Liddle Twister

Bart,

Met die spanwijdte zit je toch echt fout. Die moet zijn 1493mm. En daarmee de slankheid op 10. Ik weet niet of ik je ooit de v-stelling heb gegeven maar die is 5 graden aan beide kanten en dan verlies je toch echt geen 5.9 cm op een platte vleugel van 1500mm

normal_liddle%20twister%20008%20klein.jpg

Tussen de roerhoorntjes zit een multiplex blokje gelijmd op de pook met M3 schroefdraad er in getapt. Na het tappen even dunne secondenlijm in het gat laten lopen om de draad hard te maken en daarna nog een keer tappen. In de romp zit net voor de vleugel een 2 mm triplex schotje met een 3mm gat er in geboord. In de voorlijst van de vleugel zit een 3mm koolstof pen gelijmd .
Pen in het gat steken, M3 boutje in het blokje draaien,roerhoorntjes aankoppelen en klaar is Kees.

Of een stuk kevlar draad om de pook en het blokje heen wikkelen. Aflijmen met dunne secondenlijm. Gaat nooit meer los.
Zo doe ik het altijd.

Greetz,
Jurgen

Ik zit er toch steeds meer over te denken ook een DLG in elkaar te knutselen. Het lijkt me leuk om een Nederlands ontwerp daarvoor te gebruiken. De liddle Twister. (Als je er tenminste geen bezwaar aan hebt als ik je ontwerp gebruik.)

Alex, onderstaande schets is gemaakt met behulp van gegevens uit dit draadje. Is dat nog steeds de huidige stand van zaken? Ik werk graag volgens de laatste revisie....

Little_Twister.jpg

- Klopt het dat je geen symetrisch profiel gebruikt voor je stabilo?
- Wat betreft de doublers op de flaperons: heb je daar 60grams Kevlar voor gebruikt?
- het instelhoekverschil is 1.4°graden?
- V-stelling is 5°?

Groet, Berrie

Dit was mijn allereerste Twister. Als ik het nu over zou moeten doen werd er wel wat verandert. De romp is erg lang en zeker niet geschikt voor die mensen die 60 meter hoog gooien. Het model is gedurende het seizoen verandert tot uiteindelijk de Mallen Twister die ik nu bouw. Ik zou de neus (niet op jouw tekening) korter houden tot max. 23 cm en de romp ook flink korter maken. Dan zal het stabilo iets groter moeten en het kielvlak misschien ook wel iets. Mijn huidige rompen hebben nog maar 50 cm tussen achterkant vleugel en voorkant stab.
V-stelling was op deze kist 5° en is op mijn huidige 6°
Instelhoek is ± 1.5 °
Doublers op de flaperons zijn van 35gr kevlar.
Stabilo was HT 22 en is nu HT8
Het model is geevolueerd van deze
normal_Liddle-twister-07%20klein.jpg

via deze
normal_42.jpg

en deze
twister1k.jpg

tot deze
normal_34~1.jpg

De laatste revisie ziet er dus zo uit.

Succes met de bouw.

Alex

Alex, hartelijk dank voor je uitleg. Leuk om te zien ook, zo'n rijtje ontwikkeling.

Begrijp de volgende vraag niet verkeerd. Ik zoek argumenten om voor, of tegen, een bepaald ontwerp te kiezen. Met het korter maken van je staartboom en het opschroeven van de V-stelling naar 6° neig je weer richting de Supergee II.

Als ik als noob een keuze moet maken, wat zou dan een Twistertje (waar ook niet echt een eindontwerp van vrijgegeven is als ik het goed begrijp) mij meer bieden dan een Supergee II waar een zee aan info over te vinden is?

Als ik als noob een keuze moet maken, wat zou dan een Twistertje (waar ook niet echt een eindontwerp van vrijgegeven is als ik het goed begrijp) mij meer bieden dan een Supergee II waar een zee aan info over te vinden is?

Helemaal niets wanneer we het over het eerste model hebben.
Het laatste model heeft een aangepast profiel, stijvere staartboom, gestroomlijndere romp, en een vleugel en staartvlakken uit een CNC gefreesde mal. Helaas alleen niet zelf meer te bouwen.

Alex

Back