Large scale Fokker DVII

Hee Teus, zou je eens wat foto’s willen plaatsen van jouw Flair DVII?
Ben wel benieuwd :D
De mijne heeft gevlogen met een Saito .91, power genoeg, mooi geluid
Vliegeigenschappen waren erg goed, helaas verkocht

Kleurenschema komt van een 60's Red Baron film (video heb ik nog, een van de betere WW1-movies)

P1010680.JPG


P1010682.JPG


P1010685~0.JPG


PA130006.JPG


En het opbouwen in de tijd dat mijn kop nog niet zo grijs was :?
Weet wel dat het een tijdrovend klusje was, dat kan beter...

Ralf 8)
 
strutter zei:
Hee Teus, zou je eens wat foto’s willen plaatsen van jouw Flair DVII?
Ben wel benieuwd :D

Hier een foto van de "Mijne". Zoals je ziet niet erg schaal in de uitvoering van de "Fryske Loftmacht" :lol:

Ik had deze gekregen van een collega modelvlieger op de club die hem weg wilde gooien :roll: Ik heb er nog een jaar of 5 vreselijk veel mee gevlogen. Ik had er een oude OS-70 surpass in en dat gaf ook al ruim voldoende vermogen, tevens had ik er de laatste jaren een gyro in op de rolroeren als testproject (en piloot)! Perfect voor deze kist :P Ik kon er t/m windkracht 5 stabiel mee vliegen had alleen handen en voetenwerk nodig bij het landen.

DVII_Teus_05.jpg
 
Gaaf bakkie Teus!
Ze vliegen idd werkelijk subliem
Leuk idee om een gyro te testen op die manier
Zaterdag de DVII tekeningen van Jacques binnengekregen :banana: :banana: :banana:
Ben momenteel druk bezig de hele zaak in autocad te tekenen
De vleugelprofielen heb ik via de tabellen uitgetekend en deze ga ik op het werk mbv Inventor op hun plaats zetten
In Frank zijn FII draadje staat precies hoe dat in zijn werk gaat

Iemand trouwens enig idee hoe de scharnierlijn van de ailerons aan de bovenvleugels zit?
Kan nergens een doorsnede hiervan vinden
Foto's van Teus laten wel eea zien

Lastig is ook dat de positie van de tip niet ten opzichte van de wortel staat aangegeven (hoogte)
De originele tekeningen geven iets 'hangend' aan, de BUSA en de amerikaanse tek. set van Jacques hebben de bovenlijn van de vleugel recht, wat nu te doen? :|


Had tevens een reststukje Lozenge meegestuurd gekregen, mooi spul zeg!
Wel erg grove structuur maar het ziet er geweldig mooi uit, dat belooft nog wat

Ralf
 
strutter zei:
Iemand trouwens enig idee hoe de scharnierlijn van de ailerons aan de bovenvleugels zit?
Kan nergens een doorsnede hiervan vinden

Misschien kan je met deze foto uit het draadje van Alan wat mee. Zo te zien zit de scharnierlijn gewoon in het midden.

Top_Wing_Rib_fit%20D-VII.jpg
 
strutter zei:
Lastig is ook dat de positie van de tip niet ten opzichte van de wortel staat aangegeven (hoogte)
De originele tekeningen geven iets 'hangend' aan, de BUSA en de amerikaanse tek. set van Jacques hebben de bovenlijn van de vleugel recht, wat nu te doen? :|
Bij dit restauratieobject lijkt de bovenvleugel recht te lopen.......

front_links.jpg


En de ondervleugels, die ook taps toelopen, lijken ook aan de bovenkant vlakgehouden te zijn;

front_links_onbesp.jpg


Frank
 
hoi ralf,

de bovenkant van de vleugels is recht v-stelling wordt verkregen door `t dunner worden van de vleugel
je kan de vleugel gewoon op een vlakke plank bouwen daarna met het middenstuk verbinden.(wel de ribben onder een kleine hoek zetten)

de wingtip zit op het midden (hartlijn) over de tip rib

bij de d6 is het ook zo, alleen bouw van de vleugel gebeurd met voetjes aan de ribben


gr. jacques
 
Gaan we trouwens voor houtconstructie, of voor de originele buisconstructie voor de romp :?: 8O

Anders kunnen we alvast beginnen met oefenen voor solderen/lassen :wink:
 
Teus zei:
, of voor de originele buisconstructie voor de romp :?: 8O
Haha, de buisconstructie natuurlijk,
het grootste probleem is; hoe gaan we dat Ralf vertellen?? :mrgreen:

Frank

(toch maar gewoon een houten romp aanhouden denk ik zelf........)
 
Frank Hartog zei:
Ik denk dat ik me dan eens ga werpen op (vier) dummymotoren,

Zal ik eens kijken naar het ontwerp van 8 Spandau's :?: Met deze tekening kunnen we wel wat, en ik heb nog meer info :lol:

Spandau_1.jpg
 
Frank Hartog zei:
het grootste probleem is; hoe gaan we dat Ralf vertellen?? :mrgreen:

Heren, ik denk dat het ff tijd wordt voor een onderonsje :rolling:
Wie voelt er wat voor een gezellig samenkomen en ideeen en bouwmethoden te bespreken onder de vleugels van een echte DVII replica?
Misschien wel een brunch in de kantine van airport Lelystad?

Plaats: Stichting Vroege Vogels te Lelystad eind november??
Jacques leek het ook een leuk idee en wil er graag bij zijn
Lelystad ligt mooi centraal voor ons allen: Warfstermolen, Echt, Westervoort, Zoetermeer en Haarlem..
OK, voor de een wat centraler dan de ander :|

Laat maar via de email horen wat jullie ervan denken en wanneer bv een zaterdag vrij voor jullie is

Kunnen we de neuzen even in dezelfde hoek laten zwaaien :P

Teus, als het mogelijk is 0.5mm alu te frezen (is vrij zacht) dan kan ik vrij eenvoudig een tekening maken van de sparingen in de koeler van de Spandau, deze zouden we dan rond kunnen rollen (waarom zelf zweten als een machine het voor je kan doen?)
Vindt het idee van Alan ook briljant; CNC (taartpunt)segmentjes aan elkaar lijmen en rond schuren, is ook een goede optie?

Ralf
 
Hey Ralf,
ik kwam deze side tegen met allerlei mooie toebehoren oa Guns (ik was opzoek naar een piloot 1:4)
Maar ik zie nu dat je die al kent ( Glenn Torrance ) :oops:
 
strutter zei:
Teus, als het mogelijk is 0.5mm alu te frezen (is vrij zacht) dan kan ik vrij eenvoudig een tekening maken van de sparingen in de koeler van de Spandau, deze zouden we dan rond kunnen rollen. Waarom zelf zweten als een machine het voor je kan doen?

Misschien dat Frank hier het antwoord op weet?
 
Heren wat gaan jullie snel.... :wink:

Ik lees 2 dagen ff niets en er is weer een pagina schrijfvoer. :D :D

23 november wordt ik geopereerd aan mijn enekel, daarna kan ik 2 a3 weken niet lopen. dus ik kan alleen de 17e.
Misschien kom ik dan wel met een Cessna 150/152/ of een 172 naar Lelystad........parkeer ik hem zo bij vroege vogels voor de deur... :music:

Gaan we ook nog iets van een bouw/werkverdeling maken.... :?: :banana:

Martin
 
Teus zei:
Misschien dat Frank hier het antwoord op weet?

Ja maar ik was net bezig met,
bmw_flugmotor_p0034949-b.jpg


het verzamelen van
erster_bmw_motor_p0034947-b.jpg


gegevens over de motor en hoe je
Nk28048.jpg


die eenvoudig
Ns43593.jpg


kan gebruiken om een
Zt53829.jpg


dummy motor te maken
Nm42863.jpg


met een mooi uitlaat spruitstuk,
Pn96823.jpg


Kwam dit op rcuniverse tegen, da's mooi gedaan nietwaar? zo moet het dus!
Ht88576.jpg



Maar over dat koel gebeuren van die spandau; kan natuurlijk ook gefreest/geetst worden uit messing plaat (Chris doet dat bijvoorbeeld kijk maar op Teus z'n draadje SE-5a) en dan rollen, solderen en de naad aan de onderkant houden!

Frank
 
Mooi project gaat dit worden, de voorbereidende besprekingen alleen al maken het des te leuker.

Die dummy motor, I am :? .................. weer wat opgestoken..........

:thumbsup:

Jan.
 
Back
Top