jan brilman
Forum veteraan
Zo, de Spatz heeft gisteren op het sleeptreffen in Kampen voor het eerst gevlogen.
(Dat had 'ie eerder ook al gedaan, maar nu onder de nieuwe eigenaar' (ie. ik)).
Eerste start viel niet mee.
Ik had het zwaartepunt op 90 mm van de neus gelegd, beetje neuslastig: wat kan er fout gaan.
Model was dus veel te neuslastig; testpiloot Max kreeg 'm met enige moeite weer heel aan de grond.
Plm. 140 gram lood uit de neus gehaald (zat met klittenband vast): start twee gelijk een stuk beter.
Maar het is nog niet zo dat 'ie zich heel makkelijk laat vliegen (in ieder geval niet door mij).
Heeft de neiging in een te langzame bocht over de tip weg te vallen, en lastig op koers te houden: het is vast allemaal wennen.
Maar in de thermiek gaat 'ie als de brandweer (omhoog).
Zelfs met ondergetekende aan de knuppels en de vario (!) aan: feestje.
Op zeker moment ging 'ie met de kleppen uit nog steeds omhoog . . .
Kortom: eerst maar eens leren vliegen (met grote zwevers), en dan hebben we er vast nog heel veel lol van.
(Max, als ik onzin verkoop: corrigeer maar cq. vul maar aan.)
jan.
(Dat had 'ie eerder ook al gedaan, maar nu onder de nieuwe eigenaar' (ie. ik)).
Eerste start viel niet mee.
Ik had het zwaartepunt op 90 mm van de neus gelegd, beetje neuslastig: wat kan er fout gaan.
Model was dus veel te neuslastig; testpiloot Max kreeg 'm met enige moeite weer heel aan de grond.
Plm. 140 gram lood uit de neus gehaald (zat met klittenband vast): start twee gelijk een stuk beter.
Maar het is nog niet zo dat 'ie zich heel makkelijk laat vliegen (in ieder geval niet door mij).
Heeft de neiging in een te langzame bocht over de tip weg te vallen, en lastig op koers te houden: het is vast allemaal wennen.
Maar in de thermiek gaat 'ie als de brandweer (omhoog).

Zelfs met ondergetekende aan de knuppels en de vario (!) aan: feestje.
Op zeker moment ging 'ie met de kleppen uit nog steeds omhoog . . .
Kortom: eerst maar eens leren vliegen (met grote zwevers), en dan hebben we er vast nog heel veel lol van.
(Max, als ik onzin verkoop: corrigeer maar cq. vul maar aan.)
jan.