Large scale Fokker DVII

Ralf,

Wat ga je hard........... :thumbsup:

Wordt idd. een hele lap, ziet er goed uit zo. Als je zo doorga heb je hem 23 feb. gereed dan kunnen we hem met z'n allen bewonderen :banana: (enne...... Ik bedoel dan compleet :p )

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
21.JPG

Nu ik dit zo zie had je beter 3x1 mm koolstof staaf kunnen gebruiken en dat dan langs de achterlijst van stabilo en ook langs de achterlijst van de hoogteroeren gelijmt.
Dit is ook de manier waarop wij bij onze moderne indoor toestellen de depron vleugels versterken.
 
Hé Ralf,
jij gaat volgas zeg!, sluit ik me één dag op in mijn bouwkamer met de Mig (géén internetten dus ;)) heeft meneer het hele stabilo af, prima constructie, lekker stevig, licht en meer dan voldoende schaal voor het doel wat wij voor ogen hebben! (Inderdaad wel lekker groot hè 1:3)

Frank
 
sluit ik me één dag op in mijn bouwkamer met de Mig

:banana:

Heb je eindelijk de rust gekregen om aan je volgende projekt te beginnen? :mrgreen: :thumbsup:

Hoe staat het verder met het spuitwerk aan je Moth en heb je je nieuwe draaibank al getest?

Ik vindt deze bouwmethode van dit stabilo eenvoudig, snel en makkelijk uit te voeren, tevens wordt het idd. sterk.
Het is ook goed recht (vlak) te krijgen en te houden door de sandwichconstructie

Maar eens kijken wat jullie ervan vinden de 23e :wink:
Hoop hem wel gereed te hebben dan :cool:

Groeten, Ralf
 
Ik vindt deze bouwmethode van dit stabilo eenvoudig, snel en makkelijk uit te voeren, tevens wordt het idd. sterk. Dit is het 6e stabilo, met hoogteroer en ze zijn allemaal even netjes gebouwd.
Het is ook goed recht (vlak) te krijgen en te houden door de sandwichconstructie.

Maar eens kijken wat jullie ervan vinden de 23e :wink:
Hoop ze allemaal wel gereed te hebben dan :cool:

Groeten, Ralf

Lees ik het nou goed Ralf.. :banana: :proost: :music:

Groet,
Martin
 
Vandaag weer wat latjes gehaald en verder gegaan

31.JPG


Gewicht van stabilo is iets meer dan ik verwacht had, het is wel heel stijf gworden
Misschien kan het nog wat lichter, de grootste krachten worden straks toch door struts opgenomen

32~0.JPG


Gezamenlijk gewicht voor de gehele achtervleugel tot nu toe

Waarom toch letten op de grammetjes bij een bak van 18 kilo?
Deze grammetjes zitten op de meest ongunstige plek, n.l. helemaal achterin
De DVII heeft een lange romp met een relatief kort neusje
Dus wat hier aan gewicht bespaard kan worden hoeft er later in de neus niet bij aan ballast

30.JPG


Hier het totaalplaatje, het stabilo dient nog in profiel geschuurd te worden en de sparingen voor de scharnieren moeten nog gemaakt worden (scheelt samen weer 10 gram :rolling: )
De bevestigingspunten dienen ook nog verstevigd te worden met wat triplex

Verder een heel eind met het tekenwerk voor de romp gekomen
(er zou zelfs al wat gefreesd kunnen worden om te zien of het allemaal past)

Weet iemand of het motorschot van 9mm dikte ook onder de frees past?
Chris?

Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf,

volg je draadje. De Fokker D VII is een mooi project (Als ik tijd had zou ik er ook een bouwen). Op deze schaal vindt ik wel dat de scharnieren schaal moeten zijn in plaats van Kavan. Dat soort dingen maakt het project. De constructie van het stabilo en hoogteroer ziet er goed uit.

Hier een link naar ww1 aero forum: http://www.aeroforum.org/

Ga naar FTS projects - Fokker D VIII- van Achmin Engels pagina 8. De zelfde scharnier punten werden gebruikt op de D VII.

Veel succes, Edwin
 
He Ralf hij gaat wel lekker!!!!!!
Ik ga helemaal genieten!!!!!:thumbsup:

Maar Edwin wil je zo'n mooie link niet zo laat posten.
Zo kom ik helemaal niet meer naar bed toe.:rolleyes:

Groeten Han.
 
Hi all,

De roerhevels zijn van paxolin gemaakt, e.a.a. verstevigd met wat triplex

P1010064~0.JPG


P1010065.JPG


Randen ingesmeerd met ZAP, is een stuk harder nu :p
Verder nog wat verstevigings puntjes gemaakt voor de struts etc.

P1010059.JPG


Totaalgewicht nu zo’n 240 gram, komt nog folie en de bevestiging aan de voorzijde bij

Zo wel weer ff genoeg gedaan aan onze DVII :rolleyes:
(Weer verder met de Camel, deze moet dit jaar wel vliegen
Sprak trouwens Rene Boerlage vandaag nog en die moet zijn 1/3 Sopwith triplane ook maar eens afbouwen, kunnen we samen vliegen :banana:)


Oproepje voor de DVII-members:
Graag allen even nadenken welke constructie eenieder wil hebben voor zijn staart
Dit graag uitwerken, kunnen we hier bij Jacques over babbelen en kan ik dit uittekenen

Oh ja, voor de liefhebbers onder ons: vandaag Dick vd Veldt gesproken
Hij is bezig met een 135cc 4 cilinder lijn-motor, 34”prop zou wel gaan lukken zei hij
Dit zou toch wel de kroon op onze DVII zijn, niet? :banana:

Kijk maar eens naar zijn meesterwekjes op deze site:

http://www.brownbearmotors.nl/?page=engines

Vanmiddag op Spaarnwoude ook nog even kennis gemaakt met onze eigen Bob-Zlin-Polhuis
Leuk je eens ‘live‘ te ontmoeten Bob, we zullen elkaar daar ongetwijfeld nog wel vaker treffen :bye:

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Als ik dit zo zie, kies ik voor deze constructie......:D
Echter, ik zou Teus zijn constructie ook wel ff "live "willen zien.

Dat vindt ik de makkelijkste manier van verglijken...;)

Martin
 
Ralf
Ik ga voor jouw constructie,
ik zou het nagenoeg precies zo gebouwd hebben; mooi werk zo
en voor de liefhebbers: paxolin kan ook tufnol of novotex(TC) heten

Frank
 
Ralf,

Als ik dit zo zie, kies ik voor deze constructie......:D

Ik ook, :thumbsup:

Ik heb nog wel een idee om aan de constructie van Ralf wat toe te voegen :rolleyes: Maar dat moet ik eerst ff uitwerken, want dan kan je schaalscharnieren gebruiken terwijl de degelijke constructie van Ralf intact blijft.

Hoop binnenkort hier wat duidelijkheid over te geven.

Gr. Teus

Euhhhhhhhhhhhhhhh Ralf,

Kan jij eens vragen wat die 4 cil inline motortjes kosten als we er 6 afnemen? :rolling:
 
Ik ook, :thumbsup:

Ik heb nog wel een idee om aan de constructie van Ralf wat toe te voegen :rolleyes: Maar dat moet ik eerst ff uitwerken, want dan kan je schaalscharnieren gebruiken terwijl de degelijke constructie van Ralf intact blijft.

Hoop binnenkort hier wat duidelijkheid over te geven.

Gaaf Teus, dank voor het meedenken, ben benieuwd!

Gr. Teus

Euhhhhhhhhhhhhhhh Ralf,

Kan jij eens vragen wat die 4 cil inline motortjes kosten als we er 6 afnemen? :rolling:

Prijs heb ik het nog niet over gehad, deze motor wordt op het moment ontwikkeld (reken op een duizendje of 2 :p :confused: ;))
Dick bouwt (naast zijn normale baan) ca. 2 motoren per jaar, dus tijdig reserveren :rolleyes:

Mooi trouwens dat jullie voor deze constructie gaan, hoef ik weinig te vertekenen :D
Ben benieuwd naar Teus zijn plannen en zal dit ook verwerken in de tekening

Groeten, Ralf
(Now it's cameltime! :mrgreen:)
 
Ralf,

Kan jij ook op het motorschot ook de exacte plaatsbepaling aangeven waar de motor moet komen, onafhankelijk van welke vertraging wordt gekozen ?... scheelt ook weer tijd..:yes:

Martin..:zon:
 
Hallo Martin,

Motorschot kan op iedere gewenste positie geplaatst worden
Whatever you like! :D
Heb zelf de opzet met de Reeves Torquemaster al gemaakt omdat ik hier de gegevens van heb :rolleyes:

NEUSJE.jpg


Hier de opzet, motorschot met 2 extra schotten rood gestippeld getekend
Mijn idee was de zijkanten aan de voorzijde van 3mm liteply te maken
2 panelen op elkaar gelijmd (totaal 6mm) met de nodige uitsparingen om wat gewicht te sparen (zijn toch behoorlijke lappen)
De punten waar de de struts in komen zijn versterkt met een 6mm triplex rondje
(gat 5mm voor het verenstaal voor in de Glenn Torrance Alu-struts)

Op deze manier kun je de 2 delen exact op elkaar positioneren en vastlijmen
Vervolgens kun je de rompliggers eraan vast lijmen ;)

SIDEPANEL.jpg


Voorbeeldje van hoe een zijkantje eruit zou kunnen komen te zien
Let wel: alle input m.b.t. constructie is welkom

FIREWALL.jpg


Het motorschot (9mm) met 2 extra schotten
Sleufgaatjes voor de motor i.v.m. de riemspanning, zo kun je de hoogte iets aanpassen
Sparing voor carburateur reeds verwerkt (indien deze naar achteren geplaatst wordt met een TC 90 graden alu-gietstuk)
Op deze manier kun je eenvoudig de beide romphelften exact haaks lijmen en heb je tevens een ‘schrankschoor’ die je helpt met het verlijmen

LOUV.jpg


Hier nog de afmeting van de wangen, voorstel is om dit uit .8mm triplex te maken
Ik zoek nog iemand die de mallen voor de luchthappers wil maken, zodat we deze kunnen kloppen uit metaal/blik :confused:

Zoals je op het eerste plaatje kunt zien heb ik een deling voorzien vlak achter de vleugelbuis van de ondervleugel
Voor degene die geen deling wil kan ik dit eenvoudig aanpassen/wijzigen
Dus kom maar op met jullie voorkeur/ideeen :zon:


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ralf,

Weer goed bezig,

V.w.b. de positie van de deling die je in gedachten heb, kom je dan niet in de knoei met de gun's?

Gr. Teus
 
Ralf,

Mijn complimenten wederom...:proost:

Teus heeft wel een punt zo te zien....? De bevestiging begint al aan de voorkant van de cockpit ?...:confused:

Martin
 
Back
Top