Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 15 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Hier zie je goed wat ik bedoel.. ik had de sokken er nog fors in.. wijs mij aan waar je in deze vlucht iets ziet waarvan je zegt 'zie je dat toestel is te licht'

    ;)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ik heb zelf de Elipsia nagebouwd van 3 mm depron en ziet er nu leuk uit. is bijna af, maar ik moet nog allerlei carbonstaafjes (die ik niet heb) gebruiken en dat ziet er ook niet uit vind ik. Kan het ook anders om die versteviging te krijgen. De vleugels buigen wel erg door als je er niks mee doet.
    Zou het b.v. helpen als je 2 platen van 3 mm op elkaar lijmt of maakt dat niet uit?

    p.s. ca-lijm vreet wel een klein beetje aan dat depron trouwens, dus je moet het heel spaarzaam gebruiken
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Als je CA-lijm aan het depron vreet, gebruik je hoogstwaarschijnlijk de verkeerde.. je moet wel foam-safe CA gebruiken.. en dan moet je nog een beetje opletten met accelerator.

    2 platen van 3mm depron op elkaar lijmen is geen oplossing.. gewoon het carbon plaatsen werkt veel beter en als ie vliegt zie je het amper..
     
  4. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja okay, nu nog alleen ergens carbon vandaan halen. Waar kan dat goedkoop?
    Overigens zit er op de vleugel zelf ook nog een carbonstrip he? Precies aan de rand. Neem ik aan voor de stevigheid?

    De ca-lijm is wel foamsafe ... via de club gekocht. accelerator vreet zowieso, dus dat gebruik ik niet. De ca-lijm maar een klein beetje merkte ik.
    Het materiaal waarvan de Elipsia zelf is gemaakt overigens niet. Daar lijk ik alle lijm op te kunnen gebruiken.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Bij foam-safe CA op depron MOET je accelerator gebruiken, anders hardt het niet uit. Niet elke accelerator kan, PT 28 kan bv wel.

    Die carbonstrip kan, hoeft niet het is een beetje wat je er zelf van maakt he :)

    Goedkoop carbon.. tsja, bij je locale winkel, of winkels als Hobbyin etc..
     
  6. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
  7. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ik gebruik eigenlijk altijd alleen CA lijm en vrijwel nooit accelerator en werkt nog steeds goed. Niet gemerkt dat het niet goed lijmt zonder acc.
    Ga eens wat experimenteren hiermee, want ben wel benieuwd wat andere contactlijmen doen. Eerst maar even een ander setje kopen van dat spul.
     
  8. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Dat is niet waar.
    Het hard wel uit,alleen het duurt erg lang.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Zo kan het ook;
    http://www.foamyfactory.com/docs/FFM-Kevlar-Bracing-System.pdf

    gr, Nico
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik gebruik sinds kort zoals robin al zei deze CA: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Super Gold Thin Odorless CA 1. oz (Foam Safe) $8.46
    Dit is de 1e CA waar ik daadwerkelijk tevreden mee ben.
    Sommigen worden wel binnen een minuut hard uit zichzelf, maar tasten depron aan (dus eigenlijk onbruikbaar). Anderen enkel met een spray wat vaak onhandig is, met 4 handen is het wel te doen maar in je eentje verre van prettig. Eigelijk zijn ze allemaal erg dik waardoor je snel meer gebruikt dan nodig is.
    Deze is echt dun, bijna water. Word snel uit zichzelf hard, enkele seconden en het blijft op z'n plek nog ff en het is hard. En tast depron echt niet aan.
    Ik gebruik nog steeds liever constructie lijm maar voor reparaties, en om het op de plek te houden terwijl de constructielijm hard word enkel deze CA.

    Nico, dat systeem is ongeveer even zwaar, een stuk slapper, lelijker (imo, maar als ik een shock maak komt dat niet hoog op de prioriteiten lijst) en je moet maar ff wat kevlar hebben liggen.

    Ik haal bij www.Hobbyin.nl mijn koolstof, goedkoop en redelijk wat keus. Mss dat ik volgende keer bij Rplanes haal, iets meer betaalbare keus (0,7hol).

    Wel of niet een koolstof voorlijst hangt af van wat je ermee wil, voor stijfheid bij normaal 3D is het niet nodig, en met lijm en tape mee gerekend weegt het nog best wat. 3X0,13 is genoeg, en als je het als voorlijst doet wel nog een randje depron ervoor doen die je rond kan schuren, vliegt beter.
    Een koolstof voorlijst helpt trouwen ook wat bij mid-airs en crashes.
    (bij mijn komende AM kist doe ik denk ik een 9mm voorlijst (als een manta) vooral tegen mid-airs, met de gok/hoop dat het mss beter snapt)
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Net de laatste 2 flesjes gekocht...
    Ben mijn potje kwijt. :cry:
     
  12. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Voor het geval je 'm wil overtekenen; mijn Elipsia van Aerobertics is vandaag binnengekomen.... :D

    Groet,

    Julius
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2009
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Zo dan, deze week ook de Elipsia in ontvangst mogen nemen. Gewoon via de lokale shop om de hoek. ;) Voor het geld vind ik de afwerking matig. Alle randen zijn zeer gekarteld door het watersnijden. Dus alles moet glad gemaakt worden. Op sommige plaatsen zitten er gewoon lelijke happen in (tot 1mm). 8O

    Maar goed, het origineel blijft nog even in de doos. Eerst maar een kloon gemaakt. Alles overgetrokken op dik karton en sjablonen gesneden. Dat viel vies tegen. Vervolgens de mallen weer overgenomen op Depron plaat van 100x100cm zodat vleugel, neus, romp en staart uit één geheel gesneden zijn (scheelt weer 0,003 gram aan lijm ;)). Natuurlijk benieuwd naar wat het verschil in gewicht zou zijn tussen het zilverkleurige origineel en de kopie. Van het origineel weegt al het Depron 47 gram. Mijn kopie weegt maar liefst 55 gram. :?

    Komende week even spuiten en bouwen... :D

    [​IMG]
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Oh deze elipsia leeft nog, ik heb er de laatste wedstrijd nog weer mee gevlogen en hij staat hier in de woonkamer.. en ik heb mallen he, hoef niets over te tekenen, dat heb ik al gedaan :)

    @sleurhutje: weet je zeker dat je LHS niet in de doos heeft gekeken en daarbij zaken beschadigt? Ik heb 2 elipsia kitjes en 2 nexus kitjes van Donuts gezien en die waren alle gewoon netjes en goed gesneden..
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee, dat zou mijn LHS niet doen. :nooo: Die heeft in principe niet veel met vliegen van doen, doe doet voornamelijk in autootjes. ;) De doos was nog helemaal dicht en de diverse delen zaten nog in de omringende randen. De uitgesneden stukken zitten op een aantal plaatsen nog vast aan de rand. Die zijn netjes door mij losgesneden maar op bepaalde plaatsen zijn de kartels gewoon te diep, dat is machinaal gedaan. Mail naar Donuts is al verstuurd.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Is toch jammer.. donuts maakt op zich mooie modelletjes, maar hun kwaliteitsbeleid is gewoon volledig naadje. Het is geen kwaliteits-fabrikant.

    Dat baseer ik bv. ook op het verhaal rond de veel te zware gouden elipsia's.. Donuts WIST dat ze te zwaar waren, maar heeft ze gewoon uitgeleverd.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Dat het slapper is ben ik niet helemaal met je eens, de bovenkant is nu ook "verstaagd", in tegensteling tot de normale koolstofstaafjes methode.
    Geeft zeker bij hoge rompen extra stevigheid, mits goed uitgevoerd.
    Qua gewicht denk ik idd dat het niet veel uitmaakt, en uiterlijk is een kwestie van smaak ;-)
    Kevlar draad is te koop bij de betere vliegerzaken, en rol van 100m voor 8euro, kan je wel een paar shocks mee bouwen.(is dus ook goedkoper dan koolstof)
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Ik ben nog niet wild van het gebruik van draden. Het probleem is namelijk dat de belasting op je depron gaat veranderen. Zowieso zul je zowel aan bovenzijde als aan onderzijde moeten gaan verstagen. Dat hoeft op zichzelf geen probleem te zijn, maar wel de krachten die je daarmee op je depron gaat zetten. Je krijgt dan, door de spanning op de verstaging, automatisch een resulterende kracht op je depron, maw je verstaging probeert je vleugel het toestel 'in' te duwen. Je depron zal dus in het midden tussen verstaging en romp, makkelijker gaan doorbuigen.

    Om dat te voorkomen, moet je weer meer gaan verstagen, maar helemaal los je het probleem nooit op.

    Dan laten we even het probleem buiten beschouwing dat, welk draad je ook kiest, je het bij wisselende temperaturen niet op spanning houdt. Zo zal je kist uiteindelijk misschien bij 20 graden helemaal mooi recht zijn, maar bij 15 graden zo krom als een banaan.
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Met koolstof heb je toch ook het probleem van verschillende uitzettingscoeficient?
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Absoluut, dus het zou zo maar kunnen dat je kistje ineens een miniscuul beetje v-stelling heeft als je 'm in een andere omgeving brengt dan waar je hem gebouwd hebt.

    Dat maakt voor de stevigheid van de constructie verder niet uit, want of het nu 'langer' geworden is of 'korter' (in relatie tot het depron), het blijft even sterk.

    Bij verstagingen is dat anders. Meer spanning betekent meer krachten op je depron, waardoor het halverwege tussen de punten in nog veel sterker wil gaan doorbuigen, minder spanning betekent dat de constructie in zijn geheel slap wordt.

    Ik dacht zelf ook dat dit effect wel mee zou vallen, maar zie het nu heel duidelijk bij de pull-pull aansturing zoals deze op deze elipsia zit. Bij 20 graden staan de draden snaarstrak, maar bij 10 hangen ze door en kan ik bv. het rudder zo een cm beide kanten op bewegen. Dat is opgelost door de stukjes lakdraad waarmee je kunt spannen, maar enigszins tricky is dat wel. Zou ik ze bv. bij 10 graden opspannen, dan zou bij 20 graden gewoon de rudderhorn uit m'n depron gescheurd worden.

    Daar komt bij dat je een stuurvlak kunt trimmen, en dan is de pijn geleden. Je wil niet voor een wedstrijd met al je verstagingen bezig moeten om de spanning te veranderen, om weer een recht en stevig kistje te krijgen.

    Ik verwacht dat een met draden verstaagd kistje wat bij kamertemperatuur gebouwd is, bij kamertemperatuur nog best stevig zal zijn, met de kanttekening dat je dan wel meerdere verstagingen zult moeten maken per vleugelhelft , omdat anders je vleugel gaat buigen in het midden. Zodra je dat kistje in een hogere temperatuur gaat zetten, zullen dan je vleugels krom trekken (want teveel spanning) en bij een lagere temperatuur zal de stevigheid er volledig uit zijn.

    Ik vind het op zichzelf helemaal geen gek idee en heb er bij deze elipsia ook kort over lopen twijfelen, maar door bovenstaande vanaf gezien. Ik heb er een hard hoofd in dat je met spandraden een depron shockflyer kunt maken die in vergelijking tot een 'traditioneel gebouwd kistje' even stevig en recht is onder alle omstandigheden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009

Deel Deze Pagina