Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Dank Heinrich en Fred, ik weet ondertussen wat mijn volgende stap zal zijn....
Tot nu toe zat ik met de gedachte om eerst alle frames vast te zetten op de kiel waarna ik door zou gaan met de voor- en achtersteven. Ondertussen, wat verder kijkende in andere verslagen en verschillende adviezen gekregen ga ik voor nu toch even stoppen met de frames. Ik zit nu op 35 frames (dus 10 gemaakt sinds 28 december, geen slechte score), en moet er dus nog 30. De reden is dat er toch wordt geadviseerd om eerst de boeg en achtersteven samen te stellen vanwege dat er meer ruimte is om deze te maken. Michele Padoan (die hetzelfde model in 1/72 heeft gemaakt) laat dit ook keurig zien in zijn verslaglegging...
Dus, om toch even een 'pauze' te hebben in de fabricage van de 'normale' frames ga ik beginnen met de 'frames' van de boeg. Wat ik wel weet is dat dit van een heel andere orde van complexiteit is, dus dat wordt even uitzoeken hoe ik dit ga aanpakken...
 
Ondertussen alle frames verwijderd van de kiel, en langzaam begonnen de boeg te verkennen....
Verschil met de andere frames is dat ze bestaan uit twee helften, schuin op de kiel worden geplaatst, geen gelijke breedte over het gehele frame kent, en een sterke afschuining kent. De combinatie hiervan maakt het voor mij wel een heel stuk lastiger dan wat ik tot nu toe gehad hebt...
Hieronder nog even een fotootje van de frames los van de kiel. Op zich mag ik niet ontevreden zijn, ze vallen mooi over elkaar heen denk ik...
20220125_190505.jpg


Heb nieuwe latten moeten zagen omdat deze frames dikker zijn dan de vorige frames, verder dezelfde methodiek. Plakken en uitzagen...
20220125_184453.jpg

Wat nog wel vermeldenswaardig is, dat er in de tekening alleen de stuurboord-frame is opgenomen. M.b.v. een scanner, computer en printer een exemplaar in spiegelbeeld uitgeprint t.b.v. bakboord..
Vervolgens weer op elkaar geplakt:
20220130_132544.jpg

Vervolgens de randen weer geschuurd. Het is hier belangrijk dat deze precies haaks is omdat de afschuining vanaf de rand wordt overgenomen.
20220130_161116.jpg

20220130_170237.jpg

Heb hier natuurlijk wel wat marge gehouden, omdat het echt in vorm schuren pas kan wanneer de frames in de boeg zijn geplaatst.
Vervolgens de afschuining aangebracht...
20220130_184134.jpg

En terwijl ik aan het afschuinen ben bedenk ik het volgende.... Ik had eerst het frame op de juiste dikte moeten maken (scheelt ong. 2mm). Bij de andere frames was dit de laatste stap en dat kan omdat daar de afschuining erg weinig is, maar hier is het veel. Door eerst de afschuining aan te brengen en daarna het frame op de juiste dikte te maken verschuiven de randen van het frame naar binnen toe en heeft hij dus niet de juiste rompdikte en afschuining meer :frustie:
Een zondagmiddag verprutst, weer een goed begin van dit hoofdstuk.....
Maar goed, deze maar overnieuw doen en de bakboord-variant maar beter doen. De aanpassing van de werkwijze is: Na het plakken van de twee helften op elkaar eerst op juiste dikte maken, rekening houdende dat het frame enigszins taps van buiten richting de kiel afloopt. Wat dan wel lastig wordt is het loodrecht afschuren van de randen omdat deze niet meer loodrecht moet zijn, maar haaks op de theoretische middellijn van het frame. De rest van de handelingen kunnen daarna denk ik ongewijzigd zijn. De afschuining weer aanbrengen waarna de bevestiging op de kiel in vorm gebracht kan worden...
Al met al een domme fout, had ook beter naar de tekening moeten kijken..
 
Laatst bewerkt:
Een flink schip en flink project. Mooi schip ook. Ik heb destijds Le Fleuron via Ancre besteld om ooit als ik groot ben deze te maken. ;)

jammer van de gemaakte fout, maar herkansen kan altijd. Die fout maak je geen tweede keer moet je maar denken. :rolleyes:
 
As ik zo na de meeste POF bouwwerk kijk en de bouwverslagen lees, dink ik jij maak bezonder min foutjes, Ronald. Zo dit komt weer goed!
 
Dank allen voor de motiverende woorden! Heb zelf vaak het gevoel dat ik wat aan het ‘klooien’ ben, en dan helpt de steun en adviezen veel….
Heb ondertussen het frame al overnieuw gemaakt, en heb er nu zelfs een van diktebank in de strijd gegooid [emoji2]. Ben nog wat aan het uitwerken, maar het kan veelbelovend zijn… Zodra ik de eerste frames klaar heb zal ik laten zien wat ik gedaan heb, wordt vervolgd….
 
Nog niet de eerste frames helemaal klaar, maar ik loop tegen een 'probleempje', namelijk dat ik de tekening niet goed begrijp. Dit is al vaker gebeurd dat ik dacht dat de tekening fout was, maar tot nu toe lag het altijd nog aan mijzelf. Zal vast ook deze keer zo zijn....
Voordat ik uitleg wat dit probleempje is zal ik even vertellen hoever ik ben..
20220215_135802-1.jpg

Hier alle 8 halve frames, d1 t/m d4... Ondertussen zijn ze ook al in vorm geschuurd zoals d1. Het enige wat hier nog niet is gedaan is ze afwerken op de kiel. Dit is een wat complexere vorm met een uitstulpsel die in de frame valt waarbij d4 in een hoek van 88 graden, d3 in 86, d2 in 84 en d1 in 82 graden tov de kiel gemonteerd wordt. Dit is ook te zien op de tekeningen die nog hierboven op de frames zitten. Zie tekening hieronder...
20220206_143856-1.jpg

d1 t/m d4 zijn niet overal even dik. Richting de kiel worden ze iets smaller. Ik heb dit gedaan met een vandiktebank waarbij ik een tool heb gemaakt uit twee platen mdf die ik aan één kant wat op kan lichten zodat de bovenkant niet precies parallel is met de onderkant maar in een hoek. Ik heb het frame hierop geplakt met dubbelzijdige tape en vervolgens het geheel in de vandiktebank licht afgefreest.

Toen ik begon met het afwerken van de frames op de kiel ontdekte ik dat ik eerst nog de inkeping hier moest afwerken (waar de huidplanken tegenaan vallen), zie foto's...
20220217_204620-1.jpg

20220217_204626-1.jpg

20220220_193524-1.jpg

20220220_201026-1.jpg


Ik heb dit gemaakt conform onderstaande tekeningen...
20220220_193507-1.jpg

Ik heb hier aangegeven waar het frame d4 terecht komt. Duidelijk te zien dat het onderste deel afgeschuind wordt richting de inkeping...
20220220_193518-1.jpg

Met paars heb ik aangegeven welk stuk afgeschuind moet worden.

En dan komt nu mijn mysterie.... Is de tekening fout of zie ik het niet goed?
20220220_193822-1.jpg

Op deze tekening staat de kiel en frame d4. Wat ik hier zie is een rechte lijn geheel vanaf de bovenkant van de kiel tot aan de inkeping. Volgens deze tekening is er geen sprake van een schuin deel zoals in de tekening hiervoor is aangegeven. Volgens deze tekening moet ik de kiel boven de inkeping in z'n geheel versmallen.... Doe ik iets fout of is dit inderdaad een fout in de tekening? (zou wel de eerste zijn...)
 
Ik heb nog nooit een schip op deze manier gebouwd Ronald, maar aangezien er verder niemand op reageert,

Ik zou deze laatste tekening met een korreltje zout nemen, en het spant afwerken op een manier zoals de andere spanten er ook op zitten, het enige verschil is dat dit spant in tweeën gedeeld is.

Edit een aanvulling,

De onderste tekening is wel goed zo te zien, het enige verschil is het rabat waar je huidplank
( zandstrook ) in moet vallen, die moet een hoek hebben van 90 graden hebben tussen de kiel, en je spant.
Als je met een spant eens probeert om de voet van je spant in de vorm te maken van de tekening die nu nog op het spant staat, dan moet je een heel eind komen.
Dat rabat, moet natuurlijk over de hele lengte van het schip die hoek van 90 graden hebben, zodat je de plank helemaal kunt laten aansluiten op de kiel.
In het midden bij het grootspant zal daar veel minder verschil in zitten dan bij de boeg of het hek, omdat daar de huidplanken onder een andere hoek op de kiel vallen.
Ik hoop dat ik hier iets zinnigs heb gezegd, waar je wat aan hebt.:):)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Roland,
Ik denk dat je tegen hetzelfde probleem opgelopen bent als ik destijds, zie https://www.henkvanluinen.com/hms-victory-1-48-pof/bouw-romp/blog-h-m-s-victory-1-48-11
M.i. moet je nu ook even de mal aan gaan passen v.w.b. hoogte van luizenplecht en ronding van de boeg op de mal. Op deze wijze kun je beter je rondingen bepalen. De moeilijkheid hier zit hem dat je alles van 2 D naar 3 D moet gaan zetten. Ik zat daar toen er ook even naast

Ik zeg wel even aanpassen, maar er zit meer meetwerk in dan je denkt. Heb zelf 2 weken werk aan spanten weg gegooid.

Ik zou niet je kiel gaan versmallen en je spanten aanpassen op de ronding en kiel. Deze komen in de boeg toch strak tegen elkaar aan te staan en zodra alles op zijn plek zit, dan zie je er niets meer van.

Ik hoor het wel als ik je ergens mee kan helpen
 
Ik heb nog nooit een schip op deze manier gebouwd Ronald, maar aangezien er verder niemand op reageert,

Ik zou deze laatste tekening met een korreltje zout nemen, en het spant afwerken op een manier zoals de andere spanten er ook op zitten, het enige verschil is dat dit spant in tweeën gedeeld is.

Edit een aanvulling,

De onderste tekening is wel goed zo te zien, het enige verschil is het rabat waar je huidplank
( zandstrook ) in moet vallen, die moet een hoek hebben van 90 graden hebben tussen de kiel, en je spant.
Als je met een spant eens probeert om de voet van je spant in de vorm te maken van de tekening die nu nog op het spant staat, dan moet je een heel eind komen.
Dat rabat, moet natuurlijk over de hele lengte van het schip die hoek van 90 graden hebben, zodat je de plank helemaal kunt laten aansluiten op de kiel.
In het midden bij het grootspant zal daar veel minder verschil in zitten dan bij de boeg of het hek, omdat daar de huidplanken onder een andere hoek op de kiel vallen.
Ik hoop dat ik hier iets zinnigs heb gezegd, waar je wat aan hebt.:):)

Hoi Roland,
Ik denk dat je tegen hetzelfde probleem opgelopen bent als ik destijds, zie https://www.henkvanluinen.com/hms-victory-1-48-pof/bouw-romp/blog-h-m-s-victory-1-48-11
M.i. moet je nu ook even de mal aan gaan passen v.w.b. hoogte van luizenplecht en ronding van de boeg op de mal. Op deze wijze kun je beter je rondingen bepalen. De moeilijkheid hier zit hem dat je alles van 2 D naar 3 D moet gaan zetten. Ik zat daar toen er ook even naast

Ik zeg wel even aanpassen, maar er zit meer meetwerk in dan je denkt. Heb zelf 2 weken werk aan spanten weg gegooid.

Ik zou niet je kiel gaan versmallen en je spanten aanpassen op de ronding en kiel. Deze komen in de boeg toch strak tegen elkaar aan te staan en zodra alles op zijn plek zit, dan zie je er niets meer van.

