Laatste F5B wedstrijd 2012

Ik denk dat je Patrick Hausler of Thomas Wackerlin moet vragen.
Ze zijn inmiddels wel overgestapt naar Leomotion.

GJ

Wat gaat tot 8S? De Neu?
KV2000 is volgens mij 10S.

En de Leo's kan je gewoon laten bouwen zoals je dat wilt.
Ze hebben een KV2050, dat is een hete 10S.
Mijne is 8S, dat is KV2500

Wat prijs betreft zou je net zo goed een Pletti kunnen nemen.
Alleen dan moet je ook een andere regelaar kopen, Castles schijnen de Pletti's stuk te maken.

GJ

Ik heb de 1515/2D gevlogen, werkt prima. De 1515/2D heeft ongeveer hetzelfde kV als de 1512/2.5D
Met een 17x21 tegen de 6kw op een lange ramp, met goede accu's.

Voor volgend jaar ligt er een 1512/2D klaar voor op 8S :)

Gerben

De Neu 1512/2.5D/S/6.7 is de 10s variant van Neu. Maar ik heb Leomotion inmiddels een mailtje gestuurd met wat ik graag wil dus ik wacht even af. Heb ook nog de hele winter.

Antwoord is al binnen. Voor 10s is het de Leomotion L4031-2050 6,7:1. Zou met de 17,5x17,5 ook rond de 30 seconden moeten doen.

Binnenkort maar weer wat geld uitgeven.

Het lijkt wel een wedloop wie de meeste kW in een kist kan proppen. Voldoet de huidige set dan niet meer? Of is 10S de heilige graal?
Ik wil best geld uitgeven om te vliegen, maar niet om continu de portemonnee te trekken om iets te bereiken wat er misschien niet eens is?

Gerben is aan het prutsen en testen om een fatsoenlijke 10S setup te verkrijgen, maar ik las dat z'n 6S uitvoering nog het prettigst vloog.
Ik begrijp er misschien niets van maar kan iemand mij dat uitleggen?

Laatst bewerkt:
Qua prestaties is er zo goed als geen verschil tussen 4s en 10s. Met 10S belast je de regelaar en andere componenten heel wat minder dan met 4S (minder amperes nodig voor dezelfde watten)en heb je in theorie dus een betrouwbaarder geheel...Ik vlieg volgend jaar met 4S (F5B, F5F en F5H) , 6S (F5B) en 2S (2S? en F5H)

JanJaap, je hoeft echt je portomonnee niet te trekken. In mijn geval heb ik gewoon nog een extra motor nodig omdat ik er nu maar 1 heb, die inmiddels ook al ter reparatie is (gebroken as). Veel vermogen heeft ook niet altijd zin. Ik zoek zelf een setup van rond de 30 seconden zodat ik nog genoeg reserve zou moeten hebben voor de zweeftaak. De 10s setup ga ik zeer waarschijnlijk ook gewoon weer op 9s vliegen omdat deze accu's het tot nu toe wel goed lijken te doen.

De meeste rakken vlieg ik persoonlijk met die aandrijvingen het minste vermogen hebben ;)

Vorig jaar Denemarken, 2x 47 rakken met 4.9kw en 29 a 30sec motorloop, dit jaar weer hetzelfde liedje, met wat minder vermogen vlieg ik de meeste rakken (die 49 rakken was met 5.2kw). Dat terwijl ik ook 5.5 tot 6kw aandrijvingen geprobeerd heb. Maar je stijgvlucht moet dan zo kort worden, dat het moeilijk is die constant en strak te vliegen.

Het meeste vermogen is niet zo moeilijk, of je nou 4,5, of 10S vliegt, juiste motor en prop heb je zo 6kw+. Er zijn er echter maar weinig die met zoveel vermogen genoeg hebben voor de thermiektaak. En zonder een volle thermiektaak kun je nog zoveel rakken vliegen, je hebt er niks aan.

Ik ben begonnen met 1.6kw. Toen dat een beetje redelijk ging, 2.5kw, en zo verder in kleine stapjes omhoog over 2 jaar tijd (en veel vliegen). Dat is me goed bevallen.
Je kunt wel direct met 5kw beginnen, maar vaak is dat contra-productief, je vliegt meer achter de kist aan dan dat je echt controle hebt.

Waarom ik 10S dan toch probeer? Simpel, ik vind het leuk om eens wat nieuws te proberen. Nu pas beginnen daar goed vliegende aandrijvingen uit te komen, heeft wat werk gekost. Rekeken en testen met aandrijvingen heb ik altijd al leuk gevonden, of dat nou F5B, een duurvluchtzwever of een sleper is..

Niet vergeten dat ook met 4,5 en 6S setups gewoon 48, 49 rakken gevlogen worden door de toppers. De winst zit niet in de allerlaatse aandrijving. Strak vliegen, een goede hoogteverdeling in de rakken, korte bochten, juiste bochtentechniek, kist netjes afstellen, daar zit veeeel meer winst dan de allernieuwste aandrijving kopen...

Gerben

Ik heb vorig jaar alles weggedaan omdat ik dacht nooit meer dit te kunnen vliegen.
Dat was de Hacker 6L op 5S, vermogen rond de 4500 watt.
Omdat ik dit jaar weer begon heb ik meteen de aandrijving van de duitsers gekopieerd omdat dat die meteen een goed draaiende setup hadden.
Dat was dan toevallig een 9S aandrijving, als het 6S was geweest had ik een 6S gekocht.
Ik wil niet experimenteren of klooien, het moet draaien en altijd draaien.
Afgelopen jaar heb ik zoveel geld over de balk zien gooien aan experimenten, 4, 5 en 6S doet het al jaren en zal het ook nog wel jaren doen.
En dat gaat ook niet stuk.
Mijn grootste winst afgelopen wedstrijd zat in het model, de Surprise is zoveel beter geworden dan die van vorig jaar.
Het verschil is de romp, als je een Surprise zou hebben dan moet je 120 Euro uitgeven en je vliegt meer rakken dan dat je deed.
Je zal volgend jaar zien dat je door gewoon je spullen voor elkaar te hebben resultaten kan boeken, netjes vliegen, kort draaien, goede indeling van de rakken en niet in de limiter knallen.
Daar pak je punten mee, niet met 48 rakken (of 45 in mijn geval) en dan binnen 2 minuten op de grond liggen.

GJ

Ik ga de setup van Remo Frattini gedeeltelijk kopieren. Is ook wel iemand die volgens mij wel weet waar hij mee bezig is.

Waarom ik 10S dan toch probeer? Simpel, ik vind het leuk om eens wat nieuws te proberen. Nu pas beginnen daar goed vliegende aandrijvingen uit te komen, heeft wat werk gekost. Rekeken en testen met aandrijvingen heb ik altijd al leuk gevonden, of dat nou F5B, een duurvluchtzwever of een sleper is..

Helemaal mee eens. Als de financiële middelen het toelaten is dat een leuke hobby.

Niet vergeten dat ook met 4,5 en 6S setups gewoon 48, 49 rakken gevlogen worden door de toppers. De winst zit niet in de allerlaatse aandrijving. Strak vliegen, een goede hoogteverdeling in de rakken, korte bochten, juiste bochtentechniek, kist netjes afstellen, daar zit veeeel meer winst dan de allernieuwste aandrijving kopen...

Volgens mij gaat het inderdaad om het vliegen.

Het is mij duidelijk.
Misschien vraag je je af, waar dit vandaan komt?
Wij zijn met team Kampen vandaag naar een F3B wedstrijd geweest in Winterswijk. Het viel me daar op, dat even afgezien van de kist, iedereen dezelfde omstandigheden heeft binnen een bepaalde werktijd. Hier komt het aan op vliegen, stuurmanskunst en tactiek.
Bij F5B "lijkt het" of het een financiële motoraandrijf wedloop is. Het meeste vermogen, de grootste prop, de duurste motor en volgens mij gaat het in hoofdzaak alleen maar om snel vliegen.

Ik wil verder niemand voor het hoofd stoten, mocht zich iemand aangesproken voelen. Dat is geenszins de bedoeling. Ik vond het vandaag alleen een verademing.

Toch vinden wij (team Kampen) alle 3 dat F5B leuker is dan F3B.
De speedtaak van F3B is wel waanzinnig gaaf met die grote spanwijdte, maar dat zijn 4 rakken in pakweg 12 seconden(WR), (vandaag rond de 15-16 seconden) en lijkt het meest op ons rakken vliegen.

JanJaap,

ik denk omdat je niet ingewijd bent in F3B het zo lijkt dat iedereen met hetzelfde materiaal vliegt.
Dat is dus niet zo.
De modellen lijken op elkaar maar van binnen zijn ze totaal anders.
Als ik dan hoor dat sommige vliegers een goed model krijgen van een fabrikant en andere denken hetzelfde model te krijgen maar deze is kwa contructie minder goed gebouwd, voor hetzelfde geld...
In F5B is het nog steeds zo, elk model is gelijk gebouwd.
Afstellingen en opbouwen maken het model, niet de constructie.
Het is voor iedereen mogelijk een Avionik te kopen.
Daar kan je dan ook een dikke motor inhangen.
Dat betekend niet meteen dat je iemand met een Enigma zoek vliegt.
Voorbeeld.. Marcel vliegt met een vrij betaalbaar model met een Hacker B50 en Hacker regelaar.
Gewoon zo te koop, niks speciaals.
Prop is ook gewoon te koop, geen exotische dure dingen.
Marcel vliegt menigeen zoek, puur op vliegkunsten en een goed gebouwd model.
Mark kan met zijn Hawk (als hij zijn dag heeft) ook gewoon in de top 5 meevliegen.
Dat iedereen zich gek laat maken en denkt dat als hij een Avionik koopt met een dikke motor hij meteen in de top vliegt, daar kan niemand iets aan doen.
Hetzelfde zie je trouwens nog erger in F3A.
F3A-C kan je in principe gewoon met een Calmato vliegen, en nog winnen ook.
Maar een hoop mensen denken dat het voor 50% de piloot is en de rest het model.
Het zal in werkelijkheid 80% piloot zijn en 20% het model wat iets extra kan brengen.

GJ

Nog even reageren op je puntje financiele middelen: er is best een bedrag ingegaan, al dat geexperimenteer. Wil je dat niet dan neem je een beproeft recept en klaar ben je.

Het lijkt trouwens 'erger' dan het is, de regelaars die ik nu gebruik heb ik gebruikt gekocht in de USA voor niet al teveel, een van de motoren bijvoorbeeld gebruikt gekocht op ebay, en dan zijn er nog leveranciers die wel eens een leuke deal maken. De Dinogy accu's heb ik als eerste F5B vlieger getest, en mocht ze daarom voor een test-prijsje aanschaffen. Dat was een gok, maar die pakte goed uit. Daarnaast heb ik veel spullen verkocht die ik nog had liggen om dit te kunnen doen. De modellen waar heel duur, dat is een ding wat zeker is, de aandrijvingen vielen op zich mee.

Een Enigma is een heel goed model, daar kun je 42 a 44 rakken mee doen. Tot die tijd zit de winst niet in de nieuwste aandrijving of een speciale prop, maar puur in het vliegen. Hoe langer ik dit spelletje nu doe, hoe leuker ik het vind. Ik ontdek steeds meer aspecten en details die weer een kleine verbetering (kunnen) brengen. Blijft een heel leuk spelletje. En net als iedere sport moet alles kloppen, wil je een goed resultaat neer kunnen zetten. En het belangrijkste blijft toch simpelweg doelgericht trainen.

Het vermogen stabiliseert zich zo rond de 5 a 5.5kw voor de meeste piloten, ook de toppers. Een hele enkeling zit erboven, maar het merendeel zit in die range. Die 5 a 5.5kw redt je met alle huidige F5B aandrijvingen, Hacker, Neu, Plettenberg, Leomotion, Kontronik of Castor. Meer vermogen is zodanig moeilijk precies te vliegen, dat het risico te groot is om op de limiter te zitten in the thermiektaak. Als je graag met 5kw vliegen wilt, geen probleem, stop een 5S lipo in je model, juiste prop erop en gaan. Maar het zal je weinig brengen als je het model niet eerst heel goed onder de knie hebt. En de kans op schade wordt groter, zodra je over de 2.5 a 3kw gaat moet je goed weten wat je doet en op alle details letten anders gaan er dingen stuk..

Ik train ook wel eens met een paar F3B mannen uit de NL-top. Dat lijkt van een afstandje misschien voordelig, maar dat zal je vies tegenvallen. Met 15 man tegelijk starten betekent dat er regelmatig een model sneuvelt door midairs, dan moet er steeds het nieuwste model klaar staan (en die kosten serieus geld), de lieren zijn niet goedkoop, en wat er soms aan lijnen doorheen gaat is ook niet grappig. Iedere windkracht een andere lijn, 1.1mm, 1.2mm,1.3mm en dan is diverse variaties liefst.
(qua 4-rakken zitten F5B en F3B redelijk dicht bij elkaar, vergeet niet dat bij F5B er 2 sec extra stijgvlucht bij-in zit, F5B is iets sneller normaliter)

Gerben

Bij F5B "lijkt het" of het een financiële motoraandrijf wedloop is. Het meeste vermogen, de grootste prop, de duurste motor en volgens mij gaat het in hoofdzaak alleen maar om snel vliegen.

De limiter heeft ervoor gezorgd dat het verschil met een iets mindere aandrijving niet meer zo groot is, vooral bij de batterijen maakt dit heel wat uit...

ik denk omdat je niet ingewijd bent in F3B het zo lijkt dat iedereen met hetzelfde materiaal vliegt.
Dat is dus niet zo.

Inderdaad, dat zie je aan de buitenkant niet.

In F5B is het nog steeds zo, elk model is gelijk gebouwd.Afstellingen en opbouwen maken het model, niet de constructie.
Dat is dan wel weer een prettige gedachte

Het is voor iedereen mogelijk een Avionik te kopen.
Daar kan je dan ook een dikke motor inhangen.
Dat betekend niet meteen dat je iemand met een Enigma zoek vliegt.
Voorbeeld.. Marcel vliegt met een vrij betaalbaar model met een Hacker B50 en Hacker regelaar.
Gewoon zo te koop, niks speciaals.
Prop is ook gewoon te koop, geen exotische dure dingen.
Marcel vliegt menigeen zoek, puur op vliegkunsten en een goed gebouwd model.
Mark kan met zijn Hawk (als hij zijn dag heeft) ook gewoon in de top 5 meevliegen.

Petje af:worship::worship::worship:

Dat iedereen zich gek laat maken en denkt dat als hij een Avionik koopt met een dikke motor hij meteen in de top vliegt, daar kan niemand iets aan doen.
Maar een hoop mensen denken dat het voor 50% de piloot is en de rest het model.
Het zal in werkelijkheid 80% piloot zijn en 20% het model wat iets extra kan brengen.

De kist je eigen maken en heel houden lijkt me belangrijker dan nog weer andere/nieuwere hardware te plaatsen. Tenzij testen je hobby is.

Nog even reageren op je puntje financiele middelen: er is best een bedrag ingegaan, al dat geexperimenteer. Wil je dat niet dan neem je een beproeft recept en klaar ben je.

Mijn idee. Ik moet toch wel slikken als ik voor pakweg 300 euro een nieuwe motor zou moeten kopen.

Een Enigma is een heel goed model, daar kun je 42 a 44 rakken mee doen. Tot die tijd zit de winst niet in de nieuwste aandrijving of een speciale prop, maar puur in het vliegen. Hoe langer ik dit spelletje nu doe, hoe leuker ik het vind. Ik ontdek steeds meer aspecten en details die weer een kleine verbetering (kunnen) brengen. Blijft een heel leuk spelletje. En net als iedere sport moet alles kloppen, wil je een goed resultaat neer kunnen zetten. En het belangrijkste blijft toch simpelweg doelgericht trainen.

Gaan we zeker doen. Toch zou het een keer prettig zijn om met een ervaren piloot de kist wat beter af te stellen. Bijvoorbeeld: Wij zitten ons nu elke keer af te vragen waarom we de bochten niet strakker kunnen vliegen en druk te houden op het vliegtuig. Zwaartepunt wijzigen, meer/minder uitslagen van rolroeren/hoogteroer, meer minder camber etc.etc.

Ik train ook wel eens met een paar F3B mannen uit de NL-top. Dat lijkt van een afstandje misschien voordelig, maar dat zal je vies tegenvallen. Met 15 man tegelijk starten betekent dat er regelmatig een model sneuvelt door midairs, dan moet er steeds het nieuwste model klaar staan (en die kosten serieus geld), de lieren zijn niet goedkoop, en wat er soms aan lijnen doorheen gaat is ook niet grappig. Iedere windkracht een andere lijn, 1.1mm, 1.2mm,1.3mm en dan is diverse variaties liefst.
Een voorzichtige calculatie: 2 toestellen, 2 lieren en toebehoren: ergens rond de 8-10k. Die lijnen knappen ook maar zo, hupla weer een nieuwe rol erop en gaan.
Toch zijn dit wel de antwoorden die ik graag tegemoet zag en die nu goed zijn uitgelegd. Nou ja, een hobby mag geld kosten en anders moet je iets anders gaan doen wat je plaagt

JanJaap en de rest van het team.
Ik ben altijd bereid om te helpen, we hebben vorige keer niet met de Enigma gevlogen.
Weten jullie al wat of het mogelijk is om bij jullie op het veld iets te doen?
Anders moeten we gewoon weer in Dalfsen, op een zaterdag.

Dan nog even over afstellen en vliegen.
Het is allemaal zeer persoonlijk en het ene model vliegt anders dan het andere.
De Enigma van Bas vloog goed alleen had ik problemen met de zender, daar stond ik me aan te ergeren dus dat vliegt dan niet lekker.
Ik heb met de Avionik van Frank 2 wedstrijden gevlogen en in Wolfhagen ben ik geeindigd als 5e.
Als ik ietsje beter had gevlogen (thermiektaak uitvliegen) was ik op het podium geeindigd.
Hoe dat zo kan... de Avionik vliegt redelijk gemoedelijk en ik heb hem in die 2 wedstrijden redelijk goed af kunnen stellen.
Willy was de eerste eigenaar, die had wat instellingen gegeven.
Daarmee vond ik hem niet lekker vliegen.
Zwaartepunt heb ik toen drastisch naar achteren gelegd, dat scheelde bijna 10mm met wat Willy vloog.
Daarna de uitslagen veranderd zodat hij bij mijn vliegstijl pastte (ik vlieg niet hoekig).
En als laatste de thermiekinstellingen veranderd, dit heb ik gedaan door een mixer op een hevel te zetten zodat ik in de lucht de stand van de kleppen minimaal kon veranderen.

Met mijn Surprise ben ik nu zover dat eigenlijk alles is zoals ik dat wil, dus ik ben in principe klaar voor volgend jaar.
Dat heb ik gedaan in 2 vluchten voor de wedstrijd in Nederweert, tijdens de wedstrijd heb ik kleine dingen aangepast, zoals de ramping en welving en daarna nog 5 vluchtjes om de thermiek af te stellen.
Nu moet ik alleen nog de doellanding verbeteren, maar dat is leren kennen van het model en hem durven uit te melken.

Dat jullie Evo niet hard uit de bochten komt zal aan de manier van in en uitvliegen liggen.
Dat is bij mij ook nog steeds een probleem, ik weet hoe het moet maar om de een of andere reden lukt het niet altijd zoals ik het in gedachten heb.
Het helpt als er iemand achter je staat die je door die stijgers heen praat.
Dat kan ik jullie wel leren.
Dus, regel een veld en een datum.

GJ

Zaterdagmiddag is altijd een clubmiddag.
Zondag vliegen er zelden leden, dus dan zou bijna elke zondag kunnen.
Ik weet niet hoe jullie daar over denken?

Ik kom er nog even op terug.

Back