Landingsboot LCU (eigen ontwerp)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Harder, 9 jun 2012.

  1. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Deze week een masterclass bodemplakken met epoxy en een glasmatje.

    [​IMG]

    De plamuur erop en schuren maar!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    stalen tender

    Harder je hebt een pB tje
    HG
    Rins
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Wij zijn weer een beetje opgeschoten in de afgelopen periode. Het begint er steeds meer op te lijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De grootste uitdaging is aanstaande: de klepbediening........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    als je ruimte hebt, zou je klaas en mijn idee uit kunnen voeren... meest eenvoudige lijkt me dat.
     
  5. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    @kuperus, yep, we'll do. Ik ga er binnenkort mee aan de slag.
     
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    of als je plaats hebt gewoon twee servo's
     
  7. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Welnu, het ei is gelegd voor de klepbediening. Althans dat denk ik. Opmerkingen zijn meer dan welkom. De draad van de klep loopt van de deur aan de voorzijde via 2 assen naar een messing buis tussen de flanken aan SB en BB naar achteren. Ter hoogte van het motorcompartiment via een as naar een trommel. Deze trommel wordt aangedreven door een motor tussen de beide hoofdmotoren in. Dit moet er voor zorgen dat beide lijnen van de klepbediening synchroon opgedraaid zullen worden. Een technisch simpele constructie met weinig kans op storingen. En dat geheel aan het zicht onttrokken. Wie durft!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Harder
    Lijkt mij en goed idee
    Wel een haspel met in het midden ook een flens zodat elke kant zijn eigen trommel heeft
    Kunnen je draden niet in elkaar lopen
    Succes
    grt Ko
     
  9. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    alleen wel zorg voor dragen dat als je de klep open doet, dat deze ook soepel open gaat en je draden niet in de dubbele romp blijven hangen...
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mooie LC!

    Misschien ook eens leentje buur spelen via de vliegtuigjongens , wij droppen 1 Kg snoep via een bommenluik die ook nog eens netjes weer dicht gaat via servoaansturing nadien. Gaat perfect terwijl er die luiken toch rondfladderen met een luchtsnelheid van soms 70 a 80 km/u en er ook nog eens 1 Kg last (last) op rust voor ze open gaan. Een ferm uit de kluitengewassen servohevel en kwaliteitsservo doen de truuk. Of je dit onzichtbaar kwijt raakt in je LC is iets anders.

    Stevo
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Is een "bowden-cable" eventueel een idee?
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Indoor,

    Goeie degelijke oplossing maar ik vrees dat je nooit de volledige afstand kan overbruggen via een bowdencable (van open tot dicht)

    Ik heb ooit die truuk toegepast op mijn 3 meter C-130 voor de cargohatch en dat was de volgende :

    Bowdencable + 1 mechanisch intrekbaar landinsgestel (zonder de landingspoot) en kan op schaal neergelaten worden zonder veel poespas.

    Werkt gewoon feiloos zonder touwen, katrollen en zo voort en kan heel wat te verduren krijgen als het maar is om een klep open en dicht te doen terwijl ze normaal het gewicht van een vliegtuig te verduren krijgen. Je hoeft er ook niet eindeloos aan te sleutelen.

    De dag van vandaag zie je electrische retracts meer en meer opduiken. Beperkt de setup zich tot het wegmoffelen van een servokabel.

    Het zijn maar gedachten zonder dit draadje te willen kapen voor de goeie orde.

    Stevo
     
  13. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    De bouw vordert weer een beetje. De klepbediening is aangebracht en werkt! 1,5 mm lijn via een kunstof buis als doorvoer naar een sailwinch. Werkelijk uit de kunst!
     
  14. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    De LCU landingsboot, geheel naar eigen inzicht en ontwerp, is vrijwel gereed voor de eerste proefvaart. Ze is gebouwd voor mijn zoon Max (14 jaar, vandaar L 14) en die had een grote stem in de uitvoering. Hij is zeer tevreden! Nog wat klein detailwerk en varen maar! Ze ligt na een kleine correctie met wat lood (voorin BB) perfect op de waterlijn met de Leopard tank van Max en ligt een klein beetje achterover zonder tank. Geluk is met de ....... De klepbediening werkt uit de kunst met de sailwinch en lijkt behoorlijk waterdicht. Hier de plaatjes:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    mooi geworden hoor!
     
  16. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    is prachtig geworden Rolf.
     
  17. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Ik vind 'm waanzinnig!!

    Graag nog wat detail foto's Rolf.
     
  18. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    super, note... in het echt waren die kleppen totaal niet water dicht. het ruim echter wel. soms stonden de GI`s tot hun enkels in het water als er flinke golf over kwam, over het algemeen licht de klep bij rust net boven de waterlijn.
     
  19. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Proefvaart uitgesteld

    Dank voor de aanmoedigingen. De Leopard kan niet zo goed tegen water, toch best een overweging om de klep zo dicht mogelijk te maken. De weersomstandigheden verhinderen momenteel een verantwoorde proefvaart. Ik heb inmiddels weer een aantal extra details aangebracht. Wanneer ze gereed is zal ik nog wat foto's plaatsen. Het is een leuk projectje, al zeg ik het zelf :D.
     
  20. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Proefvaart SMG IJmond

    Toch altijd een bijzonder moment, de eerste proef proefvaart. Gelukkig was er geen ijsvorming in de fraaie haven van SMG IJmond te Heemskerk. Ik kan het niet anders zeggen: boven verwachting. De L14 doet alles wat ze moet doen en heeft een realistisch vaarbeeld, met en zonder leopard 2 tank. De klep is waterdicht, geen druppel in het ruim. Door de 2 motoren is het lekker manoeuvreren op de milimeter. Dit keer niet middels een duostick op mijn F14 zender maar gemixed op een 2,4G zender. Even wennen maar werkt uit de kunst. Op de rechter stick de motoren en de linker het roer en klepbediening. Topdag! Helaas mijn camera thuis laten liggen. Die gaat uiteraard mee bij de volgende proefvaart en ik zal tzt een paar foto's plaatsen op het forum.
     

Deel Deze Pagina