de mal;

Na de 2de gieting:

full


Open mal om de binnenmallen te zien:

full


De binnemal is tot binnen 0, 25 mm nauwkeurig gecentreerd, daar ben ik wel heeel blij mee!!!

Tot zover!

HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bouw

Hallo allemaal,

Ik wil jullie even melden dat het project voorlopig in de ijskast gaat (voor zover dat nog niet duidelijk was). Ik heb het momenteel gewoon te druk met allerlei andere persoonlijke zaken, ik heb geen idee wanneer ik er weer iets aan kan doen op regelmatige basis.
Dus dank jullie allemaal voor jullie interesse, hulp en commentaren de afgelopen jaren.

Ik hoop natuurlijk dat ik het model ooit nog af kan maken, en dan zal ik dat natuurlijk hier posten.

HJ
 
Dual-stage Jet unit

Hallo,

Wel even een update wat betreft het ontwerp van de nieuwe dual-stage:

- 1ste impellor heeft nu een conische naaf 4 overlappende bladen met een pitch van 53 mm;
- 1ste stator heeft 7 vanes;
- 2de impellor heeft een vlakke naaf met 4 aansluitende bladen (geen overlap) met meer pitch (57-59 mm);
- pitch van de 2de stator is complementair aan die van de 2de impellor.

De diameter van het pomphuis wordt kleiner naar achteren toe, om de toenemende stromingssnelheid in de pomp te ondersteunen, zodat er geen pressure-drop in de pomp ontstaat (dit moet nog in de tekening verwerkt worden).

De bevestiging van het pomphuis aan de intake en spiegel is nog niet naar de zin: ik wil eigenlijk van die lange bouten af.
Misschien is een flens aan het pomphuis daar waar die tegen de spiegel aan getrokken wordt wel een betere oplossing... dan heb ik ook meer ruimte om een bevestigings-punt voor de keerklep te plaatsen.

Foto's volgen.

Vragen, tips en opmerkingen zijn welkom!


Iedereen een vrolijke kerst en een gelukkig nieuwjaar gewenst!
(hopelijk ligt 'ie komend jaar eens(met single-drive) in het water!)
icon_cool.gif


Groeten,

HJ
 
ontwikkeling waterjet unit

Hallo allemaal,

Ik heb lang niets van me laten horen, maar ik heb niet stil gezeten.
Hierbij even een update op het gebied van de ontwikkeling van de nieuwe waterjet unit.
De eerste onderdelen worden geprint om te kijken hoe het e.e.a. in elkaar past/steekt.
Ik ben zelf vooral benieuwd of de speling tussen de impellors en stators en de behuizing is zoals op tekening, en of er toch nog nabewerking nodig is.
Als het bevalt zal ik eens een onderdeel in metaal laten printen.
foto's volgen.

Een impressie van het resultaat (met dank aan Peter):

full


full


full




Groeten,

HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3D prints

De eerste onderdelen.
De passing lijkt redelijk, niet perfect.
Blijkbaar krimpt het materiaal niet evenredig, komt denk ik door de verschillende wanddiktes. Er kan dus geschuurd worden. Ook qua afwerking is het niet perfect, maar het valt me niet tegen voor de eerste keer:

full


De passing is redelijk.

full


Valt niet tegen voor een eerste try-out.

full


full


Nog wat kleine aanpassingen doen om de passing en de afwerking te verbeteren. Ook wil ik nog een aantal extra zoeker gaten in de impellor-buis en de kop van de vinnen van de 1ste stator (moet nog geprint worden) om de montage te verstevigen.

Groetjes,

HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er veel aan gerekend, en het zou theoretisch toch een aardige jetflow moeten opleveren. Ik heb wel nog veel vraagstukken. Durft iemand bijvoorbeeld te voorspellen of 3D geprinte full-metal onderdelen mechanisch zwaar belastbaar zijn? Deze unit moet 10+ pk aankunnen, bij toerentallen rond de 16 K... En welke metaal-printtechniek leent zich het beste voor een dergelijke toepassing? Moeten geprinte onderdelen nog nabewerkt worden om een goede passing te garanderen? Wanneer het zover is zal ik eens een onderdeel bestellen om te zien hoe zoiets zal passen.

