Liddle Twister

Ik heb geen maatschets behalve een a4 met potloodtekening

De vleugelverlooptvan 18cm(35cm)-16.5cm (25cm)-13cm (15cm)8cm met de aileron lijn op 30%.
Profiel AG 45ct AG46ct AG46ct AG47ct

Stabilo verloopt van 8cm naar 5cm (32cm spanwijdte) HT 22 Met een rechte lijn op 50%
Kielvlak van 10cm (HT23) naar 5cm (HT22) over 12 cm onder de romp en 16 cm boven de romp Met een rechte lijn op 50%

Alex, heb dank, nog een paar vragen:

- wat is de afstand tussen de achterlijst van je vleugel en de voorlijst van je stabilo (op de foto afgaand is dit langer dan gebruikelijk)
- wat is de lengte van de neus (ook de neus lijkt langer dan gebruikelijk)
- waar ligt je zwaartepunt in mm van de voorlijst

Alvast hartelijk dank voor je antwoorden
Cheers

Bart

Frans Bal zei:
Glider_Jan, Precies.

Alex,

Mooi, heel mooi....

Ik ben ook bezig om een model te maken.
Het gaat hier om een Super Gee met een gekocht rompje.
Na wat teststukjes baggen moet het er binnenkort echt van komen, en moet er een hele vleugel worden gemaakt.

Op de voorlijst gebruik je 60 gram kevlar + 49 gram glas.
Ik neem aan dat de kevlar aan de binnenkant zit.

Juist

Vraagje, hoe breed heb je de strook op de voorlijst gemaakt, 20 mm ?
Uit veiligheids overweging ongeveer 25mm.

Het gecombineerde weefsel op de neuslijst is redelijk "dik", is er een overgang voelbaar waar de strook eindigd ?

Helaas wel. Mijn volgende kist heeft een laagje 36 gr op de voorlijst dat gesheared (in de lengte richting uitrekken net als het stabilo) is.
Het glas heb ik er achter af op gezet en iets smaller gehouden. Geen overgang meer voelbaar en gladder)

Bij de Long-Shot wordt een strook 120 grams UD carbon gebruikt als ligger.
Het weefsel ligt op de kern. Hier is een duidelijke overgang voel- en zichtbaar.

Ik heb kant en klare liggers gebruikt van 3 bij 0.8 mm mm en deze in de vleugel geschuurd. Geen overgang merkbaar

De staartvlakken wegen 6 gram stuk, hoeveel weegt de vleugel als deze uit de zak komt?

Uit de zak +- 56 gr per helft. Volledig vliegklaar (aanelkaar +werpstift +hevels) +- 120 gr Daarbij heb ik ongeveer 1dm2 meer oppervlak dan een Supergee

Groeten

Frans

de materiaalverzamelaar zei:
Ik heb geen maatschets behalve een a4 met potloodtekening

De vleugelverlooptvan 18cm(35cm)-16.5cm (25cm)-13cm (15cm)8cm met de aileron lijn op 30%.
Profiel AG 45ct AG46ct AG46ct AG47ct

Stabilo verloopt van 8cm naar 5cm (32cm spanwijdte) HT 22 Met een rechte lijn op 50%
Kielvlak van 10cm (HT23) naar 5cm (HT22) over 12 cm onder de romp en 16 cm boven de romp Met een rechte lijn op 50%

Alex, heb dank, nog een paar vragen:

- wat is de afstand tussen de achterlijst van je vleugel en de voorlijst van je stabilo (op de foto afgaand is dit langer dan gebruikelijk)
- wat is de lengte van de neus (ook de neus lijkt langer dan gebruikelijk)
- waar ligt je zwaartepunt in mm van de voorlijst

Alvast hartelijk dank voor je antwoorden
Cheers

Bart

Afstand achterlijst -voorlijst is 62cm. op de nieuwe 63 cm. Een langer romp geeft een grotere richtings stabiliteit wat de werphoogte ten goede komt (minder zwabberen).
Lengte van de neus 28.5 cm. Ik wilde alle servo's in de romp hebben en met een lipo accu vliegen en liefst geen neus ballast. Dit is perfekt gelukt zo.
Zwaarte punt .Op dit moment op 67 mm van de voorlijst. Kan nog bij gesteld worden. Met veel wind iets voorlijker.

Hoi vriend,

Ik was natuurlijk helemaal vergeten te zeggen dat het model de 'liddle twister' er geweldig uitziet en dat ik zeer benieuwd ben hoe zo iets uitgevoerd in carbon zou zijn qua stijfheid. Dit weten we niet voor het geprobeerd is.

Wat me tevens bezig hield was het woord liddle.

Na enig zoekwerk kwam ik dit tegen:

Liddle's syndrome
An extremely rare disorder in a family with hypokalemia, hypertension & low aldosterone secretion & plasma renin activity. Renal potassium wasting was present & could be blocked by triamterene but not by spironolactone.

en dat samengevoegd met 'twister' wordt het toch wel eng. Graag uitleg over het woord 'liddle'.

Prachtig werk.

Glider_Jan zei:
Hoi vriend,

. Graag uitleg over het woord 'liddle'.

Prachtig werk.

Small Twister klinkt voor geen meter en little twister slaat nergens op dus heb ik mijn dichterlijke vrijheid gebruikt en er liddle twister van gemaakt

Small Twister klinkt voor geen meter en little twister slaat nergens op dus heb ik mijn dichterlijke vrijheid gebruikt en er liddle twister van gemaakt

en er is verder geen relatie met de grote Twister (de enige echte).................. :wink:

Alex,

Bedankt voor je antwoorden.

Bij een test heb ik een stuk vleugel en vleugelneus voorzien van 58 grams glasdoek.
(Kevlar voor een testje gebruiken is wat prijzig)
Met 58 grams glas heb je geen last van een rand en loopt de handel mooi glad door.
Deze methode ook gebruikt op een stabilo en ook hier een mooie gladde overgang.
Het stabilo woog met 58 grams glas 6 gram.

tape11.jpg

Tipje van het stabilo

Nu begreep ik dat er ook wel een combinatie wordt gebruikt van 25 grams glas en 30 grams Kevlar.
Voor het aanbrengen op de neus worden de twee weefsels met spuitlijm opelkaar geplakt.
Het glas zit hier ook aan de buitenzijde.

Frans

Frans Bal zei:
Alex,

Nu begreep ik dat er ook wel een combinatie wordt gebruikt van 25 grams glas en 30 grams Kevlar.
Voor het aanbrengen op de neus worden de twee weefsels met spuitlijm opelkaar geplakt.
Het glas zit hier ook aan de buitenzijde.

Frans

Dit is wat ik bij de vleugel op de foto gedaan heb alléén dan met 60 gr kevlar.
Ik vond dit niet mooi werken want de twee lagen opelkaar laten zich moeilijk om ronde vleugel tippen leggen. Ik heb om het om de vleugel tip te leggen het weefsel in moeten knippen. Wanneer je laag voor laag op de vleugel aanbrengt heb je hier geen last van.
De volgende kist krijgt denk ik alléén nog één laag 36 gr kevlar (diagonaal uitgerekt) en geen glas. Glas vormt af en toe blaasjes. Kevlar laat zich redelijk goed schuren met waterproof schuurpapier. Eventuele losse kevlar haartjes even met foamsafe sec.lijm behandelen en daarna afschuren.

Nog een paar foto's van de nieuwe twister

NR2 met alu/carbon/alu romp. Zeer stijf maar ook iets zwaarder. Deze weegt 240 gr.

normal_LT%201.jpg

normal_LT2.jpg

Nr1 en 2 gebroederlijk samen

normal_LT5.jpg

Naam van model en ontwerper. Geprint op tisue (op een a4tje geplakt met een stukje tape en toen door de printer gehaald) gelamineerd onder de 36gr kevlar huid.

normal_LT6.jpg

Vleugeltip met werpstift

normal_LT4.jpg

Onder de vleugel. Niet helemaal scherp maar het geeft toch een idee. Op dit moment zit er trouwens ballast onder de vleugel.

normal_liddle%20twister%2020%20klein.jpg

Close-up van stabilo en kielvlak

normal_liddle%20twister%2019%20klein.jpg

Alex Hoekstra zei:
Naam van model en ontwerper. Geprint op tisue (op een a4tje geplakt met een stukje tape en toen door de printer gehaald) gelamineerd onder de 36gr kevlar huid.

Het ziet er allemaal prachtig uit! Maak je gebruik van een laser of inkjet printer? (Ik vermoed het eerste)

Dat met de tisue heb ik vaker gelezen. Maar tisue is een beetje een ruim begrip voor mij. Kun je hier iets duidelijker zijn?

[quote="Berrie Het ziet er allemaal prachtig uit! Maak je gebruik van een laser of inkjet printer? (Ik vermoed het eerste)[/quote]

Inktjetprinter

Theo zei:
Dat met de tisue heb ik vaker gelezen. Maar tisue is een beetje een ruim begrip voor mij. Kun je hier iets duidelijker zijn?

Ik gebruik de tisue die vrije vluchters gebruiken om hun kisten mee te bespannen. De witte meest dunne soort.

Een paar foto's van mijn laatste creatie.
Dit model heeft als profiel AG 47ct over de gehele vleugel . Hopelijk word hij daardoor wat sneller voor de omstandigheden met meer wind.

normal_lt26.jpg

normal_lt27.jpg

lt28.jpg

Ziet er goed uit Alex! Begint al aardig op produktiewerk te lijken :wink:
Zodra het weer wat opknapt moeten we in't noorden maar eens een dagje plannen. Ben erg benieuwd naar de prestaties.

Theo zei:
Zodra het weer wat opknapt moeten we in't noorden maar eens een dagje plannen. Ben erg benieuwd naar de prestaties.

Lijkt me leuk. Ik zit al 10 dagen vanwege mijn rug aan de zijlijn (schiet wel op met bouwen zo) maar ik heb echt zin om me met anderen te meten Het gaat inmiddels iets beter dus met een weekje of zo hoop ik weer vliegend aktief te zijn.

Theo zei:

Plan maar eens wat zou ik zo zeggen; het noorden is in een landje als nederland niet zo heel ver weg :lol: :lol:

Back