Large scale Fokker DVII

Frank Hartog zei:
En het vleugelprofiel ?

Frank,

Je heb mail! (Ralf had hem al) Misschien heb je er wat aan, zijn coordinaten van een franse rebuild zoals ik begrijp.
 
Heb ze ff opgezocht:

2006-01-20_205558_tn_01-20_Undercarriage_-1.jpg


2006-01-20_205623_tn_01-20_Undercarriage_-3.jpg


2006-01-20_205645_tn_01-20_Undercarriage_-2.jpg


Het staadraad zit er van bovenaf in, maar waar eindigt het onder?
platgeknepen zonder verenstaal
of heeft hij ze er een klein stukje ingezet en vastgelast (JBweld?)

P.S. Teus, welke profielen met coordinaten? had ik ze al gehad van je?? 8O

Ralf
 
The tubes are located to the fuselage by two 18 inch long, 1/4 diameter piano wires with four inches going down each of the leg tubes. These will eventually be fixed in the tubes using J & B Weld. :oops:
 
strutter zei:
De stabilo instelhoek van de BUSA Fokkers schijnt te weinig te zijn, men moet veel trimmen met down elevator
Weet jij Jacques of je clubmaat hier ook last van heeft met zijn Holman DVII?
Anders bouwen we een graadje extra in :wink:

Ralf

hoi ralf

de d7 van mijn clubmaat (en ook de c1) vliegt met neutraal hoogte roer instelhoek is 3 graden

gr. jacqeus
 
strutter zei:
Hier het beloofde schetsje

PA190114.JPG


Wordt alleen een beetje lastig om de 'bovenpunten' scherp toe te laten lopen zoals bij de echte DVII, persoonlijk voor mij geen probleem
Maar wat vinden jullie ervan als ik er 4 zou maken? (schept wel verplichtingen natuurlijk he :wink: )
Wieltjes van Toni Clark of Reeves als ze groot genoeg zijn
Ralf

hoi ralf,

als je de poten van verenstaal maakt dit met rvs (nigroma)elektrode aan elkaar last dan wat vuren ertegen voor profiel heb je een schaal wiel poot
bevestiging aan de romp door middel van een gaffeltje en het zit er op de juiste plaats op
ik heb dit ook bij de c1 gedaan (kan hier wel een foto van maken)

gr. jacques
 
strutter zei:
P.S. Teus, welke profielen met coordinaten? had ik ze al gehad van je?? 8O

Niks afgelopen donderdag?

Zal ze nog een keer sturen, doe het nu wel in twee keer want het was meer als 10Mb. Denk dat het daar mis is gegaan.

Gr. Teus
 
Frank Hartog zei:
En het vleugelprofiel ?
Gewoon origneel houden?, dat is moeilijk te vinden trouwens, maar de meest bronnen geven voor het middendeel Gottingen 418 en naar de tip waarschijnlijk het dunnere Gottingen 388
Op een Duits forum trof ik de instelhoeken gemeten aan het origineel: Vleugel (onder en boven gelijk) +3; Stabilo +4 !!! (de Tiger Moth heeft ook zoiets)

Frank

hoi ,

het vleugel profiel op de bob holman tekening in nagenoeg origineel
een d7 met dit profiel kan je makkelijk met een afgeslagen motor landen (is mij gebeurd met de c1) het zweef vermogen is zeer goed.
komt natuurlijk ook door dat spandraden ontbreken

gr. jacques
 
Als je de methode 'Teus' aanhoud; verenstaal in Alu profiel, voor het landinginsgestel, dan zou je die taps toelopende 'punten' bovenaan eraan kunnen boetseren met Epoxy en micro balloons,
het Alu profiel 20mm terug houden en dan vanaf daar taps naar het verenstaal?

84~0.jpg


87~0.jpg


Frank
 
jacques.1 zei:
bevestiging aan de romp door middel van een gaffeltje en het zit er op de juiste plaats op
ik heb dit ook bij de c1 gedaan (kan hier wel een foto van maken)gr. jacques

Hallo Jacques, dank voor je input,
Hoe maak je het gaffeltje aan het verenstaal? las je dit ook dan? en welk type gaffel gebruik je dan?

Zou graag de foto's van je C1 zien :thumbsup:

(mijn uitgangs-idee was een simpele, sterke oplossing; jullie willen veel meer schaal details erop dan mij lief is, zo wordt het idd een 2011 projekt) :rolling:
Het idee van de stalen pijp en het zilversolderen komt doordat ik er ervaring mee heb (en de spullen ervoor heb liggen)
Zo zie je dat een ieder er zijn eigen ideen op nahoudt en dat is maar goed ook, houdt ons scherp
Het hoeven natuurlijk geen 4 exacte kopieen te worden
Vindt het wel een leuke en nuttige tijdsbesteding zo, heb alweer een hoop bijgeleerd :D

Teus, heb een deel binnen van de profielen, ziet er goed uit, dank :yes:

Ralf
 
:idea:

Dit project vraagt natuurlijk om een meeting van de deelnemers onder de vleugels van de gerestaureerde/rebuild Fokker D-VII van de Stichting "Vroege Vogels" op lelystad van de winter :)

Teus
 
Leuk omdeze discissie tevolgen.
Succes er mee!!

Maar natuurlijk ook een schaal motortje.


DVII_008.jpg


Groeten HanDeBouwer
 
Frank, Ralf en Teus,

Heren, we kunnen ook 1 Balsa USA kit bestellen :oops: Deze bestuderen /aanpassen en van de tekeningen 4 kits laten frezen :evil:

Het is misschieneen slecht idee :onweer: , maar wel goed uit te voeren :?: :?:

Dan heb je in ieder geval een basis om mee te starten :music:

Barbaar
 
Ik ben in geloof ik 2002? bij de "Vroege Vogels" op bezoek geweest en heb daar nog een paar mooie detailfoto's van de D-VII zonder jasje kunnen schieten. Altijd makkelijk als je iets bewaard :D

Alle foto's van de D-VII die ik had gemaakt zijn hier te vinden: Fokker D-VII "Vroege Vogels"

Vroege%20vogels_021.JPG


@ Martin,

Ik denk dat het voor de tekenaars makkelijker is om "nieuw" te tekenen dan "over" te tekenen? Maar dat is een gedachte van mij. En 900 eurie's investeren om een tekening te verkrijgen :roll: Ik weet het niet.

Gr. Teus
 
Teus zei:
Ik denk dat het voor de tekenaars makkelijker is om "nieuw" te tekenen dan "over" te tekenen?

Klopt, in principe moet je de tekening gewoon natekenen
inscannen gaat ook maar als je later CNC-werk wilt laten verrichten van je tekening dan werkt dit niet
De CNC besturing heeft lijnen/omtrekken nodig, en niet een hele partij 'puntjes' als bij een scan (hierop reageert deze niet)
Je zou de scan wel 'onder' je computertekening kunnen leggen en dan overtrekken maar dat is niet zo nauwkeurig

Het plan was de Holman tekening van Jacques na te tekenen in cad en van hieruit verder te gaan
Heb inmiddels van Teus ook een set originele Fokker tekeningen gehad, zal ze eens met elkaar vergelijken
Ben zelf technisch tekenaar staalconstrukties van beroep (net als Frank)
Dus: Gaat helemaal goed komen, geduld nog ff :wink:

Teus gave foto's van de early birds! je hebt een vooruitziende blik

Ralf
 
hoi ralf,

hier een paar foto`s van de c1
170.JPG

hier zie je hoe ik het gedaan heb
metalen plaat waar de poten inzitten 2 borst bouten waar het geheel mee aan de sub wing zit
de poten zijn gemaakt van zilverstaal 4 m/m (heeft al een paar flinke landingen doorstaan waarbij de wielas krom ging)
dus strek genoeg (bij 1/3 natuurlijk min. 6 m/m dik) voor en achter met vurenhout voor profiel
171.JPG

172.JPG

bevestiging aan de romp, deze gaffel zit met een pen in de romp gelijmd 24 u epoxy
bevestigings oog is aan de poot gefreesd.
173.JPG


spandraad is met oogboutje aan de poot gesoldeerd

ik hoop dat je hier wat mee kan

gr. jacques
 
Leuk dat je een foto van de echte DVII hebt geplaatst Teus.
Wat mij opvalt is dat de ribben in de lengterichting niet stijf zijn(kijk maar naar de nerf en vlam in het triplex).
Dit betekend dus dat de ribben in de lengterichting flexibel zijn dus makkelijk te buigen.
Hieruit concludeer ik ook dat de vleugel in de lengterichting (van wortel naar tip rib) ook best wel flexibel moet zijn.
Dit wordt wel opgevangen door de spandraden(kruisverband) die in de vleugel zitten maar ik ben erg benieuwt naar de bedoeling hiervan.
Zou dit te maken kunnen hebben gehad met de materiaal voorraad op dat moment of heeft dit zoals eerder gezegt een bepaalde bedoeling!

Mvgr hans
 
jacques.1 zei:
ik hoop dat je hier wat mee kan

Dat zal moeilijk te evenaren worden Jacques
Ziet er werkelijk schitterend uit
Helaas beschik ik niet over een freesmachine (en de andere heren ook niet denk ik) dus dit zal lastig worden voor ons
We zullen het eens doornemen samen

Wat is het verschil tussen verenstaal en zilverstaal en waar haal je het laatste?

Groeten en dank, Ralf
 
strutter zei:
jacques.1 zei:
ik hoop dat je hier wat mee kan

Dat zal moeilijk te evenaren worden Jacques
Ziet er werkelijk schitterend uit
Helaas beschik ik niet over een freesmachine (en de andere heren ook niet denk ik) dus dit zal lastig worden voor ons
We zullen het eens doornemen samen

Wat is het verschil tussen verenstaal en zilverstaal en waar haal je het laatste?

Groeten en dank, Ralf

hoi ralf,

ja wat is zilverstaal ik ben geen metaal deskundige maar ik weet wel dat wat sterkte betreft `t zo tussen gewoon en veren staal
ergens er tussen in zit :| :| :| maar het is goed te bewerken.
maar als ik je met de poten wat kan helpen laat maar weten heb wat ervaring fokker c1 en s4

o ja ik heb eindelijk een koker zodat ik de tekening kan opsturen (zijn gerold +/- 80 cm)

gr. jacques
 
Back
Top