Hallo Henk,
Excuses Henk
Even nog Off Topic over stabiliteit.
Ik denk dat de lengte en de breedte de onderwagen van belang is betreffende de stabiliteit.
De tegenwoordige mobiele kranen hebben meestal steunpoten en grote rupskranen kunnen de rollenwagens in en uitschuiven om de stabiliteit te vergroten.
Vroeger hadden de mobiele draadkranen geen steunpoten in mijn beleving.
En ja, vroeger had je ook nog de draadkranen die gemonteerd waren op een vrachtwagenchassis, vaak oude legervoertuigen.
Volgens mij is stabiliteit heel vaak in het geding, want er vallen nogal eens telescoop en torenkranen om, hier natuurlijk de ballastblokken ook de ondergrond van belang.
Zie de foto van Mark van de blauwe S........... telescoopkraan.
Ik verbaas me ieder keer weer hoe de stabiliteit van de grote sloopkranen gewaarborgd wordt, met de lange sloopgieken.
Ik denk dat je met de kraan van Piet gewoon moet uitproberen waar de grenzen liggen van de stabiliteit, afhankelijk van de stand van de giek, waarbij de lengte van de giek ook nog van belang is.
@Cor
Ik ken Mark heel goed, dit was een plaagstootje, ik weet heus wel dat hij op een mobiele torenkranen, maar ook mobiele telescoopkranen draait.
Ik denk dat jij even moet opletten en even op de Smileys moet letten.
Ik heb vroeger, ja vroeger toen was ik ook al invalchauffeur, eind jaren 60 beginjaren 70 van de vorige eeuw regelmatig NCK 304 en NCK 305 draglines en Ruston Bucyrus 22 RB draglines vervoerd, die we laadden en losten deze machines aan de zijkant van de dieplader.
Soms een blok hout tussen de ketting en de sprockets, omdat de remmen niet goed werkte bij het schranken
Dan heb je ook met de stabiliteit van de draadkraan te maken en is het van belang van de stand van de giek, zeker als de trekbak/sleepbak er aanhing.
Een keer mee gemaakt dat de draadkraan bij het afrijden van de zijkant voorover stuiterde door onkunde van de machinist.
Maar de stabiliteit was ook van belang bij het draaien in het zand of zwarte grond, of onder water draaien, hoe de stand van de giek was/stond
Maar toen rommelde de machinisten als met de begrenzing van de stand van de giek.
Ook het beladen van vrachtauto's met een dragline, ging het wel eens mis en kwam de stabiliteit in het geding, dat ik me nu afvraag of de stabiliteit wel echt begrensd was, of .......... was het toen ook al zo : Er moest gepresteerd worden.
Wie het weet mag het zeggen, want ik vervoerde ze alleen maar, ik mocht ze toen niet zelf laden.