De jets zijn binnen!
Technisch zijn ze meer dan in orde; de assen lopen mooi soepel rond en er zit naar mijn gevoel precies voldoende axiale speling in. Alles zit nu nog handvast dus tzt zal ik waar nodig alles moeten monteren met een beetje Loctite.
De eindlagers zijn dus vervangen door een op maat gemaakt excentrisch bronzen glijlager en de stator is voorzien van een RVS smeernippel. De voorste lagerhuizen van beide jets zijn uiteindelijk 35/1000ste geruimd om een goede lagerpassing te garanderen! Het oude spul zat muurvast. Gelukkig is er bij het ontmantelen en het proefpassen niks kapot gegaan behalve 1 RVS-Keramisch lager. Dus die moest bijbesteld worden waardoor alles wat langer duurde. Maar geduld is een mooie zaak he?
Tussen de beide voorste lagers zit een custom 1 mm dikke open shim gezet precies onder de voorste smeernippel. De naar elkaar toe gekeerde rubber lagerafdichtingen van de 2 voorste lagers zijn verwijderd om het smeer goed toegang te geven tot beide lagers. Onder de smeernippels zijn custom vulringen geplaatst zodat de lagerschalen vrij blijven van de schroefdraad van de nippels.
Tenslotte is op het eind van elk lagerhuis een RVS steunring gezet en is er tussen het voorste lager en de clipring daar een extra 1 mm dikke ring geplaatst om te voorkomen dat de voorste rubber lagerafdichting eruit geperst wordt tijdens het smeren van de lagers.
Technisch zijn ze meer dan in orde; de assen lopen mooi soepel rond en er zit naar mijn gevoel precies voldoende axiale speling in. Alles zit nu nog handvast dus tzt zal ik waar nodig alles moeten monteren met een beetje Loctite.
De eindlagers zijn dus vervangen door een op maat gemaakt excentrisch bronzen glijlager en de stator is voorzien van een RVS smeernippel. De voorste lagerhuizen van beide jets zijn uiteindelijk 35/1000ste geruimd om een goede lagerpassing te garanderen! Het oude spul zat muurvast. Gelukkig is er bij het ontmantelen en het proefpassen niks kapot gegaan behalve 1 RVS-Keramisch lager. Dus die moest bijbesteld worden waardoor alles wat langer duurde. Maar geduld is een mooie zaak he?
Tussen de beide voorste lagers zit een custom 1 mm dikke open shim gezet precies onder de voorste smeernippel. De naar elkaar toe gekeerde rubber lagerafdichtingen van de 2 voorste lagers zijn verwijderd om het smeer goed toegang te geven tot beide lagers. Onder de smeernippels zijn custom vulringen geplaatst zodat de lagerschalen vrij blijven van de schroefdraad van de nippels.
Tenslotte is op het eind van elk lagerhuis een RVS steunring gezet en is er tussen het voorste lager en de clipring daar een extra 1 mm dikke ring geplaatst om te voorkomen dat de voorste rubber lagerafdichting eruit geperst wordt tijdens het smeren van de lagers.








Laatst bewerkt: