Kyosho Offroad Elektro algemeen

Vandaag een andere stekker aan mijn nieuwe NiMh pakketje (Intellect 4600 mAh) voor de Lazer ZX-5 brushless gesoldeerd. Nieuwe accu was wel nodig na dit incident:

bustednimh.jpg

die heeft best op zijn donder gehad ofniet? wat is gebeurd?

maar het is alleen een andere body toch? chassis is gewoon de bekende fazer 4x4 buggy en ik heb me laten vertellen dat het een prima ding is! of heb ik dat mis indoor?

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk 1 slechtere cel in het pakket (met deze accu moest de auto altijd eerst een paar keer heen en weer rijden voordat de auto snelheid ging oppakken), of door ouderdom (zowel auto als accu waren 2e hands, en zijn in races gebruikt) en door de te hoge weerstand van die ene cel te warm geworden, is de druk opgelopen, veiligheidsventiel kon het blijkbaar niet meer aan, of was al defect, en toen was het ineens "pang" tijdens het rijden, en rolde de auto verder uit...

De rest van de cellen is nog prima, ik heb er nu een 4.8 volt ontvangeraccu van gemaakt, en zowel voltage tijdens ontladen als capaciteit zijn net als voor het incident. De auto is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, alleen even de kap aan de binnenkant schoon hoeven te maken.

Wat betreft die nieuwe Kyosho, hij is op de Fazer gebaseerd, misschien hier en daar iets aangepast om de brushless motor aan te kunnen. Andere kap erop zal vast niet zo'n zware opgave zijn, en dan heb je er misschien een topwagen aan.

Net gereden met de nieuwe Intellect 4600 mAh NiMh accu, wat een verschil! Ik had al het idee dat de auto de laatste tijd minder pittig was, en dat bleek wel te kloppen. Nu veel betere acceleratie, en voor mijn gevoel ligt de snelheid ook een stuk hoger, ik schat boven de 70, ipv de 63 die ik eerst had gemeten met de oude accu's. Maar ik had geen gps bij me, dus de echte getallen houden we nog even tegoed.

Accu was na afloop net handwarm, ook een stuk gezonder dan de 60+ graden die ik laatst had gemeten van de oude accu's.

zonder beeldmateriaal is er niks gebeurd ;)

aardig rap indoor...
wat is de setup? wat voor pinion heb je erop?

Je kan een foto krijgen van de GPS als ik een keer heb gemeten, ook goed? ;)

Filmen en rijden tegelijk met deze snelheden is mij te link. Zelfs met de auto's die 40 gaan is het al lastig om de auto in beeld te houden, en weg te blijven van de stoep, en op te passen voor ineens je blikveld inlopende mensen, etc.

Setup is een LRP regelaar en 7 of 7.5 T motor, lastig te zien, omdat de sticker niet helemaal meer gaaf is, maar daar had de vorige eigenaar het over. Met de oude NiMh ging het gemeten al 63 km/u, nu beslist sneller, alleen weet ik nog niet hoeveel. Misschien dat ik morgen even de GPS erop kan zetten en nog een keer testen.

Pinion is, zo uit mijn hoofd, 15 of 16T

En er is weer een kyosho rijder bij:D

Ik ben voor de mini inferno gegaan, omdat ik de Chinese kloon hiervan al heb(de hobbyking racing buggy)
En er toch wel heel tevreden over ben.
Het enige wat ik tot nu toe gebroken heb zijn 2 achterdiffs, en dat is allebij mijn eigen schuld geweest...
Het eerste diff is kapot gegaan doordat ik vaak in een kleine bocht iets te veel gas gaf en hij daardoor op 2 wielen ging, en dan met gas weer terug op zijn wielen kwam...
De 2 is ongeveer direct kapot gegaan omdat ik het differentieel niet uitgeshimt had na dat ik hem vervangen had:hammer:
gelukkig heeft het me maar 2dollar gekost.

nu ga ik er nog een echte mini inferno bij kopen omdat ik dan toch weer wat betere uitlijning en precisie van onderdelen heb, en dan komt er ook niet meer zo snel zand tussen de spur en pinion.

Ik ga namelijk mijn savage verkopen, ik rijd er te weinig mee, en het is eigenlijk iets te veel van het goede.
ik rij namelijk niet zo wild, en hij is iets te ''lomp'' voor mij, vind een buggy veel fijner rijden.
Ik zat wel nog te denken om de motor en regelaar er uit te halen, en Misschien een 1/8 buggy te kopen/ruilen(roller) en dan de motor en regelaar daar in zetten.

Misschien de 1/8 inferno....

Ook hier een Kyosho eigenaar erbij :)

Heb een aantal weken geleden samen met iemand een RB6 besteld.
De auto van hem heb ik ondertussen al gebouwd.
Mijn eigen auto komt binnenkort aan de beurt.

Ik heb wel wat foto's van de gebouwde RB6 :)
Zal ze eens online gooien in de week.

Moet zeggen qua kwaliteit kan ik niets aanmerken op de kit, maar qua verdelings van de parts in de zakjes en het gebruik ervan aan de handleiding is een merk met de reputatie van Kyosho onwaardig! Ik heb al veel kits gebouwd en dit was qua handleiding en zoeken naar delen de ergste.

Dan kun je toch nog foto's maken als je jouw auto bouwt? Gewoon neerzetten in bouwverslagen.

Vanmorgen nog even gereden met de brushless ZX-5 met nieuwe NiMh accu. Eerst geklokt op 67,9 km/u, daarna op asfalt boven de 70, om precies te zijn 70,6 km/u. En voor poebe hier het beeldmateriaal ;)

p1030274.jpg

Misschien ook wel handig om te weten hoe de auto eruit ziet:

p1030260.jpg

p1030262.jpg

p1030265.jpg

En onder de kap ziet het er zo uit:

p1030269.jpg

p1030271.jpg

Motor, regelaar en servo zaten erin bij aankoop, zelf ontvanger ingebouwd, draden iets anders gelegd, gear mesh aangepast, en er zit een andere kap op, deze geeft meer koeling, en is nog beter zichtbaar op afstand dan de fraai gespoten rode kap die erbij zat. Die hou ik voor netjes, mocht de auto ooit op de boekenplank belanden.

netjes indoor! maar denk je niet dat die motor eerder 17 of 17.5 turns is ?
ik wil wel eens een WOT zien op film, ik denk dat ik moeite heb om je bij de houden met mijn castleprut namelijk. ik heb momenteel geen gps rommel daar baal ik wel een beetje van.

@ kurtje, mogen we je om maten en beeld vragen van bijvoorbeeld spurs of hingepin braces? :D in zoek passende onderdelen voor mijn lrp twister en die lijkt sterk op de kyosho
hoewel de rb6 meer op de tlr22 lijkt heb ik wel het vermoeden dat onderdelen als genoemd meer op de oude rb5 lijken

Ik denk niet dat het 17 of 17,5 turns is, als ik dit vergelijk met het 10 turns Absima setje, dat ik van je heb overgenomen, en waarmee ik net 50 haal met de 2WD Jekyll, op LiPo, dan denk ik niet dat het lukt om met een veel hogere turns motor, met een zwaardere auto en 4WD, 70 te halen, op slechts NiMh.

meer turns is meer kracht in lage toeren toch? minder turns minder kracht maar hoge toeren of heb ik dat nou verkeerd?

ik rijdt 12turns 110a castle sv2
25 pinion
78 spur
dat betekend dat mijn motor 3.12 rond moet om de spur 1 keer rond de laten gaan ( hoe is dat bij jou?)

trekt leuk maar lang niet zoals de 3.5turns set.
de top licht wel hogen nu met de sidewinder.

hoeveel tanden heeft je spur?
als je een 15 / 16 pinion hebt moet je een erg kleine spur hebben om deze snelheid te halen of je motor maakt gigantisch veel toeren.
hier zou ik graag meer van willen weten als dat mag.

Hoe meer turns hoe meer trekkracht inderdaad,daarom dat crawlers dikwijls met 50 turns rijden ofzo.
Met kv is het dan weer net omgekeerd.Hoe lager de kv hoe meer trekkracht.Daarom dat bij een mamba 2200 set,je toch wel minstens 4s moet gebruiken om het leuk te laten rijden.Dan heb je enorm veel koppel en toch een zeer leuke snelheid.
Extra leuke van die lage kv waarde is dat je dit dan eigenlijk zeer zwaar kan vertanden,de motor wordt amper heet eigenlijk.Tenzij je 1 op 1 gaat vertanden en speedruns doet.

Laatst bewerkt:
wat stom van mij.... tuurlijk... wist ik ook wel
ik had eerst een 3800kv 3.5t.
nu een 4600kv 12t.
dat is het verschil dus.

de sidewinder sv2 zou 40% meer geven dan de sv1.
dat klopt aardig intrekkracht vergeleken bij mijn 3.5 turns set welke ik eerder had.

deze 2 liepen gelijk optrekken en top

de 3.5t 3800 in de twister meer trekkracht minder toeren 78/23= 3.39 (nu 78/25=3.12 minder vaak rond net zo hard trekken en zelfde topspeed)
de sv2 4600 set in een bandit. meer toeren minder kracht maar toch krachtig

nu wil ik een 4600 3.5t ;)

meer turns is meer kracht in lage toeren toch? minder turns minder kracht maar hoge toeren of heb ik dat nou verkeerd?

ik rijdt 12turns 110a castle sv2
25 pinion
78 spur
dat betekend dat mijn motor 3.12 rond moet om de spur 1 keer rond de laten gaan ( hoe is dat bij jou?)

trekt leuk maar lang niet zoals de 3.5turns set.
de top licht wel hogen nu met de sidewinder.

hoeveel tanden heeft je spur?
als je een 15 / 16 pinion hebt moet je een erg kleine spur hebben om deze snelheid te halen of je motor maakt gigantisch veel toeren.
hier zou ik graag meer van willen weten als dat mag.

Ik zal er eens wat meer induiken, wat betreft de vertanding van de Lazer ZX-5, en dan kom ik daar nog op terug.

Wil je meer trekkracht, dan zou je een 4 pool motor kunnen overwegen, zoals vaak in Short Course Truck wordt gebruikt. Dan kun je wat hoger vertanden zonder je motor af te wurgen.

En je hebt je zin, ik heb vandaag het rijden gefilmd. ;-) Camera op het dak van de 1:1 auto, en een parkeerplaats waar net genoeg ruimte was. Snelheid dit keer exact 70,0 km/u, dus die 70,6 eerder vandaag was geen foutje. Ik zal kijken of het filmpje is gelukt, en dan uploaden.

Laatst bewerkt:
Back