Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 13 jun 2021.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  2. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik wilde even wat anders tussendoor doen, en dacht even te oefenen met het maken van een ornament, in dit geval het boegbeeld...
    Reeds eerder in het verslag heb ik aangegeven ook mijn gestuntel te laten zien, mijns inziens leerzamer dan wanneer alles goed gaat. Zo nu ook deze....
    Ik noem het gestuntel, maar het is ook maar slechts een eerste poging... Echter, indien het later niet veeeel beter gaat heb ik wel een probleem :frustie:

    Omdat ik dit hout al had heb ik een blokje eiken gemaakt waarop ik de tekeningen van het boegbeeld heb geplakt (zie foto's). Daarna heb ik de contouren uitgefreest. De gedachte was: wanneer ik de grote lijnen neerzet creëer ik de mogelijkheid mij te kunnen oriënteren voor de verdere details....
    Ik heb denk ik verschillende fouten gemaakt waarvan de belangrijkste dat ik als eerst proefstuk een veel te complex model heb uitgezocht. Daarbij, het eiken is zodanig hard en van een zodanige structuur dat het moeite kost dit goed te bewerken (geen idee hoe hard buxus is).
    Dus, ik heb eerst de contouren handmatig begeleid onder de freesmachine aangebracht, daarna met een handfreesje geprobeerd de details aan te brengen...
    Lach niet te hard wanneer je het resultaat ziet :D

    20211118_191204 (1).jpg

    20211118_193935 (1).jpg

    20211119_141016 (1).jpg

    20211119_184433 (1).jpg

    20211119_191126 (1).jpg

    20211119_204019 (1).jpg

    20211120_170647 (1).jpg

    20211120_170659 (1).jpg

    Zo zou die eigenlijk moeten worden....
    20211120_170724 (1).jpg
     
    Jantjeu, P Voogt, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dit is met eiken bijna niet te doen. Eiken splintert en barst. Waardoor kleine details niet weergegeven kunnen worden. Met linde, kers en buxus is dit wel mogelijk. Waarbij buxus het beste uit de bus komt omdat het zeer compact is van structuur en zeer fijne nerven. Het snijd makkelijker en is beter te bewerken met een frees. Peer, kers en linde hebben ook een fijnere nerf en beter bewerkbaar als andere houtsoorten. Als je naar Ivan Trtanj kijkt https://shipsofscale.com/sosforums/...nched-1771-scratch-built-by-ivan-trtanj.2886/ of naar Janos https://shipsofscale.com/sosforums/...al-stern-model-by-janos-completed-build.5070/ Die geven tekst en uitleg. Ook delen ze filmpjes op Youtube
    Je kan ook naar mijn verslag kijken van de https://www.modelbouwforum.nl/threa...ostindiëvaarder-herman-ketting.271569/page-13, daar ben ik ook begonnen met deze kant van onze hobby en deel ik mijn ervaringen.
    Ook het kijken van youtube filmpjes van houtsnijden of met dremel zijn een verademing. Als je het in je hebt kan je hele mooie dingen maken.
     
    P Voogt en Ronald Vis vinden dit leuk.
  4. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Ik vind het wel een hele goede poging hoor, lijkt me niet simpel.

    Ben benieuwd wat het resultaat was geweest met wat makkelijker te bewerken hout.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Stephan, het is mij nu idd heel duidelijk geworden waarom eiken niet geschikt is
    Ik ga nu eerst weer verder met frames, later weer verdere pogingen doen met betere voorbereiding...
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Eiken kan wel, maar vraagt veel geduld, zeer scherp gereedschap en de nodige houtkennis.
    Als je eenmaal buxus of peer hebt geprobeerd, wil je niets anders meer...wat Stephan aangeeft.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mijn eerste snijwerk wat ik deed was met beuken. En dat splinterde ook zo erg. Was moeilijk maar dan leer je wel veel. En gegin niet te moeilijk, begin met iets eenvoudigs, zoals een simpel ornament of een houten schild met een wapen. Hou het simpel en leer het hanteren van je beitel of frees.
    Het volgende hout wat ik probeerde was kersen en dat was aan een hele verademing. Buxus is gewoon top ja kan goede buxus (uit Duitsland, Nederland en België) zelfs in een draaibank tot 0,5 mm dik draaien!!
     
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dan is het niet gelukt doordat ik geen bijtels heb gebruikt, te onervaren ben en wellicht niet de goede freesjes heb gebruikt...
    Volgende keer beter. Dank iedereen voor de tips!
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  9. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Vooral veel proberen en de vele mislukkingen als leerproces ervaren.
     
  10. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Een algemene en wijze regel! :yes:
     
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Story of my life ;)
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  12. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Je bent al verder als ik.
    Ik ben er niet eens aan begonnen......
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heel moedig om hier aan te beginnen. Ik neem er mijn petje voor af! Je zal er straks vast het gevoel voor krijgen welke houtsoort, beitels en je werkwijze bij jouw past om dit beeld te gaan maken. Succes:thumbsup:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Ronald. Ik ben nu pas aangeschoven in je bouw verslag. Ik heb veel waardering voor je aanpak: gewoon beginnen met een schip dat je heel erg aan spreekt. En ook dan de half open versie. Wat ik tot nu toe zie gaat dat best goed komen. Stap voor stap en als iets niet naar de zin is, gewoon opnieuw. De romp begint al een mooie lijn te krijgen.
    Gr. Peter
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  15. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nu we het einde van het jaar naderen leek het mij wel aardig een korte terugblik te doen op de realisatie van dit model....
    Op 6 juni ben ik begonnen met de bouwplank te maken waarna ik direct ben begonnen met de keil. De kiel heb ik twee keren gemaakt omdat de eerste keer mis ging bij het aanbrengen van de inkeping. Het aanbrengen van de 'bouten' in de frames leek goed te gaan, totdat ik erop werd gewezen dat ik het verkeerde patroon gebruikte, ik ben hier na drie frames mee gestopt (weet nog niet of ik ze om deze reden opnieuw zal maken). Het zwarten van de messing 'bouten' nadat ze zijn aangebracht in de frames leek best goed te gaan. Echter, na verloop van tijd zie ik toch enige werking van de patina op het omringende hout, weet niet zeker of ik hier mee door ga. Denk zowiezo niet verder te investeren in het aanbrengen van de pennen aangezien ze niet of nauwelijks zichtbaar zullen zijn.
    Na een x-aantal frames te hebben gemaakt even wat anders gedaan, namelijk een poging om een boegbeeld te maken... Leuke poging, maar ging toch mis...
    Waar ook over gesproken is over de noodzaak van het wel of niet geheel vervaardigen van de frames aangezien dit model een open zijde kent. Hierover zijn toch de meningen verdeeld.... Ik denk dat er verschillende methoden zijn die uiteindelijk wel werken, maar dat er voorzorgsmaatregelingen moet worden getroffen is wel duidelijk....
    Wat ik uiteindelijk heb besloten te doen is: de frames volledig maken en later beslissen welke stukken er weer verwijderd worden. De reden is dat ik mij nu nog niet wil vastpinnen op waar de openingen komen te zitten, ik wil later de ruimte hebben alle mogelijkheden nog te kunnen benutten. Vandaar dat er eerst wordt gewerkt aan een volledige romp...
    Duidelijk is dat het maken van frames een stuk eenvoudiger is dan 'toekomstige uitdagingen...

    Status nu is dat ik van de 65 frames (ex boeg en achtersteven) er nu 27 klaar heb... In ruim zes maanden tijd is dat denk ik wel een acceptabel resultaat, zie foto's...
    20211228_190740.jpg

    20211228_190744.jpg

    20211228_190759.jpg

    20211228_190807.jpg

    20211228_190825.jpg

    20211228_190842.jpg

    Rest mij nu nog een ieder een goed uiteinde en een voorspoedig maar vooral gezond 2022 te wensen, en dat onze hobby een ieder veel leuke uurtjes gaat bezorgen...:beer:
     
    Fred5, boris279, Sjors Blomberg en 13 anderen vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is een mooie vooruitgang Ronald, en voor jouw ook een goed uiteinde en een gezond 2022 gewenst.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal geweldig uit Ronald :thumbsup: en ook voor jou een fijne jaarwisseling ;)
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat wordt een prachtig gezicht!
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  19. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Jouw resultaat is meer acceptable, Ronald! Dit ziet daar eersteklas en je kan wel trots daarop zijn.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Er gebeurd de laatste tijd weinig enerverends in dit verslag, kan het niet veel interessanter maken, frames na frames....
    Om het toch wat op te leuken heb ik een poging gewaagd om een filmpje te maken hoe ik de frames maak, wellicht van toegevoegde waarde voor andere beginnende modelbouwers... Spoiler-alert: iedereen kan het op de manier zoals ik het doe :yes:

     
    TIMBERWOLF, Jantjeu, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina