Large scale Fokker DVII

Teus, waar dient dat 'vliegwiel' (messingkleur) voor?
Hoeveel vermogensverlies geeft zo'n overbrenging ongeveer?



Als ik een overbrenging nodig heb loop ik er aan te denken om de volgende zaken te gebruiken:

226025_BB_00_FB.EPS.jpg


en:

226050_BB_00_FB.EPS.jpg


al of niet met vertraging.

Voor een 'in-line' verbinding (dus as-verlenging) werkt dit misschien:

221490_LB_00_FB.EPS.jpg


Alleen heb ik dan een zwaardere uitvoering nodig. Die asverlenging denk ik nodig te hebben als de motor niet goed onder de kap gemonteerd kan worden. Dus de motor vast opstellen en de as er voor vast opstellen, met een flexibele koppeling er tussen. Maar datzelfde is dan ook te bereiken met de bovenste optie, door de motor ' off-centre' te plaatsen.
Of zijn dit 'oplossingen' die niet goed werken?

Taco.
 
Laatst bewerkt:
Teus, waar dient dat 'vliegwiel' (messingkleur) voor?

Dat messing wiel is om massa aan de motor zelf te geven en er een heel rustige motorloop mee te verkrijgen zoals ik het heb begrepen.

Hoeveel vermogensverlies geeft zo'n overbrenging ongeveer?

Vermogenswinst zal je bedoelen!

I.p.v. een max 24x8 prop en rond de 6000 t/min kan je nu met gemiddeld 7500 motortoeren een 34x20 prop rondslingeren met 3000 t/min! Wat betekend dat je een kist van tegen de 20Kg omhoog kan sleuren zoals is te zien in het filmpje wat is geplaatst.

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry Teus, ik had ondertussen een aanvulling gedaan omdat ik meer vragen had in de post hierboven. Je was me al weer voor.
Hoe kijk jij tegen de overbrengingen aan?
Taco.
 
Vermogenswinst zal je bedoelen!

Hallo Teus,

Met de beste wil van de wereld kan je uit een overbrenging geen vermogenwinst halen (hoe jammer het ook is). Dat is tegen de elementaire wetten van de mechanica.

Wat je wel vaststelt is dat door de overbrenging, het maximaal vermogen op een lager toerental kan afgegeven worden, en dus een grotere schroef kan gemonteerd worden. Mocht je diezelfde schroef echter op het originele toerental van de motor laten ronddraaien, zou je een factor (n2/n1)³ meer vermogen nodig hebben.

Dus de oorspronkelijke vraag naar het vermogenverlies blijft. Riemoverbrengingen introduceren tussen de 2 à 10% vermogenverlies.

PS: vergeet niet de riemschijven mooi uit te lijnen (assen parallel, en riemen mooi haaks op de assen) ook niet te veel of te weinig spanning op de riemen. Controleer in ieder geval regelmatig de verlenging van de afzonderlijke riemen (door het indrukken van de individuele riemen) en de slijtage. :teacher:

Ik heb riemen zien stuk vliegen na nog geen 50 bedrijfsuren (amper 2 dagen!).

succes met het project,

Luc
 
Helemaal waar wat je schrijft Luc,

Ik bedoelde het goed maar schreef het verkeerd ;)

V.w.b. de riemen is het idd. belangrijk dat ze goed zijn uitgelijnd, en Wolfgang geeft ook zeer duidelijk aan dat de riemen eerst moeten inslijten en je ze dus na een paar vluchten moet nastellen. Hij geeft aan dat je met veel vliegen zoals hij doet er dan meer als een jaar mee kan doen mits goed aangespannen en uitgelijnd idd.

Gr. Teus
 
Nou heren, het bezoekje aan Schlundt heeft voor de nodige motivatie gezorgd :yes:
Eindelijk kunnen beginnen aan het intekenen van de vleugelpartij :D
(moet zeggen dat nu de kinderen beide naar school gaan er ook een bepaalde regelmaat terugkomt in je leven, halen en brengen naar de crèche, voor en na je werk, is nu eindelijk over)

Het tekenen gebeurd in Inventor (na werktijd op de computer van de zaak, daar staan alle instellingen goed, heb je de juiste spullen en werkt het zoals het hoort) :pc: :banana:

Begonnen is met het uiteinde van de bovenvleugel (wordt 1m bij 53,3cm!) 8)

719448dd220faefb1.jpg


De wortel,- en de tip-rib zijn in autocad getekend, op de ouderwetse manier ingemeten vanaf de Holman tekening (bij iedere cm de maten opnemen) :rolleyes:

719448dd220fd5529.jpg


Als deze op de juiste plaats 3D gepositioneerd zijn trek je er een ‘loft’ omheen (soort schil)

719448dd220f75038.jpg


Er worden ‘workplanes’ (werk-doorsneden) aangemaakt waarop straks de profielen te voorschijn komen die door de loft gegenereerd zijn

Jacques zei het al eens, maar het is idd een merkwaardig verloop van het profiel
De achterlijst komt vanzelf ‘omhoog’ naar de tip toe (soort verdraaiing) en je hebt tevens een ingebouwde V-stelling
Mooi bedacht hoor van Anthony! :thumbsup:

P.S. de foto’s zijn gemaakt vanaf een A4-printje, hopelijk is het te zien

Zo dat was het weer even voor vandaag,

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
moet zeggen dat nu de kinderen beide naar school gaan er ook een bepaalde regelmaat terugkomt in je leven, halen en brengen naar de crèche, voor en na je werk, is nu eindelijk over

Totdat je vrouw zegt: "Ons gezin is niet compleet, er mist nog een kind!" 8-O


jan.
(ervaringsdeskundige)
 
:rolling::rolling::rolling::rolling:

Zo 'ervaringsdeskundige' ben jij er wel ingestonken dan ... :D :mrgreen:

Ze zijn ook niet gauw tevreden hè die vrouwen :rolleyes:

Gauw een knoop erin laten leggen, je weet maar nooit :razz: ;-)

Groet, Ralf
 
:offtopic: Heb ik toevallig vanochtend gehoord: dat kost plm. 600 euro, en die moet je zelf betalen. 8-O

600 euro . . . :o

Daar kun je een heeeeeeeeeeeeeeeleboel condooms voor kopen . . . :?

Maar ja, dan blijf je met dat gepruts zitten . . . :mad:

Zonder is toch prettiger! :music:

We zullen zien . . . ;)

En maar weer :ontopic:

(Waar hadden we het eigenlijk over??? :confused:)


jan.
(Vader van Toon, Waut en Mees.)
 
Dat ziet er al prima uit Ralf, en inderdaad goed greedschap is het halve werk.
Heb zelf de FII ook met "de baas z'n pc" voor en na werktijd en in de lunchpauze getekend; ideaal als dat kan !

Laat maar weten wanneer je zo ver bent dan kom ik wel eens buurten, ben trouwens benieuwd of je Inventor files in kan lezen in SolidWorks?,
moeten we maar eens proberen, kan handig zijn,
gr.

Frank
 
Gelijk heb je Frank, als ik zover ben hoor je het van me

Geen idee of het uitwisselbaar is, is het proberen waard niet?

Hier nog wat moois van GTM zijn site.... :p
Smullen maarrrrr

719448dd4f74ba1c7.jpg


719448dd4f75423fd.jpg


Mooi hè die vet grote banden, moeten wij ook nog iets moois voor verzinnen... :rolleyes:

Groet, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ralf,ik ga ook op zoek naar materiaal voor de banden

Hè Jan leuk dat je meedenkt!

Fa. Eriks heeft rond moosgummi/rubber, we zouden eigenlijk een proefstukje moeten zien te bemachtigen.
Dit is niet zwaar en is ook leverbaar in 35mm diam.
Kosten? geen flauw benul, ook maar eens opvragen

Probleem is: hoe maken we dit aan de velg vast zonder dat het eraf loopt?
We zouden velgen van TC of Reeves kunnen gebruiken, met rond 35mm band komen we precies uit op de goede wieldiameter
Het 'kuiltje' in de velg heeft echter een kleinere straal
(stukje halfrond rubber met deze diameter aan de binnenzijde van de band lijmen (CA)?) :confused:

Leverbaar in zwart (ook wit?, dit staat ook wel stoer)

Hoe staat het inmiddels met je DVIII?
Al een maiden gepland? :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Even wat info voor andere meedenkers:

Onze wielen moeten 26,4cm worden met banden van 35mm

Toni Clark heeft wielen van 24cm met banden van 23mm (velgbreedte 20mm)
Reeves heeft wielen van 25,4cm met banden van 25mm

Gr. Ralf
 
719448ddff7b24a70.jpg


De Toni Clark velg en de Reeves wielen van mijn Camel

719448ddff7b4bb77.jpg


Cyano potje ter vergelijking is 30mm

Suggesties anyone?

Gr. Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top