Bouwverslag Krick Bü181/SK25 Bestmann schaal 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door frankh78, 12 jul 2014.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Oeps... excuses! Was ik vergeten...
    Ik wilde net alsnog even voor je kijken... accus leeg :frustie:
    Zal ze aan de lader zetten en daarna de uitslagen opmeten.

    Tipverdraaiing heb ik niet op mijn Bücker, maar als ik `m zelf had gebouwd had ik dat zeker wel ingebouwd.
    Ik zou er zo`n 1 à 1,5 graden washout ingebouwd hebben.

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Ja, ja, het valt ook niet mee om al die tussendoorvragen te onthouden...
     
  3. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Zouden Ramses' accu's al vol zijn?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik heb een heerlijk weekend met m`n dochter gehad dus mijn accu`s zijn inderdaad weer helemaal vol! :thumbsup:

    Maar ik denk dat je de accu`s van m`n zender en Bücker Bü-180 Student bedoeld ;)
    Ook deze zijn inmiddels vol en ik heb voor je gekeken hoe de uitslagen van m`n Bücker Bü-180 Student zijn:



    [​IMG]

    Met deze uitslagen vliegt de Bücker Student heerlijk schaal.
    Eenvoudige kunstvlucht is hiermee ook mogelijk, gelijk het origineel.
    Maar uiteraard geen 3D of voor de originele kist onmogelijke figuren.

    Succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2016
    alt-148 en strutter vinden dit leuk.
  6. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    mmh, leuk die kist nog eens tegen gekomen, ik geloof zo'n 25 jaar geleden heb ik deze kit ook gebouwd. Staat nog altijd in mijn kelder, onder het stof ( jeugdsentiment)
    De full scale versie van mijn model staat in het legermuseum van Brussel. Heel mooi model, als ik mij goed herinner wilde die bij het opstijgen steeds uitbreken. Was met een 2-takt 6.5 ccm. Tegenwoordig zijn die motoren wel krachtiger, maar je bent gewaarschuwd.
    Ik zou die wielbracket van messing maken ( minder dikte nemen omwille van het gewicht ) en zachtsolderen ( mbv S39 ) zal zeker stevig genoeg zijn.

    mvg

    Koen
     
  7. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Bedankt, Ramses!

    Ik heb ondertussen ook een mailtje naar Krick gestuurd over de uitslagen. Mocht er een antwoord komen, zal ik het hier plaatsen.

    Mijn staartwiel is ook gesoldeerd aan een verenstalen stuurpen. Materiaal is een koperlegering (te rood voor messing) en lijkt vrij stabiel. Deze constructie heeft de tot nu toe enige start (op een graszoden kwekerij dus kort maar dik gras) en noodlanding (dead stick) overleefd. Prima tip van Koen, denk ik dus.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2016
    ramses vindt dit leuk.
  8. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Hoi Ruud,

    Sorry dat het zo lang duurde.
    Er zit washout in de vleugel.
    Het exacte aantal graden heb ik niet, maar in de handleiding staat dat als je de rib aan de tip van de vleugel neerlegt op de bouwplank dat je dan 23mm onder de rib moet krijgen bij de aansluiting van wortelrib en neuslijst. (Dus de achterzijde van de neuslijst.
    Dit is exclusief de balsa bekleding dus die zal je er nog even in mm's af moeten halen.
    Het gaat dus niet om de rib in het midden van de middensectie maar bij de rib aan de wortel van de buitenste vleugelhelften.

    Hoop dat het je duidelijk is wat er bedoeld wordt. Anders hoor ik het graag en zal ik wat eerder reageren ;)
     
  9. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    En jawel, Krick heeft geantwoord op mijn vraag naar de roeruitslagen. Maar misschien had ik beter toch in het Duits kunnen schrijven. Zij hebben keurig in het Engels geantwoord, maar helaas met google translate. Ik neem aan dat oar (roeispaan, wat de letterlijke vertaling is van ruder) staat voor controls (roeren).

    Dus alle uitslagen +/- 15mm, behalve het richtingsroer dat minstens 30 en het liefst +/- 35 mm moet bewegen.

    Hello Mr. Löbel,


    with this model Bücker Bestmann all oar ways on a planed for a mobility from +/-15 °.

    To the flying these oar ways are limited normally on +/-30 mm. Perhaps, you can increase the side oar way on +/-35 mm.
    with best regards
    Hartmut Hofmeister

    Krick Modelltechnik
     
    E.hof vindt dit leuk.
  10. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Waar Google toch al niet goed voor is!

    Goed om te weten wat de uitslagen zijn.
    Volgens mij heeft krick het over maximale uitslagen voor dit ontwerp dus ik zou eerst met de uitslagen die Ramses noemt beginnen.
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Ruud,

    Mooi dat je antwoord hebt gekregen van Krick!
    Ik lees het alleen iets anders: with this model Bücker Bestmann all oar ways on a planed for a mobility from +/-15 °
    Dat zijn volgens mij graden en geen milimeters.

    Ik heb hieronder een snel schetsje gemaakt met 15 graden uitslag:
    (ik heb er abusievelijk 5 graden bij gezet, maar het is echt 15 graden ;))

    [​IMG]

    Dat komt redelijk overeen met de uitslagen waar ik de Bucker mee vlieg:
    (ik heb iets minder aileron maar wel behoorlijk meer rudder uitslag)

    [​IMG]

    De uitslagen heb ik gemeten bij de grootste koorde van de stuurvlakken (zie filmpje in m`n post hoger in dit draadje).
    Maar roeruitslagen zijn natuurlijk geheel afhankelijk van je persoonlijk voorkeur/hoe je met de kist wilt vliegen.
    De uitslagen welke ik op m`n Bucker heb vind ik zelf fijne uitslagen voor realistisch schaal vliegen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Succes en veel plezier met de afbouw van jullie Buckers! :thumbsup:
    Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen Frank?
    Ben benieuwd hoe je mooie Bestmann er nu bij staat!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2016
    alt-148 vindt dit leuk.
  12. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Eh, ja, dat van die graden klopt. Dat las ik ook toen ik het berichtje van Krick nog een keer las.
    Maar ik ben het ermee eens dat de uitslagen zoals Ramses die heeft aangegeven een goed uitgangspunt zijn. De uitslag van het richtingsroer maak ik trouwens altijd zo groot mogelijk. Handig voor het sturen op de grond.

    Frank, succes met je bouw verder! Ben benieuwd wat je ervaringen verder zijn.
     
    ramses vindt dit leuk.
  13. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    "Kent u dat gevoel"... Romp bespannen met glasweefsel en PU-lak, het loopt gesmeerd, even de vleugeldelen samenvoegen, proefjes gemaakt voor het bespannen met 'koverall' en PU: super strak! Dan die vleugeldelen op de bouwplank, V-stelling nameten, klopt allemaal als een bus! Eén helft verlijmd met de middensectie van de vleugel, dan de tweede vleugelhelft op de bouwplank...huh..:confused:.. de V-stelling wijkt iets af. Dat wordt bijwerken..

    Dan gebeurt het.. Terwijl ik de wortelribben voorzichtig schuur breekt bij de wortel de vleugeldekking, zowel boven als onder.. Ook een paar ribben worden meegetrokken en zijn gebroken... Ondanks mijn voorzichtigheid komt het aspect "oude bouwdoos" om de hoek. Het balsa dus toch meer broos dan ik dacht...:mad:..:frustie:
    Het geheel ligt in de hoek..heeft nog net de prullenbak ontweken en ligt te wachten toen ik de moet heb verzameld om weer verder in dit avontuur te duiken.
    Eerst maar weer eens vliegen met een ander model; ter motivatie..
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    [​IMG] Geef niet meteen op, Frank. Ik weet precies wat je bedoelt. In mijn Bucker vleugel zitten ook al wat pleisters.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
  15. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Dankjewel Ruud!
    Zit inmiddels al weer oplossingen te bedenken.
    Soms is het goed om het eerst even weg te leggen, nietwaar?
    To be continued..
     
  16. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Na een paar dagen in de hoek gelegen te hebben staat de Bü weer op de bouwplank. '1 stap terug 2 stappen vooruit'.. De beschadigde vleugel terug op de bouwtekening en verder wegsnijden wat kan en nieuwe ribben gemaakt waar nodig. Geeft ook weer gelegenheid tot aanpassing aan de verbinding tussen de vleugelhelften. De bedoeling was deze delen tegen elkaar te lijmen en deze binding dan voorzien van twee stukjes rondhout van een halve cm..
    Ik zie de vleugel al breken tijdens een looping of rol. De hoofdliggers worden nu versterkt en verbonden in de middensectie van de vleugel dmv een triplex ligger.
    Voor het verlijmen eerst weer meten.. Invalshoek, V-stelling..
    [​IMG]
    :yes: Klopt als een bus!
     
    E.hof en mig 3 vinden dit leuk.
  17. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    :koud:

    Grappig, we zijn niet alleen met hetzelfde model bezig. Ik heb zelfs dezelfde tuindeuren.

    Ik neem aan dat je de openingen voor de halfronde ruitjes later nog uitzaagt?
     
  18. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    [​IMG] Scharnieren: afgezien van penscharnieren, teveel ruimte tussen stabilo en hoogteroer.
    Richtingsroer is met Koverall bekleed, voor het hoogteroer zal hetzelfde gelden.
     
  19. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Kleurenschema's
    De Zweedse favoriet maar deze Franse ook ok. Meer KISS..[​IMG]
    Deze al helemaal; civiel
    [​IMG]
    Super in de lucht te onderscheiden, wel goed weather anders een vliegende brandweer ARF
     
  20. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135

Deel Deze Pagina