Large scale RAF SE5a

DSC_1350_zpssezseiur.jpg

Ging goed totdat de motor in ging houden :neutral:

DSC_1354_zpsgqk0mscz.jpg

Als een haas terug naar het veld!

DSC_1355_zpsckjsudi9.jpg

Met een ongelukkige landing

DSC_1357_zpsiae70mwh.jpg

Aii, kopstandje

DSC_1358_zpsxyo9wutm.jpg

Schade viel gelukkig mee :D
Die 100 gram die ik dacht te besparen op de as bleek geen wijs besluit :rolleyes:
Verder zijn de platte cabane draden ontzet, deze ga ik vervangen door kabel, ze trilden ook teveel door de vertraging, dat kan M2 echt niet lekker aan.

Resumé:

Het was voor mij een TOP dag!
Ben blij met de ervaringen van vandaag en dat ik nu weet dat hij fijn vliegt en goed reageert op stuurbevelen.
power is voldoende en geluid aangenaam.
Puntje van aandacht is de ZG38, deze moet ik goed af zien te stellen in de kist zelf. Daar moet ik iets voor verzinnen.
Maar Oh wat was ik blij met mijn snel afneembare motorkap en nokkendeksel!
@Jeroen, dank, ik zal eens kijken bij de grasmaaierdealer.

Oftewel nog een hoop informatie te verwerken aan de kist

Minpunt van vandaag was de schade aan Martin's prachtige Pup door motoruitval en een landing met de wind op de staart :mad:
Hopelijk is de Pup nog te fixen, sterkte man

Groeten, Ralf

Ralf,

Van harte , fantastisch dat hij vliegt en nog goed ook zo te zien.
Jammer van de landing .
Normaal worden de trillingen minder als de kist los is.

Succes bij de volgende vlucht.

Ton

Toch een beetje paniek? T lijkt of je nog motor genoeg had om t circuit way ruimer te vliegen.......
Maar ja ik had bijna zeker t zelfde gedaan.......
Niks zo kloten als een onbetrouwbare motoeloop bij de maiden van een kist zo mooi en zo vol uren als de jouwe!

Gelukkig valt de schade mee.

Toppie Ralf,voor de noeste arbeid die je verricht hebt!
Jammer dat er schade is maar dat is te herstellen!
Ook jammer dat Martin schade heeft opgelopen maar dat moet ook te herstellen zijn!
Al met al toch een geslaagde dag met weer de nodige leer ervaringen die we allemaal wel hebben.

Ik hoop hem ook snel te mogen aanschouwen.

Mvgr Hans

Dank Hans!
@Femmo, misschien was het paniek, je probeert je kist in ieder geval heelhuids aan de grond te krijgen en je weet niet of de motor er geheel mee kapt.

Ik kreeg van Tilmann de volgende nuttige tips door:
Op de grond liep de motor goed, in de lucht werd deze na een rondje vliegen al gesmoord.

Het smoren van de motor komt waarschijnlijk doordat er warme lucht wordt aangezogen uit de romp. Hiertoe moet een apart balsa compartimentje gemaakt worden om de aanzuigkelk heen zodat deze een constante –koele- luchttoevoer heeft.

Carb. Vervangen door de nieuwere versie met ingebouwde chokeklep. Ik zat nu te pielen met een kurk op een stokje om benzine aan te zuigen, ging wel goed maar is lastig op het veld omdat het slecht zichtbaar is waar de opening zit.

Aanzuigtrechter/Kelk monteren, daardoor zal er meer benzine binnen gehouden worden en dat is belangrijk bij een onderliggende carb, zeker om benzine aangevoerd te krijgen bij de start. We moesten nu steeds wat benzine inspuiten via het bougie gat in de cilinder. Hij zuigt op zich goed aan maar krijgt het bij de start niet overgeheveld in de cilinder zelf.

Slangetje monteren aan het pijpje op de carb en naast de kelk uit laten komen. Zo kan de juiste mengverhouding het beste bepaald worden. Dit heeft Michiel ook al aangegeven maar de oude carb heeft dit pijpje niet.

Het choke klepje heeft een kleine opening, bij een onderliggende carb Kan deze beter dicht gesoldeerd worden.

Door de inbouw van de motor op de manier die ik gekozen heb (lees: de enige manier om de motor binnen de kap te houden) kan ik niet bij de afstelnaalden. Hiervoor moet ik iets verzinnen.

Verder ziet hij aan de foto’s van vlak voor de landing dat ik vol up gaf en dat de kist niet echt zweefde. Dit zou kunnen komen doordat het zwaartepunt te ver voorin zou liggen. Ik ga beginnen met 100 gram lood te verwijderen.
Straks wat meer foto,s van de dag

DSCF0739_zps9ogqlvfw.jpg

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
.
Gefeliciteerd Ralf, het is een prachtige kist geworden! Puik werk man, petje af! :thumbsup:
En gefeliciteerd met de maiden! (en ik blijf die naturel-look echt prachtig vinden... niet overschilderen zou ik zeggen)...

Inderdaad leek mij na het zien van de geplaatste foto`s, dat op bijna elke foto de S.E.5.A. met wat elevator up vliegt:

DSC_1349_zpsii7jlvt5.jpg

Het lijkt er daardoor op dat er inderdaad wat lood uit de neus kan (de instelhoeken zullen goed zijn jouw kennende), en dat is natuurlijk altijd fijn voor het totaal gewicht.

Die 100 gram die ik dacht te besparen op de as bleek geen wijs besluit
Die 100 gram kan je mijns inziens zonder problemen uit de neus halen en toevoegen aan de as.

Succes met de minimale reparatie en je hebt er weer een prachtkist bij!
Vele fijne vluchten toegewenst, ik hoop deze prachtige S.E.5.A. komend seizoen ergens te mogen bewonderen.

Groeten, Ramses

Nog een tip voor Ton:
Hoogstwaarschijnlijk trilt jouw Valach minder dan de vertraagde ZG38 maar ik raad je toch niet aan de M2 Reeves forkends te gebruiken

DSCF0738_zpsoukcpox1.jpg

Het M2 draad uit de onderste draaiende forkend is er gewoon doorheen getrokken 8O, zoals je ziet is de las is nog intact.

Verder was Max er met zijn eigen ontwerp Wiggo, leuke kist Max!

DSC_1309_zpstm04qw2r.jpg

Teus heeft zijn Pup uitgevoerd met smoke en bommen!

DSC_1284_zpseci7ze1g.jpg

DSC_1281_zpszvt02z3l.jpg

Machtig gezicht met bommen en smoke gordijn :yes:

DSC_1292_zpsai6zsb5x.jpg

Bomb drop: "from Betty with love"

De Pup van Tilmann is bijzonder te noemen
Deze heeft zijn maiden in 1982 gehad en vliegt nog steeds super met een TC vertraagde Quadra uit 1976 (da's 39 jaar :p). Met de originele banana :banana:resopijp.

Tilmann, thanks for your support :thumbsup:!

DSC_1359_zpscpgm1jhh.jpg

DSC_1332_zpshrv7qanw.jpg

Verder nog een extra bedankje aan Martin welke mij heeft bijgestaan tijdens de vlucht

DSC_1338_zpsui3cbvfd.jpg

Pictures by Tilmann, video by Teus, cheers lads!

Groeten, Ralf

Ralf,

Het is allemaal nog goed afgelopen.
Op de film is de start alsof de kist over rails vliegt.
Dus dat zit wel goed.
De landing is niet goed te zien op de film.
Maar de motor had nog vermogen en als je dan vol op hoogte moet trekken lijkt het inderdaad dat er lood uit kan. Dat is alleen maar gunstig.

Wat de forkends betreft denk ik er sterk aan om de flying wires van Aero Scale Products te nemen.

Ton

Hi Ralf,

congratulation, a wonderful machine have you built. A really master piece.
About the engine, I guess you're right. It seems that the carb get hot air. So if its possible to make a cone tube from a cold place to the carb the problem should be solved.

I hope we will meet us in may ;)

Kind regards

Andreas

Beetje laat voor het feestje maar gefeliciteerd man ! Een prestatie waar je trots op mag zijn.

Mooie foto's , met plezier bekeken.

Mvg,

Bart

Andreas Vielen Dank :thumbsup:! Yes, I will make the cone tube
Bart dank! fijn dat de foto's gewaardeerd worden want zit wel wel wat werk in steeds :rolleyes:

Bad Langensalza zit er niet in voor mij in Mei, ik zit dan in 48691 Vreden:

Liebe „holzflieger-fans“!

In zwei monaten treffen wir uns zum ersten freundschaftsfliegen der „IG-holzflieger“(neuer name), auf dem modellflugplatz der „grenzflieger vreden“ am 16. Und 17. Mai.

Ook een aanrader voor liefhebbers van houtbouwkisten ;)
In Duitsland vlak over de grens tussen Winterswijk en Haaksbergen

Groeten, Ralf

Back