Stoompomp
In Memoriam
In dit draadje ga ik het verslag schrijven van het ombouwen van een hijskraan op wielen met een vaste uitlegger naar op afstand besturing.
Tot op heden heb ik geen item geplaatst in de rubriek "Tanks/Rupsvoertuigen.
De kraan, die ik ga beschrijven staat niet op rupsen, maar op wielen.
Nu over mijn persoon.
Ik ben al enige jaren actief op het forum, maar voornamelijk in de rubriek "Scheepsmodelbouw".
In deze rubriek heb ik momenteel drie bijdragen:
- https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/
De stoommachine in het schip, laatste aanpassing:
- https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/
En ook:
- https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/
Zover voor mij genoeg informatie over mijn persoon.
Overigens mijn roepnaam is Henk. Ik doe hier niet moeilijk over, daar mijn naam bij vele bouwers bekend is.
Nu over de kraan.
Op de modelbouw vereniging in Den Brielle hebben wij een clublid, die ondanks de aan hem beschikbare en summiere gegevens een hijskraan op wielen heeft gebouwd.
Zijn achtergrond is wel, dat hij bekend is met de destijds gebruikte technieken.
Zijn kraan is geheel mechanisch. Zoals in de werkelijkheid, jaren 50 en 60 in de vorige eeuw, waarbij de dieselmotor draaide en doormiddel van rembanden en schuifkoppelingen de kraan werd bestuurd.
Totaal geen hydrauliek of electronica.
Zijn modelkraan heeft hij geheel mechanisch correct gebouwd.
Naderhand wilde hij toch de kraan op afstand kunnen besturen en heeft mij gevraagd voor hulp.
Nu het ombouwen van een geheel mechanische kraan naar een zender gestuurde heeft nogal wat voeten in aarde.
In de kraan worden alle functies, werkelijkheid getrouw aangestuurd door handels.
Hij had al elk handel voorzien van een servo om deze te verstellen.
Zoals ik al eerder schreef, dat de diesel de hele dag draaide, nu hij heeft een 12V e-motor gebruikt, die na opstarten, gelijk een dieselmotor, de gehele dag draait.
Alleen door het verstellen van bandremmen en schuifkoppeling kan hij kiezen tussen kraanbedrijf of rijden.
Ongelofelijk knap gemaakt, geheel mechanisch,
Maar door zijn vraag om het geheel op afstand bestuurbaar te maken gaf meer problemen, dan verwacht.
In zijn opstelling had hij:
- In de bovenwagen,
- 12V accu voor de aandrijving van de hoofdmotor.
- 6V NiCd celen voor de ontvanger.
In de onderwagen:
- 6V Nicd celen voor de ontvanger. en de stuurmotor, rijrichting.
Mijn voorstel was om alles te voeden uit de 12V accu, zie bijgaande schets in .pdf bestand.
Dit betekend, dat voor het aanbrengen van de sleepring de bovenwagen van de onderwagen losgenomen moet worden.
Eigenlijk slopen van een mooie kraan.
Voor informatie, de bovenwagen is ca. 34 x 24 cm
Na uitleg ging hij akkoord en heeft zelf de boven- van de onderwagen losgenomen.
Resultaat:
Op de onderstaande foto een deel van de bovenwagen met de onderwagen.
De volgende is een foto van de onderwagen, die losgenomen is moet worden om de sleepring aan te brengen.
Na het losnemen van de onderwagen is de ruimte voor het aanbrengen van de sleepring te zien,
Nu de bovenwagen losgenomen is, kan ik de sleepring aanbrengen voor de stroomtoevoer naar de onderwagen.
Nog enkele foto's voor een indruk van zijn vakmanschap.
Aan de rechterkant van de tandriem de E-motor, die de dieselmotor vervangt.
Onder de andere kant van het machine huis
Kortom, echt een uitdaging om naast een stoomschip ook een kraan op afstand bestuurbaar te maken.
Tot op heden heb ik geen item geplaatst in de rubriek "Tanks/Rupsvoertuigen.
De kraan, die ik ga beschrijven staat niet op rupsen, maar op wielen.
Nu over mijn persoon.
Ik ben al enige jaren actief op het forum, maar voornamelijk in de rubriek "Scheepsmodelbouw".
In deze rubriek heb ik momenteel drie bijdragen:
- https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/
De stoommachine in het schip, laatste aanpassing:
- https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/
En ook:
- https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/
Zover voor mij genoeg informatie over mijn persoon.
Overigens mijn roepnaam is Henk. Ik doe hier niet moeilijk over, daar mijn naam bij vele bouwers bekend is.
Nu over de kraan.
Op de modelbouw vereniging in Den Brielle hebben wij een clublid, die ondanks de aan hem beschikbare en summiere gegevens een hijskraan op wielen heeft gebouwd.
Zijn achtergrond is wel, dat hij bekend is met de destijds gebruikte technieken.
Zijn kraan is geheel mechanisch. Zoals in de werkelijkheid, jaren 50 en 60 in de vorige eeuw, waarbij de dieselmotor draaide en doormiddel van rembanden en schuifkoppelingen de kraan werd bestuurd.
Totaal geen hydrauliek of electronica.
Zijn modelkraan heeft hij geheel mechanisch correct gebouwd.
Naderhand wilde hij toch de kraan op afstand kunnen besturen en heeft mij gevraagd voor hulp.
Nu het ombouwen van een geheel mechanische kraan naar een zender gestuurde heeft nogal wat voeten in aarde.
In de kraan worden alle functies, werkelijkheid getrouw aangestuurd door handels.
Hij had al elk handel voorzien van een servo om deze te verstellen.
Zoals ik al eerder schreef, dat de diesel de hele dag draaide, nu hij heeft een 12V e-motor gebruikt, die na opstarten, gelijk een dieselmotor, de gehele dag draait.
Alleen door het verstellen van bandremmen en schuifkoppeling kan hij kiezen tussen kraanbedrijf of rijden.
Ongelofelijk knap gemaakt, geheel mechanisch,
Maar door zijn vraag om het geheel op afstand bestuurbaar te maken gaf meer problemen, dan verwacht.
In zijn opstelling had hij:
- In de bovenwagen,
- 12V accu voor de aandrijving van de hoofdmotor.
- 6V NiCd celen voor de ontvanger.
In de onderwagen:
- 6V Nicd celen voor de ontvanger. en de stuurmotor, rijrichting.
Mijn voorstel was om alles te voeden uit de 12V accu, zie bijgaande schets in .pdf bestand.
Dit betekend, dat voor het aanbrengen van de sleepring de bovenwagen van de onderwagen losgenomen moet worden.
Eigenlijk slopen van een mooie kraan.
Voor informatie, de bovenwagen is ca. 34 x 24 cm
Na uitleg ging hij akkoord en heeft zelf de boven- van de onderwagen losgenomen.
Resultaat:
Op de onderstaande foto een deel van de bovenwagen met de onderwagen.
De volgende is een foto van de onderwagen, die losgenomen is moet worden om de sleepring aan te brengen.
Na het losnemen van de onderwagen is de ruimte voor het aanbrengen van de sleepring te zien,
Nu de bovenwagen losgenomen is, kan ik de sleepring aanbrengen voor de stroomtoevoer naar de onderwagen.
Nog enkele foto's voor een indruk van zijn vakmanschap.
Aan de rechterkant van de tandriem de E-motor, die de dieselmotor vervangt.
Onder de andere kant van het machine huis
Kortom, echt een uitdaging om naast een stoomschip ook een kraan op afstand bestuurbaar te maken.
Bijlagen
Laatst bewerkt: