Lelievlet

Mijn bootje staat nog steeds in de plamuur....
Maar als je na het lakken gaat schuren moet je dit met een fijn schuurpapiertje doen. Dit kan beste met schuurpapiertje 180 of hoger.
Als je de 2de laklaag(kleur) dan moet je het schuren tot dat de glans er af is.
En dan nog een een laag... etc;)
Verder ziet het er prima uit:cool:

Hoi Martijn ,

Als je de grondverf goed laat drogen b.v. 1 dag dat het goed is uitgehard dan schuurt het wel makkelijker en als je dan fijn-schuurpapier neemt dan wordt hij echt wel mooi glad hoor.
Met schilderwerk moet je veel geduld hebben.

http://brandaris.fol.nl/transfer.JPG
Hier mijn Lelievlet in aanbouw .

groeten, brandaris

@Brandaris: Mooie vlet!!! Heb jij de bouwtekening ook van waterscouting.com? Zo ja, hoe heb je het voordek erin gekregen? Mijn vlet heeft nu meer de vorm van een VO70 dan van een lelievlet.

@Marc: Bedankt voor de tip van het rubber!

Ik weet nu ook wat ik eerst fout deed, toen plamuurde ik steeds alleen de plekjes waar de oneffenheden zaten, nu heb ik de gehele onderkant van de boot in de plamuur gezet met een stukje oude fietsband.

Martijn,
de tekening is een papieren bouwplaat die ik afgelopen vlootdagen in Den Helder kreeg
bij een stand van "Maritiem College Velzen" ik heb hem eerst van papier zitten maken en toen van styreenplaat en heb er gelijk maar een zeilvlet van gemaakt,
hij is bijna klaar op de tuigage na.
het tel. nr. van het maritiem college is : 0255-546910 misschien kan je hun vragen om een bouwplaat ? de mijne is verknipt en gebouwd dus daar heb je niets aan als voorbeeld.

groeten, brandaris

Hey,
Mijn bootje is nu zo glad als een aal :-). Dan denk ik dat het nu zo'n beetje tijd wordt om de romp te gaan schilderen/spuiten! Want dan kan'ie ook in de sloot getest worden (in de badkuip kan niet meer, te veel diepgang met die kiel eronder). Maar dan zou ik eerst een kleurenschema moeten bedenken. En daar zit het probleem, gisteravond de hele avond eroverna gedacht, maar gewoon geen inspiratie :-(. Weten jullie een leuk kleurenschema voor een vlet?

Hey,
Mijn bootje is nu zo glad als een aal :-). Dan denk ik dat het nu zo'n beetje tijd wordt om de romp te gaan schilderen/spuiten! Want dan kan'ie ook in de sloot getest worden (in de badkuip kan niet meer, te veel diepgang met die kiel eronder). Maar dan zou ik eerst een kleurenschema moeten bedenken. En daar zit het probleem, gisteravond de hele avond eroverna gedacht, maar gewoon geen inspiratie :-(. Weten jullie een leuk kleurenschema voor een vlet?

Gewoon het kleurenschema van de vletjes waar je mee zeilt?

Ik denk dat ik dat maar ga doen, alleen zijn ze allemaal anders en zit ik volgend jaar waarschijnlijk in een andere boot dan nu.... Maar dan doe ik gewoon diegene waar ik nu in zeil, de Tigris. Bedankt Botter!

schetslelievlettigriskleuren.jpg

(Beetje schematisch:oops:)

Ik denk dat ik dat maar ga doen, alleen zijn ze allemaal anders en zit ik volgend jaar waarschijnlijk in een andere boot dan nu.... Maar dan doe ik gewoon diegene waar ik nu in zeil, de Tigris. Bedankt Botter!

schetslelievlettigriskleuren.jpg

(Beetje schematisch:oops:)

Of zwart met een zwart randje !!!!!!!!!!!!!!!!:confused:
mvg
Frederik :D :D :D

leuk schema ja :D Kan je achterop mischien je scouting logo maken..

Goed idee!!!! Moet ik onthouden.

EDIT: Net even 3 spuitbussen verf gehaald bij de Karwei: 1 zijdeglans zwart, 1 zijdeglans grijs, 1 hoogglans geel (zijdeglans was op). Het oranje ga ik gewoon met een penceeltje inschilderen, voor zo'n klein stukje ga ik geen spuitbus kopen!

Laatst bewerkt:
Ik heb net voor de eerste keer een stukje gespoten ( een kant van het roer) niet echt een succes... Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind die spuitbussen van de Karwei kl*tedingen. Eerst komt er veel verf uit, zodat je druipers krijgt, daarna alleen maar drijfgas en dan een druppel en dan weer een heleboel verf en dan alleen maar drijfgas en dan...... enz. Er zitten nu 3 plaatsen met een bult verf op een stukje van nauwelijks 5x10 cm. Is er iemand hier die (slechte) ervaringen heeft met deze spuitbussen?

Wel, 3 minuten, zoals er op het busje staat (en de "mengkogel" was te horen).

EDIT: net nog even gekeken: :-) :-) het is iets beter geworden, de bulten verf zijn een beetje onderuitgezakt.... Als ze nou nog helemaal wegzakken.....

En toch doe je iets niet goed :rolleyes:
Want mijn buurman repareerd beschadigde Auto.s er mee
Daar bedoel ik dus de lakschade mee :confused:
En als het klaar is zie je er echt niets meer van
mvg
Frederik :D :D

Ik heb net voor de eerste keer een stukje gespoten ( een kant van het roer) niet echt een succes... Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind die spuitbussen van de Karwei kl*tedingen. Eerst komt er veel verf uit, zodat je druipers krijgt, daarna alleen maar drijfgas en dan een druppel en dan weer een heleboel verf en dan alleen maar drijfgas en dan...... enz. Er zitten nu 3 plaatsen met een bult verf op een stukje van nauwelijks 5x10 cm. Is er iemand hier die (slechte) ervaringen heeft met deze spuitbussen?

Het schudden is met 3 minuten wel goed gedaan denk ik zo :)

Het is bij die spuitbussen heel belangrijk om de bus rechtop of zo rechtop mogelijk te houden. Verder is het heel belangrijk om de verf heel dun op te brengen. Het zal nooit in 1 keer dekken, maar dat geeft niet, want na een paar minuten kan je al een tweede, derde enz. laag aanbrengen. De verf is superdun en als je teveel in 1 keer aanbrengt krijg je gegarandeerd 'zakkers'. Beweeg de bus ook vloeiend heen en weer over het werkstuk, waarbij je steeds een stukje over de rand spuit en dan weer terug. Zo krijg je de beste verdeling. Zo spuit ik mijn motoronderdelen en dat gaat prima, zowel zijdeglans als hoogglans. Hoogglans moet ik na een paar weken drogen altijd nog even polijsten met Commandant 5.

Als je gereed bent met spuiten, hou je de bus op zijn kop en spuit even tot er geen verf meer uit komt (een paar tellen maximaal). Het spuitmondje is nu schoon en je kan de bus dan de volgende keer weer gebruiken.

Als je toch een 'zakker' krijg, direct stoppen met spuiten, het werkstuk een paar dagen laten drogen, de 'zakker' wegschuren en het hele werkstuk opnieuw spuiten.

Succes!

AAAA0003.jpg

Hij is nu mooi zwart! De volgende keer ga ik in ieder geval polyester/epoxy-plamuur gebruiken, dat wat ik nu gebruikte werd gewoon niet echt hard, als je er een keertje iets te hard op schuurde schraapte je hele stukken plamuur weg! (bij korrel 120).
Verder vind ik het goed gelukt! :-)

Hoi Martijn ,
ziet er mooi uit, maar had je nog iets aan de tekening van maritiem colege Velzen voor die luchtkasten voor en achter??? of heb je nog niet gebeld??

hier mijn link voor de lelievlet, hij is nu af Bouw Lelievlet

mvgr. Brandaris

Nee, nog niet gebeld. Nu ga ik me bezig houden met een nieuw boeisel tekenen, want die andere (van waterscouting.com) past niet.... En als ik een passend boeisel heb wordt de binnenkant helemaal afgemaakt en gaat het dek erop :-)

Back