Kyosho Calmato ST EP 1400

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Pebbles, 5 apr 2010.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja, de balsastok methode! Die heb ik veel toegepast. Helaas moet ik daarvoor wat veel weghalen binnenin het vliegtuig, anders wat het zeker een optie. Overigens doe ik het tegenwoordig met epoxy en een krimpkous, in plaats van takelen en CA. Maar beide werken uitstekend!

    Ik ga deze Sullivans gebruiken, bowdenkabels:
    Modellbau Lindinger Onlineshop

    Omdat ik die nog heb liggen. Compleet met binnen- en buitenkabel. Draadeind en kogelkoppen op de uiteinden, et voilà, ook weer netjes. Leek me wel zo mooi, en ik heb het toch nog liggen. Zal wel in het weekend worden, denk ik zo.

    Wie is Zoot?

    Hugo
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook bij PCM en 2.4GHz zal informatie verloren gaan door knakpulsen.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Update: ze heeft gevlogen!

    Gisteren was de ESC in de post, en heb ik alles afgemonteerd en afgesteld. Foto's volgen.

    Vandaag de maiden. Ik heb de afgelopen 5 maanden niet gevlogen, alleen met de heli getrained, dus voor de maiden en het trimmen de boel even aan de instructeur overhandigd. Die had de boel al snel uitgetrimd, dus zelf aan de zender. Lekker vliegtuig, genoeg snelheid, behoorlijk wendbaar en een beetje nerveus. Eerste landingspoging was een overshoot, tweede ook, het ding remt niet of nauwelijks af, glijdt als een zwever, en zeker zonder tegenwind zoals vandaag moet je even wat ruimte nemen, voor het veld, om af te remmen. Op half gas tuttert het ding prettig daarheenen, met vol gas is hij best snel. Ik heb er nu de APC-E Thin Electric prop op zitten (ook 11x7, zoals het origineel). Ik heb na de eerste vlucht 30% expo ingemixt op rolroeren en hoogte, dat is inmiddels al terug naar 20%. Ik vlieg wel met grotere uitslagen dan in de handleiding beschreven.

    Helaas wel met schade naar huis. Goede les voor een volgende bouwer: het landingsgestel is voorgemonteerd. Maar kennelijk niet zo goed! De moeren lopen losser en vaster. Tijdens een start sloeg mijn rechter wiel al vast, dat was zo gecorrigeerd. Maar tijdens (vandaar de laatste) landing was het linker wiel vastgetrild, en de as losser. Dus verloor ik dat wiel en molde de wielkap. Jammer. De boel gaat dus zonder wielkappen en met BORGmoeren weer in elkaar. Verder zoek ik op het www naar een setje nieuwe wielkappen. Is niet echt nodig, maar ik vind het wel mooi. Als iemand een zaak kan aanraden, graag!

    Verdere afstelling en zo zal ik ook posten, met de foto's, vanavond.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, de plaatjes.

    Aansturing van de roeren van de staart:
    [​IMG]

    [​IMG]

    ESC helemaal voorin:
    [​IMG]

    Klaar om naar het veld te gaan:
    [​IMG]

    Helaas, kaputti:
    [​IMG]

    Verder zit ik nog met een raar zwaartepunt probleem. Mijn servo's zijn lichter dan die van Boldie, en liggen op de zelfde plek achter het zwaartepunt. Mijn accu's zijn even zwaar. De Bowdenkabels zijn lichter dan de stalen trekstangen. Ergo, de kist zou neuslastig moeten zijn. NOT. Ik heb er 40 gram gewicht in de neus bij moeten doen. Da's raar... Zwaartepunt op 91mm van de voorlijst, conform de handleiding. Wel moest er heel flink up getrimd worden in de eerste vlucht. Misschien volgende keer eens proberen op z'n kop te vliegen. Misschien mag het zwaartepunt wel een stuk naar achteren, dan kan er gewicht uit en de trim weer terug. Als het alleen aan de trim zou blijken te liggen, dan gaan één of beide servo's een stuk naar voren. Die 40 gram balast gaat er hoe dan ook uit!

    Hugo
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aansturing van richtingroer oogt behoorlijk gebogen Hugo -> sponzige besturing. Aansturing zowel op roer- als servo-heveltje verder naar buiten verplaatsen.
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Is een stuk M2 schroefdraad. Rond buigen is beter voor schroefdraad dan een knik, vandaar. Het staat niet gespannen in die boog. De gaten in de roerhoorntjes zijn conform de handleiding, in de servo heb ik alles één gaatje verder naar buiten gezet. Ik weet niet of het heel veel uitmaakt om alles nog één gaatje verder naar buiten te zetten; er zit niet veel rek in de Bowdens en speling heb ik niet op de kogelgewrichten.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  7. Rogier

    Rogier Guest

    Mijne is vandaag ook de lucht in gegaan! Wat een heerlijke kist! Ik heb hem gewoon stock gebouwd met bijgeleverde stangen en gek genoeg geen speling op de roeren. Hij vloog echt perfect, maar helaas door een inschattingsfoutje bij de landing knalde hij bij het indraaien naar final tegen een tak van de boom en ging naar beneden. Motorschot eruit en motorkapje aan gort. Viel dus mee de schade. Motorschot terplekke weer gerepareerd en hij heeft vandaag alweer gevlogen. Alleen nog even nieuw kapje bestellen. Aldert (Aaalie op dit forum) heeft hem nog even op de gevoelige plaat gezet bij een low-pass.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2011
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gefelicitaart, jammer van de landing, maar dat komt wel weer goed. Mag ik vragen waar je het zwaartepunt hebt liggen?

    Hugo
     
  9. Rogier

    Rogier Guest

    9 cm van front v/d wing. Uiteraard wel op de kop meten... ;)
     
  10. Rogier

    Rogier Guest

    Met servo's gewoon op de plek conform manual. Echt alles zoals de manual aangeeft, gaat prima! Rudder stang net buiten de shaft achter wel wat in vorm gebogen zodat de spanning er vanaf is en hij soepel door de buis loopt. Motorkapje is al onderweg. Leuk leuk!! Al vliegt hij ook prima zonder dat kapje..
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Rogier... die bomenpartij heeft al menige kist geconsumeerd, gestript of tot friet verwerkt (Odoorn neem ik aan)

    Dat op de kop wegen van de laagdekker is uitermate belangrijk.!!!!!
    Daarbij fractioneel iets voorover.
    Een staartlastig toestel reageert nerveus op de controls... te grote uitslagen kan het al heel snel over zijn...

    Twee weken gelee wilde een laagdekkertje niets liever dan uitbreken... staartlastig... niet tijdig genoeg ondervangen...heeft het dan ook niet overleefd... mogelijk ook hier een weegfoutje... altijd weer jammer.

    Kistje smaakt naar meer! Leuk!
     
  12. Rogier

    Rogier Guest

    Het was inderdaad in Odoorn.... en dan weet jij dus direct de bomen die ik bedoel. Langs de hoofdweg, als je vanaf daar aankomt voor de landing in de lengterichting van het veld. Ach ja, kan gebeuren en het is begin v/h seizoen. Shit happens, hij zit alweer in elkaar en kapje is onderweg. Smaakt zeker naar meer..... :)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ja die Achterweg... bomenterreur! Ze zijn ooit heel klein geweest...
    Dat hek en die trekker... ja de boer weet wanneer we vliegen... dat komt ie van z'n stok af...
    Zaterdag dreigt mooi weer te worden... Denk dat ik de spullen dan maar weer eens even inpak voor wat vluchtjes. Mocht je er dan ook zijn wil ik em wel van dichbij zien. :yes:
    Wedden dat we die boer weer zien!
     
  14. P-touch

    P-touch

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Eeklo, België
    Ik merk dat jullie hier wel enige ervaring hebben met de bouw van dit toestel... Ik heb het mij vorige maandag ook aangeschaft en donderdagmiddag voor het eerst de lucht ingegaan. Na wat trimming merkten we algauw dat het een enorm SNEL toestel is, wat ik niet echt gewend was van mijn methanol-trainer.

    Als ik mij niet vergis vliegen jullie allemaal met de standaar 1100KV-motor die er standaard bij zit, maar ik heb gemerkt dat de bevestigingsbouten (en dus waarschijnlijk de motor zelf ook) tamelijk heet worden na een 7.5 minuten vliegen. Mijn configuratie ziet er ongeveer zo uit:
    * hacker-batterij van 3400 mah
    * extreme flight ESC van 80A
    * standaard bijgeleverde motor van 1100 KV
    * voor de rest alles standaard zoals het in het doosje zat (wegens rookie in bouwen :D)

    Ik zit momenteel te overwegen om in de motorkap toch enige luchtgaten te steken, maar zouden jullie dit aanraden of juist niet? En zo ja, waar en hoe zouden jullie deze voorzien?

    Jullie tips en advies is altijd welkom, en alvast bedankt om ze met mij en de rest van het forum te delen!
     
  15. Boldie

    Boldie

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik vlieg met de standaard motor.

    Ik heb 3 koelgaten in de motorkap gemaakt, en doorstroming mogelijk gemaakt. (door de romp naar het blokje onder de stabilisator, waar de lucht het toestel weer kan verlaten.)
     
  16. P-touch

    P-touch

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Eeklo, België

    voor zover ik het begrijp:
    3 gaten in het plastiek kapje (die de motor bedekt), eentje in het motorschot (waar de motor op gemonteerd staat), en dan nog eentje onder de stabilisator... Of heb ik het verkeerd voor?

    Zou het eigenlijk wel zonde vinden om dat kapje te beschadigen, maar liever dat dan mijn motor die uitvalt door oververhitting

    Alvast bedankt voor je snelle respons, andere visies zijn nog altijd welkom... er is nog niets structureels veranderd voorlopig ;)
     
  17. Boldie

    Boldie

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klopt helemaal.
    Het is zonde om in de kap te boren, maar er was geen andere manier om luchtkoeling langs de motor (en esc) te krijgen.

    Je kan ook een lucht-uitslaat in de romp maken, maar op mijn manier zie je het minder.
     
  18. P-touch

    P-touch

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Eeklo, België
    denk dat ik het dan maar op die manier ga doen... 2 gaten onderaan die kap smelten met een soldeerbout (denk dat het onderaan het minste gaat opvallen, en je hebt sowieso de luchtstroom van de propellor), 2 gaatjes boren in het motorschotje en achteraan ook een gaatje voorzien voor de uitlaat van de (gewarmde) lucht. Bedankt voor de tip!
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoeveel stroom heb je gemeten?

    Zijn de bouten aan de lange kant, komen ze in de buurt van de magneten? Dan kunnen ze warm worden doordat magneten langs de schroeven bewegen.
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Weet je zeker dat je prop de originele 11x7 is? Ik vond het toestel niet erg snel... Hoeveel S (cellen) is je accu? Per ongeluk 4S?

    Hugo
     

Deel Deze Pagina