KOLDERSTOK BATAVIA / HAARLEM

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Heinrich, 28 feb 2020.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dear Friends. Thank you so much for all your wonderful comments and advice. Unfortunately, the time difference between the Netherlands and China is quite large, so if I don't respond to your comments, it was time for bed! In that case, my reply will just be a little later.
     
  2. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dear Jinny, your kind words are most appreciated. Jy is baie welkom in die eerste ry en ek voel behoorlik geeerd om n dame in die geselskap te he. Dit is nou sommer besonders "leuk". Ek het reeds op die forum die Statenjacht gesien wat jou oupa ? (ek hoop ek is reg), gebou het. Die sien daar voorwaar pragtig uit. Ek is baie bly om te sien dat jy die Afrikaans geniet en sal verseker van tyd tot tyd sekere posts in Afrikaans plaas. Dankie dat jy dink Afrikaans is n mooi taal - dit is jammer dat al hoe meer Afrikaanssprekende Suid-Afrikaners oorslaan na Engels, maar daaraan is daar nou niks te doen nie. Nogmaals baie dankie.vir die mooi wense.
     
    Edwin1966 en Jinny vinden dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Leensen, thank you for your input on bending the planks beforehand. I will use the "doorsnede" plan drawings to bend the planks according to their correct curvature. I have also ordered some clamps (like the ones I see most forum members use), so while waiting for that to arrive, I have some time to bend the planks. So ... that is why I said that I doubt very much that I will catch up to you!:)
     
  4. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Maarten en Stephan: Yes, I have indeed ordered the plank bender with the kit, so I will certainly use that soaking the planks in hot water for some time and then allowing them to dry. Patience is not my strongest point, but with normal teaching in China postponed until the 1st of April, I do have some time.
     
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Beste Rudi. Dit is nou werklik baie interessant en ek moet se, jy is reg !!! Ek het geen problem gehad om dit te lees nie.

    Baie welkom hier by die bouw. Ek stem natuurlik saam dat die VOC Spiegelretourschepe baie mooi skepe is. Noudat ek al n goeie idee van die vorm van die skip kan kry, lyk dit vir my na n mooi, slanke romp.

    Vriendelike groete - Heinrich
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een mooie start! Ik ga je met plezier volgen en wat mij betreft in het Afrikaans. Maar Engels is ook prima hoor.
    En met de overzichtelijke foto's een mooie toevoeging van dit verslag.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een prima start Heinrich, ik ga ook mijn stoeltje bijschuiven . Ik heb als jongen meerdere keren "Pieter Marits" gelezen (met fraaie illustraties), dat boek kan tegenwoordig natuurlijk niet meer door de beugel ;).

    Groet,

    Arjan
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  8. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Goedemorgen Heinrich, dat zal het wel zijn tegen dat je dit leest, het Statenjacht is gebouwd door een oom van mij, getrouwd met een zus van mijn vader.
    De man heeft nog meer mooie schepen gebouwd, alle scratchbouw.
    Onder andere ook de Thermoplane waar ik nog eens detailfoto's van maken wil, maar het schip staat inmiddels bij een nicht in Friesland
    .
    Tzt zal ik wel eens wat foto's plaatsen van andere schepen.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dear Friends. Just this morning, I said that I have some time ... and then today taught me a valuable lesson. Never count your chickens before they are hatched. Just as I sat down to start bending planks, our Teaching Department called me and said that the staff member who was scheduled to take today's online classes, hurt his back and is unable to teach. So, I had no choice but to put work first and with that the whole day's building was lost.
     
  10. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Beste Hans. Ek is baie geeerd om te sien dat jy ook die bouw gaan volg en heet jou n hartlike welkom. Die 7P het nog steeds n sagte plekkie in my hart en jou schip is een allemintige target om na te streef!
    Vriendelijk groet - Heinrich
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dear Arjan, welcome to the circle of friends around this build. You are more than welcome. Ja, jy laat my nou ver terugdink aan Pieter Marits. Dit is tog jammer dat sulke boeke nie meer beskikbaar is nie. Ek is ook baie gelukkig met hoe die begin van die Batavia se bouw verloop het, maar nou le meer challenging gedeeltes voor.
    Vriendelijk groet-Heinrich
     
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nou moet ek se, goeienaand Jinny, want dit is al 23.31 hier in China en amper slaaptyd. Ek is net bly ek kry n kansie om darem net hallo te se vir al my vriende hier. Dit is reg, jy het gese jou oom - waar ek "oupa" vandaan gekry het, sal ek nie weet nie. Jy kan gerus enige fotos wat jy nog het vir ons plaas sodat ons daarna kan kyk. Beide my oupas was uitstekende carpenters wat modelle gemaak het van kapkarre, spaaiders, waens en meublement, maar geen schepe nie.

    Vriendelike groete - Heinrich
     
    Jinny vindt dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Beetje laat misschien, maar heb zeer sterk voorkeur voor het zuid-afrikaans!!!
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    De boeken van Penning over de Boerenoorlog zijn ook in het Zuid-Afrikaans geschreven. Kan het dus prima volgen en vind het juist prachtig dat Zuid-Afrikaans!
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  15. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Ik volg je, maar als Oost-Vlaming toch een beetje moeilijk te verstaan wat je schrijft.
    Net of ik hier zou zeggen: Kverstoo der geen kluuten van waddade hier allemael aan 't zeveren zijt ;-)
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  16. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Vrij vertaald: ik versta er geen barst van...
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wij Nederlanders snappen dit ook zonder jou vrije vertaling :rofl:
     
    Heinrich, Gino SLOCK en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Precies, dat Vlaams geen probleem :)
     
    Heinrich en Gino SLOCK vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Precies, dat Vlaams geen probleem :)
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wij Nederlanders praten weleens dubbel :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina