Na lang geen gelegenheid te hebben gehad, heb ik onlangs het spindelprobleem weer opgepakt.
Uiteindelijk besloten nieuwe lagerblokjes voor de leidspindel te maken.
Na veel meten en nog eens meten kwam ik tot de conclusie dat de spindel 0,4mm meer richting het bed moest ten opzichte van de huidige positie.
Door deze horizontale verschuiving zou de uitlijning t.o.v. de splitmoer beter worden en daardoor zou het omhoog geduwd worden van de spindel, bij het sluiten van de splitmoer, sterk moeten verminderen
Niet veel, 0,4mm, maar het zou voldoende moeten zijn.
De bestaande lagerblokjes af frezen had gekund maar dan was ik de originele delen kwijt en dat wilde ik niet. Daarnaast was het lagerblokje aan de kant van de vaste kop gescheurd zodat vervangen me ook daardoor beter leek.
Overigens vond ik het bijzonder dat de originele lagerblokjes van een of ander spuitgietmateriaal (zamac?) gemaakt zijn. Dat had ik niet gedacht bij een Emco.
Bij Sauerbier een stuk geschikt RG-7 lagerbrons gekocht. Snelle levering!
Na zorgvuldig opmeten van de bestaande blokjes een schets van de nieuwe gemaakt en eerst een nieuw blokje voor de kant van de losse kop gemaakt.
Dat lukte prima, ook qua passing van de spindel in het asgat. Geboord met 7,7mm en handmatig geruimd tot 8mm.
Daarna het lagerblokje voor op de linkerkant van de machine gemaakt. Hierbij had ik me bijna vergist in de maatvoering van de bevestigingsgaten omdat mijn schets spiegelbeeldig was. Dom, dom, dom, maar ik had het net op tijd in de gaten.
In dit blokje een miniem kamertje in het asgat uitgedraaid. Dat zit ook zo in het origineel. De as loopt daardoor op twee punten in het blokje ipv over de hele lengte van het asgat.
Een dergelijk kamertje zit niet in het andere lagerblokje; de as heeft daar over een deel een iets kleinere diameter, zodat hij ook daarin op twee punten loopt.
Natuurlijk ook de kanaaltjes voor de vetsmering niet vergeten.
Na montage van het blokje aan de kant van de vaste kop bleek dat het werk niet voor niets was, ondanks de geringe wijziging van 0,4mm.
De zaak loopt redelijk goed en het probleem waar ik een oplossing voor zocht is verholpen.