La Licorne - De Eenhoorn

Moet allemaal dan met Greenstuff.

Het is groen en het...

(was een strip van vroeger - redelijk sexistisch)

Dank voor de tip :D zal er eentje op drinken.
't Is rustig momenteel op de werf. De bouw ligt in elk geval niet helemaal stil, ben rustig bezig met de balkons van de spiegel, zal binnenkort nog eens wat foto's plaatsen.

Geld voor mij ook - weeflijnen.

Tijdens de voetbal kan ik toch niet blijven zitten om te kijken. Knoop ik maar weer een paar touwtjes.

Balkonscene

Als een slak kruipt het hier voort op de werf. Soms wel spijt van de keuze zoveel mogelijk waar nodig zaken volledig scratch te willen maken. Zo ook de balkonscène. Heb heel wat voordenkwerk gehad omdat ik het geheel niet vast wil zetten op de romp zodat ik de ornamenten er later met meer gemak en detail op kan maken. Ik moest dus een constructie bedenken die stevig genoeg zou zijn om vorm te behouden. Tevens wilde ik het geheel niet te grof laten ogen, anders kon ik net zo goed het originele gietijzeren onderdeel gebruiken:

Eerst de knietjes uit castello hardhout gesneden en precies pas gemaakt (ze staan op een bolle vloer en nergens is er een vlak loodrecht op de andere, wat dus neerkwam op honderden keren passen, meten en weer een fractie bijwerken :mad:).

full

De twee middelste knietjes kan ik later altijd nog inkorten door de overstekende balkjes weg te zagen, maar laat ze voorlopig nog even voor de vorm totdat de plankjes het geheel meer stevigheid hebben gegeven.

full

Nu nog de voorbereidingen voor de beplanking: verschillende pogingen gedaan om flinterdunne latjes met een soldeerijzer plat te drukken in de juiste ronding. Uiteindelijk kwam ik erachter dat naast de spijkertjes leggen toch makkelijk ging dan ertussen:

full

wordt vervolgd...

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi, Diederik. Je vraagt je af waarom ze er een gietstuk van gemaakt hebben. Zo is het veel mooier, maar ook veel bewerkelijker.
Gr. Paul

Beste Spijkertje.

Als ik mag vragen.
Hoe heb je die verticale/horizontale witte latjes gemaakt?
Lijkt wel ABS/Styrene,of is dit geheim van de smid ;)

Frankwin heeft m'n vraag gepikt. Ik was ook benieuwd naar de witte moluurtjes. Mooie constructie zo. Ik neem aan dat je er van boven in kan kijken en dat het balkon als het ware in drieën is gedeeld door de knietjes.
Gaat misschien wat ver, maar ik ben benieuwd hoe de afwatering werd geregeld. Zal wel met pijpjes in de hoeken zijn gedaan.

Dank voor alle complimenten :D

De witte latjes zijn inderdaad styreen (merk 'evergreen') en verkrijgbaar in meeste hobbywinkels. Ik heb de zijgalerijen er ook helemaal mee bewerkt, ook de latjes van de ramen aan de zijkant zijn van hetzelfde spul.

@ Erik, nu lijkt het inderdaad of de binnenkant in drie compartimenten verdeeld is, theoretisch kun je nog wel door de openingen in de knietjes heen kruipen, maar ik zit er sterk over te denken om deze deels weg te zagen. Wat dan overblijft zijn twee kleine vierkantjes tegen de railing waar twee engeltjes op komen te staan (zullen engeltjes met spierballen moeten worden omdat ze het balkon erboven moeten gaan dragen ;))
Hoe de afwatering precies zat op deze schaal is voor mij niet echt zinvol om uit te pluizen, zullen vermoedelijk inderdaad kleine buisjes op de laagste punten zijn, moet binnenkort wel de sanitaire afvoer van de galerijen gaan maken, ik zat te denken om het precies onder het achterste van een zeemeerman te plaatsen :D...

Back