HJ
 
Berekeningen

Stage 1:

Pitch: 48 mm
RPM: 12 K
Dia out: 53 mm
Dia hub: 24 mm
Pumped volume (per revolution @ 100% efficiency): 84.2 ccm
Jet-velocity @ stage 1: (48 x 12000) / 1000 = 576 m/min = 34.56 km/h of 9.6 m/s

Stage 2:

Pitch: 53 mm
RPM: 12 K
Dia out: 51 mm
Dia hub: 24 mm
Pumped volume: 84.2 ccm
Jet-velocity at stage 2: (53 x 12000) / 1000 = 636 m/min = 38 km/h of 10.6 m/s

Output:

Nozzle diameter 32 mm

Jet-velocity nozzle: versnellingsfactor = (dia out - dia hub) / dia nozzle

51 mm: r x r x pi = 25.5 x 25.5 = 2042.82
24 mm: r x r x pi = 12 x 12 = 452.38
32 mm: r x r x pi = 16 x 16 x pi = 804.25

Versnellingsfactor = (2042.82 - 452.3 / 804.25 = 1.98

Jetspeed @ nozzle = jet-velocity stage 2 x Versnellingsfactor = 38 x 1.98 = 75.1 km/h of 20,87 m/s

Nozzle diameter: 31 mm

Jet-velocity nozzle: versnellingsfactor = (dia out - dia hub) / dia nozzle

51 mm: r x r x pi = 25.5 x 25.5 = 2042.82
24 mm: r x r x pi = 12 x 12 = 452.38
31 mm: r x r x pi = 15.5 x 15.5 x pi = 754.77

Versnellingsfactor = (2042.82 - 452.3 / 754.77 = 2.11

Jetspeed @ nozzle = jet-velocity stage 2 x Versnellingsfactor = 38 x 2.11 = 80.1 km/h of 22,25 m/s


Nozzle diameter: 30 mm

Jet-velocity nozzle: Versnellingsfactor = (dia out - dia hub) / dia nozzle

51 mm: r x r x pi = 25.5 x 25.5 x pi = 2042.82
24 mm: r x r x pi = 12 x 12 x pi = 452.38
30 mm: r x r x pi = 15 x 15 x pi = 706.85

Versnellingsfactor = ( 2042.82 - 452.38 ) / 706,85 = 2.25

Jetspeed @ nozzle = jet-velocity stage 2 x Versnellingsfactor = 38 x 2.25 = 85,5 km/h of 23,75 m/s


En voor een nozzle-diameter van 28 mm:


51 mm: r x r x pi = 25.5 x 25.5 x pi = 2042.82
24 mm: r x r x pi = 12 x 12 x pi = 452.38
28 mm: r x r x pi = 15 x 15 x pi = 615.75

Versnellingsfactor = (2042.82 -452.3 / 615,75 = 2.58

Jetspeed @ nozzle = jet-velocity stage 2 x Versnellingsfactor = 38 x 2.58 = 98,2 km/h of 27,3 m/s

Later meer!

Groetjes,

HJ
 
Laatst bewerkt:
Berekeningen 2

Waterpower @ 32 mm nozzle-dia. = ( jet-velocity x nozzle-area x density of water ) x ( 1/2 x ( jet-velocity x jet-velocity ))

= ( 20.87 m/s x 0.00080425 m2 x 1000 kg/m3 ) x ( 1/2 x ( 20.87 x 20.87 ))

= 3656 W or 3.66 kW @ 100% efficiency

Waterpower @ 31 mm nozzle-dia. = ( jet-velocity x nozzle-area x density of water ) x ( 1/2 x ( jet-velocity x jet-velocity ))

= ( 22.24 m/s x 0.00075477 m2 x 1000 kg/m3 ) x ( 1/2 x ( 22.24 x 22.24 ))

= 4151 W or 4.16 kW @ 100% efficiency

Waterpower @ 30 mm nozzle-dia. = ( jet-velocity x nozzle-area x density of water ) x ( 1/2 x ( jet-velocity x jet-velocity ))

= ( 23.75 m/s x 0.00070685 m2 x 1000 kg/m3 ) x ( 1/2 x ( 23.75 x 23.75 ))

= 4734 W or 4.74 kW @ 100% efficiency


Waterpower @ 28 mm nozzle-dia. = ( 27.3 m/s x 0.00061575 m2 x 1000 kg/m3 ) x ( 1/2 x ( 27.3 x 27.3 ))


= 6264 W or 6.26 kW @ 100% efficiency


Dit zijn de waardes voor een nozzle-dia van 28, 30, 31 en 32 mm bij 0% verlies...
Optie is om het toerental te verlagen tot 10 K en de spoed iets te vergroten om in een ander motorenbereik te komen

Volgende x meer!


Groetjes,

HJ
 
Laatst bewerkt:
Berekeningen 3

Stel ik neem aan:

Stage 1:

Rpm = 10 K
Dia out = 53 mm
Dia hub = 24 mm
Pitch = 53 mm
Jetspeed stage 1 is dan 31 km/h of 8.61 m/s

Stage 2 komt er dan zo uit te zien:

Rpm = 10 K
Dia out = 51 mm
Dia hub = 24 mm
Pitch = 58 mm
Jetspeed stage 2 dan 34 km/h of 9.444 m/s

Nozzle out bij 30 mm wordt dan 102 km/h of 28.333 m/s

Waterpower = (28.333 x 0.00070685 x 1000) x (1/2 x (28.333 x 28.333)) = 8038 W = 8.04 kW bij 100% efficiëntie.

Ik zal dus de andere kant op moeten rekenen; iets hoger toerental, de diameter van de nozzle iets vergroten en de pitch verder reduceren...

Later meer...☺

Groetjes HJ
 
In vind het prachtig wat je zo berekent, maar ga je een gasturbine als aandrijving plaatsen?

Een 9kW motor vind ik voor 2530 gram
een regelaar weegt 456 gram
een accu (die er een beetje bij past) waar je mogelijk 1.5 minuten van gebruikmaken kan weegt 1775 gram.

Verder lijkt me het niet reëel om met 100% rendement te rekenen.
Door verliezen zal je als je hetzelfde uitgaande vermogen wilt hebben vele malen meer van de motoras af moeten kunnen halen.

Ik ben benieuwd naar wat het wordt, het is tenslotte wel een uitdagend project.
 
Vervolg berekeningen 2

Nozzle diameter 32 mm

Jet-velocity nozzle: versnellingsfactor = (dia out - dia hub) / dia nozzle

51 mm: r x r x pi = 25.5 x 25.5 = 2042.82
24 mm: r x r x pi = 12 x 12 = 452.38
32 mm: r x r x pi = 16 x 16 x pi = 804.25

Versnellingsfactor = (2042.82 - 452.3 / 804.25 = 1.98

Jetspeed @ nozzle = jet-velocity stage 2 x Versnellingsfactor = 38 x 1.98 = 75.1 km/h of 20,87 m/s

Benodigd vermogen bij 100 % efficiency voor een jet-velocity van 20.87 m/s:

Waterpower @ 32 mm nozzle-dia. = ( jet-velocity x nozzle-area x density of water ) x ( 1/2 x ( jet-velocity x jet-velocity ))

= ( 20.87 m/s x 0.00080425 m2 x 1000 kg/m3 ) x ( 1/2 x ( 20.87 x 20.87 ))

= 3656 W or 3.66 kW @ 100% efficiency

Als ik nu de voorlopige aanname doe dat de unit maximaal 60% efficient is dan heb ik minimaal nodig:

3656 W / 60 x 100 = 6093 W or 6.1 kW

Dit is schroef-as vermogen, niet te verwarren met kruk-as vermogen. Als er nog een tandwielkast tussen komt om het toerental aan te passen is een nog hoger motor-vermogen noodzakelijk.



Groetjes,

HJ
 
Laatst bewerkt:
Quote: Welke snelheid wil je met dit schip bereiken ? schaalsnelheid ~ 23 km/h ( 13 kn )

Hoi Isola,

Dat weet ik niet precies. De schaalsnelheid is denk ik wel snel al overschreden; ik heb tijdens de bouw het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden door in sandwich-foam constructie te bouwen met carbon. Ik denk dat ik de romp uiteindelijk als platform gebruik om te testen. Indien nodig kan ik nog flink wat gewicht toevoegen; het schaalgewicht ligt rond de 30 kg, en met de motorisering die ik nu heb (enkele Blata replica 39 cc watergekoeld) kom ik nu rond de 15 kg uit. Om het uiterste uit de jet-unit te halen zal die setup sowieso te kort schieten, zeker als ik met 2 jets zou willen testen. Dan zou de performance waarschijnlijk meer in de buurt van de schaalsnelheid liggen.

Ik breidt de eerdere posts uit met meer berekeningen om beter inzichtelijk te maken hoe de verschillende design-aanpassingen effect hebben op de energie-vraag.

Groetjes,

HJ
 
Laatst bewerkt:
Back
Top