Hallo Hezik,
Mijn eigen AX-je had ook dat beurtje nodig na enige verzuurde methanol.
Binnen een week was het gebeurd.
Alles los gehaald. Zuiger had boven een bruin vlekje. Dat heb ik heb ik met beleid weggepoetst. Zo ook wat aanslag in de kop.
De krasjes onderaan de zuiger heb ik laten zitten. (uitlaatpoort zijde)
De krukas, althans het contragewicht had stevige corrosie en aardig pitting.
De afdichting op de kruktap was gelukkig ongeschonden. De inlaatpoort van de holle krukas was ook aangetast. Die heb ik schoon gehoond.
Dat heb ik er netjes afgekregen met eerst een boor (+snijolie) daarna die dremel, in dit geval de Proxxon (...heb beiden). Dat ging alles heel voorspoedig.
De motor loopt nog steeds als een bezetene.
Die lagers uit de USA heb ik iets van +1,5 jaar geleden gekocht bij Bearing Brothers 4,95 USD. Die zitten er nog steeds in. De Hobbi In Irvine lagers heb ik hier als reserve gehouden.
Nu zag ik gisteren dat deze er na +5000 verkopen er mee gestopt zijn. Ze stonden naast eBay ook gewoon op het internet. Wel erg jammer. Ik had de tip van een clubgenoot. Die kocht daar al jaren z'n lagers.
Ik kijk altijd even op eBay in de USA... de prijs daar wisselt een beetje.
Ieder geval zijn het geen SKF's. Maarja... ze houden het nu alweer een tijdje vol, zijn nog prima. Ze doen dus niet onder voor een OS tot nu toe.
Ik denk dat de motor nog wel wat draaiuurtjes in het verschiet heeft.
Als ie op is mag ie na al die trouwe dienst op een pootje in de vitrine.
Een echt fijne motor!
Naja... Die lagertruk had ik weer van mijn vader, een Ir werktuigbouw, en later nog eens bevestigd door chef automonteur, toen ik een versnellingsbak van een klassieke auto aan het reviseren was (Lancia)
Klus ging toen als de gesmeerde boterham.
De zwaarste klappen krijgt het lager wel van een harde tik bij een onvrijwillige landing... niet? Of beschimmelde brandstof...
Arnold, dank nog even voor de nummers!