Kratos I, 127mm gasturbine (eigen ontwerp)

Bedankt voor de reacties!
Gisteren heb ik de inlaat iets afgedraaid zodat hij goed over de compressor past, de ruimte was eerst iets te groot.
Het compressie gedeelte is nu zo goed als af.
Binnenkort wil ik verder gaan met de NGV. Als de NGV af is kan ik de verbrandingskamer en de behuizing afmaken.

Binnenkort weer een update!
 
He Patrick hoe is het met de turbine?
Je zal het wel druk hebben daar in Delft.
Heb me ook maar eens aangemeld op het forum.
Mijn turbine staat op een laag pitje ben nu bezig met FPV.
gr Ton
 
Hey Ton! Hoe is het met je?
Ik heb het inderdaad heel erg druk in delft, daarom heeft gasturbine nu een half jaar een zo goed als stil gestaan. Nu heb ik een weekje vakantie en ben ik weer gaan bouwen.

Dankzij Rene kan ik binnenkort het NGV afmaken.
Daarna staat het turbinewiel in de planning. Ik hoop rond de zomervakantie de motor voor de eerste keer te kunnen testen.
 
Alles goed hier, ben aan het afstuderen.

Heb jij die tandwielpomp al helemaal in elkaar?
Ben nieuwsgierig of hij goed werkt.

Gr Ton
 
Ja, de tandwielpomp is klaar alleen de motor die ik momenteel gebruik heeft alleen iets te weinig vermogen.
Eigenlijk moet ik even opzoek naar een motor die de pomp kan aandrijven zonder dat er rook uitkomt;).
 
De bouw van de gasturbines is al redelijk vergevorderd. Het was tijd om aan het NGV te beginnen.
Rene heeft twee setjes rvs plaatjes voor mij gelaserd, dit heeft mij echt enorm geholpen.

20130301_163456.jpg


De lange strippen worden gewalst tot twee buizen, de schoepjes vallen dan mooi in de sleuven.

20130302_131121.jpg


Het geheel heb ik vervolgens in een lasmal gezet en gelast.
Dit is het resultaat:

20130303_134918.jpg


Vervolgens heb ik er een binnen- en buitenring in gezet. De binnenring is deels gelast en de buitenring moet nog gelast worden. Volgende week zal ik alles aflassen.

20130303_170954.jpg


20130303_171014.jpg


Wanneer je de plaatjes en schoepjes kunt laten lasersnijden is het redelijk eenvoudig om het NGV te maken. Bij het lassen is het meer krom getrokken dat ik eigenlijk had verwacht maar ik denk niet dat dit problemen op gaat leveren.
 
ngv beest.

Hey Ton! Hoe is het met je?
Ik heb het inderdaad heel erg druk in delft, daarom heeft gasturbine nu een half jaar een zo goed als stil gestaan. Nu heb ik een weekje vakantie en ben ik weer gaan bouwen.

Dankzij Rene kan ik binnenkort het NGV afmaken.
Daarna staat het turbinewiel in de planning. Ik hoop rond de zomervakantie de motor voor de eerste keer te kunnen testen.

Graag gedaan Patrick, ziet er goed uit allemaal .ook mooi dat je foto,s plaatst.

ga zo door , gr Rene.
 
Bedankt Rene!

In de bovenstaande update is te zien dat de bouw van de motor al redelijk ver gevorderd is.
De behuizing is nog niet helemaal af, er zijn enkele plekjes waar hij nog lekt. Deze gaatjes moet ik nog even dichtlassen en weer afslijpen. Tenslotte moet hij gestraald worden, er zijn echter meerdere opties; glasparelen, grit en aluminiumoxide.
Kunnen jullie mij vertellen wat precies de verschillen zijn? Ik weet dat glasparelen een mooi egale afwerking geeft maar de andere opties ken ik niet.

Het laatste grote onderdeel dat gemaakt moet worden is het turbine wiel. Daarna moeten er nog kleine dingen gebeuren(brandstof leidingen, test opstelling, etc) voordat er gestart kan worden.

Ik ben van plan om de gasturbine elektrisch te starten. Hiervoor heb ik een 12v DC motor liggen.
Deze brengt de gasturbine naar circa 10.000 toeren, hopelijk is dit genoeg.
Tijdens de eerste start zal ik de gasturbine starten met gas en daarna overschakelen op petroleum.
Uiteindelijk wil ik proberen om de gasturbine te laten lopen op zonnebloem-, lijnzaadolie of zoiets dergelijks maar dat zijn toekomstplannen;).

Nog even een paar foto’s van de gasturbine naast een KJ66:

20130331_171621.jpg


20130331_171703.jpg


20130331_171549.jpg


Op de foto’s is ook een stuwconus te zien, maar deze is nog niet helemaal af.
 
prachtig Patrick ,werkelijk waar schitterend
hahaha , je zou zeggen dat de kj een dinky toy was
en ik vond de kj66 al een grote motor:rolleyes:

succes
Mvg,
Martin.
 
Hoi Patrick je bent weer goed bezig zie ik.
Het grootste verschil tussen glasparel en grit of aluox. is dat glasparel fijner is.
Glasparel neemt minder materiaal af.
Aluminiumoxide en grit worden vaak gebruikt voor het grove werk denk aan boten en staalconstructies
Gr Ton
 
Oke Ton, bedankt voor de info. Het komt er op neer dat ik dus gewoon moet glasparelen.

Dit weekend heb ik een paar kleine dingen kunnen doen.
Tussen de diffuser en de verbrandingskamer zitten nu mooie afstandsbusjes. Deze busjes kunnen in principe niet los raken doordat ze dan tegen de verbrandingskamer komen, toch vind ik een stukje borgdraad wel een veilig idee;).





Ook ben ik verder gegaan met het slijpen/schuren van het turbinewiel, dit gaan alleen niet zo goed. Je hebt erg weinig controle over de schuurband en een goed profiel krijgen is dus erg lastig.
Misschien moet ik daarom overstappen op een andere methode.
In andere topics heeft Martin laten zien hoe hij zijn turbinewielen maakt. (zie peters-kj-66-a-3)
Komende weken zal ik proberen met behulp van deze methode een turbinewiel te maken.
Ik heb al een kleine ‘testje’ gedaan met een 4mm dikke RVS schijf(dia. 120mm). Hier heb ik sleuven in gefreesd met een zaagfrees en vervolgens enkele bladen verbogen.





Om te experimenteren met de hoeveelheid bladen op het turbine wiel heb ik op één wiel drie verschillende bladen gemaakt.
De drie verschillende bladen;
• 36 bladen per wiel, te smal. Niet geschikt
• 24 bladen per wiel, goede breedte en redelijk eenvoudig te buigen.
• 18 bladen per wiel, te breed en buigen kost heel veel kracht. Niet geschikt

Voor het frezen heb ik een 1,5 mm zaagfrees gebruikt, deze vind ik iets te dik. Een smallere zaagfrees zal een beter resultaat geven. Welke dikte gebruiken jullie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ohhh , de aantal bladen is niet goed
moet je oneven doen
anders krijg je een gigantische fluittoon

nu kan je het misschien nog veranderen
 
Back
Top