lamborghini c1 cat "opvoeren"

• Topicstarter Topicstarter jeffrey99
  • Startdatum Startdatum
J

jeffrey99

Guest
hey,

had ook probelemen met de originele prop. ging totaal niet vooruit.
na wat te testen vaar in nu rond met graupner carbon 3-blad met diameter 39 en 66mm stijging als ik me niet vergis.
de boot planeert goed en trekt snel op maar topsnelheid ligt niet bijster hoog. :( schat 30 tot 35km/h.
voor de rest ben ik redelijk blij met de prestaties, ik zoek namelijk alleen maar wild water op (golfjes van 15cm) en boot gedraagt zich goed tegen volgas. komt regelmatig eens helemaal uit het water :D
maar wil nu zwaardere motor erin monteren, denk aan 7.5cc...
welke dingen pas hiervoor best allemaal aan? ik denk zeker al aandrijfas, roer,... afgeronde kantjes romp scherp zette.
kan iemand me nog meer tips geven?
kan tamelijk overweg met polyester al is dat niet men favoriete bezigheid en heb ook zeer wat ervaring met echte boten.
heb in f1 team gezeten van jonathan jones en scott gillman, mocht hun boten symoniseren :D en heb ook 2x mee gevaren met scott in speciale duozitter. een keer in almere en in berlare (belgie) heb zelf ook bootje gehad, had wel maar 30 paarden maarkom. draagt allemaal bij tot ervaring :D.

zo als iemand me meer aanwijzingen kan geven voor aanpassing...
alvast bedankt

Ik denk dat een zwaardere motor niet ten goede komt aan het ABS rompje.
Een 7.5cc leverd behoorlijk wat vermogen bij hoge toeren 3 a 4 Pk bij 35.000 rpm ).
Ik denk dat je beter een epoxy rompje op de kop moet gaan tikken en daarbij een motor.

Hiermee bespaar je je boot en heb je meer fun ;)

Ik weet niet waart je ong. woont, anders kom eens kijken bij de mensen met power boten

John

ja die extra paarden kunnen problemen geven,
maar "knutsel" eens graag :roll:
heb ook beetje ervaring met polyester dus verstevigen waar nodig is, is geen probleem...
ik woon in belgie, oost-vlaanderen dicht bij st. niklaas. weet niet direct een club ofzo die met rc boating bezig is.

iemand info over de soort as en roer dat ik best gebruik?
kan me wel voorstellen dat gebruikte aandrijving de vertraging in de hand werkt en niet geschikt is voor 7.5cc?..

mvg;

jeffrey

een abs romp verstevigen met polyester of epoxy is niet zo makkelijk als je denkt. het hecht vrijwel niet op abs namelijk..
Het KAN wel, maar echt bedrijfszeker word het nooit. Dus je kan het proberen met veel opruwen, ontvetten etc. maar het blijft kritiek

grtz 8)

hoi allemaal ik ben een beginner maar toevallig heb ik ook zo een cat1 gekocht 2de hand dat wel maar om te oefenen prima toch.ik zou zeker geen zwaardere moter erin doen .ik vind zoieso dat alles er een beetje gammel uitziet servos die los gaan die met kit vastgeplakt zitten enz dus ik denk dat je je bootje flink stuk maakt als je met een zwaarde moter gaat varen.greetz patrick

ja ik weet het, het is een risico.
maar ik beschouw het meer als uitdaging...
vind de prestaties met die 3.5 niet spannend genoeg om mee te varen.
met goed op te ruwen moet het wel houden denk ik,
anders zoek ik wel andere oplossing... :roll:
heeft er nu feitelijk iemand tips voor as en roer?
denk de as best flexibel?
servo's zijn bij mij wel stevig vastgemaakt, ben ondertussen bezig met nieuwe radiobox.

mvg

ja ik vind hem ook niet mega hsrd gaan maar waarom ga je niet eens wat andere proppie proberen ik heb er een45 mm van graupner onder scheeld toch wel snelheid vind ik .hoe heb jij die servos degellijk vastgemaakt ik ben van plan een hout pakje in te lijken en dan de servos vast schroeven?groetjes

heb al met verschillende props geprobeerd en met die 3-blad diameter 39 heb ik tot nu toe beste resultaat.
servo's zitten bij mij in bijgeleverde radiobox en die zitten muurvast...
is alleen niet echt handig en "waterdicht",
vandaar ben ik aan nieuwe begonne.
31juli gaat shop vanwaar hij komt terug uit verlof en dan ga ik informeren naar 7.5cc en benodigdheden.

mvg;

ben gisteren nog eens gaan varen op het kanaal van de dender.
was juist binneschip gepasseerd dus het lag lekker wild :)
na een tijdje varen ging ie trager en viel ie ineens stil.
maak me klaar om te zwemmen en zie dat ie aan het zinken is :?
eenmaal aan kant zie ik een gat van 1 cm breed en 2cm lang juist naast de plek waar de as de romp verlaat :(
vind het best raar aangezien roer en/of prop niet beschadigd is...
daarmee moet ik toch zowiezo aant het polyesteren slagen.
ben tegelijk maar begonnen met de oude motor van de c1-cat in te bouwen in oud "hydromodel" dat hier lag rond te slingeren.
die romp is ook van abs en de polyester pakte er zonder problemen op,
gaat voor de lamborghini dus ook geen enkel probleem geven :wink:

bedankt voor de link.
ligt op redelijke afstand en men tante zit daar ergens op een camping :)
heb me gsiteren nieuwe motor aangeschaft,
een cmb met tunend pipe. op de doos staat 40 grand prix (evo)
de verkoper zei dat het een competitiemodel is dat redelijk wat power ontwikkeld :D
zit nu met volgende vragen:

-hij raadde me aan om op 40% nitro te varen, kan toch minder voor gewoon gebruik?

-raadde me het gebruik van flexibele as af, met vaste as krijg je prop dan toch nooit "perfect" :?:

-heeft me alu prop meegeleverd diameter 47.5 tweeblad, zit die zoal wat in de buurt?

mvg;

Het is een CMB .45 ( 7.5cc )

Op 40% Nitro is het erg veel hoor.
Ik draai op 5% met met dezelfde motor (net als meerdere wedstijdvaarders).
Ik denk alleen dat je boot deze motor niet erg leuk gaat vinden (lees: sloopt)

CMB's zijn zeer snelle en sterke motoren die gebruikt worden in de FSR wedstrijdboten. Mijne draait 30k a 35k aan toeren

Een flexibele as is wel mogelijk, maar een goed gelagerde starre as is beter dan een flexas.

ik denk dat je beter een fsr rompje kan kopen.
Deze zijn sterk, snel en super stabiel ( en niet duur )

hiermee zal je veel mee plezier hebben dan het ombouwen van je boot. ( ook veel goedkoper )

John

bedankt voor de info,
dan zal de starre as gebruikt worden.
met deze romp ga ik het toch eerst eens proberen, zit nu toch al ver.
de planning voor vanavond is plaatsen as + motor.
voor de waterinlaat: maken onderaan de romp of met buisje aan de achterkant?
ik twijfel aan de betrouwbaarheid van het eerste?

mvg

dacht ik ook,
maarja zit er nu al in. dus zal het eerst zo eens proberen.
heb al eens naar winkel gebeld waar motor vandaan komt,
de verkoper vertelde me dat alleen flexibele as van zenoah passend is voor de cmb.
met een totaalprijs van 148euro voor de aandrijfset :?
zal eens informeren bij 2brothers...

polyester pakt wel op de romp, maar niet lang meestal. Polyester hars is bijna niet flexibel en een abs romp wel.
Ik heb zelf ook eens met polyester in een abs romp gewerkt, maar naar verloop van tijd gaat het toch los aan de randen.
Ik zei ook dat het kan, maar neit bedrijfszeker is

een grotere motor zou kwa formaat van de romp wel kunnen, dus als het verstevigen je goed lukt, is het te proberen..

grtz

Je kan je het aan de buiten kant doen..

dan heb je een mal voor ee epoxyromp... die zijn wel sterk genoeg... ;)

John

als je op de scheidingslijn abs / polyester de abs een beetje plooit hoor je inderdaad de polyester kraken,
maar dit zijn normaal plekken die niet belast worden.
maarja, zeker kun je nooit zijn voor het echt gebruik... :)
om er een mal van te maken is het al een beetje te laat, motor en as zijn al ingebouwd.
heb de waterinlaat onderaan de boot gemaakt, morgen plaats ik normaal de servo's en het roer en dat zijn zowat de laatste werkjes :D
hoelang rodeer ik dat motortje best? de verkoper sprak van 2l.

jeffrey

Euhm Jeffrey,

Als je je CMB in de boot bouwt, moet je rekenen dat je romp gigantisch veel stress te verwerken.
Als ju nu al hoortkraken, kan je opnieuw beginnen.
Je motor jaagt met een redelijk setup de boot naar de 80km per uur op.
De CMB is een pure wedstrijdmotor met erg veel power.... Dit is niet te vergelijk met een "gewone bootmotor".
Mijn FSR van 5 kilo ( 7 kilo met brandstof ) haald de 65 a 70 km...
bij mijn FSR is de bodem on.g 3 a 4 mm Epoxy

de motor moet je ong. 1 tank (normaal 2L)indraaien. Dit moet je heel goed doen ( rijk / vet )
Doe je dit niet, mag je rekenen op ong. €80 voor een nwe zuiger / cilinder.

Heb je al bedacht hoe je je 3e kanaal gaat aansturen en reguleren, of laat je deze vast staan ?
Hou ook rekening met de Torque van deze motor ;)
Groetjes,

John

de plek waar het kraakt is bovenaan de zijkant waar de polyester terug overgaat in abs...
een plek die normaal niet al teveel krachten moet opvangen...
in het midden waar motor en as gemonteerd zijn ligt over de gehele lengte 3 lagen polyester van de dikste doek zonder enige luchtbel.
en in de zijkanten 1 laag.
volgens mij is dit meer dan stevig genoeg, moest het toch anders lopen dan is het de beurt aan nieuw rompje...
de romp, zonder as en motor en als ik men weegschaal mag vertrouwen zit die nu van gewicht op 1kilo 700.
het 3e kanaal ga ik gewoon laten vaststaan.

ok bedankt, ik twijfelde aan de 2l. is best veel...

jeffrey

Back