Large scale Fokker DVII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 16 okt 2007.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Neem zelf graag een optie op deze, rechtsboven met de W:

    [​IMG]

    Deze vind ik nog steeds ook erg gaaf:
    Weet aleennie of het een originele beschildering is
    [​IMG]

    Lekker opvallend iig

    Ralf
     
  2. Teus

    Teus Guest

    Ik neem graag een optie op deze van JG-2:

    [​IMG]

    Met alleen aan de onderzijde van de vleugels licht lozenge :p

    Teus
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hee Martin, is deze sinister genoeg voor je? :murder:

    [​IMG]

    Deze text stond erbij op RCuniverse:

    Bertholds "Sword With Wings" not only had lozenge on the bottom of the wing, but it had the primer streaking from approx. the leading edge of the lower wing back to the center of the cockpit. It was the only Bluebird know to have blue on the top of the wings, except of course Marconnay's 4D which was believed to be Berthold's plane after he left Jasta 15 in August of 1918, the same month Marconnay joined the squadron.

    See u saturday, Ralf
     
  4. Teus

    Teus Guest

    @ Ralf,

    Als ik het verhaal zo lees, gaat het volgens mij om mijn keuze :| :hammer:

    Blue upper surfaceses, Lozenge bottum, primer streaking to half the cockpit, sword with wings, berthold........ Maar verder is het wel een kandidaat voor Martin denk ik. 8)

    Teus
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Verhip, je hebt gelijk Teus

    De text stond erbij dus heb em meegekopieerd, (volgende keer beter lezen... :oops: )
    Vindt hem wel gaaf!

    Ralf
     
  6. Teus

    Teus Guest

    Ook op Rcu nog een foto gevonden van een 1/3 model in de kleuren die ik in het hoofd heb 8) Best wel groot zo'n bak :roll: Ik had alleen het blauw waarschijnlijk wat dieper van kleur gekozen, maar dat is persoonlijk en moeilijk omdat er weinig echt referentiemateriaal beschikbaar is om uit te putten.

    [​IMG]
     
  7. Teus

    Teus Guest

    Als we gaan plannen maken dan moeten we voor de vleugelpennen DIT materiaal (strongal) van Ralf petrausch in de gaten houden. Ik heb deze buis gebruikt voor m'n D-8. Het is licht en zeer sterk!

    Gr. Teus
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hee Teus, dat strongal is een goede tip
    Bij Hobby-in verkopen ze ook alu pijp, we moeten maar eens over de afmeting/sterkte debatteren

    Ben ondertussen een plannetje aan het maken voor het landingsgestel
    Mijn eigen idee is om pijp rond 8x1mm te gebruiken (hier heb ik nog eea van liggen)
    bovenin in gemaakte sleuf stripjes (1mm rvs) hardsolderen en aan de onderzijde koppelen met een verbindingsplaatje 1mm rvs
    Hierin komt de sleuf waar de as doorheen gaat en de uitstekende pennen (M4 boutjes) voor de bungee

    De as wil ik ook van rond 8x1mm maken met aan de uiteinden een gedraaid messing busje voorzien van 2 flenzen,
    de bungee komt nu naast het wiel in een 'kommetje' te liggen en is opgesloten
    zal kijken of ik vannavond even een schetsje kan laten zien

    Kan haast niet wachten om alvast te beginnen met het stabilo en kielvlak
    ff wachten op de tekening nog

    De stabilo instelhoek van de BUSA Fokkers schijnt te weinig te zijn, men moet veel trimmen met down elevator
    Weet jij Jacques of je clubmaat hier ook last van heeft met zijn Holman DVII?
    Anders bouwen we een graadje extra in :wink:

    Ralf
     
  9. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Teus En Ralf.......

    Vrienden, geweldige meedenkers...... :p :p :p

    NOu kan ik alvast gaan kiezen uit 2 kleurstellingen........ :banana: :music:

    Dat worden alweer slapeloze nachten.....

    Barbaar
     
  10. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Die strongal hebben we ook op de B17 (en inmiddels) op de Ju88 zitten; prima keuze,
    Wat betreft die kleurenschema's wel heel veel keus zeg, weet zelf nog niet welke, als er maar een hoop lozenge op zit :D ,
    O ja Ralf, als je toch aan de gang gaat met landingsgestellen maak er dan gelijk vier als je wilt :D

    Als ik de foto's van die 1/3 kisten zo zie is dat inderdaad een prima formaat, krijg er steeds meer zin in! :D

    Ik denk dat ik me dan eens ga werpen op (vier) dummymotoren,
    en kennen jullie deze link al, honderden DVII restauratie foto's
    werkelijk elk detail is terug te vinden!, Landingsgestel, bekleding, motor, kleine onderdelen, cockpit etc.etc.!

    En deze video dan: WoRsOtlTSLU[/media] flight

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hier het beloofde schetsje

    [​IMG]

    Wordt alleen een beetje lastig om de 'bovenpunten' scherp toe te laten lopen zoals bij de echte DVII, persoonlijk voor mij geen probleem
    Maar wat vinden jullie ervan als ik er 4 zou maken? (schept wel verplichtingen natuurlijk he :wink: )
    Wieltjes van Toni Clark of Reeves als ze groot genoeg zijn

    Mijn romp gaat gedeeld worden vlak achter de achterste ligger van de ondervleugel, door ontkom ik niet aan
    Frank, je had het erover dat je de staart afneembaar wou maken, dan moet je toch wel erg veel handelingen extra verrichten:
    6 quicklinks, 3 bouten en 2 struts aan de achterzijde, mij teveel werk... :|

    Ralf
     
  12. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Nou, dan is je (hele) staart toch afneembaar :rolling: !

    Maarre, duidelijke tekening Ralf!, jij staat echt te popelen!
    Is trouwens die druppelvormige RVS pijp van TC niet geschikt voor het landingsgestel? ze hebben allerlei maten, en het laat zich prima hardsolderen,
    dan hoef je er ook geen balsa achter te plakken!

    Frank
     
  13. Teus

    Teus Guest

    Ralf,

    Het ontwerp ziet er goed uit, alleen ben ik een beetje terughoudend om 8x1mm buis te gebruiken. Het eerste wat mij te binnen schoot was, gaat dat niet knikken?

    Wat langer over nagedacht, en denk dat het wel meevalt. Als dat knikt, is de klap te groot geweest en is er toch wel schade op de een of andere manier!

    Is het geen idee om de aluminium 1/3 profielen van GTM te gebruiken en daarin 6 mm verenstaal voor de stevigheid/bevestiging? Ik heb nu op mijn fokker ook alles met 6mm zitten, wel wat gewicht, maar dat mag wel voor zo'n kist.

    @ Frank,

    Even in de TC cataloges gekeken, en de 1/3 profielen zijn 19,7mm x 9 mm en maar 0,4mm dik! Waar sta ik dan met mijn gedachte als ik de 1mm van Ralf al e.v.t. te slap vond! De TC profielen wegen 144 gr. per mtr. Als TC deze profielen gebruikt dan moet het wel voldoende zijn toch! :arrow: Ik laat het maar aan de kenners over :wink:


    Teus
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    RVS van TC is zeker sterk genoeg, het wordt ook voor zijn nieuwe 1/3.3 Albatros gebruikt
    enige nadeel is dat het redelijk prijzig is

    De alu profielen van GTM zullen ook zeker voldoen, persoonlijk ken ik dat JBweld niet wat hij gebruikt voor het lassen :?
    Jammer is dat het lichte gewicht weer teniet gedaan gaat worden door extra verenstaal erbij

    De pijp rond 8x1 waar ik het over had komt van de Camel tekening van Reeves
    (edit: deze heeft het al 17 jaar in zijn kist zitten, 14 kg, zou dus sterk genoeg moeten zijn lijkt mij)
    (had eerst de tek besteld voordat ik de kit kocht) :roll:
    En had al staal ingeslagen voor het landingsgestel, later toen ik eenmaal de kit kocht
    zat er een voorgebogen verenstalen landingsgestel bij, zonde natuurlijk om niet te gebruiken :D

    Bij de Strutter (geen bouwkit) is wel pijp gebruikt rond 6x0.8mm en dit beviel me erg goed

    Het is realtief licht, sterk en kost weinig
    Teus, het knikken zal alleen gebeuren als er zijdelinkse klappen op komen
    Dit wordt opgevangen door de bracing wires tussen de poten
    Als het geheel naar achteren zou knikken (grote driehoek is stijf)
    is het zo'n harde landing geweest dat er waarschijnlijk weinig meer van de kist over is :D

    Ralf
     
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Da's inderdaad wel een lekker stevige constructie zo! ('bombenfest' zoals onze buren zeggen!)

    Meer mijn vakgebied: Staal en Roest Vast Staal zijn qua eigenschappen flink anders, zeker wat sterkte, hardheid, taaiheid, weerstandmomenten etc betreft, bovendien bevat het landingsgestel natuurlijk vier van die poten die in verband met elkaar hardgesoldeerd zijn, krachten worden dus verdeeld!, maar jouw optie van Alu met verenstaal is ook niet gek, dat gewicht kan de kist best hebben :yes:
    Ander zoeken we uit wat de meest voordelige optie is en kiezen we die?

    Frank
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Komt ie weer met zijn plastic modelletjes.... :oops:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Geeft wel een aardig beeld van waar mijn romp-deling gaat komen

    De romp van deze 1/3 wordt werkelijk groots! te groot voor mijn huis

    Het idee is een soort van piano scharnier aan de binnenzijden van de romp te schroeven
    en dan 'om en om' aan de romphelften te bevestigen
    vanaf de onderzijde een verenstalen pen erdoorheen rijgen, locken en klaar is kees
    (wel eerst de servo stekers erin natuurlijk) :wink:

    Ralf
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    We blijven het volgen hier gaat stiekum weg heel wat mooi gebeuren :yes:

    Is ipv alu + verenstaal messing buis misschien een optie?
     
  18. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    En het vleugelprofiel ?
    Gewoon origneel houden?, dat is moeilijk te vinden trouwens, maar de meest bronnen geven voor het middendeel Gottingen 418 en naar de tip waarschijnlijk het dunnere Gottingen 388
    Op een Duits forum trof ik de instelhoeken gemeten aan het origineel: Vleugel (onder en boven gelijk) +3; Stabilo +4 !!! (de Tiger Moth heeft ook zoiets)

    Frank
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vindt het ook niet verkeerd dat je je profiel al hebt dan net als de TC pijp
    Enig idee hoe je de aansluiting in de romp en op de ondervleugel zou willen maken?
    (verenstaal verliest zijn veerkracht/sterkte als je het zilversoldeerd, dit zou je dan weer moeten nagloeiien)

    @ Berto, messing is een stuk zachter (en dus slapper) en je moet alsnog een druppelprofiel van bv balsa maken
    Wel gaaf dat je meedenkt! :D

    Ralf
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Frank, jij bent hier onze profielen-deskundige en jij kunt ons dus vertellen wat juist is :!:
    Misschien kan Jacques hier zijn mening ook over geven, die heeft hier ook veel ervaring mee. , Jacques?
    Op zijn DVII tekening schijnen de originele profielen te staan, ben benieuwd
    (Het Moth stabilo heeft zelfs +6 graden en vliegt zonder motor domping neutraal ook bij volgas, dit willen wij natuurlijk ook op onze kisten :wink: )

    Ralf
     

Deel Deze Pagina