Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Het vliegfilmpje (de 1e, er is er nog een, een langere):

Meskant trekt ie nog wel iets ergens naartoe merkte ik, niet lang genoeg geprobeerd om te zien waarnaartoe. Aan het 2e deel van het meskant achtje wat ik in deze vlucht vlieg, zie je dat ik nog steeds moet wennen aan hoe verschrikkelijk weinig rudder je nodig hebt bij deze kistjes, ben echt nog gewend aan de buitenkisten.. dat zag je ook al aan de slowroll op theo's filmpje, na het meskant stuk heb ik iets een bocht gevlogen, louter omdat ik te vroeg al te veel rudder geef.. maar daar wordt aan gewerkt :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan.. vergelijk tussen Clik! Nexus en Elipsia:

53814957f053ecfdd.jpg


Bovenop ligt de Clik!, in het midden de houten mal van de Elipsia, onder de Nexus. Het gaat om vleugel+Aileron. Goed te zien is dat de Clik verreweg de kleinste is en de elipsia de grootste.

De rompen.. hetzelfde verhaal qua lengte, de Elipsia is de langste, de nexus 2e en de Clik! is het korst. Opvallend is wel dat de romp van de Nexus fors breder is dan van de twee concurrenten:

53814957f0541f7fc.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thnx voor de details, nu snap ik hem!

Ik gebruik tot nu toe ijzergaren voor mijn closed-loop, wat ik door middel van een schuifknoop op spanning zet, welke dan gezekerd wordt met een drupje CA.
Heb eigenlijk nog geen problemen gehad om na te trimmen, ook niet met temp. verschillen.

Proficiat met een prima vliegend kistje, Henry.

gr, Nico
 
Haha... nou dan wil je 'm niet meer hoor, want alles wat niet depron is, wordt gewoon hergebruikt. Moet ik er eentje voor je meesnijden/frezen anders maar? 4 uur het geluk hebben om in zo'n mooie Seat te zitten, is wel een elipsia waard toch? :)

De komende week toch niet bijster veel te doen, dus ik ga de mal verder afwerken, wat oneffeneden eruit halen en wat teveel verwijderde stukken weer vullen. De uitgefreeste stukken in de romp waar de servo's zitten, had ik bv. beter gewoon massief kunnen laten. Verder ga ik de romp aan bovenzijde fors meer frezen, het rudder, het stabilo mag veel meer uit, de ailerons kan fors meer en de SFG's zijn nog niet gefreest. Streefgewicht voor 'Elipsonja Bakker v2' zal 104 gram zijn.

Youtube is nog bezig met het langere vliegfilmpje maar veel schokkende zaken zullen daar niet meer opstaan.

Ben er echt blij mee. Dat was ik met de originele Elipsia al (~135 gram) maar deze vliegt.. nou ja.. weet niet hoe ik het moet beschrijven, maar het 'voelt' gewoon echt goed.. en dat zie je ook gelijk terug in het vliegen, gelijk gaat het weer een stapje beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hadden we ook nog een foto van moeten nemen, jij in gezelschap van 3 shoks op de achterbank,
lange Bram naast, me, tassen/koffers achterin, en de willekeurige gaatjes opgevult met een aap en heli,
t past allemaal net in zon ibizaatje.

Euh.. graag! Maar ik was al begonnen aan de nexus.
 
Laatst bewerkt:
Laatste vliegfilmpje.. dit was geloof ik iets van de 2e vlucht ofzo.


Ik was vergeten mijn 'throttle cut' schakelaar om te halen, je ziet dat ik onderin de looping en stallturn te laat ben met 'weer gas geven'.. dat ligt dus niet aan het toestelletje, maar aan de piloot :)

//edit zelf nog eens goed bekeken
Ben druk met vliegen en commentaar zijn eerste indrukken.. propwash is denk ik bullshit als ik het filmpje bekijk (voor de duidelijkheid: dat zei ikzelf). Als je je motor uit zet en dan onderin je looping niet weer aan, dan stalled de handel, niet raar :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat versta je onder de " throttle cut schakelaar" ??

Hezik en Niek, ik hoop dat het jullie een beetje bevallen heeft deze namiddag ??
 
De 3e naam is Br@m ;)

Zeer goed bevallen, de sfeer is daar in t verre zuiden gemoedelijker .
Als hier wat door elkaar wordt gevlogen is t huilen, daar bij jullie kan t dus blijkbaar wel goed gaan..?!

Bedankt, ik kom bij gelegenheid zeker nog wel eens een keer langs.


Trottle: met schakelaar wordt wat gas bijgemixt, zodat tijdens de vlucht met gasknuppel dicht,
de prop toch iets blijft draaien voor remwerking van propcircel in neergaande figuren.
Note: niet vergeten weer uit te zetten bij crash... (en na de landing)
 
Laatst bewerkt:
Zeker weten, het was gezellig, goede sfeer, geen gehaast of gedrang om in de lucht te komen.. gewoon perfect geregeld zonder dat er eigenlijk regels waren of er iemand politieagentje moest spelen.. heerlijk!

Wat ik bedoel met throttle cut schakelaar.. ik heb het zo ingesteld dat ik de motor normaal gesproken tijdens het vliegen niet 'uit' kan zetten. Hoe je dat instelt hangt een beetje van je zender en je regelaar af. Ik gebruik een Futaba FF9, die heeft een 'throttle cut' schakelaar waarmee je het toerental kunt laten afnemen met een instelbaar percentage.

Ik heb mijn regelaar zo geprogrammeerd dat 'vol gas' gewoon vol gas is, maar 'stationair' is 'stationair' MET de throttle cut schakelaar om.

Zo is de motor uit als ie op de grond staat, dan haal ik de schakelaar om en loopt ie zeg maar 'stationair'.

Dit heeft meerdere voordelen. Je houdt altijd iets roerdruk door de draaiende propellor, wat dus handig is bovenin je stallturn, maar ook onderin loopings etc. Tweede voordeel is dat je de 'koppelklap' die je altijd krijgt als de prop uit stilstand weer aangezwengeld moet worden, kwijt raakt. Derde voordeel is idd dat je toestel beter remt in neergaande lijnen, doordat je prop niet vrij kan draaien.
 
Weeral iets bijgeleerd ...:smile:

Sorry Br@m , dat ik je naam niet meer wist ... >>> dat is één van de nadelen van het ouder worden hé :smile:
 
Laatst bewerkt:
Ja daar heb ik nog 10 cellen van in bestelling staan (is 5 packs) maar die komen pas halverwege januari weer binnen bij hobbycity.

De Fullriver 250mAh cellen heb ik bij rc-factory meebesteld met de clik! (www.rc-factory.eu).

Het zijn 10C pakketjes, werd ik vandaag op gewezen door Theo, tot nu toe functioneren ze prima, worden niet warm of op z'n hoogst lauw als er gehaast gevlogen wordt.

http://www.rc-factory.eu/inshop/scripts/detail.asp?itemId=99&level=10

Voor de duidelijkheid; neem niet wat ik zeg als waarheid aan, het frezen etc is echt niet perse nodig, zonder vliegt het ding ook prima. Zelfde geldt voor throttle cut; het is is een truukje wat ik handig vind maar niet strikt nodig ofzo, waarschijnlijk zijn er ook mensen die het 'fout' vinden.

Als je een 'af fabriek' elipsia pakt en die 'normaal' afbouwt, heb je ook een prima vliegend kistje. Dat geldt waarschijnlijk voor zo'n beetje alle toestellen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de duidelijkheid; neem niet wat ik zeg als waarheid aan, het frezen etc is echt niet perse nodig, zonder vliegt het ding ook prima. Zelfde geldt voor throttle cut; het is is een truukje wat ik handig vind maar niet strikt nodig ofzo, waarschijnlijk zijn er ook mensen die het 'fout' vinden.
Nou fout niet, volgens mij doet meer dan de helft van de wedstrijd vliegers het. Ik niet, ik heb de rem uit. Ik zie nooit mijn prop stilstaan hoewel ik tijdens een tailslide (nog) niet naar mijn prop gekeken heb, ben gelijk nieuwsgierig.:mad:
Als ik weer ga trainen ga ik het opnieuw proberen met een throttle cut schakelaar.

Als je een 'af fabriek' elipsia pakt en die 'normaal' afbouwt, heb je ook een prima vliegend kistje. Dat geldt waarschijnlijk voor zo'n beetje alle toestellen ;)
Zo'n beetje ja, maar als je een great planes flatout koopt is het onmogelijk een acceptabel vliegende kist te krijgen.


Die zippy 240 cellen, ik had ze dezelfde dag dat ze te koop waren gekocht. Erg blij mee. Komen denk ik weer een paar pakketjes bij zodra ze te koop zijn. (4 was altijd voldoende maar de vlucht tijden zijn zo kort dat ik zo af en toe een andere accu moet pakken als ik continu wil vliegen)
 
Het ding doet eigenlijk alles goed, ik zou heel graag Bert of Derk er eens mee laten vliegen, ik vermoed namelijk dat dit kistje domweg beter vliegt dan de Clik, ook voor het A-programma.
Zecht ie zonder ooit het A-programma en nouwelijks een echt goed gebouwde click te hebben gevlogen.:rolleyes:

;)

Hoewel ik gister ook zoon momentje had toen een paar keer de halve 4kante lus en hele rol had gevlogen. Gaat gewoon goed in een normale Hollandse zaal (100cm van de lampen en 50cm van de grond). Erg leuk figuur om te doen en zien, hele kist vliegt trager vertikaal naar beneden dan horizontaal. En dat zonder remkleppen.
De rest van het programma moet je er niet mee willen doen.
 
Zecht ie zonder ooit het A-programma en nouwelijks een echt goed gebouwde click te hebben gevlogen.:rolleyes:

Hey ik zeg ook 'ik vermoed' en iedereen hier kan het in de context plaatsen van een gebrekkige C-vlieger :).. Daarom zou ik ook wel eens willen weten wat iemand die 'het echt kan zeggen' er van zou zeggen ;)
 
Het ding doet eigenlijk alles goed, ik zou heel graag Bert of Derk er eens mee laten vliegen, ik vermoed namelijk dat dit kistje domweg beter vliegt dan de Clik, ook voor het A-programma.

Voor het B-programma wil ik het wel een keer proberen hoor:D
 
Ja geen probleem om piloten te vinden lijkt me. Ik wil ook het A programma er ook wel mee proberen. ;)
 
Back
Top