Kyosho Offroad Elektro algemeen

even voor de duidelijkheid, ik heb een castle 4600kv 4 pole motor icm. de sidewinder sv2 esc ;)

ben benieuwd naar je filmpje.
je kan ook je camera gewoon ergens opzetten he? voordat je de boel kort en klein rijdt

Camera stond ook ergens op, het dak van de 1:1 auto. ;)

Dus ik had beide handen vrij voor de auto, maar de parkeerplaats was deels gevuld, en er willen ook wel eens fietsen schuin oversteken, ipv netjes het fietspad te volgen. Dus je moet eigenlijk 2 kanten op kijken terwijl je rijdt.

Laatst bewerkt:
Ultima db

Hallo ik lees dat jij ook een ultima db hebt mag ik vragen waar jij je onderdelen haald/besteld
mvg remon
Ik heb zelf een Ultima DB en DRX VE.

De DB is een prima 2wd op basis van de Ultima SC. Er zijn niet veel echte hop ups, maar met een paar alu onderdeeltjes is het prima. De brushed G20 is ook hier een goede RTR motor, maar upgrade naar brushless kan zonder problemen. RTR is de servo zwak, maar acceptabel.

De DRX VE ook RTR prima, maar de servo is waardeloos. Hop ups niet strikt noodzakelijk, maar een beetje alu en stabilisatoren maakt het wat strakker. Bodies zijn duur en wat kwetsbaarder dan standaard bodies. Kruiskop ipv hex schroeven, en het meeste is zelftappend. Alle armen gelijk, dus voor achter en links rechts uitwisselbaar.

Onderhoud is makkelijk, auto's zijn logisch opgebouwd en de meeste onderdelen slim ontworpen.

Prima merk, meeste onderdelen met wat zoekwerk goed en goedkoop te krijgen. Soms kost het wat meer, maar zo vaak gaat het niet stuk.

Filmpje van het rijden met de ZX-5:

Edit: even een typ-foutje in de titel van de video gecorrigeerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien werkt de embed code niet op iPad, op mijn Windows laptop kan ik hem zo zien, net als een youtube filmpje waarnaar wordt gelinkt. Probeer de link dan eens? A few speedruns with my Kyosho Lazer ZX-5, powered by a brushless motor and new NiMh battery on Vimeo

En voor poebe en andere geïnteresseerden, pinion is 16 tands, spur heb ik niet geteld, maar ziet er niet kleiner uit dan standaard, dus die houden we even op 78 tands dan. Ik kan alleen nergens gear ratio charts vinden voor de ZX-5, vroeger stonden die bij Kyosho gewoon in de handleiding, maar nu niet meer blijkbaar...

Laatst bewerkt:
Ja ,de link werkt wel op de ipad .

Welk Gps device heb je gebruikt ?, smartphone met app?
Ziet er igg goed uit de snelheid ;)

Voordat ik die app kon testen zag ik een netjes geprijsde Garmin Forerunner GPS horloge, dus die heb ik gekocht en gebruikt. Op het einde kun je die op de voorste shocktower zien zitten. Makkelijk, met polsbandje vast te zetten, dus niet snel kans dat 'ie eraf komt schuiven in een bocht. Het zal wat extra weerstand geven, maar dan weet je wel wat de auto minimaal kan halen, zonder die extra ballast zal hij nog een tikje sneller zijn.

Snelheid is inderdaad wel lekker zo, harder en ik moet een nog groter terrein gaan zoeken. Nu kon ik al niet langer dan een paar seconden vol op het gas, dan moet je al weer terugnemen om de bocht op tijd te kunnen maken.

gaat lekker indoor. ben zeer benieuwd wat de eigenschappen van de motor en regelaar zijn i.c.m. de vertanding enz.
even snelheid van mijn wagen meten dan heb ik weer eens wat om over na te denken ;)

spurgears van die ouwe 4x4 wagentjes zijn toch veel kleiner dan een 2wd?

trek je wagen ook zo snel dat je niet teveel gas moet geven i.v.m. sheelspin?

je kan de spur ook meten he? diameter keer nogwattes R/C Calculations

leuk karretje!

De ZX-5 is, zeker met deze snelheid een lekker rijdende auto. Wel even voor de duidelijkheid, dit is een redelijk recente auto, je praat dan over 2006/2007. De ZX-Sport, hoewel die qua naam erg lijkt op de ZX-5, is een 8 jaar oudere auto, die compleet anders is qua opbouw. Het spurgear van de ZX-5 zit midden in de auto, net als bij de Blast, dus erg lastig meten of tanden tellen. Maar ik weet 90% zeker dat het de standaard spur is, dus 78 tands.

Wielspin had ik wel last van toen de banden nog meer profiel hadden. Nu ze bijna slicks zijn hebben ze op asfalt meer grip, en is het vooral de slipper die inkomt als ik te lomp gas geef. Op het filmpje is dat soms even te horen.

De motor is een "Dr Speed" van Graupner/GM Racing, ik kan geen bestelnummer zien, maar als ik kijk naar de kleur van de can, en het label, die blijkbaar verschillen tussen de diverse Dr. Speed brushless motoren, dan zou het een 9T kunnen zijn, 7100 kV:

Graupner Online-Shop

Maar als ik dan verder kijk, zie ik hier dat ook andere turns motoren weer een donkere can kunnen hebben, en dan kan het ook een 6,5T zijn... http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/GM_Brushless_Motors.html

Edit: Ik heb even gerekend, met een 24T pinion zou de Lazer ZX-5 een totale vertraging 8,85 : 1 hebben. Bij een 78 tands spur, wat standaard is, geeft dat tussen spur en pinion een verhouding van 3,25 : 1. Deel ik de totale vertraging door 3,25, dan kom ik op een interne drive ratio van 2,72 : 1. Neem ik dan het 16 tands pinion, wat op mijn ZX-5 zit, dan kom ik op een verhouding tussen spur en pinion van 4,875 : 1 en een totale vertraging van 4,875 x 2,72 = 13,26 : 1

Laatst bewerkt:
9t 7100kv... 180gram 7,2V: 65A / 7,2V: 122A dat verklaart een hoop haha
dat is veel leuker dan castle, een skijken of er iets in die geest te vinden is :D :D interessant!

Het kan ook een 6.5T zijn, 5900 kv 120A maximum, het is zo slecht te zien op het label, en er missen aan de onderkant, waar mogelijk het motornummer heeft gestaan, ook wat stukjes wikkel, omdat daar een gat in de bodemplaat zit. Dat gat heb ik nu wel afgeplakt, en de extra koeling komt via openingen in de kap, maar het is vrijwel onmogelijk om nog af te lezen welke motor het exact is.

Maar zou je niet eerst eens meten hoe snel jouw auto nu is? Op basis van een filmpje vergelijken is misschien niet zo handig. Bovendien is dit een 4WD, die het vermogen mogelijk beter kwijt zal kunnen dan in een Twister.

Mijn wagen kan het vermogen zonder wheelspin prima kwijt op het asfalt maar wanneer ik vol gas geef tolt ie bij een dikke 50km nog rond maar als ik een grotere pinion monteer lijkt hij langzamer de rijden en minder te trekken.

Idd eerst een keer meten want meten is ....

Inderdaad, meten die hap, dan weet je wat. En ik denk niet dat het verschil in weggedrag tussen de Twister en de ZX-5 veel met de motor te maken heeft, de ZX-5 plakt echt op de weg, en voelt ondanks de hoge snelheid nog erg soepel in stuurreactie. Alleen remmen is wat eng, want er zit een one-way clutch tussen voorwielen en cardan, dus que remmen is het een 2WD. Heeft de vorige eigenaar gedaan om het bochtengedrag te verbeteren, en behalve met remmen, heb ik er geen last van, of zelfs profijt, de auto stuurt erg fijn.

Ok, motor zou de Dr Speed 7T best nr 97257 ( Graupner Online-Shop) moeten zijn, aangezien er nergens een 7.5 versie te bekennen is in de De Speed serie, en volgens de vorige eigenaar het een 7T of 7.5T moet zijn. Ik heb de gegevens van de auto eens ingevoerd op the Script Asylum (R/C Calculations), geen rekening houdend met het balloonen van de banden, wat wel gebeurt, en nog een hogere topsnelheid zal geven, omdat de omtrek van de banden groter wordt. Differential Gear Ratio is 2,72 :1, er zit geen verdere vertraging tussen cardan en spur, dus transmission gear ratio is 1:1. Ik rij op 6 cell NiMh, en de banden zijn Proline Buggy Holeshot, ballooning niet ingevuld.

Vreemd genoeg komt er dan een snelheid van ruim 92 km/u uit, met een motortoerental van ruim 60000 tpm, een stuk hoger dan de gemeten 70 km/u. Neem ik dan het balloonen van de banden mee door daar iets in te vullen, komt de top zelfs ruim boven de 100. Vul ik kV in zodat de snelheid rond de 70 gaat zitten zonder balloonen, dan krijg ik een motortoerental van 50000 en een kV van 7000. Neem ik balloonen mee in de berekening, even gesteld op 0.5 inch (schatting) dan zou een 5500 kV motor al voldoende zijn en ligt het motortoerental op net boven de 30000 tpm.

Nu blijft het een berekening, en zakt het motortoerental onder belasting, je hebt luchtweerstand, rolweerstand, etc, maar in principe zakt het motortoerental tot bijna de helft. Gezien de lichte vertanding van ruim 13:1, lijkt me dat onwaarschijnlijk. Dus of de kv rating van Graupner klopt niet, of er is toch een 7.5T Dr Speed motor, met lagere kv dan de 8700 kv 7T, of er zit een grote fout in de berekening.

Wat ik trouwens ook nog wel eens kan proberen, om de berekening te controleren, is een andere auto doorrekenen, mijn Jekyll. Daarvan weet ik kV, topsnelheid, bandenmaat en gear ratio. Eens kijken of daar ook grote verschillen zitten tussen berekening en werkelijkheid.

Edit: Ook even de Jekyll doorgerekend, maar ook daar zie ik een flinke afwijking, gemeten snelheid ligt zo'n 30% lager dan de berekening aangeeft. En ik ben erachter waar het door komt. Ik had de Proline Hole Shot buggy band gekozen, maar blijkbaar is die er in meerdere maten. Toen dacht ik aan "meten is weten" en bleek dat de diameter van de band een stuk lager ligt, 3.2 inch ipv de 4.1 die er bij de HoleShot stond. En dan klopt het op 5 km/u wel bij de Jekyll, en bij de Lazer ZX-5 zelfs op 2 km/u.

@poebe: Dit zijn dan de specs van de motor:

Technische Daten
Nennspannung: 6V
Betriebsspannungsbereich: 4,8...7,4V
Umdrehungen/Volt ca.: 8700
Windungszahl: 7T Dreiecksw.
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad ca. @ 7,2V: 80A
Stromaufnahme bei max. Leistung ca. @ 7,2V: 135A
Max. Leistung bei 7,2V: 515W
Max. Leistung bei 6V: 375W
Max. Leistung bei 4,8V: 250W
Zulässige Motorlaufrichtung: R und L
Anzahl der Pole: 2
Länge über alles ca.: 70 mm
Gehäuselänge ca.: 52,5 mm
Durchmesser ca.: 35,8 mm
Freie Wellenlänge ca.: 15
Wellendurchmesser am Ausgang: 3,175 mm
Gewicht ca.: 180g
Übersetzungsempfehlung bei 6 Zellen: 1:10 Automodelle, TW 1:8,8-1:13
Empf. Regler: GM-GENIUS 95 + #2894.11 oder GM-GENIUS 100

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97257

Laatst bewerkt:
dat is allemaal redelijk nouwkeurig dus zo te zien.
ik ga morgen mijn wagen testen door hem voor de auto uit te laten rijden en daarna ga ik hem meten op afstand en tijd zoals jij hebt gedaan.
dat is ook redelijk nouwkeurig.
nu momenteel even druk met andere dingen. ik heb een hele mooie boot weten te bemachtigen :D dat gaat mijn winterhobby worden zodat ik aankomend zomer met een perfecte boot varen kan.
ik denk dat jij hem ook leuk vind indoor... (mooie collectie heb je btw. ik zag je filmpjes :D)

1014209_195370853970739_241910265_n.jpg

78554771gt150100dpi.jpg

hier gaat zeker een topic over verschijnen

ik ga morgen mijn wagen testen door hem voor de auto uit te laten rijden en daarna ga ik hem meten op afstand en tijd zoals jij hebt gedaan.

Inderdaad, de berekening zal geen rekening houden met rolweerstand, gewicht van de auto en luchtweerstand, maar als je dan het balloonen van de banden op 0 laat staan, wordt dat blijkbaar weer wat gecompenseerd. Tot nu toe is het verschil tussen berekende en gemeten snelheid maximaal 5 km/u bij de auto's die ik nu heb doorgerekend en vergeleken.

Pas wel op met dat meerijden met een 1:1 auto, dat je niet over je auto heen dendert.

En hoe staat het met jouw Kyosho?

nu momenteel even druk met andere dingen. ik heb een hele mooie boot weten te bemachtigen :D dat gaat mijn winterhobby worden zodat ik aankomend zomer met een perfecte boot varen kan.
ik denk dat jij hem ook leuk vind indoor... (mooie collectie heb je btw. ik zag je filmpjes :D)

1014209_195370853970739_241910265_n.jpg

78554771gt150100dpi.jpg

hier gaat zeker een topic over verschijnen

Ziet er super leuk uit poebe,zeker die buitenboord motor! Is dit al brushless?

En hoe staat het met jouw Kyosho?

die heeft plaats gemaakt voor:

1240267_587636131275280_1272178191_n.jpg

1174887_587636014608625_1731914207_n.jpg

ik heb weer wat nieuws in de kop voor aankomend winter indoor...
die kyosho kon ik geen spur voor vinden en deze boot zoek ik al jaren (in deze staat) dus daar hoefde ik niet lang over te denken.
kyosho verkocht en boot binnen gehaald.
daar moet nog een
$T2eC16JHJHEE9ny2p6YbBRCokge2hQ~~60_35.JPG
bij komen en een
rc1.jpg

mooie bak op basis van een 4x4 buggy zodat ik daar ook lekker mee raggen kan op de zandwinning.

mooi winterproject toch

Ziet er super leuk uit poebe,zeker die buitenboord motor! Is dit al brushless?

nee nog niet... misschien het model op de foto wel maar mijn boot is een lege romp zonder outboard. hier gaat ook geen outboard achter komen.
het is een bootje uit de 80's

Laatst bewerkt:
Back