Lelievlet

Hallo allemaal!

Ik vroeg me af of je een beetje voor het lapje/opgelicht wordt door de HEMA als ze je €5 laten betalen voor een verpakking 2k-lijm waar 25 ml in zit? Want ik vond het een beetje raar dat op de bouwbeschrijving staat dat je een kleine verpakking 2k lijm nodig hebt.

Roerbladinvormbuigenklein.jpg

Ik heb het roerblad nog niet vastgelijmd, maar ligt nu met knijpers in de vorm te komen. Voor de rest spreekt de foto wel voor zich denk ik.

Hé, handig hè die knijpers;)

2007%20Basic%20Jolle%2028%20verkleind.jpg

ZIet er goed uit!

Over die lijm, ik denk dat dat wel meevalt, 2-k lijm is gewoon duur:(

Ben je al begonnen aan het servo plaatje?

Ludo

Nee, ik ben nog niet begonnen met het servo-plaatje (bij mij worden het er 2, 1 voor roerservo en 1 voor zeilservo+accu+ontvanger). Dit is omdat ik er gisteravond achterkwam dat m'n romp een HEEL klein beetje scheef is. En dat wil ik niet. Na een beetje logisch nadenken kwam ik erachter dat het komt omdat de stuurboordkant van het voorschot de stuurboord-kimplaat teveel naar binnen trekt. Dus heb ik net door de lijmverbinding heengezaagd. De kimplaat blijft nu nog wel tegen het voorschot aanstaan (paar weken de tijd gehad om in die vorm te blijven staan;)). Ik ga dus een wigje maken en inlijmen, opnieuw verfen (binnenkant), en dan heb ik een mooi rompje.

Nou, ik ben weer wat verder, maar niet zo heel veel want ik heb een proefwerkweek. Ik heb al wel het roerservoplankje op maat gemaakt.​

bootmastbevestigingklein.jpg

Hierboven zie je heel schematisch ongeveer de vorm van m'n bootje (het voor+achter dek niet getekend). De dikke zwarte lijnen zijn het voor en achterschot. De rode dikke lijn is waar nu een opening in m'n rompje zit voor de kiel. Maar waar kan ik het beste de mast plaatsen. Zelf dacht ik aan 3 mogelijkheden:​

1. De mast voor de kiel (maar dan zit het krachtpunt van de boot helemaal voorin)
2. De mast achter de kiel
3. De kielopening ca. 5 cm naar achter verplaatsen en dan de mast voor de kiel doen

Oh, en bij de karwei zag ik aluminium strips van 3x30x1000 mm. Geeft het problemen als je die doormidden zaagt en aan elkaar lijmt en gebruikt als kiel ?(dan heb je een strip van 3x60x500 mm).​

Volgens mij moet de mast zowiezo voor de kiel.
Misschien even in het zeil hoekje vragen?
Maar je hebt toch gewoon de tekening waar de kiel en mast op staat???
Zolang je de verhouding tussen het oppervlak van je grootzeil en fok gelijk laat,
moet de plaats van mast en kiel gelijk blijven...

Over die kiel... Dit zou je kunnen doen maar het te lijmen oppervlak is heel klein.
Om precies te zijn: 3x1000mm. En om dat netjes te krijgen....

Ludo

Dan ga ik het net als bij een echte doen, mast voor het zwaard en dat achter het voorschot (+- 30 / 3 cm).
Nee, ik heb geen tekening ik bouw uit m'n hoofd. Daar heb ik wel twee gigantische hulpmiddelen voor namelijk: Dat ik elke zaterdag in een vlet zit en dit -> Welkom : Productie (rechtermenu: Lelieschepen -> Lelievlet). Dat zijn de keuringseisen waaraan een echte moet voldoen, alles delen door tien en klaar ben ik.

Eigenlijk bedoelde ik met die vraag over de kiel: Geeft het geen problemen met splijten/breken/kapotgaan van de lijmverbinding (2k) op het moment dat de kiel een beetje doorbuigt? Want dat probleem ben ik bij m'n rompje wel eens tegengekomen. Buig...Buig....Buig KRAK!

eey,

welke scouting-groep zit je eigenlijk? Me at Vita Nova :D

Word die lelievlet ook nog RC? dat ie b.v. ook nog echt kan roeien of zow? (zou wel vet zijn :P)

Greetz

@smoerel: Scouting Sint Maarten in Hoofddorp (boten in Rijsenhout)

De vlet wordt ook nog RC, maar alleen zeilen, ik ga er (nog) niet aan beginnen om een roeiende vlet te maken (zou zeker wel vet zijn). Geee lijk, geeee lijk :-P

Vandaag ging het een beetje fout met mijn roer van m'n bootje. Ik had me voorgenomen voor vanavond het roer af te hebben (was vanmorgen om 11 uur begonnen). Alles ging voorspoedig, roerplaatje ingelijmd, roer op de as gelijmd, maar toen ging er iets mis: toen ik het afdek-plaatje voor het roer erop ging lijmen bleek het niet te hechten, ik heb het 4 keer geprobeerd, en het bleef niet uitharden, niet hechten, het werd een lijmtroep boven op mijn roer! Nu is mijn lijm op. Ik heb precies 50:50 de delen gemixt, goed lang gemixt, niets anders dan anders. Nu heb ik het gehad met 2-componentenlijm van de hema. Dus ga ik morgen/overmorgen naar de bouwmarkt voor een tube UHU-HART (wel 5x zo goedkoop als de hema 2k-lijm). Op internet las ik dat UHU-HART watervast is en snel uithardt. Is dit ook zo?

hoofdservoplaatjegemaakfb7.jpg

Tja, wat moet je anders doen op een dag wanneer je eigenlijk niets te doen hebt. Je modelbootje verder bouwen. Ik ben al een heel stuk opgeschoten: Ik heb het hoofdservoplaatje gemaakt. Hij zit nog niet vastgelijmd omdat de ik zag dat de accu steeds eronderdoor wegschoof. Dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Het roer zit er ook nog niet onder omdat dat maar niet uithardt :onweer::evil:. Die HEMA 2k lijm werkt gewoon niet meer (4 keer geprobeerd, goed gemixt en goed 50:50 gedaan)

Morgen ga ik naar de bouwmarkt voor wat UHU HART. Is dit wel goed spul voor het watervast verlijmen van hout?

@Ludo: heb jij een stukje hout boven op je roer gedaan, omdat er dan geen water in blijft staan?

Hallo,

Ja Uhu-hart is na iets van 4 uur vast, en (verbeter het als ik het fout heb) 16 uur volledig uitgehard.

Het is een goede lijmsoort, en valt te betalen!

Nou, de binnenkant is al 3x gelakt met zijdeglans parketlak, dat was de enige (betaalbare) blanke lak die ze hadden bij de karwei. Tja, blanke lak, het is de bedoeling dat je het niet ziet. GELUKT! :-P

Waarneer ga je de bevestiging van de stagen erin bouwen en waar?

Wanneer: Ik denk als het dek erop zit
Waar : Op de punt en naast de mast (nogal logisch;))

Maar het hoe weet ik nog niet helemaal. Eerst dacht ik dat ik misschien een soort van kraaienpoot zou maken met een stukje alu erop dat ik met een tang om de stag heenbuig en vervolgens vastlijm. Dit wilde ik in de top van de mast eigenlijk ook doen. Maar dan komt het probleem: dat kan je dan niet meer losmaken. Dus misschien moet ik toch maar iets doen met stag-spanners ofzo. Hoe heb jij dat gedaan? Zelf de stagvasthouders gemaakt of heb je ze gewoon gekocht?

Ik heb twee alu plaatjes met 3 gaten tegen de binnenwant van de romp geplakt.
Dus niet aan het dek, leek me niet stevig genoeg!
normal_2007%20Basic%20Jolle%2026%20verkleind.jpg

Je ziet hem hier links zitten...
Als stagen heb ik bowdenkabels gebruikt
normal_2007%20Basic%20Jolle%2046%20verkleind.jpg

Deze zijn officieel bedoeld voor servo's. Het zijn kabels met een metalen kern en een laagje kunstof er omheen. Aan het eind hebben ze een snelsluitsysteem en door de draaien kan je de lengte verstellen.

229628_LB_00_FB.EPS.jpg

Ludo

Back