Liddle Twister

Mag ik weer even verder vragen over de LT?
Ik was benieuwd of er in de vleugels tipverdraaiing zit en of er misschien verschillende vleugelverdraaiingen in de linker en rechter vleugel zitten.
Ik ben van oorsprong nu eenmaal een vrije vlucht piloot.
En het lijkt me zo lekker om in een thermiekbel nauwelijks te hoeven sturen.

Erik

crins zei:
Mag ik weer even verder vragen over de LT?
Ik was benieuwd of er in de vleugels tipverdraaiing zit en of er misschien verschillende vleugelverdraaiingen in de linker en rechter vleugel zitten.
Ik ben van oorsprong nu eenmaal een vrije vlucht piloot.
En het lijkt me zo lekker om in een thermiekbel nauwelijks te hoeven sturen.

Erik
Er zitten geen tipverdraaiingen in de LT. aangezien het model zowel rechtuit als wel een rechter als linkerbocht moet kunnen vliegen werd dat wat ingewikkeld. Een beetje richting mee en een beetje aileron tegen is normaal de manier om netjes in de bocht te blijven

Hartelijk dank.
En er zit dus ook geen 'wash in' in de tippen?
Bij mijn mini heb ik links en rechts een milimeter of drie negatief in de tippen (redelijk gelijdelijk verdeeld van de wortel naar de tip).
En ik heb het idee dat ik mijn kist minder hoor bij de lancering dan die van Jurgen. En dat zou minder turbulentie betekenen.
Beiden zijn modellen met een opgebouwde vleugel.
Het kan natuurlijk ook dat Jurgen simpelweg harder lanceert...
Erik

crins zei:
Hartelijk dank.
En er zit dus ook geen 'wash in' in de tippen?

Erik

In het Drela strak zit in principe wash-in ingebouwd door de dunnere en mindergewelfde tipprofielen.
Wash-in betekend normaal lift verlies aan de tip waardoor bij de wortel de instelhoek weer vergroot moet worden. Dit levert misschien wel een stabile kist op maar ook meer weerstand en dus een verslechtering van de glijhoek. een goede glijhoek is waarschijnlijk wel het belangrijkste wat een DLG moet hebben. Wash in kan bij hoge snelheden hele vreemde gevolgen hebben.Vleugeltips die naar beneden buigen en of gaan flutteren. In de RC vliegerij kom je wash-in eigenlijk nooit tegen tenzij je een fladderbak (beginnersmodel) koopt.

In principe mag een handlauncher overal gevlogen worden waar de ruimte is. Dit hoeft niet percé een modelvliegveld te zijn. Modellen onder de 500 gr worden niet als modelvliegtuig aangemerkt. Dus elk speelveldje kan in aanmerking komen.

Guys,

Goed nieuws. Ik heb informatie gekregen van Michiel Faasen (lid van de commissie terreinen van de K.N.V.v.L. ) over de vergunning voor het Speulderveld bij Garderen en deze luidt alsvolgt:

"De vergunning van de gemeente Ermelo zegt onder lid 2: er dient uitsluitend gevlogen te worden met electromotoren, rubbermotoren of zweefvliegtuigen. en onder 6: overige recreanten mogen geen hinderondervinden van de activiteiten"

Er mag dus gewoon gevlogen worden met DLGs. Aangezien Garderen groter is dan Havelte lijkt mij het het beste om daar zondag te gaan vliegen. Ik krijg een kopie van de vergunning, want deze moeten we wel bij ons hebben als we gaan vliegen.
Nu maar hopen op mooi weer.

Cheers

Bart

Voorlopig lijkt het weer op zondag niet al te best.
70% regen windkracht 4
Zaterdag lijkt iets beter 60% regen windkracht 3
Misschien kunnen we op zaterdag vliegen?

Loet,

Het Speulderveld ligt hier, ten westen van de N302. Aangezien het een groot veld is, is het misschien goed om af te spreken waar we precies gaan vliegen.
Ik stel voor ergens in het midden, zitten we altijd goed. Ik denk niet dat je met de auto het veld opmag, maar dat lijkt me geen probleem.
De N302 is wel een relatief drukke weg.
Cheers

Bart

Zaterdag of zondag maakt mij in principe niet zo veel uit; volgens het huidige weerbericht echter is het zaterdag vliegbaar en zondag niet.

Zodra ik de kopie heb van de vergunning zal ik daar een PDF file van maken.
Ik kan deze dan opsturen naar diegenen die op het Speulderveld willen gaan vliegen.
Let wel je dient de vergunning bij je te hebben tijdens het vliegen :!:
Zaterdag kan ik wel maar ik ga zelf liever op zondag, echter als het weer conform
de weersverwachting kom ik niet, dan ga ik liever verder met mijn nieuwe mini...

Cheers

Bart

Als ik tijd heb kom ik ook.
Dat is, als het Zondag is. (Bart, je kan dan natuurlijk met me meerijden)
Zaterdag heb ik een afspraak waar ik niet onderuit wil of kan.

Frans

De weersvoorspelling word steeds minder voor dit weekend. Bovendien is 2 uur in de auto voor mij nog iets te veel van het goede. Kunnen we het vliegen niet nog een weekje uitstellen? Misschien hebben we dan beter weer.

Belofte maakte schuld, ik heb de Liddle Twister toegevoegd aan het overzicht van DLG parameters.
Ook de Nemo, Pearl en gemodificeerde Pearl zijn toegevoegd.
...en nu verder met het ontwerp van mijn nieuwe mini de "Oeka Bulli" (ook toegevoegd) :D
Kijk hier voor de parameters
Cheers

Bart

Back