Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 13 jun 2021.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    In mijn zoektocht om messing zwart te maken ben ik tegen Birchwood Casey “Super Blue” of “Brass Black” aangelopen. Heeft iemand ervaring hiermee? Of wellicht een beter alternatief om messing zwart te maken?
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Verf.
    Ik vermoed dat je de pennen erin gaat drukken. Dus je oefent kracht uit op de kop van de pen. Wat je ook doet dat zal beschadigen en de messingkleur weer doen opleven. Dan kan je alleen nog maar een puntje verf er op zetten of misschien een viltstift puntje. En dat kan ook zonder pen.
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Verf kan, maar kan ook wat te veel zijn en is moeilijk te verwijderen als je er naast kliedert..
    Ik heb goede ervaring met de patina zwart van kolderstok, wat in essentie hetzelfde is als de producten die je vermeldt.
    Na het inbrengen van de nagel kan je de kop aanstippen met een penseeltje, en na een 5-tal seconden met een doekje afdoppen.
    Bij mij liet het product alvast geen tekenen achter op het hout.

    Succes
     
    janzwart vindt dit leuk.
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb zowiezo patina nodig voor de overige onderdelen van messing die later gaan komen dus ga Hans lastigvallen met deze vraag, dank voor de tip!
    @*Hans* , wil je mij zo'n potje toesturen? Heb het al doorgegeven via de site :D
    @janzwart , dank voor de tip, maar ik kies toch voor het aanbrengen van een stukje messing, voor mijn idee moet dat mogelijk zijn in een schaal 1:48... Zodra ik het geprobeerd heb zal ik het resultaat laten zien :banana:
     
    *Hans* en janzwart vinden dit leuk.
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen een test uitgevoerd met de aangegeven tips. Zie fotos...
    Volgens mij wel gelukt...
    Ikzelf vind de combinatie hout met messingkleur erg mooi, maar valt hier niet zo op, en ik ga denk ik voor dit model toch voor de meer realistische look, dus zwart...
    20210812_180827.jpeg
    20210812_180818.jpeg
    Het hout zal, ga ik vanuit, ook nog donkerder worden na een behandeling...
     
    P Voogt, Hans Groenenberg, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen 1 frame voorzien van pennen...
    20210816_144156 (1).jpg
    Eerst met de bovenfrees de gaten geboord. De afstand tussen de twee rijen is 6mm, binnen een rij tussen de gaten 2mm,
    20210816_151126 (1).jpg
    Een drupje houtlijm per set van 6 over de gaatjes gewreven waarna ik 0,5mm messing draad erin gedrukt heb. Daarna de draad afgeknipt met een klein kniptangetje.
    20210816_152453 (1).jpg
    Vervolgens met de schotelschuurmachine het overtollige messing weggeschuurd.
    20210816_153847 (1).jpg
    Als laatste met de patina van Hans de kopjes aangetipt met een klein penseeltje en na een aantal seconden drooggewreven met een doek. Deze handeling twee keer herhaald voor een wat dieper zwart.
    20210816_153858 (1).jpg
    Ik heb niet een ander voorbeeld kunnen vinden voor het patroon waar de pennen in aangebracht worden. Ik heb voor deze gekozen, dacht dat het wel realistisch zou kunnen zijn. Wellicht zijn nog meer pennen noodzakelijk?
    De andere kant van het frame kent precies hetzelfde patroon.
    Hiermee kent dit frame al 184 pennen waarvoor ik ongeveer 75cm messing draad gebruikt heb... Ik was van plan om elk frame te voorzien van deze pennen, maar ik geloof dat ik alleen daar waar het echt zichtbaar is (dus aan de open zijkant) ga toepassen..
     
    P Voogt, Avado, walter10 en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik was eerder van plan om de frames pas in de juiste vorm te schuren wanneer ik ze naast elkaar vastzet op de kiel zodat ik de vorm kan laten bepalen door het model zelf. Echter, ik kan de pennen pas aanbrengen wanneer ze al in de juiste vorm zijn geschuurd. Dit is met name van belang bij de frames die schuin weg geschuurd moeten worden bij de boeg en de achtersteven. Ik zal dus helaas toch op basis van de extra lijnen op de tekening de frames schuin moeten schuren....
     
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Tijd voor een update... Ik heb nu 8 frames klaar die ook aan de open zijde zullen komen. Hieronder een paar foto's die het ongeveer laten zien, komt niet echt goed over....
    20210921_121505 (1).jpg
    20210917_184350 (1).jpg
    20210921_121515 (1).jpg
    20210917_184504 (1).jpg

    Ik twijfel nog over de hoeveelheid frames die aan de open zijde worden opgenomen. Dit is ongeveer de helft van wat ik van plan was, er zou overal nog één frame tussengezet moeten worden. Om zoveel mogelijk zicht te geven op het interieur is dit wellicht genoeg. Om ook aan deze zijde meer de vorm van de romp te accentueren zouden wellicht meer frames een aanrader zijn. Kwestie van smaak?

    Nog een puzzelstuk voor mij.... Is het noodzakelijk om de frames die niet worden opgenomen in de open zijkant in eerste instantie toch wel te maken? dit ivm. het eventueel kromtrekken van de romp wanneer één zijde geheel en één zijde gedeeltelijk beplankt gaat worden....
     
    janzwart, Arno Groffen, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Impressionant, Ronald.
    Met je vraag kan ik je niet helpen, maar ik vermoed dat, als je de spanten aan beide zijden vast zet tegen je mal, er al niet veel kan scheef trekken bij het beplanken.

    Succes
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ronald, dit vind ik er al knap uitzien zo, en wat je vraag betreft, ik heb nooit zo gebouwd, maar als je nu na het maken van de spanten een aantal centen plaatst, dan zou het niet meer mogen kromtrekken denk ik
     
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ja, het beplanken moet ik inderdaad nog even zien hoe ik dat ga doen, denk wel noodzakelijk om dit in de mal te doen.... Wat denk ik niet te voorspellen is wat de werking zal zijn nadat deze uit de mal komt. Aan één kant veel hout, aan de andere nagenoeg niets... Niet veel wat ik daaraan kan doen, we zullen zien....

    Dank je Peter, ik denk dat het wel redelijk gaat... Sorry voor mijn gebruik aan nautisch jargon, maar wat bedoel je met centen?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. JW90

    JW90

    Lid geworden:
    22 sep 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Arnhem
    Mooi werk Ronald! Ik heb even een vraagje aangaande de Byrnes tafelzaag, mag ik vragen wat het heeft gekost inclusief de verzending naar Nederland? Ik heb de beste man al een paar mailtjes gestuurd maar krijg helaas geen reactie...Worden deze zaagtafeltjes nog steeds geproduceerd?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Hoi Ronald,

    Ik zie dat jij de spanten nu op je mal gefixeerd hebt met elastieken. Dit lijkt een goede oplossing, maar ik heb dit in het begin ook geprobeerd. Deze gaan uiteindelijk toch werken. Je kunt de spanten het beste vastzetten met touw dat vlak over de mal loopt. Dan kunnen die daarna geen kant meer op.

    [​IMG]

    Het beplanken van je model in de mal gaat niet lukken en daarvoor moet je het model later echt uit je mal halen. Ik heb destijds de tip gekregen om spanten aan de zijde, die je straks gaat beplanken, aan elkaar vast te zetten.
    Voor de extra stevigheid heb ik de binnenzijde van het ruim beplankt in de mal. Dit versterkt de romp.

    [​IMG]

    Je ziet bij mij tussen de spanten aan weerszijden van de kiel opvulblokjes zitten en net onder de bovenste mal zie je ook een rij zitten. Deze zijn er gewoon tussen gelijmd en zie je na het beplanken niet meer.
    Voordat je straks de romp uit de mal haalt moet je even aandacht gaan geven aan de bovenzijde van de spanten. Die heb ik destijds tijdelijk vastgeklemd met latten en daarna pas de touwen door gesneden.
    [​IMG]

    Als je daarna start met het aanbrengen van de balkwegers van alle dekken, dan kun je de klemlatten verwijderen en heb je een zeer stabiele romp

    [​IMG]

    Kortom op deze wijze kun je gewoon halve spanten bouwen en zorg je voor een stabiele romp.

    Succes

    Henk
     
    P Voogt, Flying Scotsman, Jantjeu en 10 anderen vinden dit leuk.
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Henk, ik heb een poosje niet mijn verslag bekeken en heb jouw tips nu pas gezien. Dank hiervoor!
    Ik was ondertussen wel verder gegaan met het maken van frames waarbij ik er in eerste instantie vanuit ben gegaan ze eerst volledig te maken en later weer delen weg te halen. Met jouw verhaal begin ik hier toch weer aan te twijfelen omdat ik mij hiermee heel veel moeite kan besparen.
    Ik heb tot nu toe nog niets vastgezet, alle frames staan los. Nadat alle frames gereed zijn ga ik pas beginnen ze met opvulblokjes te verlijmen tot één geheel. Heb er nu 15 van 70 klaar dus nog 55 te gaan...
    20211117_212434 (1).jpg

    20211118_132346 (1).jpg

    20211118_132421 (1).jpg

    De frames zijn puur o.b.v. de tekening vorm gegeven, en hoewel het al behoorlijk goed in vorm zit, zal er toch, nadat alles is verlijmd, hier en daar nog wat beter in vorm geschuurd moeten worden.
    Ik twijfel of ik nu eerst wat anders ga oppakken voor wat variatie. Wellicht wat spelen met het boegbeeld. Nooit gedaan, dus ook weer compleet nieuw... Ik heb vuren, eiken en HSB om op te oefenen. Vuren is zacht maar daardoor wel eenvoudig verwerkbaar, eiken heeft waarschijnlijk een te grove nerf voor dit soort toepassingen, blijft HSB over maar is weer erg hard.... Is peer een goede houtsoort voor dit soort ornamenten?
     
    P Voogt, TIMBERWOLF, freekt en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Peer, kers, linde of buxus is geschikt om te snijden.

    Ik heb enkele ornamenten van mijn pw van kers gemaakt. En de miniaturen van buxus. Hoewel buxus voor zoiets het beste is.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  16. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi werk ziet er zeer mooi uit, beloofd zeker iets moois te worden.
    Vraagje: wat is HSB ?
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    HSB is een hardhoutsoort wat vroeger veel voor dekken op vrachtschepen werd gebruikt (voor zover ik weet).
     
    boris279 vindt dit leuk.
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je Stephan! Binnenkort maar een keertje in Arnhem shoppen voor wat buxus.....
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Als ze dat hebben. Denk het niet. Ik heb het mijne van Ebay. Maar marktplaats lukt ook wel eens
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Knappe spanten zo Ronald :thumbsup::worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina