Dank allen voor de complimenten! Doe mijn best, en bereid mij voor op wanneer het straks echt lastig gaat worden [emoji6]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb nog nooit een schip op deze manier gebouwd Ronald, maar aangezien er verder niemand op reageert,
Ik zou deze laatste tekening met een korreltje zout nemen, en het spant afwerken op een manier zoals de andere spanten er ook op zitten, het enige verschil is dat dit spant in tweeën gedeeld is.
Edit een aanvulling,
De onderste tekening is wel goed zo te zien, het enige verschil is het rabat waar je huidplank
( zandstrook ) in moet vallen, die moet een hoek hebben van 90 graden hebben tussen de kiel, en je spant.
Als je met een spant eens probeert om de voet van je spant in de vorm te maken van de tekening die nu nog op het spant staat, dan moet je een heel eind komen.
Dat rabat, moet natuurlijk over de hele lengte van het schip die hoek van 90 graden hebben, zodat je de plank helemaal kunt laten aansluiten op de kiel.
In het midden bij het grootspant zal daar veel minder verschil in zitten dan bij de boeg of het hek, omdat daar de huidplanken onder een andere hoek op de kiel vallen.
Ik hoop dat ik hier iets zinnigs heb gezegd, waar je wat aan hebt.![]()
Hoi Roland,
Ik denk dat je tegen hetzelfde probleem opgelopen bent als ik destijds, zie https://www.henkvanluinen.com/hms-victory-1-48-pof/bouw-romp/blog-h-m-s-victory-1-48-11
M.i. moet je nu ook even de mal aan gaan passen v.w.b. hoogte van luizenplecht en ronding van de boeg op de mal. Op deze wijze kun je beter je rondingen bepalen. De moeilijkheid hier zit hem dat je alles van 2 D naar 3 D moet gaan zetten. Ik zat daar toen er ook even naast
Ik zeg wel even aanpassen, maar er zit meer meetwerk in dan je denkt. Heb zelf 2 weken werk aan spanten weg gegooid.
Ik zou niet je kiel gaan versmallen en je spanten aanpassen op de ronding en kiel. Deze komen in de boeg toch strak tegen elkaar aan te staan en zodra alles op zijn plek zit, dan zie je er niets meer van.
Ik hoor het wel als ik je ergens mee kan helpen
En dat denk ik ook, het ziet er best goed uit vind ik, mooi hoor hoe zoiets tot stand komtik denk dat je het met goed schuren wel mooi gelijk gaat krijgen