Large scale Fokker DVII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 16 okt 2007.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zaterdag is er besloten om de profielen en instelhoeken van de Holman tekening aan te houden
    Het is een 'proven' concept en het vliegt goed
    We zijn erg bezig geweest met de originele DVII profielen maar hier zijn er verschillende van in omloop (welke te kiezen?)
    Ralf gaat de hele boel in CAD uittekenen en we zullen tzt wel weer eens afspreken omtrent de voortgang
    Ik ga iig 2 opzetten maken, 1 met gedeelde romp en een zonder (die aanpassing maakt qua tekenwerk ook niet zoveel uit, en heeft eenieder de keus welke romp te nemen vm transport)

    Groet, Ralf
     
  2. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Frank, Teus, Ralf, Jacques,

    Ik heb even de weg naar de Pc kunnen vinden. Mijn enkel klopt als de hel..... :eek:nweer:

    Leuk om jullie ff op de foto te mogen aanschouwen met allemaal een grote lach op het gezicht..... :thumbsup:

    Ik ga weer naar mijn bank toe, voet omhoog..... :cry:

    Martin
     
  3. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Heren,

    Vanacond op NED 2 : om 20.45 uur een documantaire over A. Fokker.........

    Veel kijkplezier

    MArtin
     
  4. Wondermike

    Wondermike Guest

    @Ralf, ik denk ik zoek het topic even op na ons gesprek op je werk.
    Gaaf project, ik wens jullie veel bouw en denk plezier :wink:
    En daarna natuurlijk vliegen!

    Ik hou het topic in de gaten 8O
     
  5. Teus

    Teus Guest

    Oproep!

    Voor ons project zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken/bekijken welke we als vertragings unit gaan gebruiken. Nu zijn er twee (bij mij) bekende optie's:

    Mick Reeves, draait een 28x14 prop. (1.75:1)
    Schlundt, draait een 34x20 prop. (2.5:1)

    Zijn er mensen die nog meer units te koop weten? Of is er iemand die het ziet zitten om 6 units te maken?
    Een unit met een 34 inch prop (ong). heeft de voorkeur v.w.b. de schaalgrote.

    Gr. Teus
     
  6. Teus

    Teus Guest

    Deze display kwam ik vorige week tegen op de beurs in Bremen :cool: deze display bestond uit 3 x een 1/3 scale, 2 x een 1/4 scale en een 1/6 scale DR/1, en als klapstuk een 1/1! Dit hebben wij ook voor ogen, alleen dan 5 of 6 maal een D-VII.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2007
  7. Teus

    Teus Guest

    Deze unit lijkt me de Tonini, die zat op 1 van de 1/3 DR-1's.

    [​IMG]
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zag dat Tonini 3 overbrengingen levert, ZG62 schijnt hierin te passen
    2:1 , welke Prop hiervoor??
    2,5:1 34x18" (prop als Schlundt)
    3:1 met een 38x18" prop (gezien op een duits forum) deze is te groot voor onze DVII's

    Heb in middels een email naar Mick Reeves gestuurd omtrend een andere overbrengingsverhouding voor zijn Torquemaster
    Even uitgezet en je zou evt. op zijn vertraging een overbrenging van 2:1 kunnen maken door een grotere pulley te monteren, er moet dan ook wel een langere Gates riem (12 tands) op
    Misschien kan de aandrijfpully zelfs ook nog wat kleiner in diameter
    (als de riem dit aankan)

    Mooi zou een maatje 32x18" zijn, maar ja hoe komen we aan de overbrengingsverhouding?
    Kijken of we bericht van Mick terug krijgen...

    Groeten, Ralf
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    tonini

    Ha Teus, kun je op een van je foto's ook zien wat voor prop hij draait met welke overbrenging?
    Tonini levert ze 2:1 2,5:1 en 3:1 (op een duits forum las ik dat de laatste een 38x18" draait, beetje groot voor onze DVII's)

    Heb inmiddels een email naar Mick Reeves gestuurd omtrend een grotere overbrenging voor zijn Torquemaster

    Even afwachten maar....

    Groeten, Ralf
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Helaas niet ralf,

    Heb zelf geen foto's genomen, en er stond verder geen informatie bij de kisten. Ik weet ook niet welke reductie het precies is.

    Gr. Teus

    [​IMG]
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heb ook maar een email met vragen naar Tonini gestuurd, kijken wat hij te zeggen heeft over zijn vertragingen :p

    Ralf
     
  12. Teus

    Teus Guest

    Goed idee,

    Wie weet. :smile:
     
  13. Teus

    Teus Guest

    :p :p :p :p

    :teacher: Zo moeten ze worden Frank :rolling:

    [​IMG]
     
  14. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Volg dit draadje al van begin af aan, mooi en ambitieus project.

    Ik heb even een vraagje tussendoor, omdat ik dit item nog niet voorbij heb zien komen.

    Hoe denken jullie de koeling voor de ZG's op te gaan lossen. Ik zie een levensgrote radiateur voor de motor zitten, deze moet er natuurlijk op blijven, terwijl de motorbehuizing geheel gesloten lijkt. Er moet koellucht langs de cilinder stromen, hoe wordt deze toegevoerd en zeker net zo belangrijk, hoe wordt deze afgevoerd.
    Je kunt natuurlijk wel grote gaten in de radiateur/motorbehuizing maken of de cilinder buiten de behuizing laten steken, maar dit lijkt me niet jullie bedoeling.

    Groet, Jan Hamminga
     
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hoi Jan,

    dank voor het meedenken;
    de motorkap is aan de bovenkant nagenoeg helemaal open, de 6cilinders/nokkenas van de dummy motor steken door die opening, de koel lucht heeft meer dan genoeg plek om langs de dummymotor naar boven/ naar achteren weg te stromen,

    Frank
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mogelijkheid is ook nog om aan de onderzijde bv 2 sparingen te maken en deze met gaas af te werken
    Deze kun je in de kleur meespuiten dan valt het niet zo op

    (Dit is natuurlijk niet voor de heren die de lat hoog gaan leggen)
    Maar voor de mannen die evt. de Reeves Torquemaster gaan gebruiken is dit misschien nog niet zo gek aangezien de cilinder redelijk ver onderin ligt :rolleyes:

    Ralf
     
  17. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Voor de koeling een fijn gaas gebruiken.

    Heb foto gezien van een DVII waar links en rechts onder van de radiateur een rond gat was gemaakt. Dit zouden we kunnen gebruiken ?

    De koellucht naar buiten via de louvres EN zoals Frank al aangaf , aan de bovenkant.

    Martin.
     
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Han wat een prachtfoto! (staat nu als mijn bureaublad ingesteld)
    Heren duidelijk met deze foto is toch wel dat er bij ons een zo groot mogelijke prop op moet komen

    Zal hier ook nog even het antwoord van heer Tonini mbt zijn vertragingen geven, (was bij de 'members' al bekend)

    De vertragingen van fa. Tonini worden momenteel niet meer geleverd
    Wel gaf hij de propmaten door voor bij een ZG62:

    1:3 = 38-39x18” @ 2350 rpm
    1:2,5 = 34x20” @ 2800 rpm
    1:2 = 30-32x18” @ 3100 rpm

    Reeves Torquemaster:

    1:1,75 = 30x10-12” max


    Groet, Ralf
     
  20. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hoi Ralf,

    De Torque master heeft zichzelf al enige tijd bewezen.
    Over de Schlund vertraing weten we waar we hem kunnen kopen, maar we weten eigenlijk niet hoe deze presteerd en hoe lang deze al op de markt is.......:hammer:

    Ik ga hierop eens googelen...

    Martin
     

Deel Deze Pagina