Ik hoor het wel als ik je ergens mee kan helpen

Hoi Peter en Henk,
Dank voor jullie adviezen! En Henk, mijn complimenten voor het verslag waar je naar verwijst! Een mooi fotografisch verhaal.....
Ik heb jullie adviezen afgewogen en zitten wikken en wegen... Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik dit keer een ander pad ingeslagen ben, en toch de kiel op dit vlak wat aangepast heb. De reden is dat dit mijns in de lijn ligt zoals deze bedoeld is. Hiermee blijft het ontwerp van de spanten zelf intact. Het versmallen van de kiel vond ik op zich geen bewaar omdat deze niet niet bepaald fragiel is. In deze schaal is de kiel 11mm dik en vrij hoog, een plaatselijke versmalling leek mij dan ook geen probleem. Ik zal e.e.a met foto's verduidelijken....
 
Zoals aangegeven heb ik dus toch de kiel aangepast op het ontwerp van de frames, wat inhoudt dat de benodigde vorm hiervan wat meer naar binnen in de kiel gezet moet worden, zie foto's:
20220221_204122.jpg

20220221_212551.jpg

20220222_102415.jpg

Het komt mij voor dat dit een acceptabele aanpassing is voor de kiel, ik heb iig de indruk dat deze nog steeds erg sterk is.
De spanten heb ik op soortgelijke manier gemaakt als de normale spanten. Wat hier extra is dat ze geleidelijk versmallen naarmate ze richting de kiel gaan. Ik heb dit gemaakt door een plateau te maken die ik aan één zijkant wat kan verhogen waardoor deze aan één zijkant wat hoger ligt dan de andere. Door nu een spant erop te leggen zodanig dat de kiel-zijde aan de verhoogde kant van het plateau ligt, en daarna het geheel door een vandiktebank te voeren krijg je een geleidelijk versmallend frame....
20220222_142751.jpg

20220223_200134.jpg

20220223_200128.jpg
 
Het restant van de boeg bestaat uit een ander soort frame-delen waarvan ik niet weet hoe ik die moet noemen. In het Engels heten ze hawse-timbers. Die vallen als het ware in elkaar. Lastig om te beschrijven, de foto's vertellen denk ik wel genoeg.
Eigenschap van deze frames is dat ze verschillende hoeken kennen waarin ze moeten worden afgewerkt. Zie plaatje hieronder:
20220316_193304.jpg

Deze hoek heb ik overgenomen in een template die ik onder de frees zet. Door het frame op deze template vast te plakken met dubbelzijdig tape kon ik de juiste schuinte frezen in het frame...
20220316_211807.jpg


Het betreft 10 frames aan iedere zijde, maar slechts drie hiervan lopen geheel door tot aan de kiel, de overige steunen op een onderliggend frame, zie onder...
20220206_143856.jpg

Dit houdt in dat eerst frame 1, 6 en 10 worden geplaatst, daarna 2, 4 en 8, en daarna 3, 5, 7 en 9 voorzien van spacers (zie verder in dit verslag)...
Op onderstaande foto's zijn 1, 6, 10 en ook alvast 2 geplaatst...
20220321_140516.jpg

20220321_140529.jpg

Vervolgens 4 en 8 (en 3 alvast dry-fit zonder spacers)...
20220401_122959.jpg

Dan nu de laatste die eerst zijn voorzien van spacers waarmee deze worden vastgelijmd aan de naastliggende frames:
20220401_210718.jpg

20220401_210243.jpg
 
En wanneer alle frames geplaatst zijn ziet het er zo uit:
20220405_185807.jpg

20220405_185756.jpg

20220405_185732.jpg

Op foto valt het niet eens zo op, maar met name bakboord is niet zo goed geworden. De frames zijn niet erg vlak aangebracht zoals op laatste foto wel enigszins te zien is. Natuurlijk moet alles nog afgewerkt worden, wellicht valt het mee, maar ik zal zeker wat damage-control moeten uitvoeren.... Met wat ik nu weet zou ik het zeker anders hebben gedaan, maar ik ga de boeg, met al het werk en tijd wat hierin is gaan zitten, niet overnieuw doen... Waar ik in de ontwikkeling van deze boeg met name tegenaan ben gelopen is dat ik te snel wilde gaan, en dus geen geduld genoeg had.... Niet handig in zo'n fase....
 
Back
Top