Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Hi Ronald, zeker goed om te delen voor ons (mij) starters (s). Dan hebben we tenminste ook ruimte voor de domme vragen; waarom lijm je 2 helften tegen elkaar en zaag je niet uit een stuk hout wat 2 keer zo dik is? Tegen kromtrekken?
Erg mooie bouw overigens.
gr,
Arno
 
Hi Ronald, zeker goed om te delen voor ons (mij) starters (s). Dan hebben we tenminste ook ruimte voor de domme vragen; waarom lijm je 2 helften tegen elkaar en zaag je niet uit een stuk hout wat 2 keer zo dik is? Tegen kromtrekken?
Erg mooie bouw overigens.
gr,
Arno
Hoi Arno,
Zeker geen domme vraag, het antwoord is afhankelijk van jouw doel bij het modelleren... Je zou kunnen overwegen om een frame uit één stuk te halen, maar dat kost je wel erg veel hout omdat het zulke grote frames zijn. Wanneer je bedoeld: wel in stukjes maar in één laag, dat kan natuurlijk ook, maar dan heb je wel veel kleinere lijmoppervlakten en daarmee dus ook een minder sterk geheel. Ook dit bezwaar komt te vervallen wanneer je uiteindelijk alle frames aan elkaar vastzet, dan is het ook wel sterk genoeg. Betreffende kromtrekken, ik denk inderdaad het wanneer je een frame gelaagd maakt kromtrekken minder snel gebeurd, maar of het nu echt plaatsvindt wanneer je het uit één laag maakt zal denk ik wel meevallen.
Voor mij is de belangrijkste reden: De frames zullen voor een groot deel zichtbaar zijn, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. En aangezien ik een zo natuurlijk getrouw beeld wil geven van hoe dit schip er destijds uitzag moet ik het wel zo bouwen. Ik bedoel: ik hanteer zoveel mogelijk de tekeningen omdat dit een beeld geeft van het werkelijke schip. Indien het gaat om niet zichtbare delen kan ik daar wel van afwijken. Ook hier bij de frames. Een frame heeft eigenlijk één deel extra die ik niet opneem omdat het veel werk betreft en niet zichtbaar zal zijn. Betreft een klein onderdeel daar waar het frame op de kiel wordt gezet...

Dus antwoord is: het ligt eraan wat je uitgangspunten zijn bij het model wat je maakt...
 
Dat een frame uit meerdere stukken hout bestaat heeft als reden dat de nerf in de lengte richting ligt voor stevigheid. Uit 1 stuk loop je grote kans dat de nerf dwars ligt en dat maakt het frame zwak. Door er 2 lagen en soms zie ik 3 lagen is gedaan om de verbindingen van de stukken te verstevigen. Deze liggen niet op hetzelfde punt en overlappen elkaar. Daardoor wordt het geheel nog eens verstevigd. Deze manier word algemeen toegepast bij het maken van deze frames in de modelbouw. Veel bouwers doen het zo.
 
Ik kwam deze gebruiker tegen op Facebook en moest gelijk aan jouw bouw denken. Die heeft ook een open romp gemaakt. Zoals jij ook gepland hebt. Misschien heb je er iets aan
https://www.facebook.com/profile.php?id=100055436602775

Hoi Stephan,
Ik heb recentelijk mijn facebook-account beëindigd, maar volgens mij is dit van Michele Padoan, hij bouwt hetzelfde schip in 1/72, maar wel een paar niveau’s boven mij, geweldig mooi!
Hij zit ook op sos, en heeft mij al wat tips gegeven. Hij zit ook op youtube…
Zie bijvoorbeeld:


I.i.g. Bedankt voor de tip!
 
Dat is een mooi stukje werk, wat je heel mooi en instructief in dat filmpje laat zien Ronald:worship::worship:

Dank je! Was mijn bedoeling om gewoon 1 filmpje met jullie te delen, maar wellicht gaan er wel meer volgen. Vind het wel leuk mijn werk op deze manier te delen, maar dan moet er wel iets te delen zijn. Zolang ik met de frames bezig ben is er weinig interessants, dus het kan even op zich laten wachten [emoji16]
 
Is niet het schip van Padoan. Deze had een open zijkant. Maar als goed is is het een open link op Facebook en te openen met gewoon Google
 
271730733_389378952919988_858319520673278089_n.jpg
271766817_389379746253242_8729169859622459512_n.jpg
271758294_389379636253253_1767407985456458605_n.jpg
271811421_389379696253247_6201324521539380879_n.jpg
 
Midscheeps moeten drie frames komen die precies gelijk zijn. Ik dacht, ik ga deze alle drie tegelijk maken ipv één voor één.... Niet dat ik de indruk heb dat dit nu zoveel sneller of gemakkelijker ging was het wel een voldoening in één keer drie frames af te strepen ipv één ;)
20220116_154448.jpg

20220118_183707.jpg

20220119_185308.jpg


Op de volgende foto is te zien dat midscheeps de frames omgedraaid wordt. Frame 33 staat gespiegeld tov frame 32...
20220119_190128.jpg


En nog even wat footootjes van de huidige status...
20220119_190209.jpg


20220119_190238(1).jpg


Met deze drie tegelijk ben ik gelijk flink over de helft gekomen. Van de 65 frames zijn er nu 35 klaar...:banana:
Ik zit er wel aan te denken om nog twee frames te doen, en dan te gaan starten om de frames van midscheeps richting de boeg vast te monteren op de kiel waarna ik de boeg ga maken. Enige reden is: wat afwisseling van werkzaamheden...
Zijn er, voor zover jullie weten, er redenen om dit niet of juist wel te doen? Of maakt het niet uit?
 
Laatst bewerkt:
Er gebeurd de laatste tijd weinig enerverends in dit verslag, kan het niet veel interessanter maken, frames na frames....
Om het toch wat op te leuken heb ik een poging gewaagd om een filmpje te maken hoe ik de frames maak, wellicht van toegevoegde waarde voor andere beginnende modelbouwers... Spoiler-alert: iedereen kan het op de manier zoals ik het doe :yes:
Een mooi instructief filmpje, Ronald. Wat een imposant werk!
Gr. Peter
 
Ik heb geen antwoord op je vraag Ronald, maar je bent lekker opgeschoten hoor, ziet er allemaal mooi uit :rofl::rofl:
 
Back
Top