Large scale Fokker DVII

OK hier dan een poging de Autocad tekening te laten zien waaraan ik momenteel werk (met dank aan Teus en Ton voor de uitleg)

fuse.jpg

Romp outline staat al

drive.jpg

Aandrijfunits ingetekend

versus.jpg

De inbouw van de Reeves vertraging tov de Schlundt uitvergroot

Groeten, Ralf

Heel mooi Ralf, :worship:

Je had nog geen antwoord van Mick over de e.v.t. aan te passen vertraging? Ik ben ook wel benieuwd naar Martin zijn zoektocht v.w.b. de ervaringen met de Schlundt, ik ken ook niemand die hem gebruikt. Jacques misschien in zijn duitse kennisen circuit??? Wat denk je dat het streefgewicht ongeveer zal worden? 16-18 kilo????

Je had nog geen antwoord van Mick over de e.v.t. aan te passen vertraging?
Helaas neen, ben ook bang dat ik hierop geen antwoord krijg, de man heeft het veel te druk met andere zaken
Als we dat zouden willen moeten we er zelf mee gaan experimenteren vrees ik

Ik ben ook wel benieuwd naar Martin zijn zoektocht v.w.b. de ervaringen met de Schlundt, ik ken ook niemand die hem gebruikt.
Heb bij het oldtimertreffen in Borken (D) dit jaar de Stampe van Schlundt (17kg) zelf met een ZG45 zien vliegen, wat en power!
Dit is bijna dezelfde vertraging als die van de ZG62
2 jaar geleden zag ik daar zijn Fly baby met ZG62 (18 kg), Prachtig geluid!!
(veel 'zwaarder/dieper' dan dat van de ZG45) en wederom wat een power, hij kon er bijna mee torquen! (is toch ca. 3,8m spanwijdte)

Heb daar met hem een gesprek gehad en hij gaf uit eigen ervaring, en die van klanten, aan dat ze gewoon probleemloos werken

Wat denk je dat het streefgewicht ongeveer zal worden? 16-18 kilo????
Denk dat je daarmee heel warm zit, misschien sommige 19 kg met vele details

Groeten, Ralf

Ralf,

Heb gisteren ff zitten googelen voo rde Schlundt vertraging. Kom niet zo veel tegen eigenlijk. Wat doorverwijzingen naar filmpjes ( mooi geluid)...:p
Op een duits forum wel wat positieve reaccties.....
Tot zover.....

Mooie tekeningen Ralf..:smile:

Martin

Even voor de beeldvorming, dan weten we waar we het over hebben :p
Hier de Schlundt drive: (het gaat om de zijwaartse opstelling)

Ma%C3%9Fe_2.jpg

Ma%C3%9Fe_4.jpg

Ma%C3%9Fe_5.jpg

En de Reeves Torquemaster: (opzet voor mijn kameel, demper wordt natuurlijk anders)

P1010006~1.JPG

P1010007~1.JPG

P1010008~1.JPG

P1010009~1.JPG

P1010012.JPG

P1010013~0.JPG

P1010014.JPG

Groeten, Ralf

Heb in ieder geval deze vakantie weer een paar uurtjes nuttig kunnen besteden aan modelbouw :p
Het tekenwerk schiet nu aardig op, het basic design is nu zo goed als klaar

Voordeel als je zelf tekent is dat je bepaalde details kunt voortrekken
Ik had veel zin om alvast een stukje met het hoogteroer te beginnen

Mijn DVII-maatjes zullen me nu wel afschieten maar de bedoeling was een test te doen om te zien welke konstruktie het lichtst en het sterkst is
Door de lange romp moeten we achterin alles zo licht mogelijk houden
De echte DVII heeft een stabilo opgebouwd uit stalen buis en is niet plat maar heeft profiel
Omgerekend moet de buitenrand in schaal 1/3 4mm zijn
De Reeves methode van de staartvlakken als op mijn Camel heeft 2mm verenstaal als rand
Deze wil ik later ook proberen te maken voor de DVII ter vergelijk

Eerst de balsa opzet gemaakt met een buitenrand van 10mm
Opgebouwd uit 5 laagjes 1mm balsa
Konstruktie enigszins afgekeken van Toni Clark’s Tiger Moth

1~0.JPG

Hier de 2 stukjes met mijn Camel op de achtergrond
Het hoogteroer is ca. 1.5x groter als deze

2~1.JPG

3mm balsa als basis, 8x8mm balsa voorkant en 5x8mm ribben balsa
Door de sandwich methode wordt het al redelijk stijf

3~1.JPG

4.JPG

Er komt nog een koolstof staafje ter versteviging van de ‘buitenring’

6~0.JPG

5~0.JPG

13 gram gewichtstoename, maar wel vreselijk veel stijver!
Morgen maar even naar buiten om de rand te te schuren
Zo nu maar weer eens een hoop tekenwerk voor jullie doen…

Methode van Teus op zijn DVIII is ook een mooie, misschien moeten we die ook maar eens maken ter vergelijk
Ik zal e.e.a. 23 feb meenemen naar ‘onze vrouwendag’ in Limburg

Groeten, Ralf

Als je dat zo mooi rond lamineerd hoeft daar geen koolstofstaaf of staaldraad langs gelijmd te worden. Dit is meer dan sterk genoeg. Zeer zeker als er ook nog een goede bespanning omheen zit.

Als je dat zo mooi rond lamineerd hoeft daar geen koolstofstaaf of staaldraad langs gelijmd te worden. Dit is meer dan sterk genoeg. Zeer zeker als er ook nog een goede bespanning omheen zit.

Hallo Theo,

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: een koolsofstaafje in het verlengde van de scharnierlijn naar de tip toe met een stukje overlap (kan ie niet omknikken)
Bespanning doet straks zeker ook nog veel

Ralf

Dan zou ik er eerder voor kiezen om die "ligger" door te laten lopen naar de tip en de rib die daar nu doorloopt onderbreken.

Dan zou ik er eerder voor kiezen om die "ligger" door te laten lopen naar de tip en de rib die daar nu doorloopt onderbreken.

De "ligger" mag bij het tipeinde niet zichtbaar zijn onder de folie
zodoende dacht ik er een 3mm koolstof staafje langs te leggen dat niet 'raakt' aan de folie
anders had je waarschijnlijk bij de laatste rib ook een versterking moeten maken, het is een aardig oppervlak die tip (27cm breed)

Alle input is welkom, wordt de kist straks alleen maar beter van ;-)

Groet, Ralf

Deze ochtend maar eens lekker ambachtelijk een half uurtje zitten schuren in de tuin

10.JPG

Gewichtstoename met staafje koolstof: 5 gram per helft (wordt wel heel een stuk stijver nu)

11~0.JPG

Gewicht van 2 geschuurde delen, de rand wordt nog fijn geschuurd en wordt nog ingesmeerd met een laagje ZAP om het harder te maken

12.JPG

13~0.JPG

De rand ziet er niet eens zo ‘dik’uit met deze methode

14.JPG

Het geheel voelt sterk aan, toch wel een lekker idee als er een ZG62 aan staat te trillen

Scharnieren worden die platte van Kavan (zwaardere type), 3 per helft

Voor de DVII-members die het stabilo met scharnieren ‘schaal’ willen nabouwen:
Er moet wel rekening mee gehouden worden dat de originele slechts 3 scharnieren over de gehele breedte van het hoogteroer heeft
Op het model wordt de hart-op-hart afstand tussen de scharnieren dan ca.36cm!
Dit is een hele grote overspanning en vergt een hele stijve buis (koolstof pijp?)

Teus, ben trouwens wel benieuwd wat jouw hoogteroeren wegen van je DVIII?
Kunnen we even vergelijken (is toch ongeveer dezelfde schaal) ;)

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Ralf,

Wat een kwaliteit.:p
Ziet er heel goed uit.
Ben er alleen nog niet uit over de soort scharnier om te gebruiken...:help:

Voor het gewicht hoef je het ook niet te laten, weegt niets zo te zien...

Martin

Teus, ben trouwens wel benieuwd wat jouw hoogteroeren wegen van je DVIII

Zoals je ziet Ralf is mijn richtingsroer (reserveroer) 34 gr. Hoogteroer kan ik niet zo snel wegen daar het nu gemonteerd zit momenteel. 1 hoogteroer is plusminus 10% groter denk ik en dan zit je op plusminus 38 gr.

Voordeel van deze methode is dat je gemakkelijk de originele scharniermethode kan toepassen.

Gr. Teus

Richtingsroer~0.jpg

Ha Teus,

Daar heb je idd een prachtig lichte schaalkonstruktie
Bij 'mijn' uitvoering komen er paxolin plaatjes als roerhevels ingelijmd
(met wel enige verstijving naar de achterrand toe)
Ga jij hiervoor een draadeind gebruiken dat door je (alu?) pijp heen gaat?

Ik zou persoonlijk een beetje huiverig zijn om jouw uitvoering te gebruiken bij een kist van 18kg (maar ja wie ben ik????? )
De 3 ribben zitten met lijm vast aan je staander, deze 3 kleine lijmverbindingen moeten de kracht van het hele roervlak opnemen tenzij je een koppeling maakt van je roerhevel naar de achterboog

Ben er sinds de Camel voorstander van het hoogte/richtingsroer redelijk stijf uit te voeren daar anders de folie straks de boel behoorlijk scheef trekt
Dit heb ik getracht voor te zijn door de brede 3mm balsa basis bij de mijne te gebruiken

Ik vindt jouw uitvoering wel mooier om te zien en hij is ook beter qua schaal.
Bovendien lijkt het redelijk op GTM zijn methode en dit werkt ook goed

Wat mij betreft krijgt iedere DVII-member de tekening die hij wil, ik teken wel wat u wenst ;)
Zo kan eenieder kiezen welke methode hij prefereert

Groeten, Ralf

Zeker met e.v.t. het linnen van GT of anders het proficover van TC.

Gr. Teus

Of Oracover als je voor deze uitvoering gaat :rolleyes:

BUSA_DVII_flight.jpg

(zal dan waarschijnlijk wel depron plaatjes tussen de ribben van de roeren moeten doen in verband met doorschijnen van licht)

Geen paniek, er worden nog 5 andere DVII's gemaakt die WEL schaal afgewerkt worden ;)

Ralf

Laatst bewerkt:
Hoi Ralf,

De roerhevels doe ik idd. met een stalen 2.5mm pen door de alu buis heen en daaromheen weer van paxolin de hevels gelijmd. Heb nu de testconstructie gemaakt van 3mm vliegtuigtriplex, en die voldoet prima maar ik ga voor zekerheid.

Wat je nog niet ziet in mijn constructie zijn de verstevigings hoekjes aan de beide zijden van de spanten, anders is idd. de constructie te schade/falen gevoelig denk ik alhoewel het al een paar flinke tikken te pakken heeft zonder schade :rolleyes:.

Qua krachten die op het roer komen ben in niet zo bang. De snelheden die wij met deze kisten vliegen zijn niet hoog, dus de krachten blijven relatief klein. maar mijn ervaring is hier ook beperkt, misschien kan iemand hier iets aan toevoegen?

Bijna weer vergeten........... :oops:

Kreeg deze link van Onno toegestuurd. Staat weer heel veel moois en inspiratie.

1/4 schaal D-VII

Gr. Teus

Laatst bewerkt door een moderator:
Mannen, weten we zeker dat we voor schaal 1/3 gaan? :confused:
Vandaag met het stabilo aangevangen, wat een JOEKEL wordt dit zeg! 8O

20~0.JPG

Opbouw is hetzelfde als bij de hoogteroeren, 3mm balsa basis, ribben worden 5x8 balsa
Voorlijst 2stuks 5x8mm balsa (plat gelegd) met tussenin 5x3mm vuren

21.JPG

22~0.JPG

Koolstof pijpje erop 4mm, had ik nog liggen, komt ook aan andere zijde
Ribben komen er overheen met een uitsparinkje voor de buis

23.JPG

24~0.JPG

Eerst nog ff wat balsa halen voor de ribben (lastig he die feestdagen)

Groeten, Ralf

Hiervan kan je een leuk vliegende delta maken.:)
Maar nu effe zonder gekkigheid, ik vindt het weer een knap stukje praktijkbouw.
Mooi gedaan.:thumbsup:

Mvgr hans

Back