L-Spatz 55 van Mario Raab

Eerst kant voor kant proberen, achterste pen 1 a 2 cm laten uitsteken en kijken of het dan wel past.

Dan past het dus ook niet. :mad:

Ja, dit is dus wel een dingetje . . .

Linker vleugel gaat wel, maar aan de rechterzijde gaat het fout.

upload_2022-3-1_15-35-31.png

Slecht te zien, maar hij zit er echt een heel eind naast.

upload_2022-3-1_15-36-33.png

Naarmate de vleugel de romp nadert wordt het beter (zit de pen minder ver naast het gat), maar begint het ook steeds harder te klemmen.

Het lijkt dus alsof het koperen buisje rechts ietsje schuin naar voren ingelijmd is.

Wat goed gaat is een 4 mm pen, maar dan kan de achterzijde van de vleugel best wel 'n stukkie op en neer . . .

Wat denk ik het beste is, is om een pen te maken waarbij aan de rechter zijde de voorkant iets afgeslepen is (maar de hoogte hetzelfde gebleven is).

Koperen buisje uitboren cq. uitvijlen: wanhoopsoptie . . .

Maar er zijn vast mensen met heeeeele slimme ideeën. :)

jan.

En het buisje aan de kant waar hij klemt met soldeerbout warm maken en dan voordat hij afgekoeld is met behulp van de pen de goede kant optrekken en vasthouden tot het weer koud is. Je kunt natuurlijk ook de vleugel met ietsje druk op zijn plek duwen wanneer je het buisje en eventueel ook de pen verwarmd hebt.

En het buisje aan de kant waar hij klemt met soldeerbout warm maken en dan voordat hij afgekoeld is met behulp van de pen de goede kant optrekken en vasthouden tot het weer koud is. Je kunt natuurlijk ook de vleugel met ietsje druk op zijn plek duwen wanneer je het buisje en eventueel ook de pen verwarmd hebt.

Maar, dat suggereert alsof er in de rib veel ruimte zit tussen het hout en het koper (en dat die ruimte nu met lijm gevuld is).

Ik ben bang dat dat niet zo is . . .

jan.

Maar wacht even. Als het vlak bij de romp minder fout zit, werkt het dan niet als je de pen maar een klein stukje laat uitsteken uit het middendeel, 1 of 2 cm?
Als dat wel gaat dan weet je dat je de pen kunt inkorten. Als dat ook niet wil zou ik echt eerst proberen een soldeerbout in die bus te steken. Epoxy laat dan
los en je duwt, trekt of draait waarschijnlijk de bus los. Dat geeft je daarna alle mogelijkheden om het gat iets op te boren en de bus weer recht in te lijmen.

Eventueel een tweede soldeerbout en een tweede persoon die van de andere kant kan duwen tegen de bus met een stuk passend gereedschap,
Kruiskopschroevendraaier of zo.

Ik heb zo iets van: je kunt het misschien wel los krijgen, maar voor je het weer goed vast hebt (en op de juiste plek etc.).

Ik weet het niet . . .

jan.

Vastlijmen van die bus zal erg meevallen. Zeker als je bereid bent een nieuwe te gebruiken: die maak je iets te lang, steek je door het middendeel heen
en plak je met een paar dotten epoxy zo weer vast. Het wordt iets ingewikkelder als je korte busjes wilt inlijmen - die moet je uitlijnen met de pen, maar
ZONDER de boel aan elkaar te lijmen ;-) Zorgvuldig aftapen is dan de oplossing.

Maar goed, je hebt de keus. Uitvijlen van de bus, de pen wat inkorten en afvijlen of de bus losmaken.

Maat als de pen rechts niet haaks aan de romp zit, dan kan hij toch links ook niet haaks zitten?

Je vertelde eerder namelijk dat de pen niet krom is. Waarom gaat de linkervleugel er dan wel goed op?

Ja, dat is een goeie vraag.

Ik denk (heb geen zin om alle hoeken precies te gaan uitmeten, kan er toch niks aan veranderen) dat het vlakstaal aan de linkerkant een beetje moet buigen, maar dat de afstand tussen het vlakstaal en de pen daar wel klopt met de vleugel.

Rechts buigt het vlakstaal misschien ook wel een beetje, maar loopt de vleugel vast op de afstand die niet klopt.

(Dat hoeft maar een paar tiende mm. te zijn, en de zaak zit muurvast.)

Nou vooruit dan, een paar foto's.

upload_2022-3-1_20-45-20.png

(Dat stukje middenrib is afgebroken. Geeft niet, heeft amper een functie.)

upload_2022-3-1_20-46-24.png

Nu mist nog een foto van de pen links. Die staat redelijk haaks op de romp.

Hoe kan dat?

Misschien dat de zijkant van de romp niet helemaal recht is!

Of de zijkant rechts misschien ook wel niet.

Of allebei . . .

Anyway, we doen het ermee.

Ik ga een nieuwe pen maken, aangepast aan de onregelmatigheden.

En dan maar hopen dat het ding toch een beetje (recht) vliegt . . .

jan.

Het ding heeft volgens mij veel en vaak gevlogen, dis het moet iets zijn met . . . ?
Als de boel min of meer onmogelijk op te bouwen is, dan betwijfel ik dat ten zeerste, OF vleugels en romp horen niet bij elkaar...

OF vleugels en romp horen niet bij elkaar...

Dan zou ik het opmerkelijk vinden dat het zo goed (weliswaar net niet) past.

Als je het model ziet zou je anders oordelen: ze horen echt bij elkaar.

(Kijk bv. naar die multiplex stekkers op de foto's uit post #110: die passen op elkaar.)

jan.

Laatst bewerkt:
Getest met een boortje van 4,5 mm.: gaat ook goed.
upload_2022-3-2_13-17-22.png

Dus er hoeft niet eens zoveel af . . .

En kijk:

upload_2022-3-2_15-39-19.png

Retestrak. :thumbsup:

Dübeltjes in de koperen buisjes, even hier en daar met het strijkijzer over de bekleding, zwaartepunt checken, en dan kunnen we vliegen! :)

jan.

Bijlagen

• upload_2022-3-2_13-16-54.png
    upload_2022-3-2_13-16-54.png
    35,6 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
IMG_20220303_194659_375.jpg

Jan, wees blij met de stalen pennen.... ook al past het niet helemaal:)

Bij mijn 5 meter kist zijn het vuren pinnen/latten..:frustie:

Bijlagen

• IMG_20220303_194651_072.jpg
    IMG_20220303_194651_072.jpg
    142,1 KB · Weergaven: 137
  • IMG_20220303_194740_844.jpg
    IMG_20220303_194740_844.jpg
    164,7 KB · Weergaven: 138
  • IMG_20220303_194757_240.jpg
    IMG_20220303_194757_240.jpg
    183,5 KB · Weergaven: 131
Als je te lang met het heteluchtkanon op de bespanning staat, krimpt die net even te hard, en scheurt de rand los . . .

upload_2022-3-16_23-3-24.png

Lastig te zien, maar het ding is echt netjes gebouwd.

upload_2022-3-16_23-2-53.png

upload_2022-3-16_23-4-13.png

Zeeer transparant . . .

Wat ik hier mee aan moet weet ik zo even niet. Remklep is een beetje krom.

upload_2022-3-16_23-5-9.png

Ik neem aan dat de antennes niet op de (stalen) stuurkabels of servokabels mogen liggen . . .

upload_2022-3-16_23-6-58.png

Proppen we wat tussen.

jan.

Ik neem aan dat de antennes niet op de (stalen) stuurkabels of servokabels mogen liggen . . .
Jawel hoor.
Dat geldt alleen voor het uiteinde, die laatste 28-29 mm van de antenne.
Maar inderdaad is het beter om dat piefje zo ver mogelijk weg te houden van alle geleiders (metaal. maar ook carbon), hout mag wel.
En zo te zien heb je ruimte zat in die romp om die antennes kwijt te kunnen ...
:thumbsup:

Back