Kyosho Calmato ST EP 1400

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Pebbles, 5 apr 2010.

  1. P-touch

    P-touch

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Eeklo, België
    @ Hugo: batterij is 3S 3400MAh, prop is de standaard 11x7

    @ Ron: de schroeven staan inderdaad vrij dicht tegen de magneten. Ga na de volgende vlucht eens kijken hoe't met de temp van de motor gesteld is. Heb nog geen voltmeting gedaan, aangezien alles gebruikt werd zoals in de handleiding beschreven: batterij 3S tussen 3200 en 3700 MAh, regelaar +50A
     
  2. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zo enorm snel is het toestel niet. Ik ben nu met de tweede bezig, de eerste heeft zich nose-down in de modder gestort door een draad breuk.
    Ik vlieg met de standaard geleverde motor, en een accu van 3300 Mah. Mijn vliegtijd is ongeveer 7 minuten bij stevig doorvliegen.


    @boldie.... Zou je een paar fotootjes kunnen plaatsen van hoe jij de koeling hebt verzorgt?

    Ik heb ook gemerkt, dat als je een paar vluchten achter elkaar hebt gemaakt, het hele plukkie idd wel erg warm wordt.

    Ik heb er ook aan zitten denken, om een paar koelgaten te maken, zodat het compartiment waar de accu, motor, en regelaar zich bevind, beter gekoelt wordt.
     
  3. P-touch

    P-touch

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Eeklo, België
    Pebbles, naar volgens ik het bekeken heb zou ik een sleuf van ongeveer 4cm breedte smelten (of slijpen) in het onderste gedeelte van de motorkap, en ongeveer 1cm hoogte. Daarachter, op de positie waar de steun voor het neuswiel zit (of gezeten heeft), zou ik dan 2 gaten boren en ook nog 1 op dezelfde hoogte van de gleuf die je gemaakt hebt. Achteraan moet je dan juist nog een uitlaatje voorzien om de lucht er terug uit te laten vloeien, maar zoals Boldie zei kan je dat gerust in het stabilo-blokje doen
     
  4. Boldie

    Boldie

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Vlaardingen

    Ik ben net weer thuis en morgen een druk porgramma.

    Ik hoop er maandag even tijd voor te kunnen maken.
    Moet het toestel even 'uitgraven'
     
  5. hansdkru

    hansdkru In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Schiedam
    op z'n kop meten

    hallo Rogier, ook ik heb een calmato E aangeschaft, en ga aan de bouw beginnen. jij schrijft in je draadje op z'n kop het zwaartepunt meten. Kun je me uitleggen waarom dat is,


    alvast bedankt Hans
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom moet je meten, tussen accu en regelaar, korte meetsnoeren, niet 2x 1meter anders kans dat regelaar (de ingangs elco's) te heet worden. Motoren gaan kapot van stroom, niet van spanning.
     
  7. Boldie

    Boldie

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Vlaardingen
    3 gaten in de kap en 4 gaten in het motorschot. Zorg er wel voor dat het motorschot niet te veel verzwakt.

    [​IMG]


    Hieronder de onderkant van de staart , Wat je nog net kan zien is dat de voorkant van het blokje ook open gesneden is, en op die zelfde plek ook de folie van het vliegtuig doorsnijden.


    [​IMG]


    Hoop dat het duidelijk genoeg is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. hansdkru

    hansdkru In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Schiedam
    balanceren

    hallo allemaal,

    Ik had de vraag aan Rogier gesteld, maar mogelijk is die op vakantie of iets dergelijks.
    Kan iemand mij uitleggen waarom je een toestel op z'n kop legt bij het balanceren? Voor mij is dit nieuw, en tot nu toe heb ik het altijd anders gedaan. Ik heb al gezocht op het forum, maar kom niets tegen.


    met vriendelijke groet

    Hans
     
  9. Boldie

    Boldie

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als het zwartepunt boven de steunpunten (je vingers) ligt, wil het vliegtuig doorrollen als bv de neus te zwaar is.

    Als het zwartepunt onder de steunpunten ligt zal een vliegtuig wel met zijn neus naar beneden hangen maar niet doorrollen

    Een bovendekker controleer je dus in 'normale stand' en een laagdekker controleer je ondersteboven.
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    In principe kun je het op beide manieren doen, alleen als je een laagdekker rechtop balanceert, komt het allemaal veel kritischer, omdat hij dan topzwaar is, dus al makkelijk en snel gaat kantelen. Je moet dan heel nauwkeurig het CG vinden, wil de kist balanceren.

    Het is dus voornamelijk vanuit gemaksoogpunt dat je een laagdekker op z'n kop balanceert en een hoogdekker rechtop.
     
  11. hansdkru

    hansdkru In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Schiedam
    zwaartepunt

    Hallo Boldie en Henri,

    beide bedankt voor de uitleg, de situatie die jullie beschrijven het doorrollen herken ik, ik deed een laagdekker in zijn normale stand, en dit gaf inderdaad een zeer kriegel beeld met balanceren. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit de oorzaak is. beiden bedankt voor jullie heldere uitleg en snelle reactie.

    met vriendelijken groet

    Hans
     
  12. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    @ Boldie......

    Thanx voor de foto's, is een stuk duidelijker nu.
    Als je het steuntje van het neuswiel (wat helemaal overbodig is idd) verwijderd, en daar ook gaten in maakt, wordt dan niet een stuk lichter en zwakker qua constructie?

    Hoe groot zijn de gaten die je in het witte kapje gemaakt hebt? Tis waarschijnlijk wel de meest efficiënte oplossing, om het zo te doen.

    Ik ga toch ook maar eens kijken of ik dat kan realiseren.

    Wellicht een gekke vraag.............. Krijg je op deze manier niet veel te veel last van "tegenwind", waardoor je calmato een stuk langzamer gaat vliegen? Ik vind hem al niet zo snel, met een beetje tegenwind.

    Thnx voor de response.
     
  13. Boldie

    Boldie

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Vlaardingen
    de gaten in het kapje zijn 10mm.

    De neuswielhouder heb ik verwijderd en het gewicht mis ik niet. Hij is precies in belans.
    Ik weet niet precies meer hoeveel en hoegrootte gaten ik in het motorschot gemaak heb. ik dacht 4 van 8 mm maar ben er niet zeker van.

    Tegenwind: ik denk dat de wind die je tegen de motorkap blaast meer tegenwind genereerd dan als je de wind door het toestel naar achter laat gaan.

    Verder vliegt elk toestel langzaam als je maar genoeg tegenwind heb, alleen..... is dat een observatie vanaf de grond.
    Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind ‎ is een zeer interessant en leerzaam draadje hierover.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina