Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 15 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Denk het niet.. dat is wel zo ongeveer wat je ervoor zult moeten betalen.. maar dat kosten D47's ook.. en ze zijn het waard.

    Had je het filmpje gezien in Alexzzz' Spark topic?


    Bedenk je wel dat de C131's volgens opgave zwaarder zijn dan de D47's en je die snelheid voor 'normale programma's' niet nodig hebt.. pas bij een AM wordt dat echt nuttig..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Dus jij zegt beter d47 gewoon direct op de Rx dan C131.

    Echt voor het echte werk ga ik voorlopig nog niet maar ik denk meer te kunnen dan ik nu kan omdat het vliegtuig niet helemaal mee werkt.

    3,7 grams zijn niet echt goed te noemen kwa resolutie en neutraalstand.
    Maar is het voor de beginner nuttig om dit soort servo's te gebruiken of beter d47 zondar de wedstrijden enzo dan, dus hobby.

    Of zouden de HXT's ook een beetje op 2s lipo draaien met diode dan?
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  3. hezik

    hezik Guest

    Als je een budget hebt, is het mijn mening dat je met de HXT's gewoon op de BEC, prima een C of een B programma kunt vliegen. Er zijn mensen die daar anders over denken, zeg dat er gelijk bij.

    De D47, hetzij rechtstreeks op de lipo's, hetzij gewoon via de BEC, zijn een bewezen prima keuze voor A, B en C programma.

    De C131's kunnen niet rechtstreeks op een 2s lipo, dan moet er een diode op. Zijn ook prima, ook via de BEC.

    Enige nadeel tov. de D47's is dat ze iets zwaarder zijn, dat zal een keer 3 of 4 gram schelen op het totaalgewicht, dus dramatisch is het niet.

    Of en hoe de HXT's zouden werken rechstreeks op de lipo, al dan niet met diode, durf ik niet te zeggen, nooit geprobeerd.
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ze mogen op 6 volt, uitgaande dat een 5 cellen nicd meer dan 6v kan leveren als hij vol is zou er wel een marge in moeten zitten. 5x1,5 = 7,5v als hij net van de lader komt
    Alleen volle lipo is 8,4V lever 0,7 volt in met de diode kom je op 7,7v. Is nog wat hoog maar misschien kan het, anders 2 stuks.

    Zou je ook niet 6/7v op je BEC uit kunnen sturen door iets in de regelaar te verbouwen.
    Het is makkelijker om even de plus van de regelaar te splitsen met 1 diode voor de voeding op de ontvanger en de rest zo van de regelaar af te tappen dan iedere servo met een diode te knijpen lijkt mij.

    Zag net 0,14 sec en 0,18sec op standaard voeding voor de D47
    Denk dan maar de graupners direct op de ontvanger.
    Keertje proberen kan altijd. Grammetje nemen we wel voorlief.

    Nu nog leuk modelletje zoeken.
    Heb voor veel mensen een f3x gemaakt en vliegt goed maar of het alles is voor f3p weet ik nog niet. best groot en zwaar denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  5. hezik

    hezik Guest

    Tsja, ik vraag mij ook al langer af waarom er geen BEC's zijn met 6v output, op dit formaat. Mss dat ze wel bestaan, ik ben ze nog niet tegengekomen.

    Is denk ik toch een kwestie van proberen, je komt er snel genoeg achter..
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik denk dat ze geen stabilisators hebben voor 6v.
    is vaak 5 volt of 12 volt en tegenwoordig rond de 3v voor processoren.

    heb een editje vorige post.

    oh ja, 19,90 voor dymond bij hangar en ze geven idd max 9,6v op voor de servo.
    tjah ze hebben beide voor en nadelen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  7. hezik

    hezik Guest

    Voor F3P.. de Clik! wordt veel gebruikt.. ik vermoed dat de Elipsia ook een hit gaat worden. De Ikarus F3A is ook zeer geschikt, of de Ikarus Yak..

    Het is ook een stukje persoonlijke voorkeur, volgens mij worden er qua kitjes niet echt slechte kisten geleverd in F3P land.. ja nou ja, behalve de greatplanes crapout dingen misschien, maar die worden ook niet echt als indoor F3P gevallen verkocht..
     
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zoek meer naar tekeningetjes. Vind het leuker en goedkoper om zelf te bouwen.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Pff er zijn er veel volgens mij.. knuffel, pling pling, manta, 'clik'.. ook van de yak zijn tekeningen te vinden, via de search hier of op rcgroups.com.

    Veel scheelt het niet denk ik, het hangt ook van je startpunt af. De kits van Ikarus worden bv. vrij compleet geleverd, uiteraard op electronica na. Er zit lijm bij (POR), tape (Tesa), alle kleindelen (het bekende 'shocksetje') en uiteraard het depron. De lijm en tape die er bij zitten is genoeg voor meerdere shockflyers en het 'shocksetje' is herbruikbaar, als je van je kit een mal maakt, kun je hem daarna vervangen zonder al teveel werk met alleen een plaatje depron.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2009
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,
    Even terug komend op de 6V BEc.

    Ze zijn er wel zie ik net in de conrad (6v stabilisatoren) maar hoe dan ook kosten ze meestal 2 volt en op 2s ga je dat dan niet meer halen.

    Zou het niet lukken met een zener diode. Die zijn er wel van 6,2V en 6,8v? Of zou de servo bij lage stroom zoals neutraal stand dan niet meer werken.
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Een diode werkt prima, de nederlandse top vliegt er ook mee.

    De jr S185/graupner C131 kan die hoge spanning aan van 2s-diode maar direct op 2s trillen ze. Het filmpje van hierboven is nog op de bec, meer dan snel genoeg voor het C programma. Maar ze zijn iets zwaarder.

    De oude D47 kunnen direct op 2s. De nieuwe zijn sneller en werkte ook prima gewoon op de bec van de regelaar maar kun je ook op de accu doen met een diode ertussen. En erg licht. De lichtste optie.

    De hxt500 zijn iets minder geschikt voor f3p, ik heb er wel een wedstrijd mee gevlogen maar ik kon het zeker merken. Maar als het budget het niet anders toelaat dan kan het wel. Tot nu toe word hij alleen op de bec gebruikt maar ik wou binnenkort mijn am/rag kist ermee uitrusten, en dan of direct op 2s als hij dat aankan, anders met een diode ertussen. Blaas ik er een op dan kost het $3,50 om te vervangen.:thumbsup:
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Idd, ik heb er altijd standaard 3 bij me, kan ik ze op de wedstrijd nog ff vervangen als het nodig is:D (AM-kistje heeft hxt's, de spark de C131's)

    Grt.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Is dat eerste stuk waar? Mijn D47's zijn nieuw, maar zitten rechtstreeks op de accu. Ik had al vaker gehoord dat de nieuwe generatie D47's gelijk zou zijn aan de 'oude D47-S', maar daar nog geen enkele bevestiging van gezien of gevonden?
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb enkel ervaring met de oude D47 en de D47S de nieuwe D47 niet, maar ik heb regelmatig gehoord (net als jij) dat de nieuwe D47 gelijk is aan de oude D47S. Dus daar ging ik vanuit. Daarom heb ik ook de oude 2ehands gekocht, om op 2s te laten werken.
    Als dat niet zo is gewoon direct aan 2s doen.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Nou ja de mijne zijn besteld bij Aerobertics.. nu misschien 4 weken geleden? En die zitten rechtstreeks op de lipo en doen het prima. Zaten ook gele heveltjes bij.

    Mss dat bert nog uit een oude stock levert? Ik weet het niet.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Nou ik heb het weer gepresteerd deze elipsia na de wedstrijd kapot te vliegen, dit keer door een gewone domme stuurfout. Mss. dat ik 'm repareer, want _zo_ kapot was ie niet, maar ik overweeg toch nog 1 keer een nieuwe te maken.. wil die 100 gram halen :p
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, ik zag het gebeuren, had je een brain-lock?:D
     
  18. Manuel

    Manuel Guest

    *kuch*
    :pim::wink:
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Was t niet zo dat een te lichte sjok met grote remmen (en niet afgesteld) je (zwaar) tegenwerkte in deze wedstrijd?
    Of t erge gebrek aan oefening..

    Ik vond de vorige stuk beter vliegen toen in belgie.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Nee dat was absoluut niet zo, en ik wordt er eerlijk gezegd een beetje moe van dat mensen dat denken :p

    Men heeft dat hier gelezen of bedacht, en denkt dan ook gelijk dat dat het wel moet zijn, terwijl er helemaal niets zichtbaar van was tijdens mijn vluchten.

    Wat je krijgt als dat het probleem is, zag je op dat filmpje eerder in dit topic.. als je terugdenkt, we vlogen in Belgie en ik trok een halve looping en kwam er klimmend uit, toen zei jij zoiets van 'dat laatste moet je recht doen', ik zie 'jaaa dat weet ik', vloog het nog een keer en dan onderin die lus zag je het schoolvoorbeeld van 'te licht', dat ie echt doodvalt en even dwarrelt.

    dat is in mijn vluchten totaal niet voorgekomen. Ik heb dan ook nog veel te hard gevlogen. Na de wedstrijd heb ik even heel langzaam gevlogen, en dat was nog stukken langzamer.. heb toen ook een paar slowrolls gedraaid met die snelheid, ik moet nog steeds bezig met de uitslagen van m'n ailerons, hij week af, ik geef ook nog te snel rudder bij (te veel slowrolls buiten gevlogen), maar het kistje kan het gewoon.

    Het is gewoon het gebrek aan oefening in het echt en met het kistje waarmee ik op wedstrijden vlieg, wat mij tegenwerkt. Bedenk je wel dat ik zowel de vorige wedstrijd als deze wedstrijd op de 1e wedstrijdvlucht ook de maiden maakte met een kistje.

    Wat je op z'n hoogst gezien hebt tijdens de vluchten, is dat ik het mijzelf moeilijk maak, door alles langzaam te willen doen. Bv. een slowroll is gewoon moeilijker als je het langzaam wil doen. Het is veel makkelijker om gewoon een flinke pleur gas te geven en je roll te draaien, maar dat wil ik niet. Ik dwing mijzelf om het langzaam te vliegen.

    Ik heb tijdens de wedstrijd nog kort die discussie gevoerd met Br@m, die dacht hetzelfde, en de conclusie van Dhr. van der Vecht was dat ik soms te laat gas bijgaf.

    Wat mensen dan denken is dat dat per ongeluk is en dat het kistje mij tegenwerkt, maar de werkelijkheid is dat ik dat doelbewust doe en ik mijzelf tegenwerk daarin.. ik wil niet de makkelijke weg kiezen.

    Ik hoop dat ik tussen deze en de volgende wedstrijd eindelijk eens genoeg kan trainen, om te laten zien wat ik bedoel.

    Mooi voorbeeld is de looping.. denk nog eens terug naar belgie, daar lukte het mij wel om de looping langzaam te draaien, toen zij jij nog 'wow dat is langzaam'.. het kan dus gewoon wel, maar ik moet meer oefenen ;)

    Echt.. wat mij tegenwerkte waren 2 dingen; een heel klein beetje werd ik (tijdens 1e vlucht nog het ergste) tegengewerkt doordat het kistje nog niet uitgetrimd was (qua aileronuitslagen) maar tijdens alle drie de vluchten werd ik voornamelijk tegengewerkt door mijn eigen gepruts, niet door het kistje :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2009

Deel Deze Pagina