Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 13 jun 2021.

  1. Arno Groffen

    Arno Groffen

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Effen, Breda
    Hi Ronald, zeker goed om te delen voor ons (mij) starters (s). Dan hebben we tenminste ook ruimte voor de domme vragen; waarom lijm je 2 helften tegen elkaar en zaag je niet uit een stuk hout wat 2 keer zo dik is? Tegen kromtrekken?
    Erg mooie bouw overigens.
    gr,
    Arno
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi om te zien. Tja is een heel werk, maar ook leuk om te doen.
     
  3. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Arno,
    Zeker geen domme vraag, het antwoord is afhankelijk van jouw doel bij het modelleren... Je zou kunnen overwegen om een frame uit één stuk te halen, maar dat kost je wel erg veel hout omdat het zulke grote frames zijn. Wanneer je bedoeld: wel in stukjes maar in één laag, dat kan natuurlijk ook, maar dan heb je wel veel kleinere lijmoppervlakten en daarmee dus ook een minder sterk geheel. Ook dit bezwaar komt te vervallen wanneer je uiteindelijk alle frames aan elkaar vastzet, dan is het ook wel sterk genoeg. Betreffende kromtrekken, ik denk inderdaad het wanneer je een frame gelaagd maakt kromtrekken minder snel gebeurd, maar of het nu echt plaatsvindt wanneer je het uit één laag maakt zal denk ik wel meevallen.
    Voor mij is de belangrijkste reden: De frames zullen voor een groot deel zichtbaar zijn, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. En aangezien ik een zo natuurlijk getrouw beeld wil geven van hoe dit schip er destijds uitzag moet ik het wel zo bouwen. Ik bedoel: ik hanteer zoveel mogelijk de tekeningen omdat dit een beeld geeft van het werkelijke schip. Indien het gaat om niet zichtbare delen kan ik daar wel van afwijken. Ook hier bij de frames. Een frame heeft eigenlijk één deel extra die ik niet opneem omdat het veel werk betreft en niet zichtbaar zal zijn. Betreft een klein onderdeel daar waar het frame op de kiel wordt gezet...

    Dus antwoord is: het ligt eraan wat je uitgangspunten zijn bij het model wat je maakt...
     
    Hans Groenenberg en Arno Groffen vinden dit leuk.
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Stephan,
    Is inderdaad een heel werk. Het is niet moeilijk maar wel veel. Wat je nodig hebt is geduld o_O
    Maar, elke keer dat ik een frame kan toevoegen aan het geheel geeft het al voldoening. En hoe meer frames hoe mooier het wordt....
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Presies Ronald! :thumbsup: De finale doel moet nooit de eindbestemming wees, maar wel de reis!
     
  6. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Presies Ronald! :thumbsup: De finale doel moet nooit de eindbestemming wees, maar wel de reis!
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat een frame uit meerdere stukken hout bestaat heeft als reden dat de nerf in de lengte richting ligt voor stevigheid. Uit 1 stuk loop je grote kans dat de nerf dwars ligt en dat maakt het frame zwak. Door er 2 lagen en soms zie ik 3 lagen is gedaan om de verbindingen van de stukken te verstevigen. Deze liggen niet op hetzelfde punt en overlappen elkaar. Daardoor wordt het geheel nog eens verstevigd. Deze manier word algemeen toegepast bij het maken van deze frames in de modelbouw. Veel bouwers doen het zo.
     
    Arno Groffen en Ronald Vis vinden dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @Ronald Vis Zeer mooi instructief filmpje, tot het laatste beeld uitgekeken :)
    Wat een geduldwerk, en dit x 65 en dan nog "cant fames".
    Ik sta in bewondering. :worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi filmpje Ronald, knap werk allemaal :worship::worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  10. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nu weet ik dat het hebben van geduld jou ook niet vreemd is ;-), zoveel mooi werk wat je al hebt laten zien!
    Bedankt voor het compliment!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een mooi stukje werk, wat je heel mooi en instructief in dat filmpje laat zien Ronald:worship::worship:
     
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Stephan,
    Ik heb recentelijk mijn facebook-account beëindigd, maar volgens mij is dit van Michele Padoan, hij bouwt hetzelfde schip in 1/72, maar wel een paar niveau’s boven mij, geweldig mooi!
    Hij zit ook op sos, en heeft mij al wat tips gegeven. Hij zit ook op youtube…
    Zie bijvoorbeeld:



    I.i.g. Bedankt voor de tip!
     
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je! Was mijn bedoeling om gewoon 1 filmpje met jullie te delen, maar wellicht gaan er wel meer volgen. Vind het wel leuk mijn werk op deze manier te delen, maar dan moet er wel iets te delen zijn. Zolang ik met de frames bezig ben is er weinig interessants, dus het kan even op zich laten wachten
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Is niet het schip van Padoan. Deze had een open zijkant. Maar als goed is is het een open link op Facebook en te openen met gewoon Google
     
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Midscheeps moeten drie frames komen die precies gelijk zijn. Ik dacht, ik ga deze alle drie tegelijk maken ipv één voor één.... Niet dat ik de indruk heb dat dit nu zoveel sneller of gemakkelijker ging was het wel een voldoening in één keer drie frames af te strepen ipv één ;)
    20220116_154448.jpg
    20220118_183707.jpg
    20220119_185308.jpg

    Op de volgende foto is te zien dat midscheeps de frames omgedraaid wordt. Frame 33 staat gespiegeld tov frame 32...
    20220119_190128.jpg

    En nog even wat footootjes van de huidige status...
    20220119_190209.jpg

    20220119_190238(1).jpg

    Met deze drie tegelijk ben ik gelijk flink over de helft gekomen. Van de 65 frames zijn er nu 35 klaar...:banana:
    Ik zit er wel aan te denken om nog twee frames te doen, en dan te gaan starten om de frames van midscheeps richting de boeg vast te monteren op de kiel waarna ik de boeg ga maken. Enige reden is: wat afwisseling van werkzaamheden...
    Zijn er, voor zover jullie weten, er redenen om dit niet of juist wel te doen? Of maakt het niet uit?
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2022
    Flying Scotsman, TIMBERWOLF, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Een mooi instructief filmpje, Ronald. Wat een imposant werk!
    Gr. Peter
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb geen antwoord op je vraag Ronald, maar je bent lekker opgeschoten hoor, ziet er allemaal mooi uit :rofl::rofl:
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Mooie frames zo Ronald, knap hoor :worship::thumbsup:
     

Deel Deze Pagina