Lesro Airboat

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tbird2, 2 apr 2020.

  1. Patrik Koppen

    Patrik Koppen

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Arendonk
    Hallo , ik ben nieuw hier op dit forum en weet nog niet hoe het allemaal juist werkt, dus vergeef me eventuele fouten.
    Ik heb in 1979 of 80 dezelfde airboat gekocht omdat ik dat een leuk ding vondt. Ik had er een webra 6.5cc nitro op gezet en dat ding vaarde eigenlijk voor geen meter;
    Als ik iets teveel gas gaf dan dook de boot met zijn neus onder water. Ik dacht, dat is natuurlijk overpowered. Een neef van mijn vrouw heeft die boot voor een hele goede prijs overgenomen en heb hem dan ook direct verkocht.
    Nu ik hier de fotos zo zie brengt dit toch weer enkele goede herinneringen. Succes met je boot.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Laatste stand van zaken hier is dat ik (meer uit wanhoop...) het cg maar heel ver naar voren heb gelegd.
    De lipo zo ver in de neus als past, en dan 200 gr op de neus er bij geplakt.
    En wat schetst mijn verbazing.... het vaart nu heel redelijk.
    De boot lijkt eigenlijk te ver voor-over te liggen, bij weg varen moet ik rustig beginnen anders word de neus onder water getrokken.
    Als er iets snelheid in komt dan komt de neus omhoog en kan ik gas geven.
    Tot redelijke snelheid light hij dan vrij vlak in het water en stampt ook weinig.
    Als ik vol gas ga begint hij helaas te stampen (wat weer veel snelheid kost) maar dan is hij wel heel behoorlijk controleerbaar.
    Kan ook best zijn dat hij redelijk hoog in power zit, en dat ik de boot sneller probeer te varen als waar hij voor bedoeld was.

    De motor staat nu volledig centraal op de hart-lijn zonder domp, up-thrust of side-thrust.
    CG ligt op 27 cm van de achterste rand van de boot (boot is 59 cm lang).
    Tijdens het varen moet ik nog wel flink links trimmen.

    Het vaarbeeld zit nog tussen: soms een pirouette, redelijk te controleren, en op snelheid nog stampen.
    Meer gewicht in de neus zou het stampen minder moeten maken, maar dan kan ik niet meer weg varen, dan word de neus onder getrokken.
    Dus wellicht weer iets experimenteren met up-thrust en side-thrust.
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Zitten er trimvlakken aan de achterkant? Daar kun je ook nog wel wat mee bereiken.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Nee, zit niets achter-op.
    Soms word er ook een klein roertje bij gezet, gekoppeld aan het lucht roer, maar ik wil eigenlijk niets in het water hebben steken.
    Een deel van de lol van een airboat is dat je vol gas het strand op kunt varen, of op een net ondergelopen grasveld kunt varen.
    Daarom wil ik liever niets onder of achter de boot hebben.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2022
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Trimvlakken zitten niet in de weg. De meeste airboats dolfijnen wel.Truc is om hem bij de snelheid die jij het meest vaart, strak op het water te krijgen.
    Heb je een filmpje van hoe hij nu vaart?
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Nee helaas geen filmpje.
    Zal volgende keer eens proberen iets te filmen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie dat je de boot nog steeds vaart, dus....

    Ik zat het draadje nog eens door te kijken en volgens mij betekent dit

    ...dat de motor toch echt naar beneden moet wijzen met 3 graden. Britten zijn soms wat vreemd in hun communicatie, maar de motor zit achteraan de boot, en dan betekent "up" dat de neus omhoog moet, wat hetzelfde is als dat de kont naar beneden moet.
    En dat krijg je alleen voor elkaar met een motor die iets naar beneden staat te duwen.
    Het klopt ook veel beter met de "uitsparing" voor de prop, die ook een voorwaartse helling heeft.

    Zoals je het nu hebt: de boot wil van nature iets achterover in het water liggen op snelheid. Dat brengt in jouw geval ook de motor (die t.o.v. de boot op 0 graden staat) iets achterover, ofwel die motor probeert het achterschip wat te liften.
    Hou in het achterhoofd, dat dit niet een heel erg geschikte romp is voor hoge snelheden: het is een tunnelboot, maar wel een heel slechte tunnel, want zodra er lucht volledig onder de boot door komt wordt hij vrij instabiel: dan raakt er bijna niks meer het water, maar wat er nog het water raakt zijn die twee "V's", en die staan nogal dicht bij elkaar. Dat is erg ongunstig in combinatie met een aandrijving bovenop. Een motor die de kont omhoog trekt, bevordert dat loskomen van het water.
    Iedere echte tunnelboot heeft de contactpunten met het water zo ver mogelijk naar buiten met een zo laag mogelijk zwaartepunt, en GEEN "V-vorm" in die pontons, want dat leidt tot een boegwaaier die tegen de onderkant van de romp aan spettert en de boel op stelten zet.
    Je wilt hem om die reden ook niet te licht hebben (toch liefst minstens 2 kilo of zo) want des te lichter, des te sneller er lucht onder die romp door gaat.
    Op sneeuw en ondergelopen of nat gras is het een redelijk goede slee. Op water doet het ding het leuk onder de plm 30 km/u, daarboven is het eigenlijk niet veel
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Klopt, hij staat hoofdzakelijk stof te vangen, maar zo af-en-toe vind ik dat ik er toch weer iets aan moet doen.

    Maar, om helemaal terug naar het begin te gaan, in mijn herinneringen gingen deze boten heel hard en konden ze ontzettend driften, vrijwel dwars over het water, bijna als een hovercraft.
    Het is me wel duidelijk geworden dat dit een beetje een gekleurde kinder herinnering is, echt hard willen ze niet, en driften al helemaal niet.
    Er word ook wel gezegt "ga nooit in de auto rijden waar je vroeger een pooster van boven je bed had hangen" toch....?
    Wel, ik denk dat hetzelfde voor de airboat geld, de herinnering was spannender als de werkelijkheid :)

    Maar goed, ik ben er aan begonnen dus nu is toch de uitdaging om hem een beetje leuk varend te krijgen, maar er zijn meer uitdagingen, dus de boot komt niet vaak aan de beurt.
    Tevens waar ik vaar is een strandje, en daar is het met dit weer vaak druk, dan ga ik niet met de boot er tussendoor jassen.

    Mbt de motor domp:
    Zoals ik de tekening leest staat er 3 graden up trust, waarbij de linkerkant de voorkant van de boot is, dus ik denk dat ze echt bedoelen "motor 3 graden nose up" waarbij de achterkant van de boot dus opgetild word.
    Maar ik kan het gewoon uitproberen, met het CG heel ver naar voor (zoals nu) en dan gewoon 3 graden up en 3 graden down, kijken wat hij doet.

    Maar is een plan voor later, dit weekeinde zijn er toch eerst weer andere prio's.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op zich had ik die herinnering ook dat die dingen supersnel waren en mega spectaculair voeren, maar ja, de eerste keer dat ik er een zag, was ik tien. En aangezien ik ook nog exact weet waar dat was, en dat was een niet heel erg breed grachtje midden in het centrum van Heerenveen (dat kon toen nog :D), dus achteraf gezien kan dat nooit HEEL erg hard gegaan zijn.
    Denk toch echt dat je dat verkeerd ziet. Hartlijnen en centerlijnen worden meestal aangegeven met streep-punt-streep. Dat zijn de lijnen die parallel lopen met de kiellijn van de boot. Hoeklijnen zijn vaak met vaste lijnen aangegeven, en zoals ik het zie hangt de hoeklijn (dus de hoek waaronder de motor geplaatst moet worden) ONDER de centerlijn,
    Hoe dan ook, ik heb mijn eerste airboot gebouwd toen ik 16 was of zo, en ik weet dat ik die motor naar onderen had staan, ook al omdat de uitholling van het achterdek in diezelfde richting liep. Die boot voer goed.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2022
    Tbird2 vindt dit leuk.
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb de tekening nog eens goed bekeken.
    Ik moet toegeven als ik alleen de tekening (lijnen) bekijk dan lijkt deze 3 graden down aan te geven.
    De text is echter duidelijk die zegt 3 graden up trust, maar..... zelfs de manier waarop dat geprint staat zou je het nog anders kunnen interpreteren.

    Op een andere tekening lijkt de prop ook achter-over te staan, zie onderaan text.

    Dus.... voor mij is het duidelijk dat het onduidelijk is, met op dit moment een vermoeden dat de bedoeling is 3 graden motor domp.
    Dus ik ga met je mee, ik ga het gewoon testen, maar begin met 3 graden down.

    Bedankt voor het inzicht dan maar!

    lesro lijnen.png
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2022
    Dim L vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ben ik volledig met je eens, maar zoals gezegd: Britten zijn wel vaker een onduidelijk volk, een onderbroek noemen ze ook " a pair of knickers" terwijl ze zelf niet eens weten wat dan eigenlijk EEN knicker precies is, en of dat wel bestaat.
    Zoals ik het DESTIJDS dacht, leek het me logisch dat de propeller-as "precies horizontaal" zou zijn met de boot in licht achterover hellende planee stand. Ik dacht toen nog niet eens na over "up" en "down".
    Dat besef kwam pas later, toen ik zag dat in diverse (vliegtuig) tekeningen het "up" en "down" van de motor relateerde aan de neus van het model, niet aan de kracht van de motor zelf...
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2022

Deel Deze Pagina