Large scale Fokker DVII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 16 okt 2007.

  1. Teus

    Teus Guest

    Frank,

    Je heb mail! (Ralf had hem al) Misschien heb je er wat aan, zijn coordinaten van een franse rebuild zoals ik begrijp.
     
  2. Teus

    Teus Guest

    Ralf,

    Zie verslag Alan op Rc Scalebuilder, pagina 13. Hij hanteerd hier de methode van Glenn T.
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heb ze ff opgezocht:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het staadraad zit er van bovenaf in, maar waar eindigt het onder?
    platgeknepen zonder verenstaal
    of heeft hij ze er een klein stukje ingezet en vastgelast (JBweld?)

    P.S. Teus, welke profielen met coordinaten? had ik ze al gehad van je?? 8O

    Ralf
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    The tubes are located to the fuselage by two 18 inch long, 1/4 diameter piano wires with four inches going down each of the leg tubes. These will eventually be fixed in the tubes using J & B Weld. :oops:
     
  5. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf

    de d7 van mijn clubmaat (en ook de c1) vliegt met neutraal hoogte roer instelhoek is 3 graden

    gr. jacqeus
     
  6. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf,

    als je de poten van verenstaal maakt dit met rvs (nigroma)elektrode aan elkaar last dan wat vuren ertegen voor profiel heb je een schaal wiel poot
    bevestiging aan de romp door middel van een gaffeltje en het zit er op de juiste plaats op
    ik heb dit ook bij de c1 gedaan (kan hier wel een foto van maken)

    gr. jacques
     
  7. Teus

    Teus Guest

    Niks afgelopen donderdag?

    Zal ze nog een keer sturen, doe het nu wel in twee keer want het was meer als 10Mb. Denk dat het daar mis is gegaan.

    Gr. Teus
     
  8. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ,

    het vleugel profiel op de bob holman tekening in nagenoeg origineel
    een d7 met dit profiel kan je makkelijk met een afgeslagen motor landen (is mij gebeurd met de c1) het zweef vermogen is zeer goed.
    komt natuurlijk ook door dat spandraden ontbreken

    gr. jacques
     
  9. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf,

    de aansluiting is beide op de romp .


    gr. jacques
     
  10. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Als je de methode 'Teus' aanhoud; verenstaal in Alu profiel, voor het landinginsgestel, dan zou je die taps toelopende 'punten' bovenaan eraan kunnen boetseren met Epoxy en micro balloons,
    het Alu profiel 20mm terug houden en dan vanaf daar taps naar het verenstaal?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Frank
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Jacques, dank voor je input,
    Hoe maak je het gaffeltje aan het verenstaal? las je dit ook dan? en welk type gaffel gebruik je dan?

    Zou graag de foto's van je C1 zien :thumbsup:

    (mijn uitgangs-idee was een simpele, sterke oplossing; jullie willen veel meer schaal details erop dan mij lief is, zo wordt het idd een 2011 projekt) :rolling:
    Het idee van de stalen pijp en het zilversolderen komt doordat ik er ervaring mee heb (en de spullen ervoor heb liggen)
    Zo zie je dat een ieder er zijn eigen ideen op nahoudt en dat is maar goed ook, houdt ons scherp
    Het hoeven natuurlijk geen 4 exacte kopieen te worden
    Vindt het wel een leuke en nuttige tijdsbesteding zo, heb alweer een hoop bijgeleerd :D

    Teus, heb een deel binnen van de profielen, ziet er goed uit, dank :yes:

    Ralf
     
  12. Teus

    Teus Guest

    :idea:

    Dit project vraagt natuurlijk om een meeting van de deelnemers onder de vleugels van de gerestaureerde/rebuild Fokker D-VII van de Stichting "Vroege Vogels" op lelystad van de winter :)

    Teus
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Leuk omdeze discissie tevolgen.
    Succes er mee!!

    Maar natuurlijk ook een schaal motortje.


    [​IMG]

    Groeten HanDeBouwer
     
  14. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Frank, Ralf en Teus,

    Heren, we kunnen ook 1 Balsa USA kit bestellen :oops: Deze bestuderen /aanpassen en van de tekeningen 4 kits laten frezen :evil:

    Het is misschieneen slecht idee :eek:nweer: , maar wel goed uit te voeren :?: :?:

    Dan heb je in ieder geval een basis om mee te starten :music:

    Barbaar
     
  15. Teus

    Teus Guest

    Ik ben in geloof ik 2002? bij de "Vroege Vogels" op bezoek geweest en heb daar nog een paar mooie detailfoto's van de D-VII zonder jasje kunnen schieten. Altijd makkelijk als je iets bewaard :D

    Alle foto's van de D-VII die ik had gemaakt zijn hier te vinden: Fokker D-VII "Vroege Vogels"

    [​IMG]

    @ Martin,

    Ik denk dat het voor de tekenaars makkelijker is om "nieuw" te tekenen dan "over" te tekenen? Maar dat is een gedachte van mij. En 900 eurie's investeren om een tekening te verkrijgen :roll: Ik weet het niet.

    Gr. Teus
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Klopt, in principe moet je de tekening gewoon natekenen
    inscannen gaat ook maar als je later CNC-werk wilt laten verrichten van je tekening dan werkt dit niet
    De CNC besturing heeft lijnen/omtrekken nodig, en niet een hele partij 'puntjes' als bij een scan (hierop reageert deze niet)
    Je zou de scan wel 'onder' je computertekening kunnen leggen en dan overtrekken maar dat is niet zo nauwkeurig

    Het plan was de Holman tekening van Jacques na te tekenen in cad en van hieruit verder te gaan
    Heb inmiddels van Teus ook een set originele Fokker tekeningen gehad, zal ze eens met elkaar vergelijken
    Ben zelf technisch tekenaar staalconstrukties van beroep (net als Frank)
    Dus: Gaat helemaal goed komen, geduld nog ff :wink:

    Teus gave foto's van de early birds! je hebt een vooruitziende blik

    Ralf
     
  17. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf,

    hier een paar foto`s van de c1
    [​IMG]
    hier zie je hoe ik het gedaan heb
    metalen plaat waar de poten inzitten 2 borst bouten waar het geheel mee aan de sub wing zit
    de poten zijn gemaakt van zilverstaal 4 m/m (heeft al een paar flinke landingen doorstaan waarbij de wielas krom ging)
    dus strek genoeg (bij 1/3 natuurlijk min. 6 m/m dik) voor en achter met vurenhout voor profiel
    [​IMG]
    [​IMG]
    bevestiging aan de romp, deze gaffel zit met een pen in de romp gelijmd 24 u epoxy
    bevestigings oog is aan de poot gefreesd.
    [​IMG]

    spandraad is met oogboutje aan de poot gesoldeerd

    ik hoop dat je hier wat mee kan

    gr. jacques
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Leuk dat je een foto van de echte DVII hebt geplaatst Teus.
    Wat mij opvalt is dat de ribben in de lengterichting niet stijf zijn(kijk maar naar de nerf en vlam in het triplex).
    Dit betekend dus dat de ribben in de lengterichting flexibel zijn dus makkelijk te buigen.
    Hieruit concludeer ik ook dat de vleugel in de lengterichting (van wortel naar tip rib) ook best wel flexibel moet zijn.
    Dit wordt wel opgevangen door de spandraden(kruisverband) die in de vleugel zitten maar ik ben erg benieuwt naar de bedoeling hiervan.
    Zou dit te maken kunnen hebben gehad met de materiaal voorraad op dat moment of heeft dit zoals eerder gezegt een bepaalde bedoeling!

    Mvgr hans
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dat zal moeilijk te evenaren worden Jacques
    Ziet er werkelijk schitterend uit
    Helaas beschik ik niet over een freesmachine (en de andere heren ook niet denk ik) dus dit zal lastig worden voor ons
    We zullen het eens doornemen samen

    Wat is het verschil tussen verenstaal en zilverstaal en waar haal je het laatste?

    Groeten en dank, Ralf
     
  20. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf,

    ja wat is zilverstaal ik ben geen metaal deskundige maar ik weet wel dat wat sterkte betreft `t zo tussen gewoon en veren staal
    ergens er tussen in zit :| :| :| maar het is goed te bewerken.
    maar als ik je met de poten wat kan helpen laat maar weten heb wat ervaring fokker c1 en s4

    o ja ik heb eindelijk een koker zodat ik de tekening kan opsturen (zijn gerold +/- 80 cm)

    gr. jacques
     

Deel Deze Pagina