Large scale Fokker DVII

jacques.1 zei:
hoi ,
was zaterdag een leuke middag , moeten we vaker doen :D :D Helemaal mee eens!

ik heb mijn club collega gevraagd of hij zijn 1/4 d7 eens aan jullie wil voorvliegen , hij wil dit met alle plezier doen
laten we maar eens bekijken hoe en waar.. gaaf! dat ontwerp wordt nl ons uitgangspunt

hij wil hiervoor wel een tekening van de 1/3 schaal gaat dan ook meedoen.....leuk. Hoe meer zielen hoe meer vreugd! (is wel veel papier hoor)


gr. jacques

Zaterdag is er besloten om de profielen en instelhoeken van de Holman tekening aan te houden
Het is een 'proven' concept en het vliegt goed
We zijn erg bezig geweest met de originele DVII profielen maar hier zijn er verschillende van in omloop (welke te kiezen?)
Ralf gaat de hele boel in CAD uittekenen en we zullen tzt wel weer eens afspreken omtrent de voortgang
Ik ga iig 2 opzetten maken, 1 met gedeelde romp en een zonder (die aanpassing maakt qua tekenwerk ook niet zoveel uit, en heeft eenieder de keus welke romp te nemen vm transport)

Groet, Ralf
 
Frank, Teus, Ralf, Jacques,

Ik heb even de weg naar de Pc kunnen vinden. Mijn enkel klopt als de hel..... :onweer:

Leuk om jullie ff op de foto te mogen aanschouwen met allemaal een grote lach op het gezicht..... :thumbsup:

Ik ga weer naar mijn bank toe, voet omhoog..... :cry:

Martin
 
@Ralf, ik denk ik zoek het topic even op na ons gesprek op je werk.
Gaaf project, ik wens jullie veel bouw en denk plezier :wink:
En daarna natuurlijk vliegen!

Ik hou het topic in de gaten 8O
 
Oproep!

Voor ons project zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken/bekijken welke we als vertragings unit gaan gebruiken. Nu zijn er twee (bij mij) bekende optie's:

Mick Reeves, draait een 28x14 prop. (1.75:1)
Schlundt, draait een 34x20 prop. (2.5:1)

Zijn er mensen die nog meer units te koop weten? Of is er iemand die het ziet zitten om 6 units te maken?
Een unit met een 34 inch prop (ong). heeft de voorkeur v.w.b. de schaalgrote.

Gr. Teus
 
Deze display kwam ik vorige week tegen op de beurs in Bremen :cool: deze display bestond uit 3 x een 1/3 scale, 2 x een 1/4 scale en een 1/6 scale DR/1, en als klapstuk een 1/1! Dit hebben wij ook voor ogen, alleen dan 5 of 6 maal een D-VII.

Display-DR-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zag dat Tonini 3 overbrengingen levert, ZG62 schijnt hierin te passen
2:1 , welke Prop hiervoor??
2,5:1 34x18" (prop als Schlundt)
3:1 met een 38x18" prop (gezien op een duits forum) deze is te groot voor onze DVII's

Heb in middels een email naar Mick Reeves gestuurd omtrend een andere overbrengingsverhouding voor zijn Torquemaster
Even uitgezet en je zou evt. op zijn vertraging een overbrenging van 2:1 kunnen maken door een grotere pulley te monteren, er moet dan ook wel een langere Gates riem (12 tands) op
Misschien kan de aandrijfpully zelfs ook nog wat kleiner in diameter
(als de riem dit aankan)

Mooi zou een maatje 32x18" zijn, maar ja hoe komen we aan de overbrengingsverhouding?
Kijken of we bericht van Mick terug krijgen...

Groeten, Ralf
 
tonini

Ha Teus, kun je op een van je foto's ook zien wat voor prop hij draait met welke overbrenging?
Tonini levert ze 2:1 2,5:1 en 3:1 (op een duits forum las ik dat de laatste een 38x18" draait, beetje groot voor onze DVII's)

Heb inmiddels een email naar Mick Reeves gestuurd omtrend een grotere overbrenging voor zijn Torquemaster

Even afwachten maar....

Groeten, Ralf
 
Helaas niet ralf,

Heb zelf geen foto's genomen, en er stond verder geen informatie bij de kisten. Ik weet ook niet welke reductie het precies is.

Gr. Teus

DR-1.jpg
 
Heb ook maar een email met vragen naar Tonini gestuurd, kijken wat hij te zeggen heeft over zijn vertragingen :p

Ralf
 
Volg dit draadje al van begin af aan, mooi en ambitieus project.

Ik heb even een vraagje tussendoor, omdat ik dit item nog niet voorbij heb zien komen.

Hoe denken jullie de koeling voor de ZG's op te gaan lossen. Ik zie een levensgrote radiateur voor de motor zitten, deze moet er natuurlijk op blijven, terwijl de motorbehuizing geheel gesloten lijkt. Er moet koellucht langs de cilinder stromen, hoe wordt deze toegevoerd en zeker net zo belangrijk, hoe wordt deze afgevoerd.
Je kunt natuurlijk wel grote gaten in de radiateur/motorbehuizing maken of de cilinder buiten de behuizing laten steken, maar dit lijkt me niet jullie bedoeling.

Groet, Jan Hamminga
 
Hoi Jan,

dank voor het meedenken;
de motorkap is aan de bovenkant nagenoeg helemaal open, de 6cilinders/nokkenas van de dummy motor steken door die opening, de koel lucht heeft meer dan genoeg plek om langs de dummymotor naar boven/ naar achteren weg te stromen,

Frank
 
Je kunt natuurlijk wel grote gaten in de radiateur/motorbehuizing maken

Mogelijkheid is ook nog om aan de onderzijde bv 2 sparingen te maken en deze met gaas af te werken
Deze kun je in de kleur meespuiten dan valt het niet zo op

(Dit is natuurlijk niet voor de heren die de lat hoog gaan leggen)
Maar voor de mannen die evt. de Reeves Torquemaster gaan gebruiken is dit misschien nog niet zo gek aangezien de cilinder redelijk ver onderin ligt :rolleyes:

Ralf
 
Voor de koeling een fijn gaas gebruiken.

Heb foto gezien van een DVII waar links en rechts onder van de radiateur een rond gat was gemaakt. Dit zouden we kunnen gebruiken ?

De koellucht naar buiten via de louvres EN zoals Frank al aangaf , aan de bovenkant.

Martin.
 
Han wat een prachtfoto! (staat nu als mijn bureaublad ingesteld)
Heren duidelijk met deze foto is toch wel dat er bij ons een zo groot mogelijke prop op moet komen

Zal hier ook nog even het antwoord van heer Tonini mbt zijn vertragingen geven, (was bij de 'members' al bekend)

De vertragingen van fa. Tonini worden momenteel niet meer geleverd
Wel gaf hij de propmaten door voor bij een ZG62:

1:3 = 38-39x18” @ 2350 rpm
1:2,5 = 34x20” @ 2800 rpm
1:2 = 30-32x18” @ 3100 rpm

Reeves Torquemaster:

1:1,75 = 30x10-12” max


Groet, Ralf
 
Hoi Ralf,

De Torque master heeft zichzelf al enige tijd bewezen.
Over de Schlund vertraing weten we waar we hem kunnen kopen, maar we weten eigenlijk niet hoe deze presteerd en hoe lang deze al op de markt is.......:hammer:

Ik ga hierop eens googelen...

Martin
 
Back
Top