Lagers vervangen OS 46 AX

Als je krukas/big end na het ultrasoonbad nog niet schoon zijn, een wat brutere methode is JIF (heet Cif tegenwoordig geloof ik) en een schuursponsje.

Je lagers voor montage NIET in de vriezer doen. Hoewel dat wel werkt (heb het zelf in het verleden ook gedaan) schijnt het niet goed te zijn voor je lagers.
 
Invriezen schadelijk voor lager? Welnee!
Voor geen enkel lager maakt dat uit.
Alleen de Titannic had last van de kou... brittle steel....

Lagers werken bij -40 en lager nog prima... alleen het vet zal een andere samenstelling nodig hebben. In de industrie gaan de lagers soms in de vloeibare stikstof... voorafgaand aan de montage.

Je huis tuin en keuken vrieskast? gemiddeld -10?
Wintervliegen? Staat je kissie toch ook buiten?
Overigens... je vriest alleen de krukas in... om dan het lagertje er over te schuiven...

Poetsen? Dat gaat nog steeds goed in ethylleenglycol. Koel-vloeistof.
Niet te veel pielen met de zuiger en cilinderwand... zeker geen schuurpoets!
Als er geen harde koek op zit, afblijven!
De motor zal alleen erg vies zijn met wonderolie.... Klotz e.a. zal je alleen wat zwarte kool-aanslag boven op de zuiger en in de hemisfeer van de kop hebben hebben. (de uitlaatpoort laat je voor wat het is)

Roest aan de krukas kan je weg halen met de dremel en een koperborsteltje.
Kijk daarbij uit voor je ogen. Die draadjes zijn scherp en knallen zo weg. Met koper slijp je geen metaal af.
Loopvlakken, indien pitting... superfijn polijstpapier(katoenen schuurlint) en veel motorolie. Met een paar draaien in de hand is het weg.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, ik heb het probleemloos gedaan, maar heb van een lagerspecialist begrepen dat je ze niet mag invriezen. Je vriest 'm niet in om het lager om de krukas te doen, dat is ook niet nodig, want het lager schuif je zo om de krukas. Het gaat om de bevestiging in de motor.

Schuurmiddel idd niet voor zuigerbus gebruiken. Hij had het dan ook over roest op z'n krukas en op je krukas ga je niet bezig met een dremel en een koperborstel, tenzij het ECHT niet anders kan.

Heb je nog dat adres voor mij voor het voor- en achterlager voor 5 dollar? Ik vraag het niet om te narren, maar ik heb serieus binnenkort nieuwe lagers nodig en dat scheelt toch weer 10 euro minimaal :)
 
Codenummers lagers.

Diezelfde info staat hier nu toch ook, Arnold? ;)

Het ging hier om deze codenummers van de lagers zoals die bij een lagerboer te bestellen zijn!!!

Lagers moet je bij een lager-specialist kopen, daar kost een nieuw setje ongeveer € 13. Voor de .46 AX zijn de codes; voorste lager, nr. R6-ZZ PRC, achterste lager, nr. 6902. De lagers zijn er vaak ook in een RVS uitvoering maar dan zijn ze wel stukken duurder
 
Hallo Hezik,
Mijn eigen AX-je had ook dat beurtje nodig na enige verzuurde methanol.
Binnen een week was het gebeurd.
Alles los gehaald. Zuiger had boven een bruin vlekje. Dat heb ik heb ik met beleid weggepoetst. Zo ook wat aanslag in de kop.
De krasjes onderaan de zuiger heb ik laten zitten. (uitlaatpoort zijde)

De krukas, althans het contragewicht had stevige corrosie en aardig pitting.
De afdichting op de kruktap was gelukkig ongeschonden. De inlaatpoort van de holle krukas was ook aangetast. Die heb ik schoon gehoond.
Dat heb ik er netjes afgekregen met eerst een boor (+snijolie) daarna die dremel, in dit geval de Proxxon (...heb beiden). Dat ging alles heel voorspoedig.
De motor loopt nog steeds als een bezetene.

Die lagers uit de USA heb ik iets van +1,5 jaar geleden gekocht bij Bearing Brothers 4,95 USD. Die zitten er nog steeds in. De Hobbi In Irvine lagers heb ik hier als reserve gehouden.
Nu zag ik gisteren dat deze er na +5000 verkopen er mee gestopt zijn. Ze stonden naast eBay ook gewoon op het internet. Wel erg jammer. Ik had de tip van een clubgenoot. Die kocht daar al jaren z'n lagers.

Ik kijk altijd even op eBay in de USA... de prijs daar wisselt een beetje.

Ieder geval zijn het geen SKF's. Maarja... ze houden het nu alweer een tijdje vol, zijn nog prima. Ze doen dus niet onder voor een OS tot nu toe.

Ik denk dat de motor nog wel wat draaiuurtjes in het verschiet heeft.
Als ie op is mag ie na al die trouwe dienst op een pootje in de vitrine.
Een echt fijne motor!

Naja... Die lagertruk had ik weer van mijn vader, een Ir werktuigbouw, en later nog eens bevestigd door chef automonteur, toen ik een versnellingsbak van een klassieke auto aan het reviseren was (Lancia)
Klus ging toen als de gesmeerde boterham.

De zwaarste klappen krijgt het lager wel van een harde tik bij een onvrijwillige landing... niet? Of beschimmelde brandstof...

Arnold, dank nog even voor de nummers!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, krukasje gewoon ff schoonmaken met een staalborsteltje en knallen maar, om hem nu direct weg te gooien, wat een gel*l.....

Grt.

Hey, als jullie mannen de post goed nagaan waarin ik reageer met mijn advies een nieuwe te kopen, dan kun je zien dat ik reden aanvoer revisie in combinatie met (onbekend) verleden van het motortje. Laten we wel wezen, een revisie heeft slechts zin als alledelen worden teruggebracht naar specificaties als uw fonkelnieuwe exemplaar. Dat gezegd is de reparateur van de motor (hier de vlieger zelf) mogelijk niet op de hoogte van de 'levensloop' van de motor(=suggestie). Hij kan daarom nooit weten of de motor tomeloos heeft gelopen. Dat, in combinatie met moeilijkheden nauw verbonden aan reviseren geeft te veel onzekerheden voor een middag vliegen zonder gezeik. Dat is mijn mening
 
Laten we wel wezen, een revisie heeft slechts zin als alledelen worden teruggebracht naar specificaties als uw fonkelnieuwe exemplaar. Dat gezegd is de reparateur van de motor (hier de vlieger zelf) mogelijk niet op de hoogte van de 'levensloop' van de motor(=suggestie). Hij kan daarom nooit weten of de motor tomeloos heeft gelopen. Dat, in combinatie met moeilijkheden nauw verbonden aan reviseren geeft te veel onzekerheden voor een middag vliegen zonder gezeik. Dat is mijn mening

Tsja, iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening, dat maakt die mening nog niet waar.

Als jij goed leest, zie je dat je het hier over een .46 AX hebt. De AX is nog niet zo lang uit, die motor KAN dus eigenlijk nog niet versleten zijn. Verder is de OS 46 AX geen 'probleemmotor' die 'nooit goed gelopen' kan hebben.

Verder weet ik niet waar jij het 'onbekende geschiedenis' verhaaltje van jou vandaan haalt. Ik lees dat er iemand z'n 46AX open heeft gehaald en vanwege roest z'n lagers wil vervangen.

Het advies om dan maar gewoon een nieuwe te kopen, is gewoon een slecht advies, een onzinadvies.

Als we het hier nu over een glijlagermotortje van onbekende fabrikant hebben die al 30 jaar oud is ofzo.. maar dat hebben we het niet.

Ook al zou die AX versleten zijn, dan nog is het een onzinadvies, de onderdelen zijn heel goed te krijgen.
 
Het is gelukt

Ik heb de krukas in een ultrasoonbad gedaan en daarna met een messing borstel (Dremmel Tool) helemaal schoon kunnen krijgen. De motor zit nu weer helemaal in elkaar.

Iedereen bedankt voor de adviezen.
 
Weer lager probleem

Ja het is weer zover,ik kan de lagers van de OS 46 AX weer vervangen.
Ik snap echt niet hoe dit kan, ik draai de motor altijd leeg, gebruik after run en voor opslag (langere tijd) gebruik ik naaimachine olie van Kroon. De motor wordt in huis opgeslagen ,niet in de schuur en toch zijn de lagers weer aangetast.

Ik gebruik klotz en overweeg nu over te stappen naar CoolPower brandstof, want dit moet niet kunnen , vind ik.
 
Met Coolpower heb je ook kans daartoe.
Droogdraaien is prima handeling
.
Afterrun olie in de motor, motorolie, stuurbekrachtegingsolie, naaimachineolie, wapenolie... zou moeten werken voor conservering... a.s.p. bij thuiskomst is een must!

Verder kan je een gewoonte-fout maken.
Tijdens het poetsen de snuit naar de grond.... dan loopt alle afwerkte uitgeoxideerde zure (sjit) troep je motor weer in. Dat kan ook een oorzaak zijn.
Dan kan je olie gieten tot je een ons weegt... roest het nog... spoelen met wasbenzine... wel de carb even losnemen. De rubberen o-ring vindt al dat wisselende oplosmiddel niet lekker op den duur.

Water in de methanol? Is mierenzuur! (mierenzuur = WC-eend, anti-cal) Ik heb het ook een keer met Klotz mix gehad... binnen een week de zaak stuk.

Je kan overwegen er RVS lagers in te zetten?

Check ook eens je hoofdsproeier... de sproeiernaald...die is ook al een keer bij mij weggerot...
Naja...gerot?... cavitatie achtige pitting. Brandstof... zuur... of hoogfrequente trillingen in de houder? Weet het niet.

Gewoon via Ebay-USA een frietenpuntzak met lagertjes kopen... zijn daar zo duur niet.
Met een brandertje wip je ze er zo uit... de oventruck op 175 graden doe ik niet meer... branderje + ovenhandschoen en houtenplankje om op af te tikken... gaat o zo snel... Ja... we worden ervaren!

Nah... succes ermee maar weer... ik zal m'n OSjes ook maar weer eens controleren braggel in het carter. Tssssssss.....
Gr Bas
 
Leegdraaien en afterrun: stop daar maar mee, nergens voor nodig. Klotz is prima brandstof, coolpower ook.

Heb je je prop wel gebalanceerd?
 
Prop is uitstekend gebalanceerd, dat is het zeker niet.
Ik heb 1 keer de motor niet leeggedraaid, zat binnen 1 week vast, dus niet leegdraaien en geen after run gebruiken, daar geloof ik niet in.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn OS 46 FXi iets van 200 vluchten gemaakt zonder leeg te draaien, zonder afterrun en zonder lagers te vervangen. Ik ben daarin niet de enige, niemand bij ons op de club gebruikt afterrun in z'n vliegtuigmotoren en niemand heeft daar problemen mee.

Ik zou de oorzaak ergens anders zoeken. Mogelijk dat je met je laatste schoonmaakactie je krukas uit balans hebt gemaakt? Trilt het ding heel erg? Staat ie wel goed afgesteld?

hoe heb je de prop gebalanceerd? Gebruik je een spinner? Is die ook gebalanceerd? Welke prop heb je er uberhaupt opstaan? Welke lagers heb je destijds gemonteerd?
 
Het enige wat ik kan bedenken is dat de kan waarin ik mijn brandstof bewaar niet luchtdicht is en dat er water nar binnen komt. En anders zou ik het echt niet weten.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?
 
Het antwoord daarop is nogal voor de hand liggend lijkt mij. Je brandstof bewaren in een kan die _wel_ luchtdicht is...

maar eerlijk gezegd, denk ik niet dat daar je probleem vandaan komt.
 
Methanol ontrekt water aan de lucht, net als alcohol.
100% zuiver alcohol bestaat alleen onder laboratorium condities.

Motoren roesten niet van de trillingen... onbalans? Kromme as? Wel kans op lagerschade... ook een ferme tik kan een gestuikte lagerbaan opleveren.
Maar dat voel je direct met de hand.
Kromme as is wel te meten op een vlakke metaal- of glasplaat en micrometer.
Maarja dan moet die as wel een mep hebben gehad.
En natuurlijk is het verstandig om ook je prop na te zien op onbalans.

De industrie-lagers die er nu in beide motoren zitten zijn aardig robust, houden het goed...
Ik vraag me af of OS er wel standaard een beetje patente lagers in zet... hmmmm.... die letten ook op de centjes?

Ik bewaar mijn Methanol ook in een buffertankje in m'n startkist.
Ook ik heb een keer hevige ellende met Klotz in Methanol gehad... bij m'n 46AX
Ik denk dat echter de methanol de de bron van de roestschade was.
Na dat ik 1,5 jaar geen problemen met het mengsel en de wijze van opslag heb gehad. Van de enkan op de andere.... opeens ellende!
Die Methanol kwam uit Delfzijl en was van goede kwaliteit. De fabriek is echter gesloten.

Afterrun is wel degelijk verstandig om de motor mee te conserveren.
Je kan natuurlijk ook onverdunde Klotz als afterrun gebruiken.

Coolpower draait iets zuiniger dan de mengsmering met Klotz, zo was mijn ervaring. De klotz was northern-local-brew... aangelengd.
De hoofdsproeier kon iets verder dicht... naderhand heb ik het stationair ook iets bijgesteld.

Over beide merken als brandstof niet ontevreden.

Draai nu een tijdje (voor zover ik tijd heb om te vliegen) op een blik Quartel-Heli-brew... moet ook eens een keer op. Dan stap ik weer over op Coolpower.

Had dit voorjaar met mijn nog zeer jonge 46FX ook met een week roest-lagerschade. (Quartel-brew) Zaakje tijdig vervangen. Achtergekomen na wat zandhapperij... geen risico... Motor uit elkaar... en de roestaanslag geconstateerd.... net op tijd?...

Meen dat Quartel wel aanraadde afterrun te gebruiken. De kan is nog niet op... de lagers blijven thans nog keurig roestvrij... schoon... met afterrun...
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk raad Quartel afterrun aan. Dat verkopen ze immers. Afterrun is echt een zwendel.
 
Back
Top