Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Met een 17x21 tegen de 6kw op een lange ramp, met goede accu's.
Gerben
Waarom ik 10S dan toch probeer? Simpel, ik vind het leuk om eens wat nieuws te proberen. Nu pas beginnen daar goed vliegende aandrijvingen uit te komen, heeft wat werk gekost. Rekeken en testen met aandrijvingen heb ik altijd al leuk gevonden, of dat nou F5B, een duurvluchtzwever of een sleper is..
Niet vergeten dat ook met 4,5 en 6S setups gewoon 48, 49 rakken gevlogen worden door de toppers. De winst zit niet in de allerlaatse aandrijving. Strak vliegen, een goede hoogteverdeling in de rakken, korte bochten, juiste bochtentechniek, kist netjes afstellen, daar zit veeeel meer winst dan de allernieuwste aandrijving kopen...
Bij F5B "lijkt het" of het een financiële motoraandrijf wedloop is. Het meeste vermogen, de grootste prop, de duurste motor en volgens mij gaat het in hoofdzaak alleen maar om snel vliegen.
ik denk omdat je niet ingewijd bent in F3B het zo lijkt dat iedereen met hetzelfde materiaal vliegt.
Dat is dus niet zo.
Dat is dan wel weer een prettige gedachteIn F5B is het nog steeds zo, elk model is gelijk gebouwd.Afstellingen en opbouwen maken het model, niet de constructie.
Het is voor iedereen mogelijk een Avionik te kopen.
Daar kan je dan ook een dikke motor inhangen.
Dat betekend niet meteen dat je iemand met een Enigma zoek vliegt.
Voorbeeld.. Marcel vliegt met een vrij betaalbaar model met een Hacker B50 en Hacker regelaar.
Gewoon zo te koop, niks speciaals.
Prop is ook gewoon te koop, geen exotische dure dingen.
Marcel vliegt menigeen zoek, puur op vliegkunsten en een goed gebouwd model.
Mark kan met zijn Hawk (als hij zijn dag heeft) ook gewoon in de top 5 meevliegen.
Dat iedereen zich gek laat maken en denkt dat als hij een Avionik koopt met een dikke motor hij meteen in de top vliegt, daar kan niemand iets aan doen.
Maar een hoop mensen denken dat het voor 50% de piloot is en de rest het model.
Het zal in werkelijkheid 80% piloot zijn en 20% het model wat iets extra kan brengen.
Nog even reageren op je puntje financiele middelen: er is best een bedrag ingegaan, al dat geexperimenteer. Wil je dat niet dan neem je een beproeft recept en klaar ben je.
Een Enigma is een heel goed model, daar kun je 42 a 44 rakken mee doen. Tot die tijd zit de winst niet in de nieuwste aandrijving of een speciale prop, maar puur in het vliegen. Hoe langer ik dit spelletje nu doe, hoe leuker ik het vind. Ik ontdek steeds meer aspecten en details die weer een kleine verbetering (kunnen) brengen. Blijft een heel leuk spelletje. En net als iedere sport moet alles kloppen, wil je een goed resultaat neer kunnen zetten. En het belangrijkste blijft toch simpelweg doelgericht trainen.
Een voorzichtige calculatie: 2 toestellen, 2 lieren en toebehoren: ergens rond de 8-10k. Die lijnen knappen ook maar zo, hupla weer een nieuwe rol erop en gaan.Ik train ook wel eens met een paar F3B mannen uit de NL-top. Dat lijkt van een afstandje misschien voordelig, maar dat zal je vies tegenvallen. Met 15 man tegelijk starten betekent dat er regelmatig een model sneuvelt door midairs, dan moet er steeds het nieuwste model klaar staan (en die kosten serieus geld), de lieren zijn niet goedkoop, en wat er soms aan lijnen doorheen gaat is ook niet grappig. Iedere windkracht een andere lijn, 1.1mm, 1.2mm,1.3mm en dan is diverse variaties liefst.