Kyosho Calmato ST EP 1400

@ Hugo: batterij is 3S 3400MAh, prop is de standaard 11x7

@ Ron: de schroeven staan inderdaad vrij dicht tegen de magneten. Ga na de volgende vlucht eens kijken hoe't met de temp van de motor gesteld is. Heb nog geen voltmeting gedaan, aangezien alles gebruikt werd zoals in de handleiding beschreven: batterij 3S tussen 3200 en 3700 MAh, regelaar +50A
 
Ik merk dat jullie hier wel enige ervaring hebben met de bouw van dit toestel... Ik heb het mij vorige maandag ook aangeschaft en donderdagmiddag voor het eerst de lucht ingegaan. Na wat trimming merkten we algauw dat het een enorm SNEL toestel is, wat ik niet echt gewend was van mijn methanol-trainer.

Zo enorm snel is het toestel niet. Ik ben nu met de tweede bezig, de eerste heeft zich nose-down in de modder gestort door een draad breuk.
Ik vlieg met de standaard geleverde motor, en een accu van 3300 Mah. Mijn vliegtijd is ongeveer 7 minuten bij stevig doorvliegen.


@boldie.... Zou je een paar fotootjes kunnen plaatsen van hoe jij de koeling hebt verzorgt?

Ik heb ook gemerkt, dat als je een paar vluchten achter elkaar hebt gemaakt, het hele plukkie idd wel erg warm wordt.

Ik heb er ook aan zitten denken, om een paar koelgaten te maken, zodat het compartiment waar de accu, motor, en regelaar zich bevind, beter gekoelt wordt.
 
Pebbles, naar volgens ik het bekeken heb zou ik een sleuf van ongeveer 4cm breedte smelten (of slijpen) in het onderste gedeelte van de motorkap, en ongeveer 1cm hoogte. Daarachter, op de positie waar de steun voor het neuswiel zit (of gezeten heeft), zou ik dan 2 gaten boren en ook nog 1 op dezelfde hoogte van de gleuf die je gemaakt hebt. Achteraan moet je dan juist nog een uitlaatje voorzien om de lucht er terug uit te laten vloeien, maar zoals Boldie zei kan je dat gerust in het stabilo-blokje doen
 
op z'n kop meten

9 cm van front v/d wing. Uiteraard wel op de kop meten... ;)

hallo Rogier, ook ik heb een calmato E aangeschaft, en ga aan de bouw beginnen. jij schrijft in je draadje op z'n kop het zwaartepunt meten. Kun je me uitleggen waarom dat is,


alvast bedankt Hans
 
Laatst bewerkt:
....

@Boldie.... Zou je een paar fotootjes kunnen plaatsen van hoe jij de koeling hebt verzorgt?

....

3 gaten in de kap en 4 gaten in het motorschot. Zorg er wel voor dat het motorschot niet te veel verzwakt.

full



Hieronder de onderkant van de staart , Wat je nog net kan zien is dat de voorkant van het blokje ook open gesneden is, en op die zelfde plek ook de folie van het vliegtuig doorsnijden.


full



Hoop dat het duidelijk genoeg is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
balanceren

hallo allemaal,

Ik had de vraag aan Rogier gesteld, maar mogelijk is die op vakantie of iets dergelijks.
Kan iemand mij uitleggen waarom je een toestel op z'n kop legt bij het balanceren? Voor mij is dit nieuw, en tot nu toe heb ik het altijd anders gedaan. Ik heb al gezocht op het forum, maar kom niets tegen.


met vriendelijke groet

Hans
 
Als het zwartepunt boven de steunpunten (je vingers) ligt, wil het vliegtuig doorrollen als bv de neus te zwaar is.

Als het zwartepunt onder de steunpunten ligt zal een vliegtuig wel met zijn neus naar beneden hangen maar niet doorrollen

Een bovendekker controleer je dus in 'normale stand' en een laagdekker controleer je ondersteboven.
 
In principe kun je het op beide manieren doen, alleen als je een laagdekker rechtop balanceert, komt het allemaal veel kritischer, omdat hij dan topzwaar is, dus al makkelijk en snel gaat kantelen. Je moet dan heel nauwkeurig het CG vinden, wil de kist balanceren.

Het is dus voornamelijk vanuit gemaksoogpunt dat je een laagdekker op z'n kop balanceert en een hoogdekker rechtop.
 
zwaartepunt

Hallo Boldie en Henri,

beide bedankt voor de uitleg, de situatie die jullie beschrijven het doorrollen herken ik, ik deed een laagdekker in zijn normale stand, en dit gaf inderdaad een zeer kriegel beeld met balanceren. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit de oorzaak is. beiden bedankt voor jullie heldere uitleg en snelle reactie.

met vriendelijken groet

Hans
 
@ Boldie......

Thanx voor de foto's, is een stuk duidelijker nu.
Als je het steuntje van het neuswiel (wat helemaal overbodig is idd) verwijderd, en daar ook gaten in maakt, wordt dan niet een stuk lichter en zwakker qua constructie?

Hoe groot zijn de gaten die je in het witte kapje gemaakt hebt? Tis waarschijnlijk wel de meest efficiënte oplossing, om het zo te doen.

Ik ga toch ook maar eens kijken of ik dat kan realiseren.

Wellicht een gekke vraag.............. Krijg je op deze manier niet veel te veel last van "tegenwind", waardoor je calmato een stuk langzamer gaat vliegen? Ik vind hem al niet zo snel, met een beetje tegenwind.

Thnx voor de response.
 
de gaten in het kapje zijn 10mm.

De neuswielhouder heb ik verwijderd en het gewicht mis ik niet. Hij is precies in belans.
Ik weet niet precies meer hoeveel en hoegrootte gaten ik in het motorschot gemaak heb. ik dacht 4 van 8 mm maar ben er niet zeker van.

Tegenwind: ik denk dat de wind die je tegen de motorkap blaast meer tegenwind genereerd dan als je de wind door het toestel naar achter laat gaan.

Verder vliegt elk toestel langzaam als je maar genoeg tegenwind heb, alleen..... is dat een observatie vanaf de grond.
Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind ‎ is een zeer interessant en leerzaam draadje hierover.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top