Kraan van Piet.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Stoompomp, 24 jun 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat was ook het idee van Piet.
    Het nadeel van een koolborstel is de inwendige weerstand.
    De aangelegde spanning is 6V. Bij een stroomverbruik in ruststand, ca, 10mA en maximale stroomafname van 300 mA voor het verstellen van de stuurwielen, krijg je een variatie in de spanning naar de ontvanger.
    Daarom een stroomopnemer uit fosforbrons.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Koolborstels
    Sleepcontact

    Het nadeel van een koolborstel is de inwendige weerstand.

    De inwendige weerstand?
    Als de brok koolstof groot genoeg
    en de veerdruk goed is
    is er geen spanningsverlies.
    De koolborstel moet wel een zuivere passing hebben samen met het koperen rondsel.
    Een sleepcontact of drie?

    Kijk maar hoe je het oplost.
    Jij beslist.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Tussen de boven- en de onderwagen is er een ruimte kleiner dan 5mm.
    Dus zelfs een stroom afneem veer op een uitwisselbare houder is al een probleem.
    Uitwisselbaar in verband met service.
     
    VOLVO FH 16 750 en Potter vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag bij Piet geweest.
    De voorgestelde opstelling van de ontvanger is goedgekeurd.
    Vandaag ook het probleem van kraanbedrijf en rijden opgelost.
    Piet is in de tussentijd verder gegaan met de onderwagen. Het probleem was de rem op het rijwerk. Hij heeft door koningspil een trekstang aangebracht. die door een servo in de bovenwagen gelicht kan worden. Foto's volgen nog.
    Aansluitend het probleem opgelost met de aandrijfmotor van de schuifkoppeling.
    Deze mag tijdens het rijden niet constant onder stroom staan, daarom besloten om de slag te begrenzen door 2 kleine eindschakelaars.
    Zie voor info: https://www.conrad.nl/p/microschakelaar-ssm-001-30-vdc-05-a-1x-aanaan-moment-1-stuks-704539
    Wel het schakelpaneel kunnen spuiten, dus het bedraden kan doorgaan.
    SAM_3085 verkleind.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In de tijd, dat ik bezig was met de besturingselektronica heeft Piet ook niet stil gezeten.
    Piet had de wens, dat de rem op de onderwagen ook bediend kon worden.
    Tijdens kraanbedrijf moet de rem op het rijwerk gevallen zijn.
    Ik kon dit met de elektronica wel voor elkaar krijgen, maar dan moest de rem tijdens het rijden gelicht zijn en blijven.
    Dit heeft Piet opgelost door een dunne trekstang door de koningsspil.
    Onderstaand een indruk van de transmissiekast aan de onderkant van de onderwagen.
    DSC01941 verkleind.jpg

    Aan de bovenkant, met de veer is de arm te zien, die de rem vrij geeft.
    Onderstaand de bandrem aan de buitenkant van de transmissiekast.

    DSC01943 verkleind.jpg
    Nu duidelijk, een bandrem op de uitgaande as. (helaas staan de kruiskoppelingen nog niet correct)
    Onderstaand het inpassen van de trekstang voor het lichten van de rem.
    DSC01942 verkleind.jpg
    De trekstang trekt door de hevels in de transmissiekast de rem vrij.
    Onderstaand de transmissiekast met de trekstang lopend door de koningsspil naar boven.

    DSC01945 verkleind.jpg

    De mechanica is perfect, maar levert voor mij een probleem, de oorspronkelijke mini remservo 2kg.cm moet vervangen worden door een sterkere >10kg.cm. ( de trekkacht benodigt voor het openen van de door de zware veer rem) is ca, 7kg.
    Door het gebruik van een sterkere servo, moet een aanpassing maken in de print met de spanningsregelaar.
    In afwachting van de onderdelen verder met mijn andere project. https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-9#post-4064690
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2020
    Catwoman, Potter, arm1948 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren de bovenbouw op de onderwagen gezet met de remstang door het koningslager naar de bovenwagen.
    SAM_3119 verkleind.jpg
    Aan de trekstang zit nu nog een oog, dit was gebruikt voor het bepalen van de trekkracht voor het vrijgeven van de rem van het rijwerk, ca. 2,5kg.
    Voor de foto zit de trekstang niet op de juiste plaats.
    De servo voor het trekken aan de remstang moet komen onder de beide boven schijven.
    Hier is geen plaats voor een standaard servo.
    Op de plaats van de oorspronkelijke mini 2kgcm servo ga ik nu een 3,6kgcm servo gebruiken.
    https://www.banggood.com/JX-PDI-115...-p-1542519.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN
    Door deze toepassing van een kleine servo kon ik ook een probleem oplossen met de besturing van de stoommachine van de Dockyard V.
    Voor info Dockyard V stoomsleepboot: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-34#post-4067206
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2020
    Catwoman, Ghossie, VOLVO FH 16 750 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vorige week en vandaag verder gegaan met de kraan van Piet.
    De vertraging is ontstaan, daar ik mijn FlySky 6 kan. zender heb opgewaardeerd naar 10 kanalen.
    Nu kan ik met mijn zender de kraan bedienen.
    Piet gebruikte een 10 kanaals zender, de Reely HT 10.
    Op deze zender zit geen display, dus je kan de uitslagen van de joy sticks, kanalen niet aflezen.
    Mijn zender, die ik gebruik voor 3 schepen heeft de mogelijkheid om per kanaal de uitslag toonbaar te maken.
    Door advies van @Edge kon ik de zender opwaarderen naar 10 kanalen.
    Onderstaand de foto van de Reely en de Flysky opgewaardeerd naar 10 kanalen.
    Op de display zijn de 10 kanalen te zien en de stand van de schakelaars en de joy sticks.
    SAM_3133 verkleind..jpg

    Nadat dit opgelost was, verder gegaan met de kraan.
    Overigens, de Reely 10 kanaal ontvanger, heb ik gekoppeld aan de Flysky zender, de beide systemen gebruiken het zelfde protocol.
    Na deze stap heb ik als eerste het schakel paneel gemaakt en bedraad.

    SAM_3131 verkleind.jpg

    De schuifschakelaar aan de bovenkant heeft van boven naar beneden de functies:
    - Uit.
    - Spanning op de elektronica, ontvanger.
    - Spanning op de elektronica en de 12V motoren voor het kraanbedrijf en de kraanarm.
    De vierpolige stekker is voor de aansluiting op de nieuwe printplaat met de ontvanger en de regelaar.

    De volgende stap was het maken van de sleepring, die onder de bovenwagen komt.
    De sleepring wordt gemaakt, nog in voorraad, uit dubbelzijdig epoxy plaat.
    Epoxy plaat, door de glasvezel versterking, sloopt je gereedschap.
    Daarom heb ik er vanaf gezien om deze uit te frezen.
    Ik heb ervoor gekozen om met een dunne slijpschijf in de Dremel te bewerken.
    Onderstaand de Dremel in de beitelhouder met de printplaat, ondersteund, in de klauwplaat.
    De printplaat is overhoeks bijna 24cm. de uit te snijden cirkel is ø140mm.

    SAM_3127 verkleind..jpg

    Let op de poetsdoek, zodat het slijpsel niet op het bed valt.
    Bij het uitslijpen van de cirkel heb ik de machine niet aangezet. maar weer gebruik gemaakt, van de zwengel, die ik ook gebruik bij het snijden van schroefdraad, vooral in potgaten.
    SAM_3126 verkleind.jpg

    Door het gebruik van de zwengel, kan je handmatig de aanzet van de slijpschijf van de Dremel beheersen.

    Resultaat, de sleepring losgeslepen, zonder beschadigingen aan het oppervlak.
    SAM_3128 verkleind.jpg

    Vervolgens de proefpassing aan de onderkant van de bovenwagen.

    SAM_3130 verkleind.jpg

    Volgende stap, netjes vastmaken en elektrisch aansluiten.
     
    bvdh, Catwoman, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag, na enkele weken van slopen, lees demonteren, eindelijk begonnen met het opbouwen.
    Als eerste de sleepring op de onderkant van de bovenwagen gemonteerd.
    De gebruikte printplaat is dubbelzijdig. Voor de montage op het chassis, heb ik bij de schroeven voor de bevestiging, het koper met een 10mm kop frees verwijderd.
    SAM_3148 verkleind.jpg
    Voor de zekerheid met een weerstandsmeter gemeten of er geen kortsluiting was.
    Aan de rechterkant de onderwagen met de bedachte houder voor de sleepcontacten.
    Deze worden gemaakt uit het veerkrachtige fosforbrons.

    Verder ook het aangepaste schakelpaneel gemonteerd.
    Binnen het schakelpaneel heb ik op het chassis een centrale aansluiting voor de min aansluiting gemaakt, min aan massa.

    SAM_3149 verkleind.jpg

    In afwachting van de levering van de nieuwe servo's, kan ik mooi de dikke kabels naar de beide 12V motoren, vervangen en voorzien van een stekker.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2020
    Catwoman, Mark300, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Soms is even stoppen/afstand nemen met het bouwen noodzakelijk.
    Gisteren had ik gedacht om de sleepcontacten te plaatsen op een doorlopende print gemonteerd op de onderwagen, zie de eerste foto van bovenstaand bericht aan de rechterkant.
    Indien ik het zo maak, dan moet de bovenbouw verwijderd worden om de sleepcontacten te vernieuwen.
    Elk model met bewegende onderdelen heeft service nodig.
    Vandaag een nieuwe opstelling gemaakt voor de sleepcontacten.
    Op de kraan van Piet ga ik twee sleepcontacten toepassen, ieder aan weerszijden van het chassis.
    De sleepcontacten komen nu op een houder uit Al hoek en printplaat.

    SAM_3151 verkleind.jpg

    Getoond het bedachte alternatief. Het sleepcontact nog even met een knijper vastgehouden.
    Aan de onderkant van de foto, de houder, hoekprofiel 15x15, voor het tweede sleepcontact.
    Het nieuwe ontwerp is, dat het hoekprofiel samen met de printplaat en het sleepcontact vast geschroefd word in het H- profiel van het chassis.
    Bij vernieuwen/reparatie van het sleepcontact, dan kan eenvoudig de houder uit het H-profiel losgeschroefd worden. De houder wordt met 2 stuks M3 tapschroeven in het profiel bevestigd,
    Voor mij, door deze oplossing is dit deel reparabel/onderhoudsvriendelijk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In het vorige bericht heb ik de proefopstelling van het sleepcontact getoond.
    Vandaag de sleepcontacten met houder gemaakt.
    Op de onderstaande foto de houder met sleepcontact op de sleepring.
    Nog niet definitief bevestigd op het frame, maar wel zo duidelijk, dat het chassis van de onder- en bovenwagen een hoogteslag, afwijking hebben.
    Ik zal enkele shims moeten plaatsen tussen het chassis van de bovenwagen en de sleepring, zodat de afnemers mooi gelijkmatig over de totale lengte aandrukken.
    Op de onderstaande foto de stroomafnemer op de sleepring.
    SAM_3152 verkleind.jpg

    Voor meer werkruimte te hebben, heb ik de achterwielen verwijderd.
    Gelukkig had Piet laten zien, dat de velgen, onder de banden, geborgd waren met een binnenzeskant stelschroef.
    Op de foto is ook te zien, dat het sleepcontact ver van de binnenkant van de sleepring staat.
    Hoe je het verwoordt, maar de techniek geeft de afwijking aan.
    Oorzaak, ik heb de binnendiameter van de sleepring te klein gemaakt Het sleepcontact loopt vrij van het aandrijfrondsel van de tandkrans, maar aan de onderkant geeft dit een afwijking.
    Binnenkort ook het andere sleepcontact aanbrengen.
    Ik wil voor bedrijfszekerheid, lees stroomafname, twee sleepcontacten hebben op de sleepring.
    Over het sleepcontact, gemaakt uit veerkrachtig fosforbrons bevestigd met twee draadeinden M2, waarop de aansluiting komt voor de voeding van de ontvanger en ESC voor de onderwagen.
    Aanvulling: De ESC is niet voor het rijden, maar voor het verstellen van de stuurwielen.
     
    bvdh, Catwoman en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi uurwerkje aan het oplappen...
    Jij doet Dingen met de Dremel die ik nooooit doe...
    maar wel zo handig in zo een opstelling!

    Wel altijd 'geleerd' dat je moet slijpen op een slijpbank... maarja... als de vonken er niet van af spatten...
    Maar je maakt weer iets moois! Handen moeten nu eenmaal bewegen... als het radertjes-brein ze er toe noopt :)
    Groet Bas
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn o.a. berichten #28, 29 en 30, toon ik de onderkant van de bovenwagen met de printplaat van de sleepring.
    Ondanks, dat dit aan de onderkant zit, vond ik de hoeveelheid koper aan de onderkant niet mooi.
    Ik heb de print, buiten de contact cirkel, zwart gespoten en op de bovenwagen gemonteerd, zie foto.
    SAM_3156 verkleind.jpg
    Zoals eerder geschreven, heb ik een probleem met de hoogte slag van de sleepring.
    Door gebruik van shims, kan je de hoogte slag corrigeren.
    In de eerdere berichten is te zien, dat de sleepring bevestigd is met M3 metaalschroeven met zaagsnede.
    Indien je nu met verwisselbare shims de hoogte afwijking moet corrigeren heb je een probleem, de shims blijven niet op de bedachte plaats zitten.
    Vandaar, dat ik de metaalschroeven vervangen heb door RVS binnenzeskant M3 x 8mm stelschroeven.
    SAM_3158 verkleind..jpg
    De vrije ruimte tussen de boven- en onderwagen is heel beperkt.
    Door het gebruik van de stelschroef in de getapte schroefdraad in het chassis, kan ik op de eerder ingeschroefde stelschroef de shim plaatsen.
    Bij het aanbrengen van de moer, vastschroeven van de printplaat, kan je met een binnenzeskant sleutel mooi de stelschroef tegen houden.
    Indien de stelschroef te hoog of te laag staat, dan eenvoudig enkele slagen van de binnenzeskant sleutel.
    Indien je draadeinden gebruikt, geborgd met Loctite, dan zal je indien te laag, deze moeten vervangen, indien te hoog de rest afslijpen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2020
    Catwoman, Bakkers, Mark300 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daar ik niet verder kon met mijn beide schepen, ben ik verder gegaan met de kraan.
    Het lijkt wel, of onderdelen besteld buiten Europa aan Corona quarantaine maatregelen onderworpen worden.
    Vandaar de afgelopen dagen besteed aan het definitieve aanbrengen van de sleepcontacten en op hoogte afstellen van de sleepring.
    Vervolgens heb ik de onderwagen weer aan de bovenwagen bevestigd.
    Op de onderstaande foto de plaats van de sleepcontacten, twee stuks bij de achteras aan weerszijden van het chassis.
    SAM_3173 verkleind.jpg

    Het geheel gezien vanaf de onderkant met de sleepcontacten.

    SAM_3174 verkleind.jpg

    Het geheel is ca. 32 x 23 cm groot.
    Volgens mij heeft Piet deze gebouwd uit dieplood.
    Het geheel weegt nu 16,6kg, zie foto.
    SAM_3185 verkleind.jpg

    In de loop van de komende dagen kan ik beginnen met de besturing van de onderwagen.
     
    Bert V, Potter, Mark300 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de mini servo's voor de verstelling van de tandwielen tussen rijden en kraanbedrijf ontvangen.
    Deze servo heeft een houdkracht bi 6V van 3,6 kg, dus ruim voldoende voor een trekkacht voor het sluiten van de rem bij 2kg.
    De andere wordt ingezet voor het verstellen van de houder van de tandwielen.
    De servo's :https://www.banggood.com/JX-PDI-115...p-1542519.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

    In mijn geval geeft elke oplossing, problemen op een ander vlak.
    Deze kleine servo's zijn zo mooi, dat ik de grote servo op de stoomverstelling van de stoommachine van de Dockyard V ga vervangen.
    Onder de nu gebruikte grote servo bij de stoommachine.

    SAM_3111 verkleind.jpg

    Persoonlijk vind ik het leuk, dat je niet moet kijken naar je eigen draadje, maar dat er op het Forum meer beschikbaar is, dan eerst gedacht.
    Toepassing van servo's in een kraan in een stoommachine.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
    Potter, Truckie, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Wat een prachtig stukje modelbouw.
    :wave:wave:wave
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aan de deelnemers van dit deel van het Forum.
    Naast dit deel plaats ik ook artikelen, reacties in andere delen van het Forum.
    Wat mij vooral opvalt, is dat per Forum onderdeel de reacties en onderlinge waardering zeer verschilt.
    Bij dit deel viel mij het respect en de onderlinge waardering op.
    Verder, dat degene, die de complimenten ontving, ook daarvoor bedankte.

    Om aan te sluiten bij dit goede gebruik.
    Bedank ik alle deelnemers, die mijn inbreng aanklikten en eventueel van reactie voorzien hebben.

    Groet.
    Henk
     
    MicropropSport, Potter en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  17. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Flinke berg eigen gewicht is fijn voor het stabiliteitsmoment.
    De kantellijnen van de machine zijn relatief klein, met weinig eigen gewicht valt de machine gauw om.
    Machine weegt nu 16,6kg. met kantellijnen van 23x23cm.

    Dit betekend dat je model zal kantelen met circa 16,6kg op 11,5cm. 8,3kg op 23cm. 4,14kg op 46cm, 2,07kg op 92cm
    Hou hierbij de 75% regel in kracht. Dit betekend dat je excl je giekmoment op 46cm circa 3kg tilt.

    Weet niet wat de giek weegt, maar dit gewicht moet er nog af gehaald worden.
    Stel giekje weegt 5kg. Je geeft 46cm vlucht. Zit het zwaartepunt circa op 23cm met 5kg.
    Dat is 46cm met 2.5kg. Stabiliteitsmoment zonder giek is 3kg op 46cm. Dit minus 2,5kg kan je circa 0.5kg tillen en dat de machine stabiel blijft staan. (75% regeling)

    Bovenstaande is bij benadering. Dan zie je hoe weinig erover blijft met een "forse" machine van 16kg.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Wat je verwoord kan ik alleen maar onderstrepen Henk. Zonder verder verleden op te halen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit geeft voor mij meer inzicht in de stabiliteit van kranen.
    Zelf ben ik een bouwer van modelstoom en heb meer kennis over stoom drukken en temperatuur.
    Nu heb ik een vraag:
    Je gaat uit van het kantelmoment van de kraan bij 75% van de maximale belasting.
    Helaas heb ik de giek niet in mijn bezit, ik ben bezig met de besturing.
    Maar uitgaande van de door jouw opgegeven reële veronderstellingen:
    De wielbasis is 230 x 230mm.
    De bovenwagen is breed 230mm en lang 330mm.
    De bovenwagen zonder accu weegt 14,3kg.
    De accu weegt 2,3kg met het zwaartepunt op ca. 180mm gemeten vanuit het middelpunt van de draaikrans.
    Het midden van de draaikans zit op 110mm vanaf de voorkant van de bovenwagen.
    Het zwaartepunt van de lege bovenwagen ligt dus op ongeveer de halve lengte van de bovenwagen.
    Kan je met deze gegevens een nieuwe inschatting geven over het theoretisch te tillen gewicht?
    Verder weet ik ook niet hoe zwaar de grijper is, deze moet ook nog op het hefvermogen in mindering worden gebracht.
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
    Mark300 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  20. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik zal er vanavond ff naar kijken voor je :)
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina