Large scale RAF SE5a

Heerlijk die houtbouw zo :D, ben wel benieuwd hoe het nokkendeksel demontabel wordt vergrendelt. Deelnaad (het is dat je het zegt) valt erg weinig op!

Hallo Peter, ik zat te denken om een paar 4mm goudstekers in te lijmen zodat de kap eenvoudig afneembaar is.
Zal nog wat geleidestrips inlijmen langs de binnenrand zodat hij mooi op zijn plek blijft zitten

Groeten, Ralf

Prachtig werk Ralf.

Als je bij de deling op een gedeelte een stuk tape plakt en vervolgens de delen op elkaar monteerd met een laag plamuur ertussen , deze schuurt na het uitharden en dan de delen van elkaar haalt heb je een naad die helemaal op elkaar aansluit.

Ton

Dat is een goede tip Ton, dank je!
Was al begonnen met gronden, wellicht kan dat later ook nog.

DSCF0529_zpsq3av6sa9.jpg

Nokkendeksels samengesteld uit stukken hard balsa (tapse achterlijst aan de zijkanten gelijmd, scheelt weer schuren ;))

Eerdaags het trucje van Ramses maar eens toepassen met de lijmdruppels voor simulatie van popnagels.

Groeten, Ralf

hoe ga je te werk na het ruw maken van die stukken? fijn schuren met wat? om het fijn te krijgen? en grondlaag in wat? om het zo super glad te krijgen?

alvast bedankt! super verslagje, ik ga hier veel uit" proberen ja zeg maar naapen"(sorry maar je moet het maar zo goed niet doen:p) als het mogelijk is, want er komt een se5a ik vermoed 1/4 op de bouwtafel van een clubmaat ter restauratie...

want er komt een se5a ik vermoed 1/4 op de bouwtafel van een clubmaat ter restauratie...
Voel ik daar een nieuw draadje aankomen ;)?

Ik schuur het triplex met korrel 80 en 120
Daarna even licht naschuren met 220
Naar mijn idee trekken door de grondverf de oppervlaktevezels wat naar buiten en als deze daarin uitgehard zijn kun je ze mooi naschuren met korrel 220.
Evt. nog een 2e laagje grondverf aanbrengen en weer even naschuren.
Dan is het glad genoeg wat mij betreft ;)

Zie jouw verslag hier graag tegemoet :D

Groeten, Ralf

en wat gebruik je juist van grondverf...

bouwdraadje zal het niet zijn, wel een restauratiedraadje, en veel hulp en details nodig:p
ik weet ook nog niet hoe hij er momenteel uitziet, (weinig schaal) span vermoedelijk rond de 2m40(dus tussen 1/3 en 1/4 in) was van een amerikaanse doos, niet alle plannen aanwezig. dit wist de eigenaar te vertellen, hij ging alles eens bijeen zoeken en binnensteken...( ik denk dat hij van balsa usa zou kunnen zijn, maar dat zien we dan wel!)

jou dummy ziet er al zeer goed uit!!

Gewoon goede grondverf -voor hout- uit de verfspeciaalzaak, merk onbelangrijk.
Niet die uit de bouwmarkt.
Is iets duurder maar dekt beter en vult ook beter uit.

Groeten, Ralf

Verder met het nokkendeksel

DSCF0534_zpszsd8lqjz.jpg

Rond slijpen van het achterste randje op de kolomboormachine ;)

DSCF0535_zpsjbpnfu64.jpg

Doorhalen en dan heb je 2 halve rondjes

DSCF0536_zpssicfffkt.jpg

Groeven maken voor de boutkoppen

DSCF0537_zpsizdwetwg.jpg

En dan de boel weer in de grondverf
Hopelijk dit weekend assembleren :D

Groeten, Ralf

Als je bij de deling op een gedeelte een stuk tape plakt en vervolgens de delen op elkaar monteerd met een laag plamuur ertussen , deze schuurt na het uitharden en dan de delen van elkaar haalt heb je een naad die helemaal op elkaar aansluit.

Voor dit soort naden maak ik altijd een 'plamuur' van epoxy en microballoons; goed te schuren en brokkelt niet af.

Wouter,

De plamuur die je beschrijft is inderdaad sterker op de randen.
Normaal gebruik ik polyesterplamuur voor veel vormen.
Indien de plamuur sterker moet zijn gebruik ik glasvezel gevulde plamuur.
Deze laat zich wel moeilijker schuren.

Voor de betere producten gebruik ik epoxyplamuur.
Krimt en werkt niet meer. Laat zich goed schuren en is bestand tegen vocht.
Hard wel langer uit.

Ton

Nokkendeksels gereed in de grondverf, na drogen nog even na met waterproof schuurpapier en dan kunnen ze geschilderd worden

DSCF0538_zpslhcv92qh.jpg

Groeten, Ralf

Dat is wel de bedoeling Jan, moet alleen wachten tot de verf van de hele boel droog is

DSCF0540_zps9ogqreky.jpg

Dit wordt ongeveer de bedoeling, einde is een ronde 20mm balsa stok

DSCF0548_zpsrlbj2oj1.jpg

De klinknageltjes zijn ook nagemaakt, Ramses dank voor je uitleg!

Groeten, Ralf

Back