Kraan van Piet.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Stoompomp, 24 jun 2020.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    DUIM OMHOOG LEUK.jpg DUIM OMHOOG LEUK.jpg

    Inderdaad verschillen per subforum de reacties nogal !
    De kwalijke berichten zijn soms best heftig op sommige subforums.

    Gelukkig valt dit op het Truckersforum nogal mee.
    We zijn hier (redelijk) verdraagzaam, maar soms gaat het ook wel eens mis hoor.
    Maar dit wordt dan weer gecorrigeerd door de Moderator, die de vinger aan de pols houdt.
    SMILEY KNIPOOG - kopie.jpg
     
  2. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    De maten van de bovenbouw maakt niet uit. Al is de bovenbouw 100x100cm en je kantellijnen maar 20x20cm moet je met de 20x20cm rekenen voor je stabiliteitsmoment.

    Het gaat om het vlak wat de grond raakt. Raak je met het gezamelijk zwaartepunt (machine + last) buiten je kantellijnen, dan lig je ondersteboven. Zie foto als voorbeeld.
    [​IMG]

    Jouw kraantje weegt excl giek 16.6kg met kantellijnen van circa 23x23cm. (eigenlijk kleiner, daar je het hart van je wielen moet nemen in jouw geval) Voor het gemak ga ik ervan uit dat het zwaartepunt van de machine exact in het midden zit. Dus op 23/2=11.5cm.
    Met jouw gegevens zal het millimeters schelen. Hoe groter jij je kantellijnen maakt, hoe stabieler de machine. Of om hetzelfde stabiliteit te creeeren breder stempelen, maar met een lager eigen gewicht.

    Hang jij op 11.5cm een ander zwaartepunt van 16.6kg. Staat je machine te wippen.
    Hang je er 16,7kg, lig je ondersteboven.
    Met 16,5kg blijf je in theorie staan.

    De 75% is overgenomen van het echt. Vroeger was dit 2/3de van je stabiliteitmoment. Dit is tegenwoordig opgehoogd naar 3/4de. Oftewel 75%.
    Dit is in de 1:1 een veiligheidsmarge, om te zorgen dat als je een goeie gooi maakt met je last, je altijd nog wat over hebt, en je niet achter je last aangaat.

    Alles buiten de kantellijnen is negatief voor je stabiliteitsmoment. Dit is dus het deel van je giek buiten de kantellijnen, de last, haak, hijsgereedschappen, etc, etc, etc.

    BELANGRIJK:
    Bovenstaande gaat er allemaal vanuit van genoeg sterkte van je machine. Het staat of valt met de zwakste schakel van het geheel. Als je draaikrans bijvoorbeeld de krachten niet aankan zal die afbreken/scheuren.
    Is je stabiliteit de zwakste factor, zal de machine omvallen.
     
    silvion, Potter en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Kijk hier spreekt een man vanuit de praktijk, die er verstand van heeft, hij heeft hiervoor doorgeleerd en weet waar hij het over heeft !
    Hij dagelijks achter de handles/sticks van een telescoopkraan (1:1)

    @mark
    TOP !!!!
    Smiley Duim omhoog Klein.jpg
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  4. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Mobiele torenkraan:p:D
     
    Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Gaan we op de kleintjes letten ??
    Smiley Dit meen je niet.jpg SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De draaikrans is een kogelkrans en kan het kantelmoment goed hebben.
    Waar ik mij meer zorgen over maak zijn de schroeven, die in de draaikrans zitten.
    Bij jullie in het grootbedrijf zijn dit 12.9 bouten, die op voorspanning/moment worden vastgetrokken.
    Bij de kraan van Piet zijn er slechts 3 st. M3 kwal 4,6 draadeinden, die de beide delen bijeenhouden.
    De bewuste draadeinden zitten in de op trek belaste zone, 2st op 180 ° en 1 st op 270°.
    In de op trek belaste zone kan ik geen tweede draadeind monteren. wel in de op druk belaste zone.

    In elk geval, bedankt voor je reactie.
     
    Mark300 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Is de mobiele kraan ooit werkend geweest, of........ nog (steeds) in aanbouw ?
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De kraan is op diverse evenementen gedemonstreerd, voor foto zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/#post-4062244
    Mede forumlid @ShabaF117 heeft op Facebook de foto's en het verslag gevonden.
    Helaas heb ik de link niet opgeslagen.
    De reden, dat ik nu bezig ben met de besturing komt doordat er 3 spanningsbronnen in de kraan zaten en dat de rem op het rijwerk nit werkte, zodat de machine niet stil bleef staan.
    Verder het probleem met overschakelen tussen rijden en kraanbedrijf.
    Dus de kraan heeft gewerkt en misschien kan, @ShabaF117 de site weer vinden.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
    Mark300 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Henk,

    Bedankt voor je antwoord.

    We zien t.z.t. de kraan wel in bedrijf.
    Succes met de afbouw van de kraan.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Tja Pieter, dat zijn heel verschillende machines, wel even opletten dus.
    @Mark300 : Even wat je eerdere opmerking betreft over sterkte en stabiliteit:
    Toren kranen en mobile telescoopkranen hebben een sterkte- en een stabiliteitsgebied in de heftabel.

    Echter, deze machine is een oude draadkraan, en die dingen waren allemaal op stabiliteit begrensd, niet op sterkte gebied.
    Maar dat spul is denk ik een beetje van voor jouw tijd, als ik je avatar goed inschat ;)

    Cor
     
    arm1948 en Mark300 vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Excuses Henk
    Even nog Off Topic over stabiliteit.
    Ik denk dat de lengte en de breedte de onderwagen van belang is betreffende de stabiliteit.
    De tegenwoordige mobiele kranen hebben meestal steunpoten en grote rupskranen kunnen de rollenwagens in en uitschuiven om de stabiliteit te vergroten.
    Vroeger hadden de mobiele draadkranen geen steunpoten in mijn beleving.
    En ja, vroeger had je ook nog de draadkranen die gemonteerd waren op een vrachtwagenchassis, vaak oude legervoertuigen.

    Volgens mij is stabiliteit heel vaak in het geding, want er vallen nogal eens telescoop en torenkranen om, hier natuurlijk de ballastblokken ook de ondergrond van belang.
    Zie de foto van Mark van de blauwe S........... telescoopkraan.
    Ik verbaas me ieder keer weer hoe de stabiliteit van de grote sloopkranen gewaarborgd wordt, met de lange sloopgieken.

    Ik denk dat je met de kraan van Piet gewoon moet uitproberen waar de grenzen liggen van de stabiliteit, afhankelijk van de stand van de giek, waarbij de lengte van de giek ook nog van belang is.


    @Cor
    Ik ken Mark heel goed, dit was een plaagstootje, ik weet heus wel dat hij op een mobiele torenkranen, maar ook mobiele telescoopkranen draait.
    Ik denk dat jij even moet opletten en even op de Smileys moet letten.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Ik heb vroeger, ja vroeger toen was ik ook al invalchauffeur, eind jaren 60 beginjaren 70 van de vorige eeuw regelmatig NCK 304 en NCK 305 draglines en Ruston Bucyrus 22 RB draglines vervoerd, die we laadden en losten deze machines aan de zijkant van de dieplader.
    Soms een blok hout tussen de ketting en de sprockets, omdat de remmen niet goed werkte bij het schranken
    Dan heb je ook met de stabiliteit van de draadkraan te maken en is het van belang van de stand van de giek, zeker als de trekbak/sleepbak er aanhing.
    Een keer mee gemaakt dat de draadkraan bij het afrijden van de zijkant voorover stuiterde door onkunde van de machinist.
    Maar de stabiliteit was ook van belang bij het draaien in het zand of zwarte grond, of onder water draaien, hoe de stand van de giek was/stond
    Maar toen rommelde de machinisten als met de begrenzing van de stand van de giek.
    Ook het beladen van vrachtauto's met een dragline, ging het wel eens mis en kwam de stabiliteit in het geding, dat ik me nu afvraag of de stabiliteit wel echt begrensd was, of .......... was het toen ook al zo : Er moest gepresteerd worden.

    Wie het weet mag het zeggen, want ik vervoerde ze alleen maar, ik mocht ze toen niet zelf laden.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  12. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Voor de stabiliteitsberekening maakt het weinig uit of er een tele, toren, autolaad, of draadkraan staat. De formule kan je zelfs loslaten op een menselijk lichaam die een last moet tillen.
    Het gezamelijk zwaartepunt (Machine + last) moet binnen de kantellijnen vallen, anders mag je de technische dienst bellen voor nieuwe spiegels op je machine en de partner voor een schone onderbroek :stout::yes:

    Uiteindelijk als je je sterkte tabel gaat upgraden, dwz je machine dusdanig versterken, dan zal de sterktetabel vanzelf overgaan in een stabiliteitstabel. Uiteraard mits je buiten je kantellijnen aan het werk bent.
    Blijf je binnen je kantellijnen aan het werk, zal het nooit een stabiliteitstabel worden maar altijd een krachttabel blijven.

    Ik zie in de laatste berichten pas wat voor machine het is. Dit soort kranen zijn inderdaad van voor mijn tijd.
    Maaarrrrrrrrrr, stabiliteitsberekeningen zijn weinig veranderd, voornaamste verschil is dat het in de loop van tijd van 2/3de naar 3/4de gegaan is.
     
  13. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Het breekmoment van een M3 draadeind is niet mals hoor.
    Ik weet het niet exact, maar ik durf met mijn gewicht wel aan 2x M3 draadeind te hangen. Mits deze goed bevestigd zit in het bovenliggende deel. En ik ben niet een lichtgewicht :hammer::D


    Ik noem liever geen firma namen op het internet. (Alles kan ooit tegen je gebruikt worden, ik heb bewust gezocht naar een foto waar geen duidelijke naam leesbaar was)

    Zoiets kan de beste machinist gebeuren.
    Als diens partner hem/haar sochtends verteld een ander te hebben, kan ik me voorstellen dat je de hele dag met je gedachte ergens anders zit. 1 stap in je werkprocedure overslaan en je ligt ondersteboven helaas.
    Zeg ik niet dat elke machinist met een ongeluk een vreemd gaande partner heb, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is :friends::rofl:

    Maar, stabiliteit blijft een mooi onderwerp. Voor velen een terugkerend probeem, zelfs in de privé sfeer:beer:

    @VOLVO FH 16 750
    De onderste kraan is inderdaad een machine waar ik met enige regelmaat op pad mag.
    De bovenste kraan is een waanzinnig beest, de kranen waar ik mee op pad ga tillen nog niet 10% van dit monster.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor het meedenken.
    Jullie hebben mij echt nieuwsgierig gemaakt.
    Voor een goed inzicht zal ik aan Piet vragen de lengte van de uitlegger en het gewicht.
     
    VOLVO FH 16 750 en Mark300 vinden dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Nog even Off topic :
    Hallo Mark,

    Ik ben ook geen voorstander van namen noemen op het internet, maar de val van de Sa..... kraan staat het hele internet van vol, dus dacht ik : Dit moet kunnen, ik zal de tekst even iets aanpassen.
    Maar ja, de kleur, die is niet te missen, hahahaha.
     
    Stoompomp en Mark300 vinden dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De draaikrans en de sleepcontacten zitten op de kraan.
    Deze kan dus oneindig ronddraaien.
    Een probleem was de servo in de bovenwagen, die de rem moest lichten tijdens kraanrijden, maar vrijgave moest geven tijdens kraandraaien.
    Vandaag bezig geweest met mijn andere passie in modelbouw, n.l. hardsolderen.
    Voor het ronddraaien heb ik de onderstaande koppeling met zilver in elkaar gesoldeerd.
    De basis is een stukje 6 kant 6 mm en een klemring ø6mm met twee stelschroeven M2, zie onderstaande foto (slecht te zien de nylon servo arm):
    SAM_3186 verkleid..jpg

    Op de onderstaande foto de houder bevestigd aan de arm van de remservo:

    SAM_3187 verkleind.jpg

    Voor een indruk van het U-frame en de bevestiging van de trekstang van de rem:

    SAM_3188 verkleind.jpg

    Mooi is te zien de ruimte tussen het U-huis en de klemming van de remtrekstang.

    Overigens weer geheel gesoldeerd met eenvoudig goedkoop gereedschap.
    In dit geval is het zilversolderen gedaan met de linker rode brander op bijgaande link: https://www.modelbouwforum.nl/threads/hardsolderen.259268/page-14#post-4059106

    Van de week de juiste hoogte/slag afstellen.
     
    Potter en Helicor vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Over passie gesproken

    Vandaag bezig geweest met mijn andere passie in modelbouw, n.l. hardsolderen.
    Mag ik zeggen,
    we delen de zelfde passie?

    Overigens weer geheel gesoldeerd met eenvoudig goedkoop gereedschap.
    In dit geval is het zilversolderen gedaan met de linker rode brander op bijgaande link: https://www.modelbouwforum.nl/threads/hardsolderen.259268/page-14#post-4059106

    Je hebt te veel betaald Henk.
    Die toetjes brander heb ik twee weken geleden nog gekocht bij Xenos.
    Nog geen zeven euro zonder gas dat wel.
    Maar hier is aan gas geen gebrek.

    Ik heb vandaag ook nog enkele dingen met zilver gesoldeerd.
    Leuk werk dat solderen.

    Goed bezig.

    Veel modelbouwplezier,
    willum
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat je een goedkopere hebt gevonden vind ik prachtig.
    Het verlaagt alleen de kosten voor het zilversolderen van kleine onderdelen.
    Hierbij bedoel ik ook de ferules op stoomleidingen ø3, 4 en 5mm.

    Wel van belang, gebruik van zilversoldeer 55% zilver en de juiste Flux.
    Daar ik niet elke dag zilver soldeer gebruik ik Flux van Griffon, soms met water aangemaakt en soms met spiritus.
    Echter het verschil met residu heb ik nooit kunnen zien.

    Wel een opmerking bij het met zilversolderen van kleine onderdelen:
    - Naast goed schoonmaken van de te solderen oppervlaktes, vooral een stevige fixatie van de te solderen onderdelen.
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Xenos brander

    Ik heb hem er nog eens bij gekocht voor het echt kleine werk.
    Het ding werkt trouwens prima.
    De eerste zilverhardsolderingen zijn er al mee gemaakt.

    Gebruik bij zilversolderingen altijd de juiste flux.
    Je werkstukmetaal bepaald samen met het inzetgebied van de flux of het gaat lukken.
    Fluxpoeder kun je inderdaad met water, spiritus
    of zoals ik vaak doe met methanol tot een goed smeerbaar papje maken.
    Methanol gebruik ik ook voor gasflux hardsolderen.
    Dan brand alles restloos zonder residu. Schoon werkstuk.

    Kleine onderdelen solderen.
    Dat is vergelijkbaar met lassen of lijmen.
    Soms is fixatie een must, soms kan het zonder.
    Soms heeft het werkstuk al een pasvorm.
    Ik heb daar niet zo'n moeite mee.
    Hoe klein dan ook.
    Soms gebruik ik een van de vele soldeerhulpstukjes om dingen te postioneren..

    Het zeskant is een 3/8 linkse wartelmoer (staand) stomp en vrijhandig gesoldeerd.
    upload_2020-8-20_19-9-34.png

    upload_2020-8-20_19-10-2.png
    foto's w.p.8-2020

    Stukje reparatiewerk, sterker dan het origineel.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en arm1948 vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In het bericht #54, zou ik aan Piet vragen de afmetingen van de kraanarm'.
    Deze zijn:
    - Lengte : 850mm
    - Gewicht: 1,22kg.
    Vanuit nieuwsgierigheid, heb ik deze gegevens ingevuld in een soort van berekening, waarbij ik uitgegaan ben van het principe van een weegschaal.
    In de berekening ben ik voor de eenvoud uitgegaan van het steun/draaipunt van de vooras van de onderwagen..
    Daar het niet mogelijk is om de berekening in Excel bestand op te sturen, gekozen voor bestand in .pdf format.
    De momenten heb ik alleen als kracht in N aangegeven op de hefboomarmen.
    Indien niet fout berekend, dan kan kan de kraan van Piet in model toch een leuk gewicht heffen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina