KONA VTPR project

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Benny Wachtelaer, 22 feb 2012.

  1. Ja Vincent hoe kunt ge het raden, vleugelopp.= 37.4 (excl stab)
    maakt inderdaad een 34.7g vleugelbelasting/dm² . Heb gerekend op 1300g vlieggewicht (met evt. een beetje balast). Niet slecht als je het mij vraagt , wetende dat ik de KONA hopelijk kan vliegen bij 4-6Bft, minder wind hebben we hier zelden bij NW in België.
    Tof ;-)

    Benny
     
  2. Probeer maar es te landen in uwen hof ;-) (zonder brokken)
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Benny,

    Ach, het is een gave...
    (Ik ben zelf bezig met een Wasabi in schuim, dus ik had de CAD tekening toch op mijn scherm staan.)

    Het is een mooi kistje geworden!
    Succes met de maiden!
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wat is hij mooi.
    Met die vleugelbelaasting zal ie wel lekker vliegen bij 4 Bft. Maar wat meer ballast verhoogt de prestaties en de bestuurbaarheid vaak. Je hebt alleen wat meer ruimte nodig.

    Ben benieuwd hoe de 180° stabilo uitslag je bevalt.
    Ik heb een jaar of 5 geleden François Cahours in Frankrijk ermee zien experimenteren en dat was toen nog geen succes.
    Later zag ik filmpjes van hem die wel overtuigend waren.

    Hou ons op de hoogte.

    Rick
     
  5. Dank u Rick, zal ik zeker doen, ben ook benieuwd al haal ik de volledige 180° nog niet, m'n zender wil niet mee, je hebt dan een MX-24s ;-(
    In theorie zou het moeten werken , de mechanische berekeningen zijn correct, maar met alles op 150% haal ik er nog geen 120° uit :-( net wat ik nodig heb om de 180° te halen achteraan. Het scheelt niet veel meer, maar niet genoeg, voor een parasol manouever.
     
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Benny eigenlijk was ik wel benieuwd wat voor servo u heeft gebruikt voor het hoogteroer. Gelet op de grote uitslagen komen daar wel aanzienlijke krachten op. Succes en beste groeten, Maarten
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Maarten, dat zou wel eens mee kunnen vallen gezien de plaatsing van de as in het hoogteroer.
     
  8. Servo is een Hitec HS-5085MG, normaal haalt de servo makkelijk 120°, zo ik achteraan volgens berekeningen een 180° haal, maar m'n MX-24s wil niet mee, er zit blijkbaar standaard een servo begrenzer in die je niet kan uitschakelen ;-( , heb dit natuurlijk niet op voorhand geweten , ben aan het informeren bij jeti of der bij die nieuw DS-16 meer mogelijkheden zijn. Dikke pech.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Deze servo is programmeerbaar met de HPP21 en kan dan waarschijnlijk makkelijk de 120° halen met een MX-24.
    Als je hem opstuurt kan ik het voor je doen. Stuur dan een PB.

    Rick
     
  10. Dag Rick,
    bedankt voor de info, ik heb ook hpp21 maar is uitgeleend ;-(
    Maar vrees voor de settings, ik denk dat het niets zal veranderen, de zender zit blok hoor. Ik denk dat de hpp-21 niets meer er zal uithalen buiten het 0 punt te verzetten, hiermee kan ik misschien nog een klein beetje meer bereik uithalen, maar heb ook niet veel meer nodig hoor, als ik enkel met de "up" 90° haal ben ik al een zeeeer te vreden man ;-)

    greetings,
    Benny
     
  11. Beste vrienden,

    helaas geen filmke, maar de maiden is wel achter de rug.
    deze morgen 9h in de duinen in Bredene NW 4-5 Bft, ideall voor de testvlucht.
    Na de launch perfect strakke lijn na wat hoogte trimmen. Konstante snelheid ook in de bochten zonder flapperon mix met hoogteroer.
    Gevlogen op laagste setting van dualrate +/- 35%. +/- 20° up/down
    Eerst wat leren wennen en wat pittige manouvres testen.
    Snaproll : perfect
    Vierpuntsrol : perfect
    Rugvlugt : lichjes dowsturen
    Meskant : geen wind genoeg , volgende keer
    Wingover : perfect
    Flikken : nee, schoon neusje naar beneden bij het overtrekken bij lage snelheid, perfect.
    Traag vliegen : later op de middag wind gaan vallen en ailerons beetje naar beneden gezet 2-3mm, perfect verder kunnen vliegen.
    Landen : perfect , ailerons beetje naar boven en zakt perfect.

    ps,
    door de snaprol is servo naar achter geschoven en is er speling op de kabels van het hoogteroer gekomen. Veilig kunnen landen op het strand ;-) spannend.
    Probleem opgelost door schroeven te vervangen door iets grotere en een een stopschroef, zodat de servoplaat niet meer naar achter kon schuiven.

    Voor de rest alles picobello ;- ben een zeer tevreden man !

    Beste groeten.
     
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi man! KAn niet wachten op een filmpje van de KONA! Gefeliciteerd met de maiden.
     
  13. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Proficiat Benny, zo'n model staat ook nog op m'n verlanglijstvoor op de cap ;)
     
  14. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Proficiat met de maiden Benny!
    Wij wachten af in spanning op uw Filmpje!
    Beste groeten, Maarten
     
  15. Dank u jongens,

    tegen dat ik al bij al alles onder kontrole had bij de eerste vlucht, heb ik verder genoten van de vlucht om te testen . Hierbij natuurlijk is de film aan mijn neus voorbij gegeaan, wind was gaan vallen rond 11h, nog goed genoeg voor toerkes te vliegen met een beetje flapperon down. 2-3 mm.
    Perfect jongens , echt, ben zo content hé. Al het zwoegen en zweten is zeker niet voor niks geweest ;-)

    Ik krijg tal van mails van 'die hards' die vragen achter een shortkit. Nu de testen grotendeels achter de rug- en naar verwachtingen zijn, zal ik denk ik binnenkort de freesfiles en (simpel) plan klaar hebben. Wie intresse heeft laat het maar weten. Het is niet de bedoeling om een productie te gaan draaien, maar wie wil, wil ik wel helpen.

    Groetjes,
    Benny
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Goed te lezen dat een mooi idee zo goed uitpakt.
    Het was te verwachten, maar toch.

    Rick
     
  17. inderdaad "maar toch" waar haal ik de tijd weer vandaan, doch voor de "die hards" heb ik het er wel voor over.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2012
  18. Hey Dennis , bedankt. Tot op de Cap nog eens ;-)
     
  19. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Het is al weer even geleden, jammer van de webshop trouwens..
    We komen ook minder op de cap tegenwoordig, minder goed bevliegbaar dan vroeger :?
    Maar goed, met de kona zou het nog prima te doen zijn ;)
     
  20. Nieuwe grotere servopulley

    Heb nieuwe servo pulley getekend om de volle 180° te halen. Is nu 4mm groter in diameter. Gezien mijn zender niet meewil, zat er niks anders op.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina