koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Gaaf hoor, stond er al bij zaterdag maar altijd gaaf om zoiets voorbij te zien komen. Maak er wat moois van Alexander en hopelijk vind je nog wat onderdelen ervoor.

Ik ben benieuwd naar de kappen, dan maar iets langer wachten toch? Had je een Peugeot MD opgestuurd?

Ga de eerst volgende zac met een 13.5t aanvangen, zou dat een beetje gaan denken jullie?

En wat voor banden..? Rijden jullie voor 1 of 2 maatjes harder qua shore?
Rollout voor een 10.5t?

Geen idee hoe het verschil zal zijn met een 13.5 en een 10.5. Volgens mij zal een 10.5 toch wel harder gaan op het rechte stuk.

Ik zelf rij meestal met een verschil van 5 voor en achter (bijv. v/a 35/30 of 40/35) maar als ik iets stuur te kort kom dan wil ik ook nog wel eens v/a 38/35 rijden.

Rollout voor een 10.5 zal ergens rond de 40mm liggen voor de meeste.

Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil tussen een 13.5T en een 10.5T.

De superstock reed vorig jaar overigens ook al ruim 85km/u. En dat met een 4wd. Bij een direct drive moet het tempo dan toch nog een stukje hoger liggen lijkt me logischerwijs... Een bij komende "voordeel" van een 13.5T is dat je in het binnenstuk wat gedosserder kan rijden.

Maar euh Roy, is het geldschip dan eindelijk aangelegd voor je deur?

PS mocht de 13.5T je niet bevallen heb ik nog wel een 10.5T X11 voor je klaar liggen;).

Ik rij momenteel 30RR en 35FR. Maar ga als de grip het toelaat en mijn achterbanden worden geleverd voor 35RR en 40FR. Met mijn X12 rij ik een rollout van 45mm a 50mm. Maar als jij je SP 13.5T gaat gebruiken kan je beter de rollout van Joost aanhouden.

Wanneer ga je voor het eerst testen? Daar wil ik wel bij zijn namelijk:D.

Halewijn

Vorige zac reed ik met 44mm (xerun 10.5t). Temperatuur van de motor na 7 minuten 55-60 graden.

Snelheid is van ondergeschikt belang is als je net begint met een pancar. Dan is het al een uitdaging de auto op het circuit te houden voor 7 minuten. Het snelheidsverschil zal denk ik minimaal zijn met de hogere verplaatsing en wat meer timing op het rechte stuk, dat zal niet het verschil uit gaan maken ;). Concentreer je op het binnengedeelte en de kantinebocht goed doorkomen. Daar zit voornamelijk de winst.

Dat snelheid van ondergeschikt belang is weet ik alles van:shock:
Wie weet is het voor mij ook een optie om eerst daar eens mee te gaan rijden(13.5) voor ik mij bij de rest van de kanonskogels voeg:cool:;):)
Banden zijn voor een gedeelte onderweg dus kan binnenkort ook weer wat rondjes gaan maken als het werk het toelaat.

mvg Roy

Snelheid is van ondergeschikt belang is als je net begint met een pancar. Dan is het al een uitdaging de auto op het circuit te houden voor 7 minuten

Dat gaat voor Veteq Roy niet echt op denk ik. Hij heeft volgens mij al heel wat ervaring. Welleswaar niet met een Pancar, maar wel in andere klasses.

Het snelheidsverschil zal denk ik minimaal zijn met de hogere verplaatsing en wat meer timing op het rechte stuk, dat zal niet het verschil uit gaan maken ;). Concentreer je op het binnengedeelte en de kantinebocht goed doorkomen. Daar zit voornamelijk de winst.

Bedankt voor de tip!;)

Ik zal eens kijken hoe het gaat vrijdag met de 224 versie die Martin heeft. Deze heb ik eindelijk goed in mijn regelaar en box zitten. En anders ga ik mss ook wel een keertje proberen met een 13.5T. Is het net even wat minder tricky in het binnengedeelte.

Halewijn

Ik was gisteren op de MACH, althans in de kantine... want het weer he.... ;)
Ik had een heel testprogramma af te werken, maar goed, hebben er maar een gezellige avond in de kantine van gemaakt. :p

@Halewijn....Als het goed is wel.
Ik heb er de afgelopen ZAC met de X12 mee gereden.
Eerst qualy zat er de verkeerde in waardoor de motor een beetje erg warm werd.
Gelukkig kon ik toch niet vol uit rijden ivp gewenning aan de auto en baan en is de motor niet om "zeep" geholpen.
Daarna is er andere software in gekomen en deze ook meteen qua afstellingen aangepast zodat de regelaar doseerbaar was.
Ook een beetje lagere rollout gebruikt om de snelheid wat naar beneden te brengen(rollout van 45/46 ipv rond de 50).
Enige wat ik nog heb is dat ik totaal niet uit de voeten kom met smeren.
Ook al laat ik het lang genoeg intrekken en droog ik de banden op tijd af, dan nog heb ik aan het begin van de heat wat grip problemen waardoor ik erg voorzichtig op het gas moet/kan.
Ik heb gewoon meer tijd nodig om mij de auto eigen te maken.
Bij de ZAC had ik helaas ook nog niet de beschikking over voldoende juiste banden:oops:
Dit zou deze week wat beter moeten zijn(als alles binnenkomt).
Daarna maar ffies op MRM gaan testen om te kijken hoe het gaat.
De baan van MRM heeft veel meer korte bochten,waardoor je veel meer met je gas bezig bent als op de mooie vloeiende baan van MACH.
Als ik op MRM christelijk rond kan komen, zou het bij de MACH ook moeten kunnen.
BTW er staan voor 6 mei reeds 3 pro10's ingeschreven voor de club wedstrijd.
Misschien dat er nog meer mensen mee willen rijden?
Mooie training voor de NK?

mvg Roy

Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is de timing naar beneden brengen en de ACC wat hogere zetten. Dat maakt hem gemoedelijker te rijden en te doseren en zal de acceleratie uit de bochten en snelheid op het rechte stuk wat naar beneden brengen. Rollout naar beneden brengen maakt de acceleratie uit de bocht alleen maar hoger. Dat wil je juist niet. De start RPM en ACC verhogen helpt daar beter tegen. (dus bijv. ACC van 350 naar 400 of 450 verhogen)

Het sturen gaat opzich wel maar wat je vaak ziet is dat er te veel en te abrupt gas wordt gegeven uit en in de bocht en dat het gas te laat wordt losgelaten waardoor de bocht/apex gemist wordt.

Dan lijkt het alsof je grip aan de voorzijde mist maar dat is puur te laat van het gas af. (persoonlijke ervaring)

@Alex.....Als het goed is staat de acc op 700 en de start rpm op 7000.
Dit is op de avond van de ZAC er in gezet.
Het missen van de apex is gewoon nog mijn eigen schuld ivm te laat gas los en in eerste instantie te weinig rem hebben staan:n00b:
Ik zal de FDR ook aanpassen om hem nog wat rustiger te krijgen.
Ik heb gewoon nog te weinig ervaring in deze klasse en met deze regelaar.
Heb gewoon de know how van jullie Pro10 goeroes nog nodig en natuurlijk veel trainingstijd:cool:
Ik zal gewoon vaker indien werk en prive dit toelaat op de MACH moeten zijn om rondjes te draaien.

mvg Roy

Heb je de insert erin zitten zodat de motor het minst mechanische vertimed wordt?

Boost naar beneden, ACC naar 750 verhogen (hoogste) en start rpm naar 10.000. Dan zal die al minder acceleratie en topsnelheid hebben. Ik zou de rollout niet verlagen, dat geeft alleen maar meer acceleratie.

Om eerlijk te zijn wat ik zo om me heen zie is de LRP x12-x20 motoren het meest lastige om een goede instelling mee te krijgen. Een xerun, gm, trinity duo's of wat dan ook is veel gemoedelijker en eenvoudiger in te stellen en lijkt ook een veel grotere marche te hebben waarin je zaken "verkeerd" kan doen. Ze lopen ook nog eens veel koeler dan een lrp X12 of X20.

Dat je in het begin van de heat weinig grip hebt achter kan ook komen dat je de voorbanden te veel smeert of te lang laat intrekken. 1 set voor heel de avond was ook wel wat weinig vanwege de bekende redenen.

Dat je moeite hebt in het begin is logisch en is ook volkomen normaal. Er zijn maar weinig die meteen goed rondkomen. Zelfs hele goede rijders kunnen moeite hebben met een pancar op een buiten circuit. (en ja daar zijn voorbeelden van)

Jullie rijden al betere tijden dan ik in het begin deed en ik leer nog elke keer weer bij. Je had mij eens moeten zien 4-5 jaar geleden tot ca 2010.:n00b:.
Het rijd anders en de afstelling kan zo verschillend zijn van elkaar dat het idd lastig kan zijn. Je hebt dezelfde auto als Joost. Dus zijn setup en banden gedurende races copieren en de auto moet in ieder geval goed gaan. (kijk ook goed naar droop instellingen en de zijschokbrekers of die hetzelfde kwa olie etc etc)

Laatst bewerkt:
@Alex.....Timing insert op de motor is voor de minste mechanische timing.
Ook dit was reeds veranderd op de eerste ZAC.
Banden had ik het zelfde als Joost(helaas niet voldoende setjes).
Smeren aan de voorzijde heb ik niet gedaan daar ik dan nog meer grip had gekregen als wat ik nu had.
Ik denk dat het de combinatie regelaar/motor is die voor mij wat lastiger is af te stellen.
Rij met de TC normaal ook met een X12 maar dan met een tekin regelaar.
Dit geeft helemaal geen problemen.
Niet qua temp of wat dan ook.
Toch maar eens kijken voor een andere motor en misschien een nog rustigere instelling.
Heb nog een X11 ook.
Zal dan alleen weer de software moeten veranderen.
Is er een motor die ik kan proberen met de software die er nu in zit en die goede resultaten geeft?

mvg Roy

copieer straks anders even je instellingen van de regelaar en zet ze hier neer. Dan weten we precies waar we het over hebben. :D

Tuurlijk vertel ik dat niet!. :p
Pas als ik eruit ben, dan deel ik die info wel. :cool:
(moet je wel een Serpent kopen natuurlijk, da's dan wel de voorwaarde ;) )

ik ben benieuwd martin. Er is zaterdag avond door meerdere rijders 16,4's gereden dus ik hoop voor je dat het werkt. :proost:

Op het scherm van het programmeer box staat V1.07_110119
V3.011011
Running mode: For/Brake
Dragbrake: 0%
Voltage prot: 3.2V/cell
DRRS Punch: Level 1
Brake force: 100%
Reverse force: 100%
Ini. brake: 0%
Neutral range: 6%
Boost timing: 25
Turbo slope: 3