Large scale RAF SE5a

Normaal gesproken gebruik ik de groene Multiplex stekkers, ditmaal zag ik deze zwarte bij de modelbouwzaak hier, ze zijn iets kleiner en hebben 3 pinnen.
Omdat deze een mooi vlak heeft om vast te schroeven/lijmen gebruik ik deze bij mijn stabilo.

DSCF0026_zps4f7436a1.jpg

Weet eerlijk gezegd niet meer of ze nu van Multiplex of Simprop zijn? :oops:

Groeten, Ralf

Klopt Wouter, dat zijn ook mooie!
Je mag me als je dat wilt eens vertellen hoe je de text 'hier een plaatje' in de hyperlink invult/aanpast? Dat is mij nog steeds een raadsel :oops:

Groeten, Ralf

Je plakt gewoon de url (met =teken) in de eerste code, zie hieronder.
Let op: het eerste rechte haakje heb ik weggelaten voor het voorbeeld.

url=http://www.modelbouwforum.nl/forums/1990798-post90.html] hier een plaatje[/url]

btw
Voor een enkele servo zijn die zwarte stekkers ook erg mooi, maar zijn die drie uitstekende pennetjes niet erg kwetsbaar?

Ok check: (mijn draadje Camel ;))

Sopwith Camel

Edit: verrek het werkt!, dank Wouter

De pinnen op de stekkers lijken redelijk sterk.
of ze kwetsbaar zijn zal de toekomst uitwijzen... :rolleyes:

Groeten, Ralf

Ik heb hem ook door, thx. Sorry voor het vervuilen van dit draadje, veeg deze opmerkingen maar :rolleyes:.

Freek

Geeft niets Freek, mooi dat je er ook wat van opsteekt net als ik ;)

Laatste posting voor 2013:
Hoogteroeren zijn voorzien van hoorntjes :D
Ze staan nu in lijn met de servohoorn

DSCF0030_zps263bbd54.jpg

De nodige triplex verstevigingen bij de hoorn

DSCF0033_zps6228d46b.jpg

Om het 2mm staaldraad heen strijken

DSCF0036_zpsed8b8e39.jpg

Scharnieren zitten in lijn

DSCF0035_zps215807ee.jpg

Even snel voor de foto in elkaar gestoken.
Ik hoop het stabilo zelf ook nog in de komende dagen af te kunnen ronden.

Fijne jaarwisseling!

Groeten, Ralf

Ralf, ziet er weer super uit. 2014 ook maar eens weer volledig in hout bouwen en met solartex bekleden.

Ook fijne jaar wisseling en een goed begin van 2014.

Het stabilo is eindelijk bekleed :D
Er waren nog heel wat kleine frutsels te doen voordat het behang erop kon, o.a. trekveertjes, capstrips en de vaste punten voor de spandraden.

DSCF0043_zps62745008.jpg

DSCF0050_zps14cc6594.jpg

De scharnieren moeten nog aan de roerzijde ingelijmd worden, Robart schijnt daar een speciale 'bruis' lijm voor te hebben, maar eens kijken of ik die kan vinden.
Anders wordt het 30 min. epoxy.

DSCF0046_zpseebc3ee2.jpg

DSCF0049_zps7183a6b9.jpg

Kostte wat inspanning en tijd maar het doel voor de kerstvakantie is gehaald :D
Geheel weegt wel 580 gram, inclusief de 4mm pennen (oeps, misschien toch nog wat lood in de neus?)

Groeten, Ralf

.
Het (is) wordt een schoonheid Ralf! :thumbsup:

Ik gebruik ook 30min. epoxy voor de Robart penscharnieren, ben je niet bang dat je met bruislijm de scharnierpunten van de scharnieren ook vastlijmt door het bruisen?

Groeten, Ramses

Hee Ramses dank,
Normaal gesproken gebruik ik ook 30 min. epoxy,
ik vond een video van deze Gorilla glue, leek me ook wel handig, dan 'vult' hij de holle ruimten ook meteen ;)
Of hij de scharnieren ook volbruist weet ik niet.

David Johnson on: How to Install Robart Hinge Points

Ben er nog niet over uit, waarschijnlijk wordt het 30 min. epoxy.
Waarmee olie jij de scharnierpunten zelf zodat er geen lijm tussen komt?

Groeten, Ralf

Goeie vraag ;)
Lees ook vaak dat je de scharnieren moet oliën. Ben daar zelf niet zo'n voorstander van. Vettigheid lijkt me geen prettige basis voor de afwerking met verf e.d., maar hoe/wat dan wel?

Met houtlijm afdekken kan ook ...

Here's one method of many others to install your hinges ... this is the one I like.

Make sure all slots can take the hinges (no surprises when epoxying the hinges). When the slots are entirely cut through, close them by glueing a little piece of balsa to the back.

Put every hinge in a clothes peg and turn all the hinges flat (aligned). Get some regular white wood glue and a small firm pig-hair paint-brush. Cover every hinge center (the round part with gaps and pin) with wood glue (cover, not push it in). This will seal the hinge, but does not bond. When dried don't accidentally bend them. Now insert 24 hours epoxy (you need time) into the hinge slots of your rudder, put epoxy to one side of a hinge and insert it in the slot ... next hinge, etc. (One rudder per go, don't make yourself crazy.) With all hinges inserted in one rudder, wipe of excessive epoxy with paper towel and first check the hinges are aligned by holding a ruler or straight stick to the hinge ends that stick out. Remove the last epoxy with white-spirit and Q-tips. Do the other rudders.

Put your model tail up / wings nose down, insert epoxy into the slots and push in the rudders+hinges. (Now you understand why you need to align the hinges beforehand.) Wipe of excessive epoxy and clean with white-spirit and Q-tips. Maybe put strips of thick/firm paper inbetween to leave a little gap between rudder and wing/tail plane.

Here comes the trick ... when all epoxy has hardened, you carefully twist the rudders and the wood glue breaks from the hinges. Pick away the dry bits of wood glue while twisting and your hinges are free and clean!

Hee Ramses dank,
Normaal gesproken gebruik ik ook 30 min. epoxy,
ik vond een video van deze Gorilla glue, leek me ook wel handig, dan 'vult' hij de holle ruimten ook meteen ;)
Of hij de scharnieren ook volbruist weet ik niet.

David Johnson on: How to Install Robart Hinge Points

Ben er nog niet over uit, waarschijnlijk wordt het 30 min. epoxy.

Groeten, Ralf
Scharnierpunten altijd heel voorzichtig in smeren met zuurvrije vaseline ,gebruik zelf een fijnpuntige penseel ,wat je ook gebruikt voor lijm de werking van het scharnier blijft gehandhaafd.
Vogelman

Dank voor het meedenken mannen :D!
Vaseline zoals John zegt lijkt me een goede optie.

Vanmiddag zowaar flink aan de romp bezig kunnen zijn :D.

DSCF0057_zps83b1a1e0.jpg

De ruimte voor de benzinetank.
Ik wilde de blokken waar de voorste cabanestruts op geschroefd worden naar boven toe oplengen. Dat geeft me de mogelijkheid de instelhoek nog te vergroten indien dat nodig zou blijken :rolleyes:
Triplex blokken met ZAP en kicker: bombenfest

DSCF0062_zps82e5ad59.jpg

Het laatste stukje 0.8mm triplex indekking zit nu ook op zijn plek :D
Bij de uitsparing komt straks de Vickers gun.

DSCF0065_zpsc53dbb94.jpg

Nog het nodige slijpwerk moeten verrichten om de cabane met draden pas te krijgen.

DSCF0067_zps97a88d66.jpg

Dat was hem wel weer even voor deze week

Groeten, Ralf

Bovenzijde van de romp bekleed met Solartex.
Sparing aangebracht voor inspectieraampje.
De luiken voor de ammo en de gun gaan nu gemaakt worden

DSCF0069_zps8498ff27.jpg

Voorste deel wat niet bekleed is (tank) wordt voorzien van lithoplaat.
Hierop kunnen mooi wat popnagel details aangebracht worden :D

Groeten, Ralf

Back