Lasercut Grumman Goose prototype

Gebruik je fijn schuurpapier dan?

Nee , begonnen met een veel te groot blok ;) Vanavond de rest van de romp bespannen . .

Mvg,

Bart

Goose_261.jpg

@ Strutter , Thanks !

@ Edwin , met een beetje geluk komt er nog dit jaar een kit .. . . . de lijst met ''revisions'' is tot nu toe erg klein dus er behoeft niet veel te worden aangepast aan het ontwerp.

Cheers,

Bart

Prachtig! En nu zie ik ook pas hoe groot hij eigenlijk is.. dat had ik me helemaal niet gerealiseerd... natuurlijk stond er wel een spanwijdte bij, maar zonder referentie is dat toch altijd lastig plaatsen. Geweldig project! :D

@ Robert , bedankt :) het is idd en flinke kist aan het worden.

Landings-gestel :

Het zit niet echt mee met het fabriceren met de onderdelen voor het landingsgestel. De draagarmen zijn geen probleem deze heb ik uit 3mm verenstaal gemaakt met behulp van een ks wire bender. Het probleem zit hem in de knikarm. Het plan was deze uit 4mm verenstaal te maken. Het scharnier had ik willen maken van een bestaand messing scharnier en dit dmv hardsolderen te bevestigen. Het onderste ''T'' gedeelte had ik ook willen hardsolderen. Helaas wil het niet lukken om een sterke verbinding te krijgen met het hardsolderen. Ook het zelf gefabriceerd scharnier werk niet zoals ik wil . . . . . . Heel de ochtend in de schuur bezig geweest met totaal geen resultaat behalve een hoop rommel en frustratie . .

Ik ben bang dat ik iets anders moet gaan verzinnen voor het intrekbare landings gestel.

Ideën zijn zéér welkom ;)

Mvg,

Bart

Goose_272.jpg

Goose_273.jpg

Goose_274.jpg

Goose_275.jpg

Het probleem lijkt me niet zozeer de constructie (de manier waarop de wielen bewegen), maar een betrouwbare verbinding tussen scharnier en verenstalen gestel.

Misschien kun je op het scharnier eerst koperen of messing busjes (buisjes) solderen waar het verenstaal in past. Dan is een verbinding met epoxy misschien goed te doen.

Hallo Bart,

Het is misschien niet zoals de echte. Maar is het erg als het bovenste en onderste deel van de knikarm (stangetjes) niet in 1 lijn zitten?
Je zou dan namelijk messing/koperen busjes aan het einde van de stangetjes kunnen solderen. Daarin zit haaks een gaatje geboord waar je dan een M3 schroefje door kan doen, wat dan je scharnierpunt is. Bij invouwen zitten de 2 verenstalen dan naast elkaar, zodat het geheel niet gaat klemmen.

In de busjes zou je zelfs nog een made-schroefje kunnen maken. Zodat het niet alleen soldeer maar ook een schroefverbinding word

Lastig om in woorden uit te leggen, dus hoop dat je het begrijpt

Heren bedankt voor de reacties.

Gisteren tot laat op youtube filmpjes over hardsolderen gekeken. Vandaag opniew een poging gedaan een goede verbinding te maken , als de mensen op youtube het kunnen waarom ik dan niet toch. . . . . en ja hoor nu lukt het wel :)

Wat het ik gisteren fout gedaan :

- Ik gebruikte het flux poeder verkeerd ,

dit moet worden aangebracht op de plaats waar de las moet komen en niet alleen op het staafje soldeer zoals ik gedaan had. Éérst het staafje een klein beetje verwarmen en daarna in de flux dopen. Dan het werkstuk verhitten to het een beetje begint te verkleuren. Dan de flux die je net op het staafje hebt gedaan op het werkstuk aanbrengen en het werkstuk verder verhitten. Als de flux begint te vloeien blijven verhitten en een klein beetje soldeer toevoegen in de vlam. Nu gaat het mooi vloeien.

-Werkstuk verkeerd ingeklemd : Ik had het werkstuk op zo'n manier ingeklemd dat de meeste warmte werd overgebracht naar de bankschroef. Vandaag ging het verwarmen van het werkstuk 10x sneller.

- Te veel soldeer gebruikt : er is maar een klein beetje materiaal nodig om een goede las te maken.

Vandaag de 2 onderste armpjes gemaakt , hier enkele foto's.

Goose_278.jpg

Goose_279.jpg

Volgende keer verder met de scharnieren. Op Rcg onderstaande scharnieren gezien gemaakt uit messing plaat. Deze methode lijkt me een stuk beter dan wat ik had verzonnen.

1.jpg

Verder vandaag de afdekkingen voor de wielkasten bespannen en de randjes van de folie geseald.

Goose_277.jpg

Goose_276.jpg

Zo , na het weekend weer verder met de Goose. Morgen spullen pakken voor een weekend watervliegen in Duitsland. Aan de Wisselersee ( bij kalkar) is er vanuit het RcLine forum een ''wasserflugtreffen'' georganiseerd. Ik zal hier zaterdag en zondag zijn met de Dornier Wal , Short Empire en Polaris. Paul is ook aanwezig met o.a zijn Empire.

Wasserflugtreffen Wisseler-See

Cheers,

Bart

Bedankt heren , het watervliegen in Duitsland was super. In mijn empire verslag heb ik wat filmpjes van het vliegen geplaatst.

Ondertussen weer wat met de Goose bezig geweest. Hij staat op z'n wielen ! Van stukjes messing buis heb ik de klapscharnieren gemaakt en deze op de knikarmen gesoldeerd. En het werkt . . . . nou ja bijna dan. Het concept werkt , nu alleen alles nog een keer echt netjes maken zodat het soepel beweegt. Ook de draagmarmen zelf zal ik op een andere manier moeten maken zodat je allemaal precies gelijk zijn. Toch maar een mal maken waarop ik het 3mm staaldraad ga buigen. Verder nog iets verzinnen waardoor de kleine deurtjes worder dichtgetrokken , een loom elastiekje misschien? daar zijn er hier genoeg van op vooraad :)

Hier een de foto's en een filmpje :

Goose_280.jpg

Goose_281.jpg

Goose_282.jpg

Goose_283.jpg

Goose_284.jpg

Goose_285.jpg

Goose_286.jpg

Goose_287.jpg

Goose_288.jpg

Goose_289.jpg

Goose_290.jpg

Goose_291.jpg

Goose_292.jpg

Goose_293.jpg

Goose_294.jpg

Goose_295.jpg

Goose_296.jpg

Goose_297.jpg

Goose_298.jpg

Goose_299.jpg

Goose_300.jpg

Goose_301.jpg

Goose_302.jpg

Goose_303.jpg

Goose_304.jpg

Goose_305.jpg

Goose_306.jpg

Goose_307.jpg

Goose_308.jpg

Goose_309.jpg

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart,

Heel goed opgelost en gemaakt.
Is mooi om het te zien werken zonder wiel. Lijkt wel op een mechanisch insekt.

Ton

@ Vogelman , klopt het is idd verenstaal. Zou je misschien de ''quote'' uit je post kunnen verwijderen of in iedergeval de foto's ? nu staat alles dubbel op deze pagina ;)

Cheers,

Bart

